Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Kannattaa myös varuilta mitata navat heittokellolla.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Volskier
      Bimmer Rookie
      • May 2014
      • 40
      • Kuopio

      Käytettiin kaverin kanssaa satuloiden männät irti, eikä sieltä pölysuojien alta löytynyt hapettumaa tai muuta. Kevyt hoonaus 600 paperilla satulaan ja mäntään, sitten uusilla tiivisteillä läjään. Levyjen välistä kun katsoo jarrupalojen raosta niin ainakaan silmämääräisesti levyissä/navoissa ei ole heittoa.

      Nypytys ei tunnu ollenkaan ratissa vaan niin sanotusti perstuntumalla, joten seuraavaksi takajarrut pöydälle joku päivä. Sieltä jos löytyy kiero levy niin onhan pieni nypytys mahdollista tulla myös sieltä.

      Comment

      • HannuE60
        R.I.P.
        • Mar 2012
        • 809
        • Espoo

        Originally posted by Juspa View Post
        Tarkoitatko osaa numero 10? Kyllä ne ihan paikallaan on.
        Mulla lonksu joskus kans kun vaihdoin jarrupalat, oli menny jotenkin väärin toi kyseinen pelti.
        Sen kun viritti oikein, loppu lonksumiset samantien.
        Kannattaa vielä tarkistaa..

        -Hannu-
        [SIGPIC]
        BMW 535d M-sport

        Comment

        • Volskier
          Bimmer Rookie
          • May 2014
          • 40
          • Kuopio

          Originally posted by Volskier View Post
          e46 320d touring seuraavanlaista ongelmaa jarrujen kanssa:

          Edellinen omistaja vaihtanut etujarrulevyt ja palat noin 30tkm sitten. Viime aikoina alkoi kevyt nypytys jarruttaessa, joten purin jarrusatulat, vaihdoin liukutapit ja kumit uusiin jne. Mielestäni satulat ovat nyt kunnossa ja palat yms liikkuu hyvin. Oireet ei poistuneet ainakaan kokonaan, jolloin aattelin että levyt menneet kieroiksi. Nyt on uudet brembon levyt ja kevyen koeajon jälkeen nypytys jatkuu edelleen. En tehnyt kovia jarrutuksia, ennen kuin tämä vika selviää, ettei nyt näitä ainakaan jarruttele kieroiksi.

          Tarkistettu/huollettu:
          Pyörän napa on puhdistettu neekerin tukalla ja levyt istuu todella hyvin paikoilleen. Silmämääräisesti levyissä ei ole havaittavissa heittoa. Vanteet Kiristetty huolellisesti ristiin. Vanteen kiinnityspinta puhdistettu huolellisesti, samat oireet kesä ja talvirenkailla.

          Lisäksi autoon on vaihdettu alatukivarret puslineen, koiranluut, pyörän kulmat on suunnattu. Ohjaus on todella jämäkkä, eikä etupäästä kuulu minkäänlaisia kolinoita. Iskarit myös kohtuu uudet ja kunnossa.

          Nypytys ilmenee liikennevaloihin hiljentäessä ja tietysti kovassa vauhdissa aiheuttaa jopa tärinää jarruttaessa. Rattiin tai jarrupolkimeen nypytys ei oikeastaan tunnu, enkä huomannut eroa kun kokeilin jarruttaa oikealle ja vasemmalle kääntäessä, että olisiko nypytys voimakkaampi toiselta puolelta.
          Auto ei myöskään puolla jarruttaessa. Jarrupalat ovat tasaisesti kuluneet.

          Nypytys tuntuu tulevan etupäästä, joten takajarruihin en ole kajonnut. Mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä, pidin itsestään selvänä, että levyissä olisi ollut vika kun oireet olivat juuri sellaiset.
          Selvitys jatkuu:
          Etujarrusatulat purettu, putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pölysuojakumit olivat tehneet tehtävänsä eli satulat olivat varsin siistikuntoiset. Takajarrusatulat tuli myös herkisteltyä. Männät liikkuivat käsipelissä, joten en lähtenyt purkamaan satuloita. Jarrupalojen liukupinnat, liukutapit putsattiin ja rasvattiin. Myös jarrunesteet vaihdettiin.

          Silmämääräisesti kun valoa vasten katsoo jarrulevyn ja jarrupalat välistä niin pyörittämässä ei havaitse levyissä heittoa edessä tai takana. Täytyy hommata heittokello ja mitata vielä sillä.

          Autossa uudehkot alatukivarret+powerflex puslat, raidetangonpäät, hammastanko, rattiakseli, iskarit, kW madallusjouset, koiranluut ja näiden osien vaihdon jälkeen vielä pyöränkulmat suunnattu. Väljää ei tunnu missään tai ylimääräisiä kolinoita ei kuulu ajossa.

          Seuraavaksi seuraan tilannetta, häviääkö kevyt nypytys kun levyt ja palat hakevat sijaansa. Mielestäni tilanne on parantunut em toimenpiteillä, mutta ei poistunut kokonaan. Mittaan navat ja levyt vielä heittokellolla ja kun saa auton nosturille niin täytyy väännellä/käännellä alustan osia. Onko jotain tärppejä?
          Last edited by Volskier; 21-10-2014, 07:48.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Volskier View Post
            Selvitys jatkuu:
            Etujarrusatulat purettu, putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pölysuojakumit olivat tehneet tehtävänsä eli satulat olivat varsin siistikuntoiset. Takajarrusatulat tuli myös herkisteltyä. Männät liikkuivat käsipelissä, joten en lähtenyt purkamaan satuloita. Jarrupalojen liukupinnat, liukutapit putsattiin ja rasvattiin. Myös jarrunesteet vaihdettiin.

            Silmämääräisesti kun valoa vasten katsoo jarrulevyn ja jarrupalat välistä niin pyörittämässä ei havaitse levyissä heittoa edessä tai takana. Täytyy hommata heittokello ja mitata vielä sillä.

            Autossa uudehkot alatukivarret+powerflex puslat, raidetangonpäät, hammastanko, rattiakseli, iskarit, kW madallusjouset, koiranluut ja näiden osien vaihdon jälkeen vielä pyöränkulmat suunnattu. Väljää ei tunnu missään tai ylimääräisiä kolinoita ei kuulu ajossa.

            Seuraavaksi seuraan tilannetta, häviääkö kevyt nypytys kun levyt ja palat hakevat sijaansa. Mielestäni tilanne on parantunut em toimenpiteillä, mutta ei poistunut kokonaan. Mittaan navat ja levyt vielä heittokellolla ja kun saa auton nosturille niin täytyy väännellä/käännellä alustan osia. Onko jotain tärppejä?
            Unohda se heittokello, se ei kerro mitään koska et saa käytännössä mitattua levyä pyörä paikallaan(muutoin levy ei ole täysin kiinni navassa) ja vaikka sisäpuolelta saisit, tulos ei kerro mitään koska emme tiedä kukaan paljonko siellä saa olla heittoa jotta nypytys alkaa ja missä kohtaa loppuu.
            Varmin tapa tutkia heittoa on suihkaista kevyesti mattamustaa spraymaalia levyyn harso ja pyörittää kiinnitetystä pyörästä ko.kulmaa.
            Jos palat raapii selvästi 180-astetta, on yleensä levyn/navan tasopinnoissa joko paskaa tai pultinreijäin reuna noussut ylös.
            Eli, puhdistutko hiomalla levyn molemmat tasopinnat ja navan tasopinnan+varmistit että navan pultinreikien reunat eivät ole nousseet ylös?

            Comment

            • Volskier
              Bimmer Rookie
              • May 2014
              • 40
              • Kuopio

              Täytynee kokeilla tuota spray harso kikkaa. Puhdistin navan puhdistuslaikalla puhtaaksi kirkkaalle metallipinnalle. En tarkemmin katsonut pultinreikiä olisiko ne koholla, mutta pienet purseet tms kyllä tuolla puhdistuslaikalla olisi lähtenyt. Laitoin uudet levyt, jotka kyllä tuntui asettuvan tasaisesti tasopinnalle, ei siis vääntelemällä/liikuttelemalla hakeneet sijaansa vaan olivat napakat.

              Palataan asiaan kun selvitykset jatkuu..

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Volskier View Post
                Täytynee kokeilla tuota spray harso kikkaa. Puhdistin navan puhdistuslaikalla puhtaaksi kirkkaalle metallipinnalle. En tarkemmin katsonut pultinreikiä olisiko ne koholla, mutta pienet purseet tms kyllä tuolla puhdistuslaikalla olisi lähtenyt. Laitoin uudet levyt, jotka kyllä tuntui asettuvan tasaisesti tasopinnalle, ei siis vääntelemällä/liikuttelemalla hakeneet sijaansa vaan olivat napakat.

                Palataan asiaan kun selvitykset jatkuu..
                Minkälaisella "puhdistuslaikalla"? Eli ei kai pyörivällä teräsharjalla(tämä vain kiilloittaa ruostehilseen näkymättömiin)?
                Ei sen levyn asettumista tunne, koska kyse on sen verran vähäisistä kerrosvaahvuuksista.

                Comment

                • tumppi$
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 457
                  • Päijät-Häme

                  Nämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
                  Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.

                  Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.
                  Last edited by tumppi$; 22-10-2014, 06:57.

                  Comment

                  • Volskier
                    Bimmer Rookie
                    • May 2014
                    • 40
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Minkälaisella "puhdistuslaikalla"? Eli ei kai pyörivällä teräsharjalla(tämä vain kiilloittaa ruostehilseen näkymättömiin)?
                    Ei sen levyn asettumista tunne, koska kyse on sen verran vähäisistä kerrosvaahvuuksista.
                    Neekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
                    Last edited by Volskier; 22-10-2014, 08:35.

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4048
                      • Turku

                      Originally posted by Volskier View Post
                      Neekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
                      Jos se nypytys tuntuu "perseessä" liikennevaloihin hidastaessa pikkuvauhdeissa, löytyy syy takajarruista.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        Originally posted by tumppi$ View Post
                        Nämä E39:in tutinat ja tärinät on kyllä ihan uskomatonta luettavaa... Täälläkin moni on joutunut näiden johdosta työntämään tuhansia euroja alustaan sekä jarruihin moneen otteeseen ja siltikin vielä ravistaa. Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
                        Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.

                        Vai onko tässä pääteltävissä syy-seuraussuhde määräaikaishuoltojen edellyttämien toimenpiteiden laiminlyömisestä korjaamoiden taholta, mitkä sitten kostautuvat ja saavat vielä vuosien myötä "kerrannaisia" koko ajan lisää.. Eli kun alkuperäistä E39:n huoltokirjaa lukee kohdasta suoritettavat työt/toimenpiteet eri määräaikaishuoltojen osalta, niin siellähän lukee aivan selvästi jokaisen määräaikaishuollon kohdalla (mustalla pallukalla merkattu taulukossa) että jarrupalojen vaihdon yhteydessä (erillistä laskutusta vastaan) myös jarrusatulat puhdistetaan, kitkapinnat tarkistetaan jne, jne. Enpä ole vielä kertaakaan näin nähdyn tehtävän. Kyllähän se käytännössä niin menee että vanhat osat pois, uudet tilalle ja sillä selvä. Eli eihän se toisaalta ole mikään ihme jos ja kun täristää mikäli jarruille ei tehdä mitään muuta kuin noin viiden vuoden välein vaihdellaan levyt ja palat, mutta muut huoltokirjassa mainitut toimenpiteet jätetään systemaattisesti tekemättä. Tosin, eipä näitä toimenpiteitä takuulla ole tehty 99% muihinkaan Suomen teillä liikkuviin autoihin ja niin vain menevät paaliin asti täristämättä pelkkiä renkaita tarvittaessa tasapainottamalla.
                        Se on syy varmaan tässä e39:ssä oleva ylivertainen alustan rakenne minimaalisine jousittamattomine massoineen ja juuri sopivasti ominaisvärähtelevä kori akselistorakenteineen johon pyörien ja jarrujen sekä voimalinjan kautta aiheutuu nämä ah niin vittuuumaiset resonanssit

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Volskier View Post
                          Neekerin tukalla tai mikä oikea nimi sille mustalle laikalle on. Yhtä kaikki, hommaan sopivat holkit, että saan kiristettyä levyn napaan ja mittaan heittokellolla näiden uusien brembo levyjen heiton. Kun on mahdollisesti kyse pienestä heitosta navassa niin mikäli laakeri vaikuttaa olevan kunnossa niin napaa voinee yrittää korjata hiomalla/ viilaamalla pois siltä puolelta mistä viipottaa heittokellon mukaan. Kysehän on millin kymmenyksistä. Tietysti enemmältä kieroa ei voi korjata.
                          Ongelma on siinä että heittokellolla saat AINA jonkinlaisen heiton mitattua levystä, mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
                          Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
                          Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
                          Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
                          "Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
                          Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
                            Eikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by tumppi$ View Post
                              Mahtaako muilta autovalmistajilta löytyä auto/korimalleja joissa nämä tärinät ja tutinat ovat ihan maanvaiva? Noh, tietysti nuorimmatkin E39:t alkavat olemaan jo autoksi todella vanhoja, mutta kun näitä samoja tarinoita tärisevistä yksilöistä on saanut lukea jo kohta kymmenen vuotta. Tietysti otanta on todella pieni, mutta se mikä tässä eniten ihmetyttää on se ettei näistä tärisevistä yksilöistä meinaa saada ongelmaa kuriin millään. Ei edes tuhansilla euroilla.
                              Tässä kun näistä todella tärkeiksi E39:n tapauksessa osoittautuneista säännöllisistä jarruhuolloista on puhe, niin itseäni vaan kovasti ihmetyttää niin ikään tämä jarrujen jatkuva huoltotarve.. Eihän minkään muunkaan automerkin jarruja tarvitse olla jatkuvasti rassaamassa ja purkamassa "atomeiksi". Siis totta kai ymmärrän ja tiedostan sen että erityisesti vanhoja autoja pitää huoltaa ja korjata suht' usein, mutta se että esim. jokaisen renkaiden vaihdon yhteydessä keväisin ja syksyisin pitäisi myös jarrut purkaa aivan osiin ja omata vielä nippelitietoa jostain helvetin santapaperin optimikarkeudesta ja oikeanlaisesta vaseliinista liukutapeille, kertoo kyllä jonkinlaisesta flopista jo E39:n jarrujen suunnitteluvaiheessa.
                              Itse asiassa kaikkien muidenkin autojen jarrut vaativat huoltoa ja niiden huolto on ihan huolto-ohjelmassa, vaikka usein käytännössä juuri se kohta huolloissa on tarkoittaa valohoitoa.
                              e39:ssä vain tuo akselistorakenne kun on tuollainen ja jousittamattomat massat todella kevyet, engelma realisoituu paljon herkemmin kuin monessa muussa merkissä/mallissa.
                              Kutoskoneisissa e39:ssä toki se tosiseikka että satulat ovat alumiinia ja kannattimet terästä, ei ainakaan vähennä huollon tarvetta korroosioalttiuden vuoksi.
                              Ongelma on nyt vanhemmiten ihan arkipäivää, mutta aikoinaan esim.oma e39 alle 20tkm ajettuna osoitti jo ensimmäisiä merkkejä ko.ongelmasta (joka siten pitkälti poistui M5 jarruilla).
                              Eli nykyisin itselle tuleva käytännössä jokainen e39 vaihdokki pitää pistää täyteen jarrujen läpikäyntiin ja kyllähän se joskus on kuin imuvuotojen etsimistä, eli töitä saa tehdä että ongelma kokonaan poistuu.
                              Tosin jos ongelma ei ole vanteessa/renkaassa, niin käytännössä aina se löytyy lopulta jarruista, vaikka usko meinaa välillä loppuakkin.
                              Pahimmiillaan ollaan pistetty vähän ajetuin purkuosin joku nurkka kokonaan vaihtoon, kun mikään muu ei ole auttanut kuin 90%:sti.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Eikös noista ollut jossain BMW:n dokumentissa (TIS?, täytyypä tarkistaa) kerrottu raja-arvot?
                                Eipä ollut minun TIS-versiossa.. Tuolla on E39:n jarrulevyistä juttua ja mainittu Volvon arvot joista nyt jotain voinee päätellä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=560071
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎