Talvirengaskeskustelu

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tommix
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    miten vaan.. omiapahan ovat itsesi ja puolisosi henget.. itsellä ei kyllä pokka riittäisi ajaa 40-50km/h kun muut ajais nastarenkailla sen 80km/h ja pysähtyvätkin vielä samassa matkassa kun sinä niillä kitkoilla(kitkattomilla)
    Ei hitto, en mä uskalla enää lähteä autolla liikkeelle ollenkaan kun tulee liukasta . Kuolema tulee heti portinpielessä...

Leave a comment:

• -KK-
    replied
    Originally posted by Casull View Post
    Toistetaanpa päivänselvyyttä:
    Monesti näissä keskusteluissa tahtoo unohtua se tosiasia että suurimmalla osalla autoilijoista on vanhat talvirenkaat, 2 tai useamman talven ajetut. Loppujen lopuksi uusilla, aivan viimeistä huippua edustavilla nastarenkailla ajavien osuus on häviävän pieni.

Tuon edellämainitsemani renkaiden ikäkysymyksen lisäksi kyseessä on valitettavan usein myös ns halparenkaat joita vuosi toisensa jälkeen testeissä varoitellaan ostamasta.

Jos todellakin ihan kaikissa autoissa olisi alla korkeintaan vuoden vanhat, TM:n testin kärkikolmikkoon sijoittuneet nastarenkaat, joilla on vieläpä ajettu niin varovasti että nastat ovat kaikki tallella ja ehjiä, niin silloin kitkarenkaat, merkistä ja iästä riippumatta olisivat kaikissa olosuhteissa altavastaajan asemassa.

Mainittakoon vielä että tämä ei ollut tarkoitettu henkilökohtaisesti lainaamani tekstin kirjoittajalle vaan hänen tekstinsä sai toimia tälläkertaa hieman esimerkinomaisena otoksena lukuisista samansävyisitä postauksista.

Kiva että tämä aihe aiheuttaa vuosi vuodelta kiivasta keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa.
    Kaikkien olisi vain syytä muistaa että oma mielipide erittäin harvoin edustaa ns absoluuttista totuutta.

Olen ihan samaa mieltä nastarenkaiden puolustajien kanssa siitä että jossain tapauksissa nasta on parempi kuin kitka, mutta jos ottaa huomioon tuon aiemmin kirjoittamani, todellisuudessa tilanne on mielestäni erittäin harvoin noin.

Ajan kitkoilla koska niissä on enemmän itseni arvostamia ominaisuuksia kuin nastoissa.
    Enkä nyt pidä yhtään mahdottomana ettenkö vielä joskus kokeilisi alle parhaimman pään nastojakin.
    Hyvin sanottu. Samalla linjoilla kuin ylläolevissa pointeissa. Lainaan itseäni omasta postauksesta siitä miksi minua tämä keskustelu alunperin niin korpesi

>Eli pointtina se, että senkus ajaa kitkoilla taikka nastoilla niinkuin tarpeensa mukaan haluaa, mutta ärsyttää kun kitkamies (nastaton) tulee sanomaan että ei nastoja tartte kenelläkään olla kun ei hän ite niitä tartte>

Leave a comment:

• teropa
    replied
    Originally posted by -KK- View Post
    kun sanon, että yritän itse panostaa turvallisuuteen maksimilla kaikilla aspekteilla mitä puuhaan taikka harrastan.
    Tämähän se olennainen väittelyn taustatekijä tässä keskustelussa juuri on.

Ne, jotka ajattelee noin autoilusta (esim. minä), niin ajelee nastoilla. Tiedostaa sen, että maksimoi sen osan turvallisuudesta, johon voi itse vaikuttaa ajotavan lisäksi.

Ne, jotka ei ajattele absoluuttisesti juuri noin, valitsee renkaassa muita määrääviä tekijöitä.

Tero

Leave a comment:

• Casull
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    miten vaan.. omiapahan ovat itsesi ja puolisosi henget.. itsellä ei kyllä pokka riittäisi ajaa 40-50km/h kun muut ajais nastarenkailla sen 80km/h ja pysähtyvätkin vielä samassa matkassa kun sinä niillä kitkoilla(kitkattomilla)

Toistetaanpa päivänselvyyttä:
    Monesti näissä keskusteluissa tahtoo unohtua se tosiasia että suurimmalla osalla autoilijoista on vanhat talvirenkaat, 2 tai useamman talven ajetut. Loppujen lopuksi uusilla, aivan viimeistä huippua edustavilla nastarenkailla ajavien osuus on häviävän pieni.

Tuon edellämainitsemani renkaiden ikäkysymyksen lisäksi kyseessä on valitettavan usein myös ns halparenkaat joita vuosi toisensa jälkeen testeissä varoitellaan ostamasta.

Jos todellakin ihan kaikissa autoissa olisi alla korkeintaan vuoden vanhat, TM:n testin kärkikolmikkoon sijoittuneet nastarenkaat, joilla on vieläpä ajettu niin varovasti että nastat ovat kaikki tallella ja ehjiä, niin silloin kitkarenkaat, merkistä ja iästä riippumatta olisivat kaikissa olosuhteissa altavastaajan asemassa.

Mainittakoon vielä että tämä ei ollut tarkoitettu henkilökohtaisesti lainaamani tekstin kirjoittajalle vaan hänen tekstinsä sai toimia tälläkertaa hieman esimerkinomaisena otoksena lukuisista samansävyisitä postauksista.

Kiva että tämä aihe aiheuttaa vuosi vuodelta kiivasta keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa.
    Kaikkien olisi vain syytä muistaa että oma mielipide erittäin harvoin edustaa ns absoluuttista totuutta.

Olen ihan samaa mieltä nastarenkaiden puolustajien kanssa siitä että jossain tapauksissa nasta on parempi kuin kitka, mutta jos ottaa huomioon tuon aiemmin kirjoittamani, todellisuudessa tilanne on mielestäni erittäin harvoin noin.

Ajan kitkoilla koska niissä on enemmän itseni arvostamia ominaisuuksia kuin nastoissa.
    Enkä nyt pidä yhtään mahdottomana ettenkö vielä joskus kokeilisi alle parhaimman pään nastojakin.

Leave a comment:

• -KK-
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Voi jeesus mitä paskaa!!! Ostan siis nastarenkaat ja koskaan ei tapahdu mitään?! Täysin peilijää-tilannetta ei ole juuri koskaan ja jos siihen ajaa nastoilla niin kuuluu raaaaaps ja sinne lähti yhtälailla kun kitkoilla. Olkoon vaan kuinka paljon rekkojen kiillottama asfaltii niin ei se silti ole täysin peilijää vaan kitkaa löytyy myös siitä ihan riittävästi kitkarenkaiden käyttäjälle, ennakoiden jos on ihan älyttömän liukas.
    Täytyy vähän vastustaa tätä jos ystävällisesti sallinet. Eli mulla on ne nastat, koska olen tosiaan keskivertokuskia huonompi kuljettaja. Yritän aina ajaa ennakoiden ja tulkita tietä ja liikennettä. Tuo E39 tarjoaa tien suhteen hyvän vasteen ja on noilla Hakkapeliitta nelosilla tunnollinen ajaa. Siinä jos sattuu jäämään paikalleen jumiin ei ole ongelmia, koska ajan kanssa siitä pääsee liikkeelle ja ainoa vaiva on harmitus. Mutta matkalla saattaa joskus käydä tilanne tiukilla kun paljon puuhaa. Eli esimerkkinä vaikkapa ainoa tiukka tilanne viime talvelta, missä lopulta nastat pelasti minut oli kun taas kerran olin peräkärryn kanssa liikenteessä ja se kelkka kärryssä. Ajelin mökkisyheröistä kohti kaverin mökkiä ja semmoset ekat 15km meni mukavasti körötellen. Sitten vain kovalla polanteella yhdessä tiukassa mutkassa alkoi yhdistelmä puskemaan kovasti vaikka nopeutta ei pitänyt olla liikaa. Siinä absit ronskutti tovin ja nopeus hiljeni tarpeeksi ja kääntyi. Kuvaus ei ehkä kuvasta kaikkea, mutta oli tiukilla ollu tilanne. Täysin oma moka kun en tiputtanu nopeutta olemattomiin, mutta nastat pelasti siinä kun ote vähän herpaantui. Poikkeuksellinen tilanne sinänsä, että 99% ongelmista tulee ylämäessä.

Vaikka sinä taikka minua taitavampi emäntäsi olette hyviä kuljettajia, niin tosiaan meikäläisen takia ne nastat on tarpeen olla olemassa.

Ehkä helpompi on ymmärtää kun sanon, että yritän itse panostaa turvallisuuteen maksimilla kaikilla aspekteilla mitä puuhaan taikka harrastan. Moottorikelkkailun parissa ostin tunnetun valmistajan huippuluokan kypärän (komposiitti-kevlar) ja samaten kisaluokitellut suojat rinta ja selkäsuojineen sekä kyynär- ja polvisuojat ja minulle kalliit ajolasit jne. Kelkan matoksi on vaihdettu 38mm "kitka", mutta kaipaan kovasti kyllä nastoja siihenkin
    Last edited by -KK-; 03-10-2010, 12:54. Reason: turhat pois

Leave a comment:

Working...
X