Kannattaa myös varuilta mitata navat heittokellolla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Käytettiin kaverin kanssaa satuloiden männät irti, eikä sieltä pölysuojien alta löytynyt hapettumaa tai muuta. Kevyt hoonaus 600 paperilla satulaan ja mäntään, sitten uusilla tiivisteillä läjään. Levyjen välistä kun katsoo jarrupalojen raosta niin ainakaan silmämääräisesti levyissä/navoissa ei ole heittoa.
Nypytys ei tunnu ollenkaan ratissa vaan niin sanotusti perstuntumalla, joten seuraavaksi takajarrut pöydälle joku päivä. Sieltä jos löytyy kiero levy niin onhan pieni nypytys mahdollista tulla myös sieltä.
Comment
-
-
Originally posted by Juspa View PostTarkoitatko osaa numero 10? Kyllä ne ihan paikallaan on.
Sen kun viritti oikein, loppu lonksumiset samantien.
Kannattaa vielä tarkistaa..
-Hannu-[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View Poste46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:
Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.
Tarkistettu/huollettu:
Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.
Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.
Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.
Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.
Etujarrusatulat purettu, putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pölysuojakumit olivat tehneet tehtävänsä eli satulat olivat varsin siistikuntoiset. Takajarrusatulat tuli myös herkisteltyä. Männät liikkuivat käsipelissä, joten en lähtenyt purkamaan satuloita. Jarrupalojen liukupinnat, liukutapit putsattiin ja rasvattiin. Myös jarrunesteet vaihdettiin.
Silmämääräisesti kun valoa vasten katsoo jarrulevyn ja jarrupalat välistä niin pyörittämässä ei havaitse levyissä heittoa edessä tai takana. Täytyy hommata heittokello ja mitata vielä sillä.
Autossa uudehkot alatukivarret+powerflex puslat, raidetangonpäät, hammastanko, rattiakseli, iskarit, kW madallusjouset, koiranluut ja näiden osien vaihdon jälkeen vielä pyöränkulmat suunnattu. Väljää ei tunnu missään tai ylimääräisiä kolinoita ei kuulu ajossa.
Seuraavaksi seuraan tilannetta, häviääkö kevyt nypytys kun levyt ja palat hakevat sijaansa. Mielestäni tilanne on parantunut em toimenpiteillä, mutta ei poistunut kokonaan. Mittaan navat ja levyt vielä heittokellolla ja kun saa auton nosturille niin täytyy väännellä/käännellä alustan osia. Onko jotain tärppejä?Last edited by Volskier; 21-10-2014, 07:48.
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View PostSelvitys jatkuu:
Etujarrusatulat purettu, putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pölysuojakumit olivat tehneet tehtävänsä eli satulat olivat varsin siistikuntoiset. Takajarrusatulat tuli myös herkisteltyä. Männät liikkuivat käsipelissä, joten en lähtenyt purkamaan satuloita. Jarrupalojen liukupinnat, liukutapit putsattiin ja rasvattiin. Myös jarrunesteet vaihdettiin.
Silmämääräisesti kun valoa vasten katsoo jarrulevyn ja jarrupalat välistä niin pyörittämässä ei havaitse levyissä heittoa edessä tai takana. Täytyy hommata heittokello ja mitata vielä sillä.
Autossa uudehkot alatukivarret+powerflex puslat, raidetangonpäät, hammastanko, rattiakseli, iskarit, kW madallusjouset, koiranluut ja näiden osien vaihdon jälkeen vielä pyöränkulmat suunnattu. Väljää ei tunnu missään tai ylimääräisiä kolinoita ei kuulu ajossa.
Seuraavaksi seuraan tilannetta, häviääkö kevyt nypytys kun levyt ja palat hakevat sijaansa. Mielestäni tilanne on parantunut em toimenpiteillä, mutta ei poistunut kokonaan. Mittaan navat ja levyt vielä heittokellolla ja kun saa auton nosturille niin täytyy väännellä/käännellä alustan osia. Onko jotain tärppejä?
Varmin tapa tutkia heittoa on suihkaista kevyesti mattamustaa spraymaalia levyyn harso ja pyörittää kiinnitetystä pyörästä ko.kulmaa.
Jos palat raapii selvästi 180-astetta, on yleensä levyn/navan tasopinnoissa joko paskaa tai pultinreijäin reuna noussut ylös.
Eli, puhdistutko hiomalla levyn molemmat tasopinnat ja navan tasopinnan+varmistit että navan pultinreikien reunat eivät ole nousseet ylös?
Comment
-
-
Täytynee kokeilla tuota spray harso kikkaa. Puhdistin navan puhdistuslaikalla puhtaaksi kirkkaalle metallipinnalle. En tarkemmin katsonut pultinreikiä olisiko ne koholla, mutta pienet purseet tms kyllä tuolla puhdistuslaikalla olisi lähtenyt. Laitoin uudet levyt, jotka kyllä tuntui asettuvan tasaisesti tasopinnalle, ei siis vääntelemällä/liikuttelemalla hakeneet sijaansa vaan olivat napakat.
Palataan asiaan kun selvitykset jatkuu..
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View PostTäytynee kokeilla tuota spray harso kikkaa. Puhdistin navan puhdistuslaikalla puhtaaksi kirkkaalle metallipinnalle. En tarkemmin katsonut pultinreikiä olisiko ne koholla, mutta pienet purseet tms kyllä tuolla puhdistuslaikalla olisi lähtenyt. Laitoin uudet levyt, jotka kyllä tuntui asettuvan tasaisesti tasopinnalle, ei siis vääntelemällä/liikuttelemalla hakeneet sijaansa vaan olivat napakat.
Palataan asiaan kun selvitykset jatkuu..
Ei sen levyn asettumista tunne, koska kyse on sen verran vähäisistä kerrosvaahvuuksista.
Comment
-
-
Nämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.Last edited by tumppi$; 22-10-2014, 06:57.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostMinkälaisella "puhdistuslaikalla"? Eli ei kai pyörivällä teräsharjalla(tämä vain kiilloittaa ruostehilseen näkymättömiin)?
Ei sen levyn asettumista tunne, koska kyse on sen verran vähäisistä kerrosvaahvuuksista.Last edited by Volskier; 22-10-2014, 08:35.
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View PostNeekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostNämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.
Comment
-
-
Originally posted by Volskier View PostNeekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
"Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Postmutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
Comment
-
-
Originally posted by tumppi$ View PostMahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
e39:ssä vain tuo akselistorakenne kun on tuollainen ja jousittamattomat massat todella kevyet, engelma realisoituu paljon herkemmin kuin monessa muussa merkissä/mallissa.
Kutoskoneisissa e39:ssä toki se tosiseikka että satulat ovat alumiinia ja kannattimet terästä, ei ainakaan vähennä huollon tarvetta korroosioalttiuden vuoksi.
Ongelma on nyt vanhemmiten ihan arkipäivää, mutta aikoinaan esim.oma e39 alle 20tkm ajettuna osoitti jo ensimmäisiä merkkejä ko.ongelmasta (joka siten pitkälti poistui M5 jarruilla).
Eli nykyisin itselle tuleva käytännössä jokainen e39 vaihdokki pitää pistää täyteen jarrujen läpikäyntiin ja kyllähän se joskus on kuin imuvuotojen etsimistä, eli töitä saa tehdä että ongelma kokonaan poistuu.
Tosin jos ongelma ei ole vanteessa/renkaassa, niin käytännössä aina se löytyy lopulta jarruista, vaikka usko meinaa välillä loppuakkin.
Pahimmiillaan ollaan pistetty vähän ajetuin purkuosin joku nurkka kokonaan vaihtoon, kun mikään muu ei ole auttanut kuin 90%:sti.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?
Comment
-
Comment