Originally posted by kaol
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View Post- Ratti vatkaa, tuskin takapää vaikuttaa siihen?
- Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
-Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
-Kyllä.
-Soittelen joku päivä.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNavat on tuliuudet ja kiiltään kuin....
Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
Eli siellä on jokin olka sitten vioittunut tai jokin levy vain ei istu navalla.
Tämä ei oikeasti ole mutua, vaan "sylttytehdas" löytyy tässäkin jarruista/navoista kun vai se vika löydetään.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostOK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
Heittokellolla vois tarkistaa levyt?
Onko jarrusatulat ohjureineen kunnolla puhdistettu ja huollettu niin että palat satuloissa pääsevät pakenemaan samoin kuin satulat myös palauttavat?
Comment
-
-
Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.
Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.
Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
Comment
-
-
Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?
Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.
Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostMulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?
Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.
Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
Maalattua pintaa ei pidä hioa tai puhdistaa, muutama jarrutus ja maali lähtee.
Minä ainakin hioin liukupintoja viilalla ja myös porakoneen päässä olevalla 120 karkeuksisella hiomapaperilaikalla. Ei niitä toki paljon saisi hioa, mutta toisaalta ei niissä kulumispykäliäkään tai ruostetta/karstaa saisi olla. Keraamista tahnaa laitoin sitten niihin.
ATE:n ohje kieltää laittamasta rasvaa/tahnaa navan väliin, sinne pitää laittaa korroosiota estävää ohutta öljyä. Laitoin nyt sitten tuota:
Saas nähdä toimiiko, viimeksi laitoin aseöljyä, mutta ruosteenalkua siellä jo oli.
Comment
-
-
Kiitos vinkeistä. Ohjeita en ole vielä lukenut, kun osatkin on vielä paketeissa. Työkiireitä pukkaa vielä, vaikka lomalla jo olenkin. Pääsis vaan alottamaan tuon homman...E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostVaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.
Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.
Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostKyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
Vanhat käytetyt satulat vain ei hyvänkään puhdistuksen, herkistelyn ja rasvauksen usein ole, joten tuo levyn takapuolen ja napatasopinnan puhtaus on ensiarvoisen tärkeää.
Pitämällä ne hiovalla puhdistuksella oikeasti puhtaina ja muistaa levyjen pinnat joskus karhetaa epäkeskeisestö lasittumasta, jää levyheitot vanhoillakin levyillä alle kymppiin ja tärinät/tutinat loppuu.
Vanhat e39 alujarrut vaatii Suomen olosuhteissa oikeasti todella huolellisen ja oikein tehdyn vuosittaisen puhdistus/herkistyshuollon, mikäli kulku halutaan pitää täysin vapinattomana.
Kamoja ei siis suinkaan tarvitse uusia, vaan vanhat joka kevät renkaiden vaihdon yhteysdessä pitää oikeasti käydä täysin läpi.
Uudetkaan levyt ei poista ongelmaa jos navan tasopinassa on "piiloruostetta" ja satulat huoltamattomina eivät palaudu.
Tällöin alustakin saa olla jonkin verran "pehmennyt" ja silti ajo on tärinätöntä(eli niillä uusilla puslilla+tangoilla korjataan/vähennetään vain oiretta).
Comment
-
-
Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.
Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
Comment
-
Comment