Itse ostin GY ICE+ renkaat. Olivat jo hankittuna ennen TM testiä., joten iloinen yllätys oli niiden pärjääminen testissä. Testien perusteella harvoin tulee mitään osteltua, mutta nyt siis testeissä pärjänneet kitkat menossa 205/50-17 koossa alle. 
Viime talvena alla oli HKPL7 Nokiat. Ne tuli ostettua koska satuin ne saamaan halpiskummejakin edullisemmin. Melu e46 touringissa oli riittävä. Nyt kun nastat tuli autokaupassa hukattua, niin palaan mielelläni kitkoihin. Kesällä alla on ollut nyt markkinoiden halvimpiin kuuluvia, eli Nankangia ja Barumia. 
Ostan renkaat aina pääosin halvalla, joten parhaan turvallisuuden suhteen valintani ovat aina hukassa. 
Ajan kelin mukaan ja voin yleensä valita myös lähtöajan, joten säätila saa sanella ehtoja. Jos ajaisin paljon, niin ehkä ostaisin hyvät nastat. 
Itse oon autoalalla monenlaista hommaa tehnyt. Ensin ammattikuljettana ja myöhemmin korjaamon eri tehtävissä. Koulutustakin alalta enemmän kuin yhden käden sormilla voi laskea. Täällä foorumilla on monia alan konkareita, jotka saavat varmasti hyvät naurut kun lueskelevat näitä juttuja. Rivien välissä on paljon asiaa, mutta perustelut ovat usein juuri näitä omia näkemyksiä ja kokemuksia joista pidetään kynsin hampain kiinni.
En tarkoita että mikään koulutus tai työkokemus tekisi minustakaan sen viisampaa tässä tai muussakaan asiassa, mutta sen verran ala on opettanut että asioilla on aina puolensa. Kukaan ei voi omien kokemuksiensa ja näkemystensä perusteella voi olla mikään "foorumijumala," joka tulee kertomaan aina se viimeisen sanan. 
Tietyt yksittäiset mittaustuloksiinkin nojaavat asiat ovat päivänselviä. Niiden perusteella on hyvä tehdä omia valintojaan. On toisaalta hyvä että täällä seistään omien sanojensa takana, mutta se ei riitä perusteeksi esittää valintojaan faktoina. Hienoa tässä keskustelussa on se että lähes kaikki osallistuneet ovat  pohtineet asioita eri näkökulmista. On tullut selväksi että täällä on mietitty ympäristöä, melua, ajo-ominaisuuksia ja vielä turvallisuutta. Nää on tärkeitä asioita. Näistä pitkistä ketjuista vaan tulee lopulta taistelutantereita joissa lähes kaikki lopulta sokeasti puolustavat vaan omaa kantaansa. 
Jos tästä ketjusta joku nyt päättäisi pitää palaverin jossa kaikki "oikeat ja väärät" ajatukset koottaisiin yhteen, niin saataisiin varmasti ymmärrys siitä että oikeassa voi olla niin monissa ratkaisuissa. 
Nyt me vaan ollaan neekereitä kaikki toisillemme. Turpiin vaan kaikille. Joku tulee väliin rauhottelemaan ja sekin saa selkäänsä. 
Riittääkö se perusteeksi jollekin asialle että on päättänyt olla oikeassa?? Mistä me muuten tässä väitellään?
					
					
					
	
	
	
	
	
	Talvirengaskeskustelu
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
 Oletko ajanut metriäkään Hkpl7:lla jotta oikeasti tiedät kuink "meluisa" se on?Originally posted by Bmw Master View PostContilta tuli juuri uusi malli, oli mukana Tuulilasin testissä ja pärjäsi hyvin.
 
 Nokiaa kun ostaa kesäksi, talveksi ja puhelimeksi niin aina pärjää hyvin  
 
 Hkpl7 haittana melu ja hinta, Michelin x-ice hyvä vaihtoehto.
 
 
 Oikeasti voin omiin yhden talven parissa eri kokoluokassa ajettuihin kokemuksiin vedoten todeta, että useimmat europpalaiset "premium" renkaiksi mielletyt kesärenkaat ovat meluisampia kuin Hkpl7 vastaavassa kokoluokassa.Originally posted by scheisse View PostItse ajattelin pistää e46:seen juurikin tuon Hkpl7, mutta olisi kiinostavaa tietää onko tuo todellisuudessa kovin äänekäs?
 Muistaisin jostain mainoksesta, että kehuttiin hiljaiseksi.
 
 Ja sen kummemin tähän perustelematta ajan nastoilla.
 Tässäkin kuitenkin pätee ihan sama asia kuin tuon Hkpl4:n kanssa, eli mitä isomman vannehalkaisijan ja leveyden rengas on kyseessä, sitä hiljaisempi se suhteessa on.
 Ne romanttiset mielikuvat jossa nastarenkaat rapisevat ja ulvovat kuin viitasusi, ei vastaa millään tasolla todellisuutta, vaan kyseessä on oikeasti todella hiljainen uuden sukupolven nastarengas.
 esim.e60:ssä 245/40-18" hkpl7 ei äänimaailmaltaan eroa juuri mitenkään hiljaisina pidetyistä vastaavan kokoluokan Korealaisista kesärenkaista, joka on kuitenkin hyvä ymmärtää kun näitä nykyisten nastarenkaden ääntä punnitsee.
 Tällä hetkellä tuo Hkpl7 on kuitenkin suhteettoman kallis verrattuna Hkpl4:een, eikä ko.hintaero enään näy käytännön tasolla missään jos vannekoko on 17"-18".
 Pienemmissä kokoluokissa Hkpl4 alkaa sitten ääntään, joten se on vaihtoehto vain näissä isoimissa/leveämmissä kokoluokissa.
 Hkpl7 on oikeasti tällä hetkellä parasta mitä talvirenkaaksi voi Suomessa valita, mutta onko se sitten niin hyvä että siitä se extrahinta kannattaa maksaa, jää tietenkin jokaisen itsensä punnittavaksi.
 Hiljainen nastarengas se joka tapauksessa käytännön tasolla on ja tämä ei ole mutua, vaan Fakta.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Itse ajattelin pistää e46:seen juurikin tuon Hkpl7, mutta olisi kiinostavaa tietää onko tuo todellisuudessa kovin äänekäs?Originally posted by Bmw Master View PostHkpl7 haittana melu ja hinta, Michelin x-ice hyvä vaihtoehto.
 Muistaisin jostain mainoksesta, että kehuttiin hiljaiseksi.
 
 Ja sen kummemin tähän perustelematta ajan nastoilla.Last edited by scheisse; 09-10-2010, 13:09.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Unohdit kumisaappaat.Originally posted by Bmw Master View PostContilta tuli juuri uusi malli, oli mukana Tuulilasin testissä ja pärjäsi hyvin.
 
 Nokiaa kun ostaa kesäksi, talveksi ja puhelimeksi niin aina pärjää hyvin  
 
 Hkpl7 haittana melu ja hinta, Michelin x-ice hyvä vaihtoehto.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Contilta tuli juuri uusi malli, oli mukana Tuulilasin testissä ja pärjäsi hyvin.Originally posted by S.P.R View PostContilta ei liene tullu vielä uutta mallia.
 
 Nokiaa kun ostaa kesäksi, talveksi ja puhelimeksi niin aina pärjää hyvin  
 
 Hkpl7 haittana melu ja hinta, Michelin x-ice hyvä vaihtoehto.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Originally posted by eri-ernesti View PostKäsittämätöntä väittelyä. Toiset tykkää äideistä toiset tyttäreistä. Jos TALVIRENGASKESKUSTELU on näin vaikeeta, niin millä järjellä kitkarengasväki ottaa kesäksi "premium renkaita", jos ei edes aja rataa??
 
 niinpä...
 
 kitkarengas ostetaan mukavuuden ja hiljaisuuden takia hiukan pidosta tinkimällä, mutta kesärenkaaksi taas ostetaan äänekkäämpi jäykkärunkoinen "premium" kumi... hyvää vääntöä  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Käsittämätöntä väittelyä. Toiset tykkää äideistä toiset tyttäreistä. Jos TALVIRENGASKESKUSTELU on näin vaikeeta, niin millä järjellä kitkarengasväki ottaa kesäksi "premium renkaita", jos ei edes aja rataa??
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Eli, mitä huonommat renkaat alla kesät/talvet, sitä paremmin tiedostaa renkaidensa heikon suorituskyvyn ja sitä turvallisempaa matkanteko on?Originally posted by Antsah View PostKannattaa myös noteerata se, että nastarenkaillakin VOI sortua helposti itsepetokseen samoilla teeseillä.
 "Minulla on autossa testivoittaja nastat ja näillä voi ajaa lujaa kelissä kuin kelissä"
 
 Melkein pidän turvallisempana sitä, että kitkoilla tiedostaa jäällä heikomman pidon, kuin että uppoudutaan testivoittaja nastojen tuomaan pitoon ja turvallisuuden tunteeseen.
 Kaikki liikenteessä siis samalla riippuu vain itsestä ja omista tekemisistä, ei muista? Ilmeisesti tilastollisestikkin tämän sitten pitäisi näkyä, eli mitä huonompi rengas....sitä turvallisempaa matkaa?
 
 No, eiköhän tämä ole kuitenkin juuri se Ultimatum itsepetos.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Muistaakseni Contin WinterViking 2:sta kiiteltiin aikanaan juuri tuosta sulan tien ajokäytösestä. Omassa E39:ssä pyörineet 4 talvea (tosin 16") ja ei mitään moittimista, eikä myöskään yhtään irronnutta nastaa. Nokian 7 on uudempi tuote, joten voi olla vieläkin parempi. Contilta ei liene tullu vielä uutta mallia.Originally posted by nut View PostJos nyt vihdoin arvon kitka-joopas-nasta-eipäs-joopas herrat ovat lopettaneet tuon kondomin vetämisen palliensa päälle niin esitäisin topikin aiheeseen liittyvän kysymyksen.
 
 Löytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Eikö se HKPL7 ole mainittu jo ziljoonaan kertaan kovimpana puukkona? Taitaa olla vielä kotimainenkin.Originally posted by nut View PostLöytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Jos nyt vihdoin arvon kitka-joopas-nasta-eipäs-joopas herrat ovat lopettaneet tuon kondomin vetämisen palliensa päälle niin esitäisin topikin aiheeseen liittyvän kysymyksen.
 
 Löytyykö noitten tämänvuotisten talvirengastestien tuloksia jo jostain verkosta? Hakusesssa olisi hiljaiset nastat jotka vakaat ajaa myös sulilla teillä 17 tai 18 tuuman koossa tuon E39:n alle, myös kokemuksia saa esittää.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Ainakaan edellinen nyt ei mitään keuhkoamista ollut.Originally posted by touring39 View PostNiin sinä kuin monet muutkin korostavat "pärjäävänsä" kitkoilla, eli samassa keuhkoamisessa tulet todenneeksi
 
 Tero taisi muuten jo itsekin myöntää ylilyöntinsä näissä hengenvaarallisuuteen viittaavissa heitoissaan.Originally posted by touring39 View PostTeroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.
 
 Samoin näiden meidän kaikkien heittelemien mielipiteiden lisäksi samaan lietelaariin menee myös sinun mielipiteesi sinun valintasi ehdottomasta ja absoluuttisesta paremmuudesta paljon ajavalle.
 
 Vaan eipä siinä mitään. Mun mielestä on tavallaan myös ihan hyvä, että niin moni on nastauskovainen. Saapahan aina silloin tällöin markkinoilta huokeita vähän ajettuja nastattomia kun ihmiset hukkaavat autokaupoissa mukana tulleita talvipalloja kokeilematta edes.  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Niin sinä kuin monet muutkin korostavat "pärjäävänsä" kitkoilla, eli samassa keuhkoamisessa tulet todenneeksi, että nastat ovat paremmat, mutta oma valintasi on kitkarengas. Siitähän tässä loppujen lopuksi on kyse. OK, kunhan sen tiedostaa.Originally posted by jussi_r View PostAi että asiallisiin postauksiin? Luepa ajatuksella kirjoitelmasi johon vastasin:
 
 
 
 Lainataanko helmiä kohtia?
 
 No sehän on tullut tässä keskustelussa jo monesti selväksi, että turvallisuuden optimointi ei kiinnosta kitkojen kannattajia.
 
 Se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva lipsahdus voi olla vedenjakaja siinä, ajaako jonkun päälle vai ei. Tai ajaako joku sun päälle vai ei.
 
 Turvamarginaalien maksimoinnin luulisi kiinnostavan jokaista ihmistä, joka haluaa elää.
 
 Ongelmana tässä keskustelussa on, että monet ei tajua sitä asioiden ketjua, joilla onnettomuuksilta vältytään.
 
 
 
 Väitteesi ovat minun mielestä ihan yhtä ylimielistä paskaa, kuin mitä niiden kuittaaminen sanomalla "höpö, höpö ja löpö, löpö". Vai oletko edelleen eri mieltä? Vai oletko edelleen eri mieltä? 
 
 Hemille tyhjentävä vastaus kesä- ja talvirenkaideni valintakriteereistä: Kesällä haluan ajaa kumeilla, joilla voin piipahtaa radalla hetken mielijohteesta käymättä vaihtamassa toisia nakkeja alle. Siksi ajan kiistattomasti ylihintaisilla ja uraherkillä premium-kumeilla. Talvella koen pärjääväni ihan hyvin nastattomilla huippukitkoilla, vaikka tiedän että useimmissa olosuhteissa pärjäisin pidon osalta paremmin vastaavanhintaisilla nastarenkailla. Nastattomilla voin myös halutessani huoletta vedellä pitkiä moottoritieosuuksia nopeuksilla, jotka saattaisivat jo aiheuttaa nastakumeille vaurioita. Samoin voin koska vaan lähteä reissuun Saksaan murehtimatta sitä mistä saisin siksi reissuksi lailliset renkaat alle. Lohduttaudun myös sillä, etten osallistu ihan samassa määrin teiden tuhoamiseen kuin mitä nastoilla ajavat.
 
 Teroa on turha lähteä tässä morkkaamaan, kun tämä topikki on tullut jo täyteen muiden suoltamaa shittiä. Mukaanlukien omasi.
 Leave a comment:
 
	
Leave a comment: