Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by zener View Post
    Pöh, kuskista tuokin on kiinni. Kitkoilla monta talvea ajanut ja tänään haen kitkat jälleen.
    On on ... Kuskista se on aina kaikki kiinni

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by zener View Post
      Pöh, kuskista tuokin on kiinni...
      ...mutta ei tietenkään tuolla kesärengaskeskustelun puolella, jossa metrin pidempi jarrutusmatka, pari sekuntia ratakierroksessa onkin jo valovuosi....
      Eli talvella ollaan kyllä ihan kevyesti valmiita tinkimään renkaan maksimisuorituskyvystä oman mukavuuden vuoksi, mutta kesällä kun pito-olosuhteen lähes samoilla ajonopeuksilla ovat muutenkin todella paljon paremmat, saivarrellaan kyllä muutaman metrin jarrutusmatkan eroista?
      Last edited by Hemi; 02-09-2008, 13:53.

      Comment

      • 10+
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2084
        • Nivala

        Mitä kitkoja saa koossa noin suurinpiirtein 235/40,245/40 ja 265/35,275/35 ja 18" . Ja nyt puhutaan OIKEISTA kitkoista eikä mistään saksan paskoista.
        E39 M5 -00

        Ex E60 530Da M-Sport -04
        Ex E39 M5 -00
        Ex E39 M5 -00 Individual
        Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
        Ex E36 3.0 M3 -93
        Ex E36 2.5 Cabrio -94
        Ex E36 3.2 M3 -97
        Ex E36 2.5 Coupe -93

        Comment

        • laine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1504
          • Helsinki

          Hohoho ja kotio sitten...

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Saako mitään nastarenkaita 225/60R15 kokoisena? Entä mikä merkki/malli olisi (edes jotenkin) toimiva 205/65R15 kokoisena?
            E39 528iA

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14453
              • Oulu

              Originally posted by Hemi View Post
              ...mutta ei tietenkään tuolla kesärengaskeskustelun puolella, jossa metrin pidempi jarrutusmatka, pari sekuntia ratakierroksessa onkin jo valovuosi....
              Eli talvella ollaan kyllä ihan kevyesti valmiita tinkimään renkaan maksimisuorituskyvystä oman mukavuuden vuoksi, mutta kesällä kun pito-olosuhteen lähes samoilla ajonopeuksilla ovat muutenkin todella paljon paremmat, saivarrellaan kyllä muutaman metrin jarrutusmatkan eroista?
              Heh, en edes lähde tähän keskusteluun. Huippu renkailla en ole henkilökohtaisesti ajanut koskaan talvella enkä kesällä. Silti pitoa on tarpeeksi löytynyt minun ajoissa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • jopeh
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 694
                • Tampere

                Originally posted by 10+ View Post
                Mitä kitkoja saa koossa noin suurinpiirtein 235/40,245/40 ja 265/35,275/35 ja 18" . Ja nyt puhutaan OIKEISTA kitkoista eikä mistään saksan paskoista.
                235/40-18, esim Contiwintercontact (ei taida ollakaan oikea kitkarengas)
                245/40-18, esim Michelin X-ice

                Molemmissa kokoluokissa löytyy myös Nokian uusi Hakkapeliitta R, joka on tarkoitettu pohjoismaihin.

                Leveämmät ovat ongelma.
                Last edited by jopeh; 02-09-2008, 15:59.
                "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                Comment

                • 10+
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2084
                  • Nivala

                  Originally posted by jopeh View Post
                  235/40-18, esim Contiwintercontact (ei taida ollakaan oikea kitkarengas)
                  245/40-18, esim Michelin X-ice

                  Molemmissa kokoluokissa löytyy myös Nokian uusi Hakkapeliitta R, joka on tarkoitettu pohjoismaihin.

                  Leveämmät ovat ongelma.
                  Joo tiedän että 245/40/18 koossa on paljonkin tarjontaa mutta ei taida ollakkaan enää sitten tuossa leveämmässä koossa :think Vinkkejä saa antaa jos joku tietää.
                  E39 M5 -00

                  Ex E60 530Da M-Sport -04
                  Ex E39 M5 -00
                  Ex E39 M5 -00 Individual
                  Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                  Ex E36 3.0 M3 -93
                  Ex E36 2.5 Cabrio -94
                  Ex E36 3.2 M3 -97
                  Ex E36 2.5 Coupe -93

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Jokaisella on aina löytynyt pitoa joka tilanteessa niin kauan kunnes ekan kerran löytää ittensä "kyydistä". Joskus se eka kerta voi olla sitten viimeinen. Siinä vaiheessa kun auto todella lähtee räpylästä on aivan sama kuka siellä ratin takana on. Nastoilla voi huomattavasti laskea tuota räpylästä lähtemisen riskiä, joten en pysty käsittämään semmosta löysää asennetta renkaisiin talvella.

                    Se on vähän sama kuin moottoripyörällä kaatuminen. Löytyy niitä pyöräilijöitä jotka on kaatunut, ja sitten niitä jotka eivät vielä ole kaatuneet.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14453
                      • Oulu

                      Se on jokaisen mieltymys. Mutta turha sitä on suolata kitkoilla ajavia, kun niilläkin talvella pystyy ajamaan. Itse tykkään kitkoista juurikin hiljaisuuden takia ja pito lumella on mahtava.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        Originally posted by 10+ View Post
                        Joo tiedän että 245/40/18 koossa on paljonkin tarjontaa mutta ei taida ollakkaan enää sitten tuossa leveämmässä koossa :think Vinkkejä saa antaa jos joku tietää.
                        Continentalilta löytyy ainakin ContiWinterContact TS810 koossa 265/35-18

                        Itselläni oli viimetalvena 245/40-18 TS810:t alla ja pitää todeta että parhaat kitkat pidoltaan millä olen ajanut.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          Originally posted by teropa View Post
                          Jokaisella on aina löytynyt pitoa joka tilanteessa niin kauan kunnes ekan kerran löytää ittensä "kyydistä". Joskus se eka kerta voi olla sitten viimeinen. Siinä vaiheessa kun auto todella lähtee räpylästä on aivan sama kuka siellä ratin takana on. Nastoilla voi huomattavasti laskea tuota räpylästä lähtemisen riskiä, joten en pysty käsittämään semmosta löysää asennetta renkaisiin talvella.

                          Se on vähän sama kuin moottoripyörällä kaatuminen. Löytyy niitä pyöräilijöitä jotka on kaatunut, ja sitten niitä jotka eivät vielä ole kaatuneet.

                          Tero
                          Ei tainnu olla parhaata päästä ne kitkat joilla ajelit? Kitkojen pito heikkenee melko nopeasti vuosien myötä, mutta ensimmäisinä vuosina pito on kyllä mahtava. Jäälläkin pärjää mainiosti.

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            Originally posted by Robi View Post
                            Continentalilta löytyy ainakin ContiWinterContact TS810 koossa 265/35-18

                            Itselläni oli viimetalvena 245/40-18 TS810:t alla ja pitää todeta että parhaat kitkat pidoltaan millä olen ajanut.
                            Samat renkaat oli/on itselläkin ja juuri nuo 265 takana. En kyllä pysty kehumaan kovin raskaasti. Vähänkään tuoretta irtolunta tiellä niin pito oli onnetonta takarenkailla ja varsinkin paikaltaan kiihdytettäessä. Oli ihan sama mikä auto millä rengastuksella oli vierellä niin ei mitään asiaa lähteä samaa vauhtia. Jarrutuksissa heikko pito ei tullut niin häiritsevästi esiin kuin kiihdytyksissä. Johtuuko sitten tuosta leveydestä, no ei se ainakaan auta asiaa..

                            Edellisenä talvena alla oli RSi:t eikä mitään vastaavia ongelmia, päin vastoin. Renkaiden koot olivat kylläkin "maltillisemmat" 235/45 17" vanteella, tuo koko voi toki olla merkittävässä roolissa, mutta kun renkaita kaverin kanssa vertailtiin niin RSi:n lamellit ovat huomattavasti tiheämmässä ja pehmeämmät mitä Contissa jopa kulutuspintaa vaikutti olevan enemmän. Eipä siinä mitään kun apinakehällä asun, eihän täällä viime talvena satanut lunta kuin muutamana päivänä, mutta jos joutuisi ajelemaan olosuhteissa joissa lunta on koko ajan niin valinta olisi varmasti eri merkkinen rengas ensi talveksi. Conti on erittäin hyvä kumi loskakelissä, kylmällä märällä asfaltilla ja miksei myös kuivalla asfaltilla, siksi sen laittaa mielellään alle myös tulevaksi talveksi. Contin ehkä paras ominaisuus oli maantienopeuksissa hyvä ohjaustuntuma kun taas RSi on vastaavasti melkoinen makarooni, oli mielenkiintoinen kokemus siirtyä RSi:n jälkeen kesätassuihin, Conteissa eroa kesärenkaisiin ei normiajossa juurikaan ole. Mikä rengas on sitten hyvä joka tilanteessa eli esim. näiden em. merkkien yhditelmä, tuskin sellaista edes löytyy..
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Tulipa tilattua falkenin kitkat koossa 225/40/18. Kattellaan miten toimivat. Yks talvi mentiin goodyearin saksankitkoilla ja ihan hyvät nekin oli. Pääasia ettei tartte kuunnella nastojen rapinaa. Kesärenkaat oli aivan loppu ja kun nyt pääsee nakkaamaan kitkat alle, ei tartte miettiä talvirenkaiden vaihtoa sen jälkeen. Samalla tuli myös hyvä tekosyy ostaa uudet 18" vanteet ensi keväänä

                              On ne saksankitkatkin mainettaan paremmat. Taitaa vaan monella olla kokemuksia tuontiauton mukana tulleista ikääntyneemmistä semmosista. Aika turhat ne nastatkin nykypäivänä ovat. Ekan talven niistä saa merkittävää hyötyä, mutta kun oot sitten kelannu pelkkää märkää asvalttia koko talven niillä, ei ne nastat kovin suuria ihmeitä sen jälkeen tee. Osa lähteny menemään, osa kulunut loppuun ja voi siellä jokunen ihan kunnossakin oleva nasta vielä olla. Kyllä kitkoilla ihan hyvin pärjää, kun vaan muistaa millaiset renkaat alla on.

                              Kitkojen pito heikkenee melko nopeasti vuosien myötä
                              Kuinkas nopeaa tuo vuosien myötä tapahtuva pidon heikeneminen oikein on? Musta 3 talvea alkaa olla maksimi yksille talvirenkaille. Jos on vuoden hyvä, toisen keskinkertainen niin sekin riittää jo mulle.
                              Last edited by Juppe; 03-09-2008, 19:15.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Ostin foorumilaiselta uudenveikkaset Continental WinterViking 2:set talveksi.

                                Mitäs jengi on tykännyt noista?

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎