Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonttuPeke
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 1129
    • Juuka

    Onko haittaa jos tuosta jarrusatulan kannakkeesta vetäsee viilalla tuon jarrupalojen "uran" puhtaaksi?
    F06 640D "M6"
    E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by JonttuPeke View Post
      Onko haittaa jos tuosta jarrusatulan kannakkeesta vetäsee viilalla tuon jarrupalojen "uran" puhtaaksi?
      Nimenoman näin.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Onko noihin jarrujen liukupintojen rasvaukseen löytynyt mitään uutta ja ihmeellistä (kunnolla pysyvää) ainetta?

        Minulla oli aikaisemmin CRC:n keraamista tahnaa, ne näytti sailyvän kohtuullisen hyvin. Tammikuussa laitoin taakse uudet osat ja nyt laitoin CRC:n kuparitahnaa, nyt 3kk myöhemmin purin jarrut eikä sitä ollut yhtään jäljellä muualla kuin jossain koloissa ja hiukan palojen takana. Liukupinnoissa (siinä carrier-osassa) oli jo selvä ruoste. Laitoin nyt taas tuota keraamista tahnaa.

        Sitten olisi vielä kolmas CRC:n jarrutahna, mutta se näyttää ihan tavalliselta kelllertävältä rasvalta. En ole sitä testannut tuossa käytössä.

        En oikein tajua tätä juttua, rasvata nuo pitäisi ihan BMW:n ohjeenkin mukaan, mutta eihän tuolla mikään näytä pysyvän. Eikä kuitenkaan huolto-ohjelma kehoita 1-2kk välein jarruja purkamaan...
        E39 528iA

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          No mä oon nyt laittanut sitä bemarin suosittamaa tököttiä viimeksi.
          Eli Aten Plastilubea, se on aika jäykkää tavaraa joten luulis pysyvän. EI sovi kuitenkaan liukutappeihin (mitä bemari ei muutenkaan toki suosita...).
          Ja vaikka ei valmistaja suosita niin olen sitten käyttäny Aten Bremszylinder-pastea liukutapeissa, sehän on tosin tarkoitettu lähinnä männän asennukseen mutta hyvin on tapeissa toiminut ja pysynyt.
          Last edited by Supa; 24-04-2014, 21:15.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Supa View Post
            No mä oon nyt laittanut sitä bemarin suosittamaa tököttiä viimeksi.
            Eli Aten Plastilubea, se on aika jäykkää tavaraa joten luulis pysyvän. EI sovi kuitenkaan liukutappeihin (mitä bemari ei muutenkaan toki suosita...).
            Ja vaikka ei valmistaja suosita niin olen sitten käyttäny Aten Bremszylinder-pastea liukutapeissa, sehän on tosin tarkoitettu lähinnä männän asennukseen mutta hyvin on tapeissa toiminut ja pysynyt.
            Joo, onhan minulla tosiaan tuota Plastilubeakin, mutta muistaakseni sekin taisi hävitä aika nopeasti. Taisi muuten tuo CRC jarrurasva olla hiukan paksumpaa.
            Varmaan tuohon kestoon vaikuttaa vuodenaikakin, syksyn/talven/kevään kura- ja suolakylpy taitaa huuhtoa rasvat nopeasti pois.

            Tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa olen minäkin laittanut liukutappeihin, tiedä sitten onko siitä todellista hyötyä. Kyllähän tuo rasva näyttää niissä pysyvän, mutta minulle on epäselvää tuollaisten toispuoleisten jarrujen toiminta ja se miten paljon nuo tapit siinä vaikuttaa.
            E39 528iA

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by TJJ View Post
              Joo, onhan minulla tosiaan tuota Plastilubeakin, mutta muistaakseni sekin taisi hävitä aika nopeasti. Taisi muuten tuo CRC jarrurasva olla hiukan paksumpaa.
              Varmaan tuohon kestoon vaikuttaa vuodenaikakin, syksyn/talven/kevään kura- ja suolakylpy taitaa huuhtoa rasvat nopeasti pois.

              Tuota ATE:n jarrusylinterirasvaa olen minäkin laittanut liukutappeihin, tiedä sitten onko siitä todellista hyötyä. Kyllähän tuo rasva näyttää niissä pysyvän, mutta minulle on epäselvää tuollaisten toispuoleisten jarrujen toiminta ja se miten paljon nuo tapit siinä vaikuttaa.
              Ehkä se idea olla rasvaamatta on että se kumi joustaa sen mitä tarvii ja täten kun tappi ei liu niin vetää takaisin paremmin, mene ja tiedä. Toki sitten liukuu kun palat kuluu. Mutta tämä nyt on ihan mutu.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Supa View Post
                Ehkä se idea olla rasvaamatta on että se kumi joustaa sen mitä tarvii ja täten kun tappi ei liu niin vetää takaisin paremmin, mene ja tiedä. Toki sitten liukuu kun palat kuluu. Mutta tämä nyt on ihan mutu.
                Niiden liukutappien herkkyydellä on aivan oleellinen merkitys satulan/palojen palautumiselle jokaisen jarrutuksen jälkeen irti levystä.
                Pienikin "nakitus" ja heti ensiksi se näkyy "flatspot" ilmiönä (johtuu useimmiten itse asiassa jarruista, ei renkaista).
                Hieman enemmän kun nakittaa, niin levy kiilloittuu ja antaa jarrumassan tarttua epätasaisesti ja nämä perustutinat alkavat.
                Itse käytän näissä molyvaseliinia niin että kupit täyteen ja korkit kiinni ja yleensä ainakin siihen seuraavaan renkaanvaihtoon selviää herkillä satuloilla....mutta kukin toki tyylillään.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Niiden liukutappien herkkyydellä on aivan oleellinen merkitys satulan/palojen palautumiselle jokaisen jarrutuksen jälkeen irti levystä.
                  Pienikin "nakitus" ja heti ensiksi se näkyy "flatspot" ilmiönä (johtuu useimmiten itse asiassa jarruista, ei renkaista).
                  Hieman enemmän kun nakittaa, niin levy kiilloittuu ja antaa jarrumassan tarttua epätasaisesti ja nämä perustutinat alkavat.
                  Itse käytän näissä molyvaseliinia niin että kupit täyteen ja korkit kiinni ja yleensä ainakin siihen seuraavaan renkaanvaihtoon selviää herkillä satuloilla....mutta kukin toki tyylillään.
                  Offtopic mutta miksi tässä asiassa et noudata valmistajan ohjeita olla rasvaamatta tappeja mutta vaihdelaatikon öljynvaihdossa taas noudatat? Vähän epäloogista.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Supa View Post
                    Offtopic mutta miksi tässä asiassa et noudata valmistajan ohjeita olla rasvaamatta tappeja mutta vaihdelaatikon öljynvaihdossa taas noudatat? Vähän epäloogista.
                    Tuhannet insinöörit on suunnitelleet tapit toimimaan ilman voitelua.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Supa View Post
                      Offtopic mutta miksi tässä asiassa et noudata valmistajan ohjeita olla rasvaamatta tappeja mutta vaihdelaatikon öljynvaihdossa taas noudatat? Vähän epäloogista.
                      Oftopic, mutta sen vuoksi että ei ole olemassa minkäänlaista näyttöä siitä että ne öljynvaihdot pidentäisivät näiden laatikoiden elinkaarta metriäkään, puhumattakaan siitä että se olisi kustannustehokas oikea huoltotoimi(eli että öljynvaihtoihin uhratut pääomat tulevat jossain kohtaa ulosmitattua).
                      Eli tämä laatikkoöljyasia on ihan puhtaasti uskon asia ja huuhaata, kun taas moni muu huoltotarve on ihan aito ja perusteltu vaikka tehdas ei sitä suosittelekkaan.
                      Tästä jarruasiasta ja niiden extra huoltotarpeesta taas on paljonkin näyttöä nimenomaan vanhojen jarrujen kohdalla.
                      Eli tämä kaikki laatikoiden öljynvaihtohype on ihan puhdasta huuhaata/uskonasiaa joka kumpuaa ihan tyhjästä nettihypestä, eikä siis aidosta tarpeesta huoltaa ns.yli tehtaan huolto-ohjeen.
                      Siinä kohtaa kun näitä öljyjä vaihtamattomia ZF laatikoita alkaa paukkumaan jatkuvalla syötöllä ja on selvästi nähtävissä että vaurioitumiset johtuvat voitelun pettämisestä, aletaan täälläkin niitä öljyjä vaihtemlemaan, sanoi tehdas mitä tahansa.
                      Niin kauan kun tällaisesta ei oikeasti ole edes viitteitä, huolletaan niistä täydellisen turhista öljynvaihdoista säästyneillä päomilla jotakin sellaista mikä oikeasti on huoltotarpeessa (kuten nämä jarrut).
                      Last edited by Hemi; 25-04-2014, 14:30.

                      Comment

                      • pro_tinnitus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 273
                        • Etelä-Suomi

                        Itsellä oli jarrutuksessa tuota tutinaa jarrupolkimessa ja tärinää ratissa. Levyjen ja palojen vaihdolla joka nurkkaan poistui. Tosin satunnainen jarrujen vinkuminen kylmänä jäi tuosta seurauksena. Mikähän osa noissa jarruissa vinkuu? Zimmermanin levyt ja palat sekä boschin käsijarruhihnat.
                        Last edited by pro_tinnitus; 26-04-2014, 19:49.
                        E90 320d -05
                        EX: Z3 E36/8 3.0i

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by pro_tinnitus View Post
                          Itsellä oli jarrutuksessa tuota tutinaa jarrupolkimessa ja tärinää ratissa. Levyjen ja palojen vaihdolla joka nurkkaan poistui...
                          Kunnes palat ja levyt lasittuvat/kiilloittuvat ja tutinat alkavat uudelleen?

                          Comment

                          • N.u.t
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 202
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Onko noihin jarrujen liukupintojen rasvaukseen löytynyt mitään uutta ja ihmeellistä (kunnolla pysyvää) ainetta?

                            Minulla oli aikaisemmin CRC:n keraamista tahnaa, ne näytti sailyvän kohtuullisen hyvin. Tammikuussa laitoin taakse uudet osat ja nyt laitoin CRC:n kuparitahnaa, nyt 3kk myöhemmin purin jarrut eikä sitä ollut yhtään jäljellä muualla kuin jossain koloissa ja hiukan palojen takana. Liukupinnoissa (siinä carrier-osassa) oli jo selvä ruoste. Laitoin nyt taas tuota keraamista tahnaa.

                            Sitten olisi vielä kolmas CRC:n jarrutahna, mutta se näyttää ihan tavalliselta kelllertävältä rasvalta. En ole sitä testannut tuossa käytössä.

                            En oikein tajua tätä juttua, rasvata nuo pitäisi ihan BMW:n ohjeenkin mukaan, mutta eihän tuolla mikään näytä pysyvän. Eikä kuitenkaan huolto-ohjelma kehoita 1-2kk välein jarruja purkamaan...
                            Miksi sinne pitäisi laittaa jotain ?
                            Kuparitahna ainaki kerää vain kaiken paskan itseensä. Puhdistaa vain kaiken ylimääräisen pois, eikä laita mitään.

                            Comment

                            • Playpig
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 889
                              • Iisalmi

                              Kunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?
                              Nyt: E39 530DA Touring -98

                              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Originally posted by Playpig View Post
                                Kunnostin tuossa muun remontin yhteydessä satulat ja maalasinkin ne. Innostuksissani sitten maalasin myös ne jarrupalojen päiyin vastaavat koneistetut liukupinnat. Pitäskö niistä nyt kuitenkin vielä poistaa maali jarrujen paremman toimimisen takia?
                                Kannattaa. Nopeastihan ne pari kriittistä pintaa puhtaaksi raaputtaa...
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎