Ensin aattelin ettei ole mitään annettavaa näin kattavaan listaan. Muistuipa vaan mieleen 2013 loppukesä, aivan finaaliin ajetut kesägummit merkkiä edullinen alla. Nypytti kevyesti jarrutuksessa edestä. Ahdisti ja vitutti jo hiukan.
Uudet renkaat alle ja hymy naamaan --> nypytys jäi sen siliän tien. Oliko tasapainotuksesta, epätasaisesta kulumasta tai lievästä pystyheitosta kyse, en jaksanut miettiä asiaa.
Jos on mahdollista kokeilla toisella rengassarjalla niin voisi sulkea tämänkin vaihtoehdon pois.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Volskier View PostNypytys väheni uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla, mutta oli heti havaittavissa eikä ole 1000km matkalla lähtenyt voimistumaan. Pitää katsoa onko pyöränkulmien säätölappu tallessa.
Täytynee tässä ketjussa mainittu maalikikkana tehdä eli levyihin huntu spray maalia ja rengas pyörimään, sitten kevyttä jarrutusta ja katsoo ottaako tasaisesti.
Rasittava ominaisuus..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by blueorange View PostEi se kyllä oikeastaan palaudu.ainakaan silmin nähden. Miten sä niitä herkistelit?Jos levy pyörii käsin vähän tahmeasti niin ei laahaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mika_z View PostOnko kellään kokemusta, miten tuon jarrumännän pitäisi palautua kun polkimen päästää? Herkistelin jarruja renkaan vaihdon yhteydessä ja mäntä ei juurikaan mennyt takaisin päin jarrun polkaisun jälkeen. Eikö männän pitäisi hieman palautua takaisin päin?
Voisiko korjaantua tiivisteiden vaihdolla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostNyt melkein pitäisi nähdä etupään pyöränkulmat, jotta nähtäisiin onko jommassa kummassa olkavarressa vikaa?
Entä oliko nypytys havaittavissa myös heti uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla?
Täytynee tässä ketjussa mainittu maalikikkana tehdä eli levyihin huntu spray maalia ja rengas pyörimään, sitten kevyttä jarrutusta ja katsoo ottaako tasaisesti.
Rasittava ominaisuus..Last edited by Volskier; 10-11-2014, 17:55.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Volskier View PostE46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
Uusittu/huollettu:
-uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
-uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
-kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
-uudet koiranluut
-uudet jarruletkut
-jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
-liukutapit uusittu
-jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
-jarrunesteet vaihdettu
-takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
-etujarrulevyt uudet, brembot
-pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
-etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)
Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.
Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.
Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
Entä oliko nypytys havaittavissa myös heti uusilla levyillä/karhennetuilla paloilla?
Leave a comment:
-
-
E46 320d -05 270tkm jarrut nypytttää:
Uusittu/huollettu:
-uusi hammastanko, rattikaselin nivel, raidetangon päät
-uudet alatukivarret, taaimmaiset puslat powerflex
-kw madallusjouset ja kohtuu tuoreet iskarit joka nurkassa
-uudet koiranluut
-uudet jarruletkut
-jarrusatulat purettu, männät/satulat hoonattu ja kasattu uusilla tiivisteillä
-liukutapit uusittu
-jarrupalojen liukupinnat puhdistettu hiomalla/viilalla/kuparitahnalla varmisteltu että palat liikkuvat ongelmitta
-jarrunesteet vaihdettu
-takana vanhat jarrulevyt/palat, mutta satulat herkistelty ja levyt mitattu suoraksi
-etujarrulevyt uudet, brembot
-pyörän navat hiottu, sekä viilattu pulttien kiinnityskohdat, ettei varmasti ole navassa mikään kohta koholla
-etulevyissä asennuksen jälkeen heittoa 0,05 ja 0,09mm heittokellolla mitattuna siten, että pyöränpultit kirittynä holkkien avulla. (brembon ohje <0,12mm)
Edelleen kun hiljentää liikennevaloihin, auto pysähtyy nypyttäen, tosin nypytys ei ole voimakasta. Kovemmassa vauhdissa nypyttää myös, mutta loogisesti ilmenee tiheänä nypytyksenä/tärinänä/huonona jarrutuntumana.
Auto ei vaella jarruttaessa, mitään kolinoita ei kuulu, väljää ei löydy vääntelemällä. Nypytys ei tunnu ratissa, mutta tuntemuksien mukaan etupäästä ongelma tulee. Jotenkin käsittämätöntä kun olevinaan levyt suorassa, satulat huollettu ja kaikki tip top, mutta silti nypyttää ikään kuin levyt olisi kierot. Vrt entisissä autoissa ei koskaan ole tarvinnut jarrujen kanssa taistella perus huoltoa pidemmälle. Pyörän kulmat myös säädetty puoli vuotta sitten ja ajolleen/rengaskulumalta todella hyvä.
Kokemuksia/vinkkejä miten selvitystyötä kannattaa jatkaa?
Leave a comment:
-
-
E39 touring jarrumännät
Onko kellään kokemusta, miten tuon jarrumännän pitäisi palautua kun polkimen päästää? Herkistelin jarruja renkaan vaihdon yhteydessä ja mäntä ei juurikaan mennyt takaisin päin jarrun polkaisun jälkeen. Eikö männän pitäisi hieman palautua takaisin päin?
Voisiko korjaantua tiivisteiden vaihdolla?
Leave a comment:
-
-
Heittoa oli levyissä 0,09 ja 0,03mm kun heittokellolla mittasin. Jostain muualta lähdettävä vikaa etsimään.
Leave a comment:
-
-
Itselläni on siis e46 touring kyseessä, mutta tänään ois tarkoitus käydä läpi pyörän navat Hemin ohjeiden mukaan, lisäksi kiinnitän vielä huomiota jarrupalojen liukupintoihin. Satulat tuli jo purettua ja kasattua uusilla tiivisteillä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Volskier View PostBrembon asennusohje antaa 0,12mm toleranssin uuden levyn asennukseen. Eli ohjeistavat juuri heittokellolla mittaamaan ja varmistamaan levyn asennuksen suoruuden.
Molemmat omistuksessani olleet e39 ovat lopettaneet tutinat kun olen käynyt jarrut/navat Hemin ohjeiden mukaan läpi. Viimeisin tutina tuli ruostuneesta männästä joku jumitti. Molemmissa autoissa on ollut jarrulevyissä hivenen silminnähden heittoa, vika ei kuitenkaan ole ollut koskaan niissä.
Tuli itsekkin yhdet levyt turhaan ostettua, mutta vika olikin navan ylös nousseissa kierteissä. No siellä ne paketissa odottaa kun vanhat kuluu loppuun
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostOngelma on siinä että heittokellolla saat AINA jonkinlaisen heiton mitattua levystä, mutta kun mitään raja-arvoja ei ole olemassa, on saatu tieto kutakuinkin hyödytön(heittoa saa olla yllättävän paljon mikäli palat vain kunnolla palautuvat ja päinvastoin).
Paljon enemmän on hyötyä siitä tiedosta onko heittoa niin paljon että se "jaksaa" raapia joltain kohtaa tuon maaliharson levystä.
Eli se tarkoittaa sitä että heittoa on liikaa suhteessa siihen paljonko palat jakasaa palautua.
Käytännön ajossa tämä taas tarkoittaa sitä että palat aavistuksen puraisee joka pyörähdyksellä levyyn jota e39:in tuennat+äärimmäisen kevyet jousittamattomat massat ei kestä, jolloin syntyy tuo voimistuva ajosuntaan kohdistuva resonanssi(tuntuu tutinana "perseessä"/aurinkolipat tutisee).
"Laiska" tutina syntyy kun "puraisu" levyllä on toispuoleista, eli vain sisimmäinen tai ulommainen pala nirhaisee levyyn 180-asteen käännöllä(todellisuudessa toki ehkä 30-astetta).
Se nopea tärinä syntyy kun molemmat palat nirhaisevat levyn vastakkaisilta puolilta.
Leave a comment:
-
-
Tilannetta oman E39 540iA -99 224tkm osalta. Tärinät on pysyneet nyt vuosia poissa kun otti tavaksi putsata renkaiden vaihdon yhteydessä tuon keskiön ja siihen liittyvä pinnat. Sekä varmistaa, että renkaan uudelleen asennus keskittyy hyvin. Kuten mm. Hemi aiemmin on kertonut noiden huollosta.
Omaan autoon on toki vaihdettu osia paljon. 100tkm kohdilla alkoi ensimmäiset merkit vaeltelusta ja taisi olla pientä tärinää ennenkuin huomasin putsata nuo keskiöt hyvin. Eteenhän tuli silloin powerflexit, jotka kesti 2008-2013, eli noin toiset 100tkm verran. Sen jälkeen palasin tavallisiin Lemfördeneihin. Tukivarsia ja koiranluita on tullut vaihdettua melkein koko kierros tähän asti. Ongelma on ollut lähinnä levottomuus maantiellä. Tärinät on pysyneet poissa pitkälti. Hajonnut oikean etujarrusatulan kumi->jumittunut mäntä ei aiheuttanut tärinää vaikka söi levyn 5mm alle vaihtorajan.
Nyt kuitenkin uuden alustasarjan, joka on ei OEM, kanssa tuli nypytystä. Tuo on melkein kuin tärinää. Hyvin lähellä sitä. Nypytys on aavistuksen pitkittäissuuntaista. Huomaa hyvin kun pää on kiinni pääntuessa. Olen törmännyt vastaavaan nelipyöräisten lisäksi moottoripyörissä sekä kelkoissa ja aika varmasti oletan tuon johtuvan jousista. Liian pinkeät taikka kireällä. Liike teki ison määrän asennusvirheitä, joten uskon sen mokanneen tuossakin. Nyt juuri täytyy yrittää ottaa joka nurkka auki ja tarkistaa, että jousien "jännitys" alalautasta säätämällä oli mahdollisimman löysä. Niin, että jousi pysyy siinä paikallaan ulosjoustossa. Korkeushan säädetään eri osasta. Toki tuo voi johtua jousestakin itsestään, että ei vaan toimi, mutta pitää ensin kokeilla säätää kaikki mahdolliset. Täytyy todeta että kyllä se alkuperäistä vastaava olisi ollut helpoin ja paras vaihtoehto tähän m-sport alustaan omalla kohdallani. Niin hyvin se toimi uudenveroisena.
Leave a comment:
-
Leave a comment: