Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Susi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 473
    • Kuopio, Suomi

Nyt kun kokemuksia Contin WinterViking 1:sta on kertynyt lähes 10 tkm:n verran, niin pitää jakaa kokemuksia.

Olen ollut tosi tyytyväinen renkaisiin. Yhtään nastaa ei ole lähtenyt, vaikka autossa on lukkoperä eikä minkäänlaista luistonestoa ja tehoa on enemmän kuin riittävästi, ainakin talvikeleillä. Pito on hyvä, renkaat ovat hiljaiset eivätkä jurnuta. Ainoastaan syvässä sohjossa auto tuntuu lähtevän "liitämään" sohjopatjan päälle, mutta se taitaa johtua pikemminkin renkaiden leveydestä.
    Renkaat ovat siis kokoa 225/45 17, edessä vanteet on 7.5 tuumaa leveät ja takana 8.5 tuumaa leveät.

Comment

• hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

Originally posted by Susi View Post
      Nyt kun kokemuksia Contin WinterViking 1:sta on kertynyt lähes 10 tkm:n verran, niin pitää jakaa kokemuksia.

Olen ollut tosi tyytyväinen renkaisiin. Yhtään nastaa ei ole lähtenyt, vaikka autossa on lukkoperä eikä minkäänlaista luistonestoa ja tehoa on enemmän kuin riittävästi, ainakin talvikeleillä. Pito on hyvä, renkaat ovat hiljaiset eivätkä jurnuta. Ainoastaan syvässä sohjossa auto tuntuu lähtevän "liitämään" sohjopatjan päälle, mutta se taitaa johtua pikemminkin renkaiden leveydestä.
      Renkaat ovat siis kokoa 225/45 17, edessä vanteet on 7.5 tuumaa leveät ja takana 8.5 tuumaa leveät.
      Joo näistä olen kuullut pelkästään hyvää. Yhdellä kaverilla E39 alla 225/55-16 koossa ja hienosti pelaa ei ulise eikä runkokaan ole kuulemma ihan vetelä.

Comment

• Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

Originally posted by J0ne View Post
        Kyllä siellä saa sen 2,7 ainakin olla. 2,3 saati 2,0 on aivan liian vähän tuon kokoiseen nakkiin, varsinkin kun on raskas auto päällä.
        Kävin nyt lopulta lukeen E60 525i:n ovenpielen tarrasta lukeen suositukset näille 225/50-17 94Q/T/H M+S renkaan paineille. Vajaalla kuormalla edessä 2,2 ja takana 2,7. Tuon perusteella aion kokeilla puottaa edessä paineita tuosta nykyisestä 2,5:stä ainakin 2,3:een. Mulla kun on vielä kantavuus 98 Conteissa, niin varmasti riittää vähän vähempikin, tai niin luulisin. Autojen painoissa tai painonjakautumassa ei E39/E60 välillä juuri ole eroja.

E60 530iX:ssä oli sitten jo vastaavat paineet 2,5 edessä ja 2,8 takana, eli lisääntynyt paino vaikuttaa selvästi.

Samalla kattelin myös 1997 vuosimallin E39:iä, jossa oli erilainen painesuositustarra kuin mun 2000 vuosimallin autossa. Tuossa oli erikseen korkeammat paineet M+S renkaille, mitä mulla ei muistaakseni ole. Siinä 520i/523i/525tds:lle suositellaan 235/45-17 M+S renkaille 2,1 eteen ja 2,5 taakse. Mutta näistä en välitä kun koko on eri ja tarra 10 vuotta vanha.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 14-01-2007, 22:16.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• onarhi
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 58
          • Muhos

nastat lähtee

Originally posted by kuukankorpi View Post
          Originally posted by jjheimo View Post
          Tuli hommattua tuollaiset Hankookin w409 winter i*pike 205/55/16 koossa ja täytyy sanoa että hintaansa nähden erittäin loistava rengas.
          Mitähän tuollaiset hankookit kustantaa?Pitää varmaan siirtyä sellaisiin,Itellä viime kevät-talvella ostetut hpk2. ja jo nyt puuttuu melkein puolet nastoista takaa.Ja ei ole kohellettu.
          Itse ostin marraskuussa Yokohaman ice guardit koossa 205/55/16 omaan E34 525tds:ään ja ei kovin hyvät kokemukset jäänyt. Ensimmäisten 1000 km jälkeen lähti joka nurkasta noin 10 nastaa irti. No sain uudet mukisematta tilalle kun oli lähtenyt muualtakin irti kuin vetävistä pyöristä. No uusilla ajoin vähän enemmän, vielä varovaisemmin, mutta siltikin lähti takarenkaista reilusti nastoja ja edestäkin muutama, mutta vähemmän kuin eka kerralla. Nyt kun menin rengasliikkeeseen niin toteamus oli vaan että ajan kuulemma liian lujaa talvirenkailla. Ei saa kuulemma yli 120 km/h ajaa... Ei kuulemma ole noita renkaita tullut takaisin muilta kuin ne mitä itse palautin.
          No joka tapauksessa sanovat, että hyvittävät täyden hinnan jos vaihdan muunmerkkisiin laaturenkaisiin. Möivät sitten Continentalin ContiWinter Viking 2:set. Katsotaan josko ne nastat alkais pysymään. Muuten kyllä on hyvän tuntuiset renkaat sen vähän mitä olen noilla muutaman päivän ajanut.

- Olavi
          F25 X3 M-sport -17 Black-sapphire metallic
          ex F30 320dX M-sport -13 Estoril-blau metallic
          ex E39 530d M-sport -02 Imolarot II
          ex E34 525tds -95
          ex E34 520i -92

Comment

• JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

Nokian Rsi kitkat on mulla tällähetkellä.
            Nastakumeista Hakkapeliitat on toiminu mulla loistavasti.

400€ makso 185/65/15

Tosi pehmeät nämä rsi:t mutta pitoa kyllä on ihan kivasti lumella.
            Jäällä sitten ei yhtään.

Tämänhetkisillä "talvikeleillä" kyllä mielestäni ei menneet rahat hukkaan yhtään.
            Nastoilla ei ole mitään iloa kun tiet ovat kokoajan sulat ja paljaat ja ainakin kaverilla nämä kelit ovat aiheuttaneet nastojen maagisenomaista katoamista takarenkaista
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

Comment

• datzka
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 778
              • Jyväskylä

suositelkaas jotain halpoja 17" kitka/nastapakettaja ja mistä saa edullisimmin? Koko lienee 225/45 tai 215/45
              ///M3 97-

Comment

• Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7434
                • Oulu

Originally posted by onarhi View Post
                Ei saa kuulemma yli 120 km/h ajaa...
                Ja niitten renkaiden nopeusluokkahan oli....?

Originally posted by onarhi View Post
                Möivät sitten Continentalin ContiWinter Viking 2:set. Katsotaan josko ne nastat alkais pysymään.
                Mulla oli tosiaan reilu 2000 km aikana ainakin pari nastaa takaa lähtenyt.

Comment

• jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

Good Year Ultra Grip500 ihan paska rengas jäisellä tiellä... ei mitään pitoa. Mielestäni jopa vaarallisen liukas.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

Comment

• Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Ja niitten renkaiden nopeusluokkahan oli....?
                    Eipä sillä ole mitään merkitystä mikä nopeusluokka renkaassa on...siinä vaiheessa kun renkaaseen laitetaan nastat niin ei saa ajaa yli 140km/h Suomen lain mukaan.

Toisekseen nastarenkaat pitää ajaa sisään erittäin rauhallisesti..vähintään 300km ja mieluummin ei yli 80km/h välttäen kaikkia äkäisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

Comment

• O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

Originally posted by jani View Post
                      Good Year Ultra Grip500 ihan paska rengas jäisellä tiellä... ei mitään pitoa. Mielestäni jopa vaarallisen liukas.
                      Jaa, mulla on alla tuollaiset jo neljättä talvea ja mun mielestä ovat ihan hyvin toimineet.
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

Comment

• Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

Originally posted by Robi View Post
                        Eipä sillä ole mitään merkitystä mikä nopeusluokka renkaassa on...siinä vaiheessa kun renkaaseen laitetaan nastat niin ei saa ajaa yli 140km/h Suomen lain mukaan.
                        Jaa meinasit että 140 km/h saa pistää meneen laillisesti?
                        Suomessa
                        (lähen heti kokeileen, katotaan mitä polliisi sannoo...johan tässä kohta pääse pendolino nopeuksiin...)
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7434
                          • Oulu

Originally posted by Robi View Post
                          Linkkiä tällaiseen lakiin? Ainakaan Finlex ei tiennyt tuollaisesta mitään.

Comment

• |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7087
                            • Forssa

Kun ostin nykysen bemarin niin mukana ei tulut kuin kesärenkaat ja niilla selvittiin ensimmäiset 2 viikkoa ilman lipsahduksia. Sitten hankin kaverilta hyvin halvalla vuoden vnahat 1kk ajetut jotkut kleber kapnor:t muistaakseni ja ihan jees on ollut ajaa. Ei pidä liikoja meluja ja on kaikki nastat tallella vaikka olen mennyt enimmäkseen kylki edellä lumilla (tahallisesti). Normi ajossa ihan riittävä pito jos ajelee nopeusrajoituksien mukaan.

On talvirenkaissakin se nopeusluokitus, itellä on max. 180km/h. Ei kyllä talvella uskalla missään noin lujaa ajella.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

Comment

• djanni
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 883
                              • 03

Vaimolla on E34:n alla jotkin pinnoitetut nastakumit - olisikohan Ässä-rengas tms. Menee hienosti, ja pitoa riittää. Jos auton haluaa poikittain, saa yrittää ihan tosissaan

Sen sijaan itselläni alkaa menemään maku koko talveen, kun nyt on päässyt harjoittelemaan maantieajoa yhdistelmällä E32+Nokia WR (H-luokka).

-irtolumella nyt pelottaa muutenkin maantienopeudet, mutta tänään suorastaan järkytyin, kun keli oli luokkaa: ilma +3, tie -0 - pitoa ei ollut yhtään. Lähdin töistä ajelemaan suoraa 2-tietä norm.rajoitusten mukaan, ja sitten kun piti siirtyä toiselle tielle: Jarruttelin ajoissa, ja vaihdoin hidastuskaistalle, joka on melko lievässä alamäessä, niin eikö perkelettä! Ihan pulkkana mäkeä alas . ABS:tkään eivät paljoa auttaneet - liukui niistä huolimatta niin, että oli pakko löysätä välillä hetkeksi jarrua, että sai ohjattua. Ei onneksi käynyt mitenkään. Kaikki mutkat tuntuivat siltä, että ihan kohta lähtee räpylästä . Aikamoista ajamisen iloa.

Syytän nyt renkaita (joita olen kyllä moneen kertaan jo tänäänkin hämmästellyt, että näyttää - ja käsin kokeilemalla tuntuu seos hyvältä), mutta voinpa olla myös väärässä: Morkai vihjaisi mulle toisaalla, että E32:ssa pito-ongelmat voi olla taka-akselin puslissakin.

Itse ratkaisen pito-ongelmat sillä, että päästän seiskan talvilepoon (tai ainakin pyhitän kaupunkiajoon), ja elvytän uskollisen sotaratsun: Mazda 626:sen horroksestaan. Sillä ainakin minä osaan ajaa kelillä kuin kelillä ja siinä on hyvät renkaat

Tulihan avauduttua. Kiitos ja anteeksi

Comment

• Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

....mutta kokeileppa myös omassasi nuo Ässä-nastat...

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎