tuossa päivän kötöstyksiä. Ei tule mihinkään alle, kunhan testailin. Satula + levy komboa ei varmaan ole sellaista joka toimisi ilman adapteria pyöräntuentaan?
napa varmaan pysyy paikoillaan orkkis mutterillakin vai pitääkö tuohon koneistaa oma mutteri joka menee "syvemmälle"?
jos tuo laakerin takapinta olisi samassa pinnassa kuin alkuperäinen, niin silloin 325:n levy uudella jaolla ja keskireiällä + 325:n satula yhdistelmään riittää että tuo satulaa 3mm ulospäin
tuossa päivän kötöstyksiä. Ei tule mihinkään alle, kunhan testailin. Satula + levy komboa ei varmaan ole sellaista joka toimisi ilman adapteria pyöräntuentaan?
napa varmaan pysyy paikoillaan orkkis mutterillakin vai pitääkö tuohon koneistaa oma mutteri joka menee "syvemmälle"?
Nuo osat ovat perusta projektissa. Jonsku on tehnyt esivalmistelut hyvin pitkälle, joten kaverilleni jää "helppo" työ valmistaa sopivat sovitteet. Valitut levyt tulevat istumaan todennäköisesti mainiosti tässä kokonaisuudessa. Eli pystymme tuotteistamaan paketin helposti, ja niitä voidaan tarvittaessa valmistaa muillekkin. Minulla on nyt myös yksi kpl e30 M3 tolppia mitattavana. Siihenkin on tarkoitus toteuttaa Porsche jarrut. Porsche Bremboja on saatavilla suhteellisen edullisesti ja ne ovat kevyempiä kuin vaikkapa E36 M3 etu jarrut, jollaisia olen juuri kunnostamassa eräälle foorumilaiselle.
Polkaistiin käyntiin myös pieni jarruprojekti kaverille, mutta vastaavat palikat tehdään samalla myös omaan autoon.
Kyseessä pyörän pulttijaon muutos 5x120mm ja mopo-jarrujen päivitys hieman isompiin. Kaverillani & minulla on jonkin verran kokemusta vastaavien jarrusettien rakentamisesta eri Porsche malleihin, joten päätimme toteuttaa toiselle kaverilleni vastaavan muutoksen samalla periaatteella. Eli jarrutsatulat on Porsche kamaa, tarkemmin sanottuna Boxsterista. Aloitimme mittausproseduurin takajarruista.
Ensin laakerit paikalleen prässissä
ja sitten perään 5-pulttinen napa ja hieman vakiota järeämpi levy
Testattiin myös Boxster satulaa paikalleen, joka istuu yllättävänkin hyvin valitulla BMW levyllä
Tänne tulee adapteri, mitat otettu
Etupään mallauskin aloitettiin ja totesimme, että tarttis tehdä jotain. Onneksi saimme jo kaveriltani tarvittavan "palikan" mitat
Ja 16" vanteella jopa nämä satulat voisivat olla isommat. Voikin olla, että asennamme eteen hieman isommat satulat. Boxster satulalla jopa BMW:n omat vastaavat 15" menevät OK.
Kaikenkaikkiaan erittäin suoraviivainen projekti toteuttaa.
Kaikkia tämäntyylisiä osia ei tarvitse hankkia esim. 300MM-putiikista Saksasta, kun ne pystytään tekemään Suomessakin.
mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta
näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä
mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta
näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä
heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa
nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
E30 tolpalla ja e36 navalla edessä tosiaan joutuu laittamaan 18mm limpun navan ja levyn väliin jos käyttää esim e36 m3 levyä. Et-ongelmahan levyissä johtuu e30 raidetangon päästä.
Itse sovitan tällähetkellä e46 330 325mm levyjä eteen ja toivon voivani supistaa tuon limpun 16mm:iin.
Taakse olen sovittamassa e30 m3 napoja ja 120d 300mm jäähdytettyjä levyjä. Tällöin joutuu navan ja levyn väliin laittamaan 2mm speicerin tai taivuttamaan jarrukilpeä. Jarrukilven ulkokantin joutuu kuitenkin poistamaan. Käsijarruhilujenkin pitäisi ylettyä toimimaan kyseisessä levyssä. Satuloiksi taakse olen ajatellut orkkis etusatuloita.
Tehostimeksi tulee e32/e34 v8:n alipainetehostin.
Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..
Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.
Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..
kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.
itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen
jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa
sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan
Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..
Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.
Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..
Teetteköhän tästä nyt väkisin hieman turhan monimutkaista?
-Eteen joko E36 3.2 paketti taikka E36 325 napa + holkki. Jarrut tarpeen mukaan, levyjä löytyy jarrukataloogeja selailemalla - monia vaihtoehtoja halkaisijasta riippuen.
-Taakse E30 M3 navat + levyt, satuloiksi vaikka E36 325 tjms muun "tusina-auton" kilkkeet jos ei tarvita isoa pysäytysvoimaa sinnekin.
Ei ole se 20€:n budjettiratkaisu mutta eipä E30 jakomuutoksissa muutenkaan minimibudjettiprojekteissa järkeä ole..
Comments welcome!
kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.
itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen
jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa
sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan
Leave a comment: