Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    Joo meinasin että renkaan seos on pakkasen takia hiukan kovaa eikä pure tiehen niinkuin pitäisi. Voi tietty olla että tiet on muutenkin normaalia liukkaampia. Itsellä on menossa toinen sarja TS810 gumeja ja ikää niillä on joku kaksi vuotta. Ensimmäisen sarjan ostin uutena.

    Itse tykkään kyllä ajella noilla. Hiljaiset eikä ajo-ominaisuudet eroa kesärenkaista kun tie on märkä tai kuiva mikä on varmaan 90% ajasta. Jää on sitten toinen juttu...

    En kyllä antaisi takavetoista autoa ajoon noilla renkailla sellaiselle joka ei oikeasti keskity ajamiseen koko ajan, sen verran saa varoa moottoritien rampeissa jne.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • Administrator
      Bimmer Rookie
      • Jul 2009
      • 76
      • Tre

      Originally posted by Enska325i View Post
      Tuli pakonomaisen kiireen vuoksi audin alle nyt green diamond kitkat. Saa nähdä päästäänkö kovaa metsään vai nasta kaupoille. Mielestäni edulliset olivat ainakin.

      Onkos kenelläkään kokemuksia?

      Nyt kuivalla asfaltilla ja moottoritiellä ihan ok mielestäni, mitä nyt tottunut vähän matalampi profiilisiin renkaisiin, mutta se ei ole renkaan vika.
      Minä ostin tänään myös nuo Green Diamond uusiokitkat, 338€ 205/65-15. Vastahan noilla ajoin 10km, joten liiemmin ei voi vielä kehua tai moittia, ensihuomiona voisin mainita hiljaisuuden.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

        Tänään sain lopulta talvirenkaatkin autoon alle ja eteen meni uudet 225/50R17 Conti CWV2-nastat. Ohjaus on melko epämääräinen keskialueella kesärenkaiden jälkeen, ja tuttuun tapaan poikittaussaumat sekä noppakivet täristää kesärenkaita pahemmin. Paineita aion hiukan tiputtaa kunhan jonkinlainen sisäänajo on suoritettu. Nyt ei tosin tartte pelätä että sudittelussa uusien renkaiden nastat kärsii.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1495
          • Ilvola

          Kaikenlaista ollu talvisin alla joskus ajalla kivi ja kirves ajoin talven kuluneilla kesärenkailla. Niin se vaan menee, että alkutalvesta tuntuu liukkaalta ja lopputalvesta vetää surutta. Perstuntuma opettaa. Melkeen sanoisin että kesärenkaat on turvallisimmat, ennakointi paras ja nopeus lähtötilanteessa pienin. Turvattomin yhdistelmä on luistonestolla varustettu neliveto nastarenkain - kerralla ja pitkälle!

          Työmatkoja kun ajelen pääteillä niin kitkoihin (Michelin) päätynyt. Tuskin parhaat, mutta hinta laatusuhde suurimmalla massavalmistajalla lienee kohillaan?
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Juppe View Post
            Tosi juttu on kylä se, että jos täytyy pystyä ajamaan autoa kelillä kuin kelillä ja täytyy ajela sateen liukastamilla jäisillä pikkuteillä, ei kitkoilla tee edelleenkään juuri mitään.
            Mä ajan sellaiset 5 - 10tkm kuussa, aina on päästävä sinne minne aikoo, ja aina on päästy. Kitkoilla mennään perheen kaikissa autoissa, ja parempi puoliskokin on opetettu ajamaan niin taitavasti, ettei tartte jännätä hänen perillepääsyjään.

            Nastarenkaiden käyttöä vastustan lähinnä periaatteellisista syistä, koska mua ärsyttää rikkoutuvat valot ja tuulilasit, enkä näinollen viitsi muille samaa aiheuttaa. Samoin ärsyttää nastapallojen ja ylipainoisten rekkojen urauttama päätieverkosto. Täälläkin arvon nastarengasuskovaiset sitten taas keväällä rupeavat arpomaan laittaisiko uraisille pääteille alle velttoa linglongia, pingpongia vai nankangia, kun ei jämäkkä merkkipallo mene suoraan.

            Vaan onhan nastarenkaista ollut meille suurta iloakin! Nastarenkaiden jo mainittu tiestöä rapauttava vaikutus oli erittäin suuri vaikutin talvirajoituksiin siirryttäessä. Kiitos siis kaikille nastauskovaisille paskaksi menevistä tuulilaseista, urautuvista teistä ja turvallisista 80:n rajoituksista!
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • ZoMbiE
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2583
              • Lohja, Virkkala

              Originally posted by jussi_r View Post
              Vaan onhan nastarenkaista ollut meille suurta iloakin! Nastarenkaiden jo mainittu tiestöä rapauttava vaikutus oli erittäin suuri vaikutin talvirajoituksiin siirryttäessä. Kiitos siis kaikille nastauskovaisille paskaksi menevistä tuulilaseista, urautuvista teistä ja turvallisista 80:n rajoituksista!
              Sehän se oiski mukavaa, kun ois ympärivuoden 120 jokapaikassa. Sit ei tartteis enää ees arpoa,että onko nä ihan idiootteja nää ihmiset, sit sen tietäis että ne on, kun ei mitään väliä kelillä, on vaan pakko ajaa sen mitä taulu sanoo maksimiksi.
              Toi nykynenki tuntuu joidenkin ajotaidolla olevan liikaa, kun saa noita kuolonkolari-uutisia lukea lähes päivittäin, niin sehän se ois kiva kun sais vaikka tuplasti kovempa ajaa... .

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jussi_r View Post
                Mä ajan sellaiset 5 - 10tkm kuussa, aina on päästävä sinne minne aikoo, ja aina on päästy. Kitkoilla mennään perheen kaikissa autoissa, ja parempi puoliskokin on opetettu ajamaan niin taitavasti, ettei tartte jännätä hänen perillepääsyjään.

                Nastarenkaiden käyttöä vastustan lähinnä periaatteellisista syistä, koska mua ärsyttää rikkoutuvat valot ja tuulilasit, enkä näinollen viitsi muille samaa aiheuttaa. Samoin ärsyttää nastapallojen ja ylipainoisten rekkojen urauttama päätieverkosto. Täälläkin arvon nastarengasuskovaiset sitten taas keväällä rupeavat arpomaan laittaisiko uraisille pääteille alle velttoa linglongia, pingpongia vai nankangia, kun ei jämäkkä merkkipallo mene suoraan.

                Vaan onhan nastarenkaista ollut meille suurta iloakin! Nastarenkaiden jo mainittu tiestöä rapauttava vaikutus oli erittäin suuri vaikutin talvirajoituksiin siirryttäessä. Kiitos siis kaikille nastauskovaisille paskaksi menevistä tuulilaseista, urautuvista teistä ja turvallisista 80:n rajoituksista!
                Niiden liikennevirrassa olevien nastarenkaiden ansiosta täällä kitkoillakin pärjää tällä suolaus+hiekkatasolla, mutta ei tosiaan sellainen ole koskaan juolahtanut mieleen minkälaiset tiet olisivat juuri tälläkin hetkellä mikäli nastarenkaita eikä niiden jäätä karhentavaa vaikutusta liikennevirrassa ei olisi lainkaan?
                Sitten....paraskin "testivoittaja" kitkarengas on testitähdillä mitattuna korkeintaan niukka kolmen tähden, mutta tyypillisesti yhden-kahden tähden tuote verrattuna parhaaseen nastarenkaaseen.
                Suoritusarvo jäävät todella kauaksi parhaista nastarenkaista varsinkin jäisillä ajoalustoilla kuten juuri nyt, mutta näemmä talvirenkaan valinnassa voidaan ominaisuuksista ja siitä markkinoidusta "turvallisuudesta" tinkiä reilustikkin, mutta kesärenkaassa näin ei voi tehdä?
                Eli kesärenkaassa hiljainen, vetelemätän ja halpa on typeryyttä a heti "pingpong", mutta kitkarengas talvella on "viisautta"?
                Liikennevirrassa kun koskaan ei olla yksin, niin paranisiko vai heikkenisikö Suomen talvinen liikenneturvallisuus raskasta kalustoa myöden kunkin omalla kohdalla sillä, että kaikki ajaisivat kitkarenkaalla?
                Vai onko sittenkin kyse brändiuskovaisuudesta?
                Last edited by Hemi; 22-12-2009, 13:40.

                Comment

                • Mad_Mike
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 177
                  • Oulun seutu

                  Bridgestone noranza 2 225-55 r16 nastarengas ja pitoa on riittänyt ihan kiitettävästi. Hyvin toimii tuon ajonvakautuksen kans ja tarpeen mukaan ilmankin jos/kun alkaa lapsettaan et pitää mennä ripa eellä
                  530XD LCI M-Sport

                  ex E39 530iA M-Sport
                  ex E39 530dAT

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by ZoMbiE View Post
                    Sehän se oiski mukavaa, kun ois ympärivuoden 120 jokapaikassa. Sit ei tartteis enää ees arpoa,että onko nä ihan idiootteja nää ihmiset, sit sen tietäis että ne on, kun ei mitään väliä kelillä, on vaan pakko ajaa sen mitä taulu sanoo maksimiksi.
                    Toi nykynenki tuntuu joidenkin ajotaidolla olevan liikaa, kun saa noita kuolonkolari-uutisia lukea lähes päivittäin, niin sehän se ois kiva kun sais vaikka tuplasti kovempa ajaa... .
                    Kun kukin voi puhua vain omasta puolestaan, niin sinä siis olet sitä mieltä että ilman tiukkaakin tiukempia varmanpäällerajoituksia et osaisi valita oikeaa tilannenopeutta? Minä uskon osaavani valita oikean tilannenopeuden, kuten uskon liki kaikkien muidenkin. Näin ollen minun mielestä Suomessa ei tulisi olla käytännössä 80-kattonopeutta 5kk/v.
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Niiden liikennevirrassa olevien nastarenkaiden ansiosta täällä kitkoillakin pärjää tällä suolaus+hiekkatasolla, mutta ei tosiaan sellainen ole koskaan juolahtanut mieleen minkälaiset tiet olisivat juuri tälläkin hetkellä mikäli nastarenkaita eikä niiden jäätä karhentavaa vaikutusta liikennevirrassa ei olisi lainkaan?
                      Keski-Euroopassa tai Pohjois-Ameriikassa ei ajella nastoilla, ja homma toimii ihan ok talviliukkaillakin. Olen asunut erittäin kylmien talvien seudulla Pohjois-Ameriikassa, ja tiedän miltä tiet näyttävät ja tuntuvat ilman palvottujen nastojen taikakosketusta. Talvella niillä liikkuu ihan hyvin, ja kesällä ne ovat ehjät talven jäljiltä. Pidän "nastojen karhentavaa vaikutusta" liioitteluna tai myyttinä, ja TM:n jutut henkilöautojen nastoittamisen suositeltavuudesta ne vasta höpönlöpöä ovatkin.
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • ZoMbiE
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2583
                        • Lohja, Virkkala

                        Originally posted by jussi_r View Post
                        Kun kukin voi puhua vain omasta puolestaan, niin sinä siis olet sitä mieltä että ilman tiukkaakin tiukempia varmanpäällerajoituksia et osaisi valita oikeaa tilannenopeutta? Minä uskon osaavani valita oikean tilannenopeuden, kuten uskon liki kaikkien muidenkin. Näin ollen minun mielestä Suomessa ei tulisi olla käytännössä 80-kattonopeutta 5kk/v.
                        Ei, en ole sitä mieltä. Samaa mieltä kanssasi, mutta toin vain sen pointin esille, että on niitäkin jotka eivät osaa sitä nopeuttaan säätää kelin mukaan. Juuri heistä saamme lehdistä lähes päivittäin lukea. Ja jos ei olisi mitään rajoituksia, tai tässä tapauksessa alennettua nopeusrajoitusta talvella, niin uskoisin näiden lehtijuttujen lisääntyvän entisestään.

                        EDIT:
                        Enemmän saisi olla sähköisiä opasteita, jotka muuttaisivat rajoitusta kelin mukaan. Vielä niin että talvellakin voisi olla kuivalla ja sulalla tiellä esim 100, eikä se max 80.
                        Last edited by ZoMbiE; 22-12-2009, 18:08.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by jussi_r View Post
                          Keski-Euroopassa tai Pohjois-Ameriikassa ei ajella nastoilla, ja homma toimii ihan ok talviliukkaillakin. Olen asunut erittäin kylmien talvien seudulla Pohjois-Ameriikassa, ja tiedän miltä tiet näyttävät ja tuntuvat ilman palvottujen nastojen taikakosketusta. Talvella niillä liikkuu ihan hyvin, ja kesällä ne ovat ehjät talven jäljiltä. Pidän "nastojen karhentavaa vaikutusta" liioitteluna tai myyttinä, ja TM:n jutut henkilöautojen nastoittamisen suositeltavuudesta ne vasta höpönlöpöä ovatkin.
                          Niissä maissa missä nastarenkaiden karhentavaa vaikutusta ei voida nastarengaskiellon vuoksi hyödyntää, käytetään sitten suolaa ja autoa kuluttavaa suolahiekkaa ihan eri sfäärissä kuin Suomessa.
                          Tiedän myös miten se Pohjois-Amerikan liikenne oikeasti kulkee jos/kun se tolkuton suolan kylväminen sitten hetkeksi syystä tai toisesta taukoaa...
                          Niin...ne TM:n jutut tässä kohtaa jostain syystä onkin sitä "höpönlöpöä", mutta annas olla kun tulee aika laittaa alle kesärenkaat, niin yht`äkkiä se muuttuukin osalla kuluttajia raamatuksi ja kaikki muut kuin kulloinenkin "testivoittajarengas" kuuluisaksi "pingpongiksi"??
                          mm.Tällä hetkellä on pääteillä kova jääpinta jolla jarrutusmatkat kitkarenkailla on vähintään 30% pidemmät kuin vastaavan tason nastarenkaalla.
                          Tämä EI ole mikään myytti, eikä sitä "höpönlöpöä", vaan fakta.
                          Katsotaan sitten taas keväällä kun alle pyöräytetään kesärenkaat, millä tuotteilla saadaan jarrutusmatkoissa oikeasti tuo +30%:n ero jarrutusmatkoissa, ja keuhkotaan taas siitä kuinka tiellä ei pysytä millään mikäli renkaan kyjessä ei lue Michelin?

                          Comment

                          • huru-ukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 4052
                            • Inkoo/Portimao

                            Jahas - olisi kai tarpeellista lukea koko keskustelu,mutta ehkä noi pari viimeistä riittänee kehyksen muodostamiseen!
                            Olen ensikokemuksesta saakka ollut skeptinen kitkarenkaita kohtaan.Ostin Esson kovasti mainostamat kitkarenkaat silloiseen kärkipainoiseen munavolvoon(Volvo 544) ja matkanteko meni täysin kikkailuksi - piti opetella oikein olan takaa pääsemään liikkeelle,ohjaamaan risteyksissä "jälkitapahtumia" ja jarruttelemaan todella ajoissa! Vaikeaa oli totisesti jo vuonna 1971 niiden kanssa. Alla oli 6 vuotta ajoa kulpavolkkarilla ja comet-nastoilla,jotka istutettiin Hakkapeliittoihin,niihin,joissa oli jyrkkä neliöruutuinen ulkoreuna. Hyvin lähti liikkeelle,kun boxeri painoi vetäviä sopivasti,mutta keula leijui ilmassa ja jos ei ollut tarkkana,niin käännöksissä meni suoraan.Osoittihan tutkimukset,että VW:n keula painaa 100km/h:n vauhdissa tietä kohti yhden kilon painolla?! Siis noiden pääasiassa ajamieni autojen painojakauma oli täysin päinvastainen ja näiden ynnä monen muunkin asian kokonaisuus on osoittautunut merkittäväksi,kun puhutaan onnistuneesta ja ongelmattomimmasta talviajamisesta.
                            Jenkkilässä en ole itse ajanut,mutta monet kokeneet jenkkiautoharrastajat ovat kertoneet siellä tuskailleensa talvisin.
                            Saksaan olen sattunut muutaman kerran näkemään,kuinka siellä lumipyryssä kallioluiskat ilmestyvät keskelle ajoväylää hidastamaan kiireen lopullisesti!! Pieni suuri seikkailu on selvitä sieltä koviksi paahtuneilla pirellikitkoilla Suomeen...kyllä sen pohjalla oli hyötyä 40 vuoden talviajokokemuksesta!!!
                            Sitten tänä "talvena" eli tänä joulukuun aikana olen elämässäni toista kertaa yrittämässä selviytymistä hyvillä kitkarenkailla ja BMW e39 523 farkulla! Auto on ihan hyvä ajettava,tasapainoinen ja silleen,mutta tunnen koko ajan,kuinka kontakti tiehen on herkkä ja luistonestovalo sykkii samaan tahtiin sydämen kanssa. Kun ajattelee niitä ensikokemuksiani,niin ajaminen on nyt helpompaa,muttei täysin luotettavan tuntuista. Radion vielä tiedoitellessa samanaikaisesti jatkuvista ketjukolareista ei ajatus samasta kohtalosta poistu hetkeksikään mielestä...Lahinnä turvaväliin tunkeutujat eivät kuulu suosikkeihini!!! Kertaakaan en ole vielä joutunut äkkijarruttamaan,mutta luulenpa,että jos on paras mahdollinen tuuri,niin siitä selviää omavastuulla ja tappibonusten menetyksellä??
                            Viime talven ajoin "ei-niin-olosuhteisiin-luodulla" BMW Z3 roadsterilla ja Z3 coupella vuoronperään. Vaikka autot ovat talvivekkuleita,niin hyvillä nastarenkailla selvisi niillä ongelmitta ja sen ynnä ajoasenteeni voi sitten kukin lukea jäljellä olevista nastoista - niitä ei juurikaan ollut jäänyt teiden päälle. Eivätkä ne myöskään ruopineet "lemminkäisen selkää" vaoille! Täällä etelässä Länsiväylää ajaessani olen satavarma,että teitämme tuhoaa varmasti nopeammin ja enemmän nuo itänaapurin autorekat kuin meidän nastamme! Tarkana poikana olen todennut,että Hankoon päin urat ovat matalammat kuin Hangosta itärajalle päin eli täydet rekat "jyrsivät ilman nastoja"!?
                            Parasta vain,kun tunnustaa tässä,etten ole urhea liikenteessä ja en erityisesti talviliikenteessä ja toivon aina tuonne tielle lähtiessäni kohtaavani mahdollisimman monta kanssatoveria!
                            Muuten,löytyisi tallesta pari noita ekoja 15 tuuman Nokian Hakkapeliittoja -ovat vähän karumpaa mallia kuin nykyiset...
                            Last edited by huru-ukko; 22-12-2009, 19:07.

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Tällä hetkellä on pääteillä kova jääpinta jolla jarrutusmatkat kitkarenkailla on vähintään 30% pidemmät kuin vastaavan tason nastarenkaalla.
                              Ehkä on syytä täsmentää. En tietenkään kiistä testituloksia. Omaan vaan ehkä hieman erilaisen arvomaailman tässä asiassa. Mun mielestä talvella voi ajaa vähäisemmän pidon pelottaessa sen ihan inan verran hiljempaa, jos siitä hyvästä vältytään teiden rikki rouhimiselta ja muilta nastojen aiheuttamilta vahingoilta. Valitettavasti olen ajatuksineni vähemmistössä, ja meitä hallitsee väki joka vannoo turvallisuuden maksimoinnin nimeen kaikessa mahdollisessa. Suolataan, hiekoitetaan, sallitaan nastat, lasketaan rajoituksia, kiristetään sääntöjä kautta linjan jne.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7434
                                • Oulu

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Niissä maissa missä nastarenkaiden karhentavaa vaikutusta ei voida nastarengaskiellon vuoksi hyödyntää, käytetään sitten suolaa ja autoa kuluttavaa suolahiekkaa ihan eri sfäärissä kuin Suomessa.
                                Tiedän myös miten se Pohjois-Amerikan liikenne oikeasti kulkee jos/kun se tolkuton suolan kylväminen sitten hetkeksi syystä tai toisesta taukoaa...
                                Ei kokemusta Pohjois-Amerikasta, mutta tuossa juuri UK:sta lähtiessä tuli edellisenä yönä lunta se 10+ cm ja hiukan jännitti lähteä ajamaan kesärenkailla 150 km matkaa kentälle. Mutta ei siinä todellakaan ollut minkäänlaista ongelmaa, moottoritie oli koko matkalta aurattu ja suolattu kesäkeliä vastaavaksi. Tämähän onkin ihan mahdollista koska pakkasta ei ollut kuin muutama aste. Suomen pakkasissa vastaava ei oikeasti taitais onnistua.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎