Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Originally posted by Tuoppo View Post
    Olisiko kenelläkään kokemuksia millainen on E46 on ajaa isoilla nastarenkailla? Leikittelen ajatuksella, jos noille auton mukana tulleille 18" vanteille pyöräyttäisi 4x 225/40/18 Hakkapeliitta 4 :t. :think
    No ei 18" mutta 225/40-17" Hakkapeliitta 4:t on alla ja pitää kyllä helvetinmoista meteliä, kuten muistelinkin kun muijan autossa oli aikoinaan moiset kumit alla, hirveetä ujellusta piti johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota.
    Pitoa on kyllä.
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1638

      Originally posted by Dani View Post
      No ei 18" mutta 225/40-17" Hakkapeliitta 4:t on alla ja pitää kyllä helvetinmoista meteliä, kuten muistelinkin kun muijan autossa oli aikoinaan moiset kumit alla, hirveetä ujellusta piti johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota.
      Pitoa on kyllä.
      Hakkapeliitta 4:t....mitä voi sanoa kuin järkyttävä ääni sekä aivan olematon sivuttaispito. Suoraan mentäessä on pitoa, mutta sivuttaispidon täydellinen puute voi yllättää.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Tuoppo View Post
        Kävimpä ostamassa sitten nastalliset renkaat tänään. Päätin jättää 18" vanteet ensi kesälle, mutta auton alle päätyi silti jostain täysin käsittämättömästä syystä Nokian Hakkapeliitta 4. Koko vain muuttui 225/40/18 -> 205/55/16.

        Renkaissa on pitoa oikein mukavasti vaikka olivatkin jo valmiiksi sisäänajetut, mutta suoraan sanottuna en voi suositella kenellekkään tällaisia renkaita. Renkaat pitävät suoraan sanottuna aivan helvetillistä ääntä !!! Kyllä auton näköjään saa pilattua todella helposti renkailla. Tosin kolikon kääntöpuoli on se ettei näitä ei tarvitse sääliä eikä sisäänajaa, koska hintaa paketille jäi vain 1/3 uusien renkaiden hinnasta tasapainotettuna ja alle laitettuna
        Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
        Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          Originally posted by MarttiKK View Post
          Hakkapeliitta 4:t....mitä voi sanoa kuin järkyttävä ääni sekä aivan olematon sivuttaispito. Suoraan mentäessä on pitoa, mutta sivuttaispidon täydellinen puute voi yllättää.
          Hmm, tuosta sivuttaispidon täydellisestä puuttumisesta olen aika paljon eri mieltä, itse taas huomannut että sekä vetopitoa että sivuttaispitoa löytyy ja paljon. Nyt pari vkl jääradalla ajannut ja muutenkin peräeellä etenemisellä liikkunut niin positiivisen yllättänyt olen pidoista..mutta tuo ujellus, se tappaa sitten nauttimisen pidoista 100%:sti.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            Originally posted by Hemi View Post
            Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
            Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.
            Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.

            Ne jotka ajavat vain aura-autojen perässä hyvillä teillä saavat toki valita rengaskokonsa ilman kompromisseja.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              Kyllä Hakkasarjan renkaat on ollu kuuluisia kovasta melusta, mutta ei paljo tunnu e39:ssä. 15" Hakka 5:set esim. Rellu Meganen alla niin voi jösses.
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • Tuoppo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 558
                • Joensuu

                Originally posted by Hemi View Post
                Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
                Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.
                Ehkä turhan kriittisesti kommentoin hakkapeliitta 4 aiemmassa postissa. Jos melua ei oteta huomioon renkaat hoitavan hommansa ihan hyvin. Pidoltaan kumit ovat yllätävänkin hyvät ja ASC tuntuu toimivan järkevämmin, kun kitkoilla. Samoin suuntavakaus tuntuu olevan kunnossa. Rengashan ei missään tapauksessa edusta muutenkaan enää uusinta rengastekniikkaa.

                En uskaltanut ottaa 18" rengasta ensimmäistä kertaa talvikuviolla, kun ei noin isoista ole kokemusta aikaisemmin.Toisena pelkona oli, että isoilla vanteilla alkaa pyöräkulma ja puslajumppa. On kyllä uskomatonta, jos rengas hiljenee tosiaan 18" koossa.
                G30 530e xDrive iPerformance -20
                E70 X5 xDrive40d -10

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  Originally posted by Havis View Post
                  Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
                  Minkähän vuosikymmenen autoista ja renkaista nyt puhutaan? Monessa nykyautossa on jo tehtaalta vakiorenkaat 235 tai 245 leveitä. Eihän mitään 195 leveitä renkaita voi laittaa vaikkapa vähänkään uudempien 500-sarjan Bemareiden alle. Kyllä näihin autoihin oikeat talvirenkaiden leveydet on sitä 225 - 245 kokoluokkaa ja vannekoot 17" - 18" luokkaa.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Havis View Post
                    Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.

                    Ne jotka ajavat vain aura-autojen perässä hyvillä teillä saavat toki valita rengaskokonsa ilman kompromisseja.
                    Kannattaisi varmasti joskus ensin edes kokeilla esim.e60/61:ssä 245/40-18" talvirengaskokoluokkaa ennen kuin lähtee aivan lapsellisille linjoille "päättelyissään".

                    Comment

                    • Squamish
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2009
                      • 260
                      • HEL

                      Kumho KW22

                      Olen ajellut nyt reilun kuukauden ajan Kumho KW22 225/45R17 94T XL setillä, ja olen tykännyt. Pitoa on riittävästi (enemmän kuin esim. Nokian RSi:ssä), ovat suuntavakaat ja pyöreät (mitä ei voinut sanoa alla olleista GY kitkoista) ja metelikään ei ole paha edes E46:n alla.

                      Hintaa tälle setille tuli Nordenrenkaasta tilattuna ja paikallisessa liikkeesä alle vanteille ja alle laitettuna 504 euroa.

                      Suosittelen kaikille, joita ei kiinnosta maksaa vähintään yli 250 euroa enemmän jostain "merkkirenkaasta".
                      Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Squamish View Post
                        Olen ajellut nyt reilun kuukauden ajan Kumho KW22 225/45R17 94T XL setillä, ja olen tykännyt. Pitoa on riittävästi (enemmän kuin esim. Nokian RSi:ssä), ovat suuntavakaat ja pyöreät (mitä ei voinut sanoa alla olleista GY kitkoista) ja metelikään ei ole paha edes E46:n alla.

                        Hintaa tälle setille tuli Nordenrenkaasta tilattuna ja paikallisessa liikkeesä alle vanteille ja alle laitettuna 504 euroa.

                        Suosittelen kaikille, joita ei kiinnosta maksaa vähintään yli 250 euroa enemmän jostain "merkkirenkaasta".
                        Kumho kw22 puolison Focuksessa ja todella hyvät renkaat. Yllättävän hiljaiset nastarenkaiksi.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7434
                          • Oulu

                          Originally posted by Havis View Post
                          Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
                          Ite ajelen pidemmät matkat sivuteitä aina kun mahdollista ja joulun välipäivinä oli melkoisesti auraamatonta lunta kun Oulusta Rovaniemelle ajettiin. Kieltämättä mutkissa joutui joskus hiukan varomaan, mutta enpä jaksa uskoa että 225/50R17 koon renkaat oli tässä se suurin ongelma. Eihän E39:n alle prosentuaalisesti laskien edes hirveän paljon kapeampaa rengasta voi laittaa.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10058
                            • KVLA

                            Originally posted by Tuoppo View Post
                            Toisena pelkona oli, että isoilla vanteilla alkaa pyöräkulma ja puslajumppa. On kyllä uskomatonta, jos rengas hiljenee tosiaan 18" koossa.
                            Outoa tekstiä mielestäni.Puslathan on/täytyy olla (kuten koko alusta) siinä kunnossa,että väljää ei ole missään.Käytetään sitten minkälaista rengastusta hyvänsä.

                            Ja kun välyksetön alusta säädätetään 17-19" kesärengastuksella optimaaliseksi,niin ei kai sitä tarvi erikseen enää talvikumeille muutella.Tämän kokoluokan pyöriähän kesäisin paljolti käytetään.Tuskin sinäkään ajelet kapeilla 16" orkkispyörillä.

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Ite ajelen pidemmät matkat sivuteitä aina kun mahdollista ja joulun välipäivinä oli melkoisesti auraamatonta lunta kun Oulusta Rovaniemelle ajettiin. Kieltämättä mutkissa joutui joskus hiukan varomaan, mutta enpä jaksa uskoa että 225/50R17 koon renkaat oli tässä se suurin ongelma. Eihän E39:n alle prosentuaalisesti laskien edes hirveän paljon kapeampaa rengasta voi laittaa.
                              Ostaessani oman E39:n oli siinä mukana talvirenkaina 195/65 15 nastarenkaat, siis selkeästi yhden kokoluokan verran alikokoiset nimelliskokoon verrattuna. Vaihdoin ne jo ensimmäisen talven aikana uusiin 205/65 15 nastarenkaisiin (se tehtaan alkuperäinen koko). Ja ainoa ominaisuus jossa mentiin taaksepäin oli pito lumipöperössä. Kun irtolunta oli enemmän kuin 3-4 cm, näillä 205 kumeilla oli selvästi enemmän puskemistaipumusta.

                              205 lla samoja teitä ajellessa nopeutta piti jonkin verran pudottaa tietyissä kaarteissa 195 iin verrattuna ettei olisi keula puskenut ulos.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10058
                                • KVLA

                                Originally posted by Havis View Post
                                205 lla samoja teitä ajellessa nopeutta piti jonkin verran pudottaa tietyissä kaarteissa 195 iin verrattuna ettei olisi keula puskenut ulos.
                                Ja kyseessä oli varmaankin täysin samanlaiset renkaat?Merkki ja malli jne.Muutenhan tuo kertomasi ei ole vertailukelpoinen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎