Olisiko kenelläkään kokemuksia millainen on E46 on ajaa isoilla nastarenkailla? Leikittelen ajatuksella, jos noille auton mukana tulleille 18" vanteille pyöräyttäisi 4x 225/40/18 Hakkapeliitta 4 :t. :think
No ei 18" mutta 225/40-17" Hakkapeliitta 4:t on alla ja pitää kyllä helvetinmoista meteliä, kuten muistelinkin kun muijan autossa oli aikoinaan moiset kumit alla, hirveetä ujellusta piti johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota.
Pitoa on kyllä.
No ei 18" mutta 225/40-17" Hakkapeliitta 4:t on alla ja pitää kyllä helvetinmoista meteliä, kuten muistelinkin kun muijan autossa oli aikoinaan moiset kumit alla, hirveetä ujellusta piti johon ensimmäisenä kiinnitin huomiota.
Pitoa on kyllä.
Hakkapeliitta 4:t....mitä voi sanoa kuin järkyttävä ääni sekä aivan olematon sivuttaispito. Suoraan mentäessä on pitoa, mutta sivuttaispidon täydellinen puute voi yllättää.
Kävimpä ostamassa sitten nastalliset renkaat tänään. Päätin jättää 18" vanteet ensi kesälle, mutta auton alle päätyi silti jostain täysin käsittämättömästä syystä Nokian Hakkapeliitta 4. Koko vain muuttui 225/40/18 -> 205/55/16.
Renkaissa on pitoa oikein mukavasti vaikka olivatkin jo valmiiksi sisäänajetut, mutta suoraan sanottuna en voi suositella kenellekkään tällaisia renkaita. Renkaat pitävät suoraan sanottuna aivan helvetillistä ääntä !!! Kyllä auton näköjään saa pilattua todella helposti renkailla. Tosin kolikon kääntöpuoli on se ettei näitä ei tarvitse sääliä eikä sisäänajaa, koska hintaa paketille jäi vain 1/3 uusien renkaiden hinnasta tasapainotettuna ja alle laitettuna
Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.
Hakkapeliitta 4:t....mitä voi sanoa kuin järkyttävä ääni sekä aivan olematon sivuttaispito. Suoraan mentäessä on pitoa, mutta sivuttaispidon täydellinen puute voi yllättää.
Hmm, tuosta sivuttaispidon täydellisestä puuttumisesta olen aika paljon eri mieltä, itse taas huomannut että sekä vetopitoa että sivuttaispitoa löytyy ja paljon. Nyt pari vkl jääradalla ajannut ja muutenkin peräeellä etenemisellä liikkunut niin positiivisen yllättänyt olen pidoista..mutta tuo ujellus, se tappaa sitten nauttimisen pidoista 100%:sti.
Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.
Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
Ne jotka ajavat vain aura-autojen perässä hyvillä teillä saavat toki valita rengaskokonsa ilman kompromisseja.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Mutta, kuten sanoinkin, kokeileppa joskus noita 225/40-18" nelosia kuinka eri planeetalta ne ovat mm.äänen suhteen kuin nämä sitä pienemmät koot.
Eli renkaana TÄYSIN eri kuin esim.nuo 16":set.
Ehkä turhan kriittisesti kommentoin hakkapeliitta 4 aiemmassa postissa. Jos melua ei oteta huomioon renkaat hoitavan hommansa ihan hyvin. Pidoltaan kumit ovat yllätävänkin hyvät ja ASC tuntuu toimivan järkevämmin, kun kitkoilla. Samoin suuntavakaus tuntuu olevan kunnossa. Rengashan ei missään tapauksessa edusta muutenkaan enää uusinta rengastekniikkaa.
En uskaltanut ottaa 18" rengasta ensimmäistä kertaa talvikuviolla, kun ei noin isoista ole kokemusta aikaisemmin.Toisena pelkona oli, että isoilla vanteilla alkaa pyöräkulma ja puslajumppa. On kyllä uskomatonta, jos rengas hiljenee tosiaan 18" koossa.
Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
Minkähän vuosikymmenen autoista ja renkaista nyt puhutaan? Monessa nykyautossa on jo tehtaalta vakiorenkaat 235 tai 245 leveitä. Eihän mitään 195 leveitä renkaita voi laittaa vaikkapa vähänkään uudempien 500-sarjan Bemareiden alle. Kyllä näihin autoihin oikeat talvirenkaiden leveydet on sitä 225 - 245 kokoluokkaa ja vannekoot 17" - 18" luokkaa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Näiden talvirenkaiden (205 ja leveämmät) hyvyys pätee mielestäni ainoastaa hyvin auratuille ja puhtaille teille. Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
Ne jotka ajavat vain aura-autojen perässä hyvillä teillä saavat toki valita rengaskokonsa ilman kompromisseja.
Kannattaisi varmasti joskus ensin edes kokeilla esim.e60/61:ssä 245/40-18" talvirengaskokoluokkaa ennen kuin lähtee aivan lapsellisille linjoille "päättelyissään".
Olen ajellut nyt reilun kuukauden ajan Kumho KW22 225/45R17 94T XL setillä, ja olen tykännyt. Pitoa on riittävästi (enemmän kuin esim. Nokian RSi:ssä), ovat suuntavakaat ja pyöreät (mitä ei voinut sanoa alla olleista GY kitkoista) ja metelikään ei ole paha edes E46:n alla.
Hintaa tälle setille tuli Nordenrenkaasta tilattuna ja paikallisessa liikkeesä alle vanteille ja alle laitettuna 504 euroa.
Suosittelen kaikille, joita ei kiinnosta maksaa vähintään yli 250 euroa enemmän jostain "merkkirenkaasta".
Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
Olen ajellut nyt reilun kuukauden ajan Kumho KW22 225/45R17 94T XL setillä, ja olen tykännyt. Pitoa on riittävästi (enemmän kuin esim. Nokian RSi:ssä), ovat suuntavakaat ja pyöreät (mitä ei voinut sanoa alla olleista GY kitkoista) ja metelikään ei ole paha edes E46:n alla.
Hintaa tälle setille tuli Nordenrenkaasta tilattuna ja paikallisessa liikkeesä alle vanteille ja alle laitettuna 504 euroa.
Suosittelen kaikille, joita ei kiinnosta maksaa vähintään yli 250 euroa enemmän jostain "merkkirenkaasta".
Kumho kw22 puolison Focuksessa ja todella hyvät renkaat. Yllättävän hiljaiset nastarenkaiksi.
Jos on tarve edes joskus ajaa pöperöisiä sivuteitä, kapeammalla pääsee edes eteenpäin, leveemmillä joutuu tyytymään muiden autoilijoiden työntöapuun, tai pitää tinkiä ajonopeudesta että pirssi pysyisi tiellä.
Ite ajelen pidemmät matkat sivuteitä aina kun mahdollista ja joulun välipäivinä oli melkoisesti auraamatonta lunta kun Oulusta Rovaniemelle ajettiin. Kieltämättä mutkissa joutui joskus hiukan varomaan, mutta enpä jaksa uskoa että 225/50R17 koon renkaat oli tässä se suurin ongelma. Eihän E39:n alle prosentuaalisesti laskien edes hirveän paljon kapeampaa rengasta voi laittaa.
Toisena pelkona oli, että isoilla vanteilla alkaa pyöräkulma ja puslajumppa. On kyllä uskomatonta, jos rengas hiljenee tosiaan 18" koossa.
Outoa tekstiä mielestäni.Puslathan on/täytyy olla (kuten koko alusta) siinä kunnossa,että väljää ei ole missään.Käytetään sitten minkälaista rengastusta hyvänsä.
Ja kun välyksetön alusta säädätetään 17-19" kesärengastuksella optimaaliseksi,niin ei kai sitä tarvi erikseen enää talvikumeille muutella.Tämän kokoluokan pyöriähän kesäisin paljolti käytetään.Tuskin sinäkään ajelet kapeilla 16" orkkispyörillä.
Ite ajelen pidemmät matkat sivuteitä aina kun mahdollista ja joulun välipäivinä oli melkoisesti auraamatonta lunta kun Oulusta Rovaniemelle ajettiin. Kieltämättä mutkissa joutui joskus hiukan varomaan, mutta enpä jaksa uskoa että 225/50R17 koon renkaat oli tässä se suurin ongelma. Eihän E39:n alle prosentuaalisesti laskien edes hirveän paljon kapeampaa rengasta voi laittaa.
Ostaessani oman E39:n oli siinä mukana talvirenkaina 195/65 15 nastarenkaat, siis selkeästi yhden kokoluokan verran alikokoiset nimelliskokoon verrattuna. Vaihdoin ne jo ensimmäisen talven aikana uusiin 205/65 15 nastarenkaisiin (se tehtaan alkuperäinen koko). Ja ainoa ominaisuus jossa mentiin taaksepäin oli pito lumipöperössä. Kun irtolunta oli enemmän kuin 3-4 cm, näillä 205 kumeilla oli selvästi enemmän puskemistaipumusta.
205 lla samoja teitä ajellessa nopeutta piti jonkin verran pudottaa tietyissä kaarteissa 195 iin verrattuna ettei olisi keula puskenut ulos.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Comment