memebuy23buy

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Ite oon vetänyt tämmösellä ja karkealla paperilla porakoneessa, toimii.

    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo



      Olisiko se sitten joku tuollainen ratkaisu...?

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.

        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by TJJ View Post
          Vaihdoin uudet (Boschin tavalliset) jarruletkut eteen, sen piti olla helppo 30 minuutin homma... No tietty kuskinpuolella oli liitos niin jumissa, että lopulta piti sahata jarruputki ja holkki poikki ja laittaa uusi kiristysholkki ja tehdä putkeen uusi kartio. Onneksi tuli ostettua sopiva työkalu ja holkkeja tulevaa takajarruputkien vaihtoa varten.

          Mielenkiintoista on se, että nyt ABS tuntuisi hakkaavan paljon terävämmin. Oliko vanhat letkut sitten jo ihan pehmeät vai eikö ne virranneet kunnolla? Ja voiko tuo aiheuttaa jarrujen osittaista laahaamista josta tulee tutinoita...? :think
          Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
          Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Hemi View Post
            Itse en ole letkujenvaihdon huomannut vaikuttavan ko.ilmiöön, mutta tuohon abs:n toimintaan olen jarrunesteen laadun/iän kyllä havainnut vaikuttavan.
            Eli koska sinulla oli nesteet vaihtuneet satulalta asti ennen tätä?
            Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.

            Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.

            Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
            E39 528iA

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by kaol View Post
              Ja tämmöset ei syö niin herkästi metallia, mutta ruosteet lähtee mainiosti. Vanteistakin saa asennuspinnat tuollaisella helposti puhtaaksi ja kun hommaa riittävän ison laikan, niin puhdistaminen on helpompaa.

              Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
              Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
              Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
              Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
              Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
              Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
              Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
              Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
              Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
              Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
              "Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
              Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
              Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
              Last edited by Hemi; 11-07-2013, 12:22.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Jarrunesteet vaihtui pari kuukautta sitten samalla kun tein jarrusylinterien huollon. En huomannut silloin tuollaista muutosta.

                Enkä ole sitä ikinä aikaisemminkaan huomannut kun olen vaihtanut/huoltanut jarruosia/nesteitä yms. Toki minulla nyt vaihtui nuo levyt, palat ja jouset enkä kokeillut niillä ABS:ien toimintaa ennen kuin vasta nyt kun letkut vaihtui.

                Tosin saattaahan nuo Boschin letkut olla hiukan kovempaa ainetta vaikka kumia ovatkin. Eikös teräspunosletkuilla tulisi tuontyylinen muutos?
                En siis väitä etteikö letkujen vaihto voisi periaatteessa vaikuttaa abseihin, mutta en vain itse ole juuri sen vaikuttaneen kuvatun kaltaisesti.
                Tuon jarrunesteen vaihdon olen asiaan havainnut jonkin verran vaikuttavan(erityisesti talvella tehtyinä vaihtoina), mutta toki niissä tapauksissa on vaihdettu todennäköisesti lähes 10-vuotta vanhat orggisnesteet uusiin.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Onko hyvä?





                  Jotain tummaa töhnää siellä välissä hieman oli, olisiko asentaja syönyt lakua... Levyt on Zimmermann Z-coat, se pinnoite oli sisäpuolelta irronnut ja kiinnittynyt sinne-tänne kiinni napaan. Hioin nekrulaikalla levystä pinnoitteen pois.

                  Koeajoa odotellessa...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Onko hyvä?




                    Enemmän kuin täydellinen jos levyjen jarrupinnat ovat myös "rikottu" hiomalla.
                    Last edited by Hemi; 11-07-2013, 12:55.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
                      Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
                      Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
                      Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
                      Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä reunoja kaapien.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
                        Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös.
                        Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
                        Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
                        Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä pulttien reikien reunat kaapien.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
                          Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
                          Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
                          Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
                          Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
                          Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
                          Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
                          Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
                          Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
                          Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
                          "Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
                          Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
                          Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
                          Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by janke View Post
                            Tuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
                            Tuota laitoin nyt, tiedä sitten toimiiko:


                            Ohut suihke jotain sinkkisprayta voisi myös toimia.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
                              Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
                              Vaikka ei olekaan väännetty, niin silti nuo reikien ympärykset näyttää olevan hiukan koholla. Minä hioin niitä vielä erikseen. Noissa BMW Masterin kuvissakin näkyy joidenkin reikien ympärillä tuollainen rengas.

                              Viivottimen reunalla noita voi katsoa, siis laittaa sen laipan pintaa vasten ja katsoo, että valoa näkyy yhtä paljon/ei lainkaan koko pinnan leveydellä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tuota laitoin nyt, tiedä sitten toimiiko:


                                Ohut suihke jotain sinkkisprayta voisi myös toimia.
                                Jotain tuollasta ehkä olisi hyvä suihkia ohut harso. Kerro seuraavaksi, kun otat levyn irti, että oliko mitään hyötyä?
                                Tuollastakin olisi tarjolla:http://shop.motonet.fi/fi/tuote/6030...y-sitkea-500ml
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X