Jottei käy niin puuduttavaksi tää keskustelu niin vaihdetaan kitkat vaikka kasvisruokaan ja nastat liharuokaan ja jatketaan vääntöä. Kumpi on parempaa ravintoa??
Perustellaan vielä sitten ympäristönäkökulmin ja tietenkin turvallisuus huomioon ottaen.
Muistakaa et makkarakin on kasvis!!
Talvirengaskeskustelu
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Peltsii View PostMikähän kitka tossa testissä muuten oli ?
Musta jää, onhan se jäätä, mutta kuinka ohutta ?
Melko loputon väittely.. Kitkarenkaat on varmaankin salaliitto ylikansoittumista vastaan..Last edited by bemu2000; 03-10-2010, 14:42.
Leave a comment:
-
Originally posted by Peltsii View PostAjan itse nastarenkailla ensi talvenkin, ja niin meni viime talvikin. Mun kanta tähän asiaan on kovin neutraali, pohjoismaiset huippukitkat on hyvät talvirenkaat siinä missä nastarenkaatkin. Tohon polanne juttuun en nyt oikein osaa kommentoida, mikä sitten on kiillottunutta ? :think Ei varmasti niin sileää, että kitkarengas ei saisi yhtään otetta siitä pehmeillä kumilamelleillaan, nykyaikaiset kitkarenkaat jopa poistaa pumppulamelleillaan pienen vesikerroksen jään päältä, ainakin teoriassa.
Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ?Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?
musta JÄÄ. kyllähän siinä asfaltin päällä on kerros jäätä mihin se nasta tarraa, tai ainakin yrittää. jarrutusmatkatesteistä tuon suoraan näkee kumpi siihen jäähän tehoaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by -KK- View PostKitkoilla pärjää pitkälle varmasti, mutta nastoilla saattaa pärjätä vielä paremmin. Lainaan edelleen tuulilasin pitomittaukset kiihdytys ja jarrutus +1 asteessa jäällä:
Jarrutus:
Nokian Hakkapeliitta 23,1m
Pohjoismainen kitka 47,4m
Kiihdytys:
Nokian Hakkapeliitta 7,1m
Pohjoismainen kitka 17,0m
Tuloksia kun tulkitsee tiukasti, niin kumpikin rengas pysähtyy ja kummallakin pääsee liikkeelle. Toisella vain vähän paremmin jos tarve vaatii. Eikös niin
Eikös musta jää ole jäätä asfaltin päällä. Nastat puree siis jäähän ja hyvässä tapauksessa rikkoo jään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Musta_j%C3%A4%C3%A4
Musta jää, onhan se jäätä, mutta kuinka ohutta ?
Melko loputon väittely.. Kitkarenkaat on varmaankin salaliitto ylikansoittumista vastaan..
Leave a comment:
-
Originally posted by Peltsii View PostAjan itse nastarenkailla ensi talvenkin, ja niin meni viime talvikin. Mun kanta tähän asiaan on kovin neutraali, pohjoismaiset huippukitkat on hyvät talvirenkaat siinä missä nastarenkaatkin. Tohon polanne juttuun en nyt oikein osaa kommentoida, mikä sitten on kiillottunutta ? :think Ei varmasti niin sileää, että kitkarengas ei saisi yhtään otetta siitä pehmeillä kumilamelleillaan, nykyaikaiset kitkarenkaat jopa poistaa pumppulamelleillaan pienen vesikerroksen jään päältä, ainakin teoriassa.
Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ?Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?
Jarrutus:
Nokian Hakkapeliitta 23,1m
Pohjoismainen kitka 47,4m
Kiihdytys:
Nokian Hakkapeliitta 7,1m
Pohjoismainen kitka 17,0m
Tuloksia kun tulkitsee tiukasti, niin kumpikin rengas pysähtyy ja kummallakin pääsee liikkeelle. Toisella vain vähän paremmin jos tarve vaatii. Eikös niin
Eikös musta jää ole jäätä asfaltin päällä. Nastat puree siis jäähän ja hyvässä tapauksessa rikkoo jään.
Leave a comment:
-
Originally posted by -KK- View Posthttp://www.tuulilasi.fi/artikkelit/k...ntulijan-eteen
Ja sieltä lainaukset: " Kahdeksan asteen pakkasessa olivat lumipolanteiseen ajorataan uurtuneet liukkauttaan kiiltelevät ajourat."
"Hiekoitusta pyytäneen kuljettajan mukaan tiellä oli ollut jalkamiehenkin vaikea pysyä pystyssä. Hän kertoi, että tällä 12 kilometrin tieosuudella ajoi malmia vakituisesti viisi ajoneuvoyhdistelmää, joiden kierros kesti noin 50 minuuttia. Niinpä noin viiden minuutin välein onnettomuuspaikan kohdan sivuuttavat yhdistelmät kiillottivat jäistä ajorataa lämmenneillä renkaillaan."
Tuokin varmaan lasketaan jäiseksi polanteeksi, mutta perhanan liukasta ollut kun ei oletettavasti nastattomilla kengilläkään pysy pystyssä.
Itse olen useita kertoja ajanut kirkkaalla jäisellä vetisellä tiellä. Kova kirkas jää ja sen päällä vettä. Yleensä noita on keväällä polanteella jossa päälipinta sulaa päivällä ja jäätyy yöllä uudestaan ja uudestaan.
Laskisin myös asfaltilla olevan musta jään aika liukkaaksi. Tuossa uutisessa on pito muuttunut yllättäen. Aina ei pysty ennakoimaan:
Sinun kommentissa paistaa taas se, että kerran kun itse pärjäät kitkoilla, niin kukaan muukaan ei tarvitse nastoja sitten.
Ja musta jää, hmm... Miten nasta puree siihen ?Raapii asfalttia, samalla logiikallahan kesälläkin saataisiin parempi pito nastoilla ?
Leave a comment:
-
[QUOTE=Peltsii; Missään, en koskaan, ole nähnyt tätä täysin kiillottunutta jäätä, luistinradan ulkopuolella. :[/QUOTE]
Ja sieltä lainaukset: " Kahdeksan asteen pakkasessa olivat lumipolanteiseen ajorataan uurtuneet liukkauttaan kiiltelevät ajourat."
"Hiekoitusta pyytäneen kuljettajan mukaan tiellä oli ollut jalkamiehenkin vaikea pysyä pystyssä. Hän kertoi, että tällä 12 kilometrin tieosuudella ajoi malmia vakituisesti viisi ajoneuvoyhdistelmää, joiden kierros kesti noin 50 minuuttia. Niinpä noin viiden minuutin välein onnettomuuspaikan kohdan sivuuttavat yhdistelmät kiillottivat jäistä ajorataa lämmenneillä renkaillaan."
Tuokin varmaan lasketaan jäiseksi polanteeksi, mutta perhanan liukasta ollut kun ei oletettavasti nastattomilla kengilläkään pysy pystyssä.
Itse olen useita kertoja ajanut kirkkaalla jäisellä vetisellä tiellä. Kova kirkas jää ja sen päällä vettä. Yleensä noita on keväällä polanteella jossa päälipinta sulaa päivällä ja jäätyy yöllä uudestaan ja uudestaan.
Laskisin myös asfaltilla olevan musta jään aika liukkaaksi. Tuossa uutisessa on pito muuttunut yllättäen. Aina ei pysty ennakoimaan:
Sinun kommentissa paistaa taas se, että kerran kun itse pärjäät kitkoilla, niin kukaan muukaan ei tarvitse nastoja sitten.
Leave a comment:
-
Originally posted by Peltsii View PostJääradalla ajettu ongelmitta Nokian HKPL R kitkoilla, kokona 225/45-17 ja 245/45-17, pitoa löytyi hyvin. Missään, en koskaan, ole nähnyt tätä täysin kiillottunutta jäätä, luistinradan ulkopuolella. Siinä on tosin matkustajana nastarenkaillakin, jos vauhtia on yli 20kmh.
Ihme väittelyä. Tää on vissii vähän sama asia, kun Michelin, Continental, Bridgestone, Dunlop jne. kesärenkaat ovat HENGENVAARALLISIA Suomen oloissa, ja tämä on FAKTA. Auton pitää olla TÄYSIN tunteeton urille, eli voit ajaa hangosta nuorgamiin koskematta rattiin kertaakaan paitsi käännöksissa. Ja tämä on FAKTA
Hehe, Aamen!
Leave a comment:
-
Originally posted by VolvoTDi View PostVoisin minäkin kertoa tositarinan, missä alla oli kitkarenkaat, jotka pelastivat minut mökkitiellä, jos olisi ollut nastarenkaat niin olisin ollut ojassa!
EI KUKAAN voi sanoa, että onneksi oli nastarenkaat eikä kitkarenkaat!! Jäärata-ajo erikseen, mitä itsekin harrastan ja tosiaan kitkoilla ei siellä tee mitään.
Ihme väittelyä. Tää on vissii vähän sama asia, kun Michelin, Continental, Bridgestone, Dunlop jne. kesärenkaat ovat HENGENVAARALLISIA Suomen oloissa, ja tämä on FAKTA. Auton pitää olla TÄYSIN tunteeton urille, eli voit ajaa hangosta nuorgamiin koskematta rattiin kertaakaan paitsi käännöksissa. Ja tämä on FAKTA
Leave a comment:
-
Ei ole kyllä 10v aikana tullut kertaakaan sellaista keliä, että nastoilla ois voinu ajaa 30km/h nopeampaa kuin kitkoilla. Jos tuollaisia kommentteja kirjottelee niin se kertoo lähinnä vain sen, että kitkoilla ajokokemusta on tasan 0km
Itsellä on nastat, mutta en kyllä tajua miksei kitkat ajais saman asian. Monilla kavereilla on kitkat ja en ole kyllä huomannut,että ne olisi jotenkin vaaralliset.
Leave a comment:
-
Originally posted by VolvoTDi View PostVoisin minäkin kertoa tositarinan, missä alla oli kitkarenkaat, jotka pelastivat minut mökkitiellä, jos olisi ollut nastarenkaat niin olisin ollut ojassa!
EI KUKAAN voi sanoa, että onneksi oli nastarenkaat eikä kitkarenkaat!! Jäärata-ajo erikseen, mitä itsekin harrastan ja tosiaan kitkoilla ei siellä tee mitään.
Leave a comment:
-
Voisin minäkin kertoa tositarinan, missä alla oli kitkarenkaat, jotka pelastivat minut mökkitiellä, jos olisi ollut nastarenkaat niin olisin ollut ojassa!
EI KUKAAN voi sanoa, että onneksi oli nastarenkaat eikä kitkarenkaat!! Jäärata-ajo erikseen, mitä itsekin harrastan ja tosiaan kitkoilla ei siellä tee mitään.
Leave a comment:
Leave a comment: