Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by kaol View Post
    Entäs onko jarrulevyn asennuspinta puhdas kummaltakin puolelta?

    Tuo napa-keskireikäero on ihan normaali.
    Levytkin uudet ja putsattu. Vanteetkin ihan uudet ja puhtaat.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by Bmw Master View Post
      - Ratti vatkaa, tuskin takapää vaikuttaa siihen?
      - Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
      -Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
      -Kyllä.
      -Soittelen joku päivä.
      Onko se ratin vatkaus ihan silmin nähtävissä tuossa 90kmh vauhdissa?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Navat on tuliuudet ja kiiltään kuin....

        Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
        Oli miten oli, niin ongelmasi juontaa kulmista.
        Eli siellä on jokin olka sitten vioittunut tai jokin levy vain ei istu navalla.
        Tämä ei oikeasti ole mutua, vaan "sylttytehdas" löytyy tässäkin jarruista/navoista kun vai se vika löydetään.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by janke View Post
          Onko se ratin vatkaus ihan silmin nähtävissä tuossa 90kmh vauhdissa?
          Kyllä.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Kyllä.
            OK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
            Heittokellolla vois tarkistaa levyt?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by janke View Post
              OK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
              Heittokellolla vois tarkistaa levyt?
              Siis onko sinulla uudet pyörännavat, eli uudet uusiin levyihin vastaavat laipat?
              Onko jarrusatulat ohjureineen kunnolla puhdistettu ja huollettu niin että palat satuloissa pääsevät pakenemaan samoin kuin satulat myös palauttavat?

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.

                Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.

                Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
                E39 528iA

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?

                  Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.

                  Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?

                    Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.

                    Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
                    Niissä ATE:n levyissä tulee oikein hyvät asennusohjeet mukana, kannattaisi lukea.

                    Maalattua pintaa ei pidä hioa tai puhdistaa, muutama jarrutus ja maali lähtee.

                    Minä ainakin hioin liukupintoja viilalla ja myös porakoneen päässä olevalla 120 karkeuksisella hiomapaperilaikalla. Ei niitä toki paljon saisi hioa, mutta toisaalta ei niissä kulumispykäliäkään tai ruostetta/karstaa saisi olla. Keraamista tahnaa laitoin sitten niihin.

                    ATE:n ohje kieltää laittamasta rasvaa/tahnaa navan väliin, sinne pitää laittaa korroosiota estävää ohutta öljyä. Laitoin nyt sitten tuota:

                    Saas nähdä toimiiko, viimeksi laitoin aseöljyä, mutta ruosteenalkua siellä jo oli.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Kiitos vinkeistä. Ohjeita en ole vielä lukenut, kun osatkin on vielä paketeissa. Työkiireitä pukkaa vielä, vaikka lomalla jo olenkin. Pääsis vaan alottamaan tuon homman...
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.

                        Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.

                        Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
                        Ne "planeettojen asennot" ovat ihan suorassa vaikutussuhteessa e39:ssä nimenomaan jarrujen/napatasojen kuntoon. Jos kaikki ihan oikeasti on kunnossa, eli satulat/palat palauttaa, levyt istuu kunnolla navoille, loppuu tutinat ja "vemputuksetkin". Usko pois.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Kyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Supa View Post
                            Kyllä se taitaa olla vähän uskon asia sitten niin kun kerran alkuperäisosavalmistajan tehtaan toleranssi ei ole tarpeeksi tarkka uusissa osissa
                            Siis levyhän saa "vemputtaa" jopa pari kymppiä, eikä se vaikuta jarrutärinöihin eikä e39 tutinoihin, mikäli satulat vain ovat herkässä kunnossa.
                            Vanhat käytetyt satulat vain ei hyvänkään puhdistuksen, herkistelyn ja rasvauksen usein ole, joten tuo levyn takapuolen ja napatasopinnan puhtaus on ensiarvoisen tärkeää.
                            Pitämällä ne hiovalla puhdistuksella oikeasti puhtaina ja muistaa levyjen pinnat joskus karhetaa epäkeskeisestö lasittumasta, jää levyheitot vanhoillakin levyillä alle kymppiin ja tärinät/tutinat loppuu.
                            Vanhat e39 alujarrut vaatii Suomen olosuhteissa oikeasti todella huolellisen ja oikein tehdyn vuosittaisen puhdistus/herkistyshuollon, mikäli kulku halutaan pitää täysin vapinattomana.
                            Kamoja ei siis suinkaan tarvitse uusia, vaan vanhat joka kevät renkaiden vaihdon yhteysdessä pitää oikeasti käydä täysin läpi.
                            Uudetkaan levyt ei poista ongelmaa jos navan tasopinassa on "piiloruostetta" ja satulat huoltamattomina eivät palaudu.
                            Tällöin alustakin saa olla jonkin verran "pehmennyt" ja silti ajo on tärinätöntä(eli niillä uusilla puslilla+tangoilla korjataan/vähennetään vain oiretta).

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.

                              Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
                              E39 528iA

                              Comment

                              • sonikk
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 1664
                                • Kerava

                                Minkälainen laikka dremeliin on paras noiden napojen ja levyjen putsaukseen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎