Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • micke_
    replied
    Ilmeisesti näitten mittojen mukaan tehty:
    http://i37.tinypic.com/33eh6rn.jpg ?

    Noita varten on ihan omalle mutterille piirustukset:


    Mulla on ns."bonje" holkit jotka menee orkkismutterilla


    Noilla vaatis vissiin 4,5mm prikat jotta sattuis satula kohilleen orkkislevyllä.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by EGoman View Post
    http://egoman.ylivieska.org/voorumi/5lug/

    tuossa päivän kötöstyksiä. Ei tule mihinkään alle, kunhan testailin. Satula + levy komboa ei varmaan ole sellaista joka toimisi ilman adapteria pyöräntuentaan?
    napa varmaan pysyy paikoillaan orkkis mutterillakin vai pitääkö tuohon koneistaa oma mutteri joka menee "syvemmälle"?
    jos tuo laakerin takapinta olisi samassa pinnassa kuin alkuperäinen, niin silloin 325:n levy uudella jaolla ja keskireiällä + 325:n satula yhdistelmään riittää että tuo satulaa 3mm ulospäin

    Leave a comment:


  • EGoman
    replied
    http://egoman.ylivieska.org/voorumi/5lug/

    tuossa päivän kötöstyksiä. Ei tule mihinkään alle, kunhan testailin. Satula + levy komboa ei varmaan ole sellaista joka toimisi ilman adapteria pyöräntuentaan?
    napa varmaan pysyy paikoillaan orkkis mutterillakin vai pitääkö tuohon koneistaa oma mutteri joka menee "syvemmälle"?

    Leave a comment:


  • os951
    replied
    Nuo osat ovat perusta projektissa. Jonsku on tehnyt esivalmistelut hyvin pitkälle, joten kaverilleni jää "helppo" työ valmistaa sopivat sovitteet. Valitut levyt tulevat istumaan todennäköisesti mainiosti tässä kokonaisuudessa. Eli pystymme tuotteistamaan paketin helposti, ja niitä voidaan tarvittaessa valmistaa muillekkin. Minulla on nyt myös yksi kpl e30 M3 tolppia mitattavana. Siihenkin on tarkoitus toteuttaa Porsche jarrut. Porsche Bremboja on saatavilla suhteellisen edullisesti ja ne ovat kevyempiä kuin vaikkapa E36 M3 etu jarrut, jollaisia olen juuri kunnostamassa eräälle foorumilaiselle.

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by Jonsku View Post

    Tuohon tulee aiemmin mainitsemani perussetuppi. Pistellään lisää tietoa kunhan os951 & co saavat kaikki palikat tehtyä
    Eli E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa, vai?

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by os951 View Post
    Itseäni lainaten omasta thredistäni:

    ....

    Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla

    Tutun näköisiä pulverimaalattuja osia


    Originally posted by Tojopa View Post
    Millä navoilla tuo prokkis toteutetaan? Myös muiden palikoidan speksit kiinnostavat.

    Tuohon tulee aiemmin mainitsemani perussetuppi. Pistellään lisää tietoa kunhan os951 & co saavat kaikki palikat tehtyä

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by os951 View Post
    Itseäni lainaten omasta thredistäni:




    Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla
    Millä navoilla tuo prokkis toteutetaan? Myös muiden palikoidan speksit kiinnostavat.

    Leave a comment:


  • os951
    replied
    Itseäni lainaten omasta thredistäni:


    Originally posted by os951
    Polkaistiin käyntiin myös pieni jarruprojekti kaverille, mutta vastaavat palikat tehdään samalla myös omaan autoon.
    Kyseessä pyörän pulttijaon muutos 5x120mm ja mopo-jarrujen päivitys hieman isompiin. Kaverillani & minulla on jonkin verran kokemusta vastaavien jarrusettien rakentamisesta eri Porsche malleihin, joten päätimme toteuttaa toiselle kaverilleni vastaavan muutoksen samalla periaatteella. Eli jarrutsatulat on Porsche kamaa, tarkemmin sanottuna Boxsterista. Aloitimme mittausproseduurin takajarruista.

    Ensin laakerit paikalleen prässissä



    ja sitten perään 5-pulttinen napa ja hieman vakiota järeämpi levy



    Testattiin myös Boxster satulaa paikalleen, joka istuu yllättävänkin hyvin valitulla BMW levyllä



    Tänne tulee adapteri, mitat otettu



    Etupään mallauskin aloitettiin ja totesimme, että tarttis tehdä jotain. Onneksi saimme jo kaveriltani tarvittavan "palikan" mitat



    Ja 16" vanteella jopa nämä satulat voisivat olla isommat. Voikin olla, että asennamme eteen hieman isommat satulat. Boxster satulalla jopa BMW:n omat vastaavat 15" menevät OK.



    Kaikenkaikkiaan erittäin suoraviivainen projekti toteuttaa.
    Kaikkia tämäntyylisiä osia ei tarvitse hankkia esim. 300MM-putiikista Saksasta, kun ne pystytään tekemään Suomessakin.


    Olisiko vastaavalle uni-ball toteutukselle tarvetta BMW-maailmassa ? Kuvassa Porsche 951 takatukivarren pusla asennuksessa

    Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla
    Last edited by os951; 25-10-2011, 20:06.

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
    oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta

    näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä
    Ok. Hienoa, että asia kuitenkin edistyy..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
    oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta

    näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä

    Leave a comment:


  • Tojopa
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

    nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
    Originally posted by Tojopa View Post
    Tietysti hinta ratkaisee, mutta kiinnostusta on.

    Olikohan jossain E36 323i compactin takanavan mittoja, poikkeaa ilmeisesti muista E36 malleista?
    Mites näiden holkkien saatavuus ja hinta?

    Leave a comment:


  • Moosmann
    replied
    E30 tolpalla ja e36 navalla edessä tosiaan joutuu laittamaan 18mm limpun navan ja levyn väliin jos käyttää esim e36 m3 levyä. Et-ongelmahan levyissä johtuu e30 raidetangon päästä.
    Itse sovitan tällähetkellä e46 330 325mm levyjä eteen ja toivon voivani supistaa tuon limpun 16mm:iin.
    Taakse olen sovittamassa e30 m3 napoja ja 120d 300mm jäähdytettyjä levyjä. Tällöin joutuu navan ja levyn väliin laittamaan 2mm speicerin tai taivuttamaan jarrukilpeä. Jarrukilven ulkokantin joutuu kuitenkin poistamaan. Käsijarruhilujenkin pitäisi ylettyä toimimaan kyseisessä levyssä. Satuloiksi taakse olen ajatellut orkkis etusatuloita.
    Tehostimeksi tulee e32/e34 v8:n alipainetehostin.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Jonsku View Post
    Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..

    Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.


    Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..

    Tämä on hyvä luettelo levyjen selailuun; http://www.usparts.fi/?page=68#442
    se e36:n napa on 3mm tuota e30:n napaa leveämpi

    ja sen itseasiassa saa pikku kikkailulla sen 3mm:iä sisäänkin vielä jos sille on tarvetta

    Leave a comment:


  • Jonsku
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
    tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.

    itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen

    jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
    pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa

    sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan

    Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..

    Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.


    Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..

    Tämä on hyvä luettelo levyjen selailuun; http://www.usparts.fi/?page=68#442

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Jonsku View Post
    Teetteköhän tästä nyt väkisin hieman turhan monimutkaista?

    -Eteen joko E36 3.2 paketti taikka E36 325 napa + holkki. Jarrut tarpeen mukaan, levyjä löytyy jarrukataloogeja selailemalla - monia vaihtoehtoja halkaisijasta riippuen.

    -Taakse E30 M3 navat + levyt, satuloiksi vaikka E36 325 tjms muun "tusina-auton" kilkkeet jos ei tarvita isoa pysäytysvoimaa sinnekin.



    Ei ole se 20€:n budjettiratkaisu mutta eipä E30 jakomuutoksissa muutenkaan minimibudjettiprojekteissa järkeä ole..

    Comments welcome!
    kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
    tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.

    itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen

    jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
    pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa

    sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎