Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonsku
    replied
    Teetteköhän tästä nyt väkisin hieman turhan monimutkaista?

    -Eteen joko E36 3.2 paketti taikka E36 325 napa + holkki. Jarrut tarpeen mukaan, levyjä löytyy jarrukataloogeja selailemalla - monia vaihtoehtoja halkaisijasta riippuen.

    -Taakse E30 M3 navat + levyt, satuloiksi vaikka E36 325 tjms muun "tusina-auton" kilkkeet jos ei tarvita isoa pysäytysvoimaa sinnekin.



    Ei ole se 20€:n budjettiratkaisu mutta eipä E30 jakomuutoksissa muutenkaan minimibudjettiprojekteissa järkeä ole..

    Comments welcome!

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    jos tekee tosta e30:n navasta ja laittaa ton 328:n levyn e34 540 satulan kanssa
    adaptereita saa ostettua jolloin kaikki muut on bolt on kamaa paitsi se napa mutta ei sitäkään tarvi tehdä kuin kerran

    niin eikö sinne taakse riitä toi 294mm vai tarviiko se olla just zm3:sta 312mm:n

    onhan sitten vielä olemassa nämä jos "mikään ei riitä" http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...88&postcount=1

    multa vaan loppuu ymmärrys mihin ihmeereen tollasia pizza lautasia tarvitaan?
    meinaatko panssaroida jonkun e30:n jossa on tollanen pulling traktorin moottori
    kai se reilu tonnin kuppi pysähtyy pienemmilläkin laikoilla
    No niin juu.. piti lukea kaks kertaa ajatuksen kanssa ennenku meni jakeluun
    Tossa 540 satulan 40mm mäntä kyl kompensoisi ton levyn koon.. isompi mäntä pienempi levy=sama teho
    kaikki 2cm eroa levyssä ja mainitsemasi vaihtoehto useamman sata euroa edukkaampi..

    Ton jarrupaineen jakautumisen takia mä näitä kyselen kokoajan.
    Se menee nyt tämä topikki ihan ohi aiheesta kun jarruihin alkaa kääntymään..

    Niin ja pysäytettävää on kaikki 1170kg

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    No niinpä tietysti
    E30 omiakaan ei voi käyttää kun on eri booritus.. kun tossa Z M on isompi laakeri jnejne..
    Ja taas pitäis koneistaa...
    jos tekee tosta e30:n navasta ja laittaa siihen e46 328:n levyn sille kaveriksi e34 540 satula
    satulan adaptereita saa ostettua, jolloin kaikki muut on bolt on kamaa, paitsi se napa. sitäkään ei tietty tarvi tehdä kuin kerran

    eikö sinne taakse riitä toi 294mm vai tarviiko se olla just zm3:sta 312mm:n

    onhan sitten vielä olemassa nämä jos "mikään ei riitä" http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...88&postcount=1

    multa vaan loppuu ymmärrys mihin ihmeeseen tollasia pizza lautasia tarvitaan?
    meinaatko panssaroida jonkun e30:n jossa on tollanen pulling traktorin moottori

    kai se perus reilu tonnin kuppi pysähtyy pienemmilläkin laikoilla
    Last edited by Tonton; 20-08-2011, 16:30.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    tarvii sit tehdä vetaritkin
    No niinpä tietysti
    E30 omiakaan ei voi käyttää kun on eri booritus.. kun tossa Z M on isompi laakeri jnejne..
    Ja taas pitäis koneistaa...

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    Okei hyvä tietää tämä.
    Uudet Carrierit ja navat maksaa jo Mazalla myynnissä olevan/olleen taka-akselin verran.. joten toi koko akseli ois viksuin ratkaisu "tänään"

    Jos olis oikeen hurja jätkä niin laittais Z3 M mallista takakynkät ja muuttais kiinnityksiä sisään päin ton 23mm..
    Hitsattuhan ne on alkuperäsetkin kiinnitykset siihen akselipalkkiin
    Katsastuskelpoisuudesta/Muutoksen laillisuudesta sitten en osaa sanoa mitään..

    Se etupään levittyminen vielä kun olis tiedossa :think
    tarvii sit tehdä vetaritkin

    sitten kun pitisi mennä noin pitkälle niin mielummin ostaisi willwoodilta tms isot laikat ja satulat taakse niihin m3 napoihin, ei tarttis muuttaa kuin käsijarru

    eikö ne tee noissa jarru swapeissa audin etulevyllä ja e46:n 328 takalevyllä onko sekin liian pieni? (jonskun topikista löytyy varmaan specsit)
    Last edited by Tonton; 20-08-2011, 14:40.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Mihin tarvitset koko e30 M3 taka-akselin (kynkät on samat jos ABS mallin.), kun ero on vain jarrukilvissä ja navassa. Jarrukilpeäkään ei tarvitse vaihtaa kun käsijarrukamat on samat, vähän reunoja taivuttaa jos ottaa levyyn kiinni.


    e30 M3 napa tulee 5mm ulommas per puoli. (vakio ET on 27) Noiden lisäksi tarvitset ne M3:sen jarrucarrierit ja niille e32 satulat. M3 takalevytkin on edullisia, niin ei sekään ole ongelma.
    Okei hyvä tietää tämä.
    Uudet Carrierit ja navat maksaa jo Mazalla myynnissä olevan/olleen taka-akselin verran.. joten toi koko akseli ois viksuin ratkaisu "tänään"

    Jos olis oikeen hurja jätkä niin laittais Z3 M mallista takakynkät ja muuttais kiinnityksiä sisään päin ton 23mm..
    Sais hyvänkokoset takajarrut ja saman ET:n vanteet kävis viel jatkossakin.. tosin 5x120 jakosena..
    Hitsattuhan ne on alkuperäsetkin kiinnitykset siihen akselipalkkiin
    Katsastuskelpoisuudesta/Muutoksen laillisuudesta sitten en osaa sanoa mitään..

    Se etupään levittyminen vielä kun olis tiedossa niin sitten ton jarruswapin sais toimimaan niin että eteen M3 3.2 jarrut ja taakse Z3M jarrut, sais balanssiin ja olis hyvät :think
    Last edited by Osku; 20-08-2011, 14:34.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    Paras setti tähän asti taitais olla E30 M3 taka-akseli kokonaan tai sitten tukivarret ja sitten eteen noi E36:n rojut kun joku vaan osaisi kertoa leveneekö edestä kuinka paljon raideväli että onko takana ja edessä sama tommosen muutoksen jälkeen :think

    Käykö nuo E30 M3 navat,laakerit jarruosat tohon 325i tukivarteen sitten ? Eikös Balle ollut tämän muutoksen tehnyt ?
    jos näin on, tuon ei pitäisi olla ainakaan paljoa leveämpi..

    Ainakin E30 M3 vakiovanteen 7,5x16 ET oli jotain 24 tai 27 eli se hiukkasen saattaisi olla ulompana tuo napa..

    Nyt olis jo mahollisuus päivittää E30 5x120 jakoseksi ja jarrut isommiksi alle tonnilla..
    olis hyvä jos jollain ois varmaa tietoa noista raideleveyksien muutoksista.

    Taakse 282mm levyt ja eteen 315mm... Satulat tulis samalla isommat.. ja seiskapätkän pääsylkkä
    Mihin tarvitset koko e30 M3 taka-akselin (kynkät on samat jos ABS mallin.), kun ero on vain jarrukilvissä ja navassa. Jarrukilpeäkään ei tarvitse vaihtaa kun käsijarrukamat on samat, vähän reunoja taivuttaa jos ottaa levyyn kiinni.


    e30 M3 napa tulee 5mm ulommas per puoli. (vakio ET on 27) Noiden lisäksi tarvitset ne M3:sen jarrucarrierit ja niille e32 satulat. M3 takalevytkin on edullisia, niin ei sekään ole ongelma.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Jasu View Post
    Eikös tuo nyt ole helpointa, halvinta ja järkevintä tehä eteen holkilla ja E36-navalla.

    Ja tuosta tikkarista, käsittääkseni se on juurikin samalla mitalla kuin alkuperäinen epäkeskopusla.
    Olettaisin että se tuo sitä tukivartta vielä enemmän ulospäin kun ei ole se renkula niin iso kun vakio kiinnikkeessä. Helpottaisi samalla tota ongelmaa kun on ahdas väli ton pakosarjan ja lollipopin välillä.

    Tossa suttunen kuva omasta konversiosta jossa on melko tiukka tuo sovitus pakosarjassa ettei ota lollipoppiin kiinni



    Sentti sisempään tota "puslaa" on jo paljon siinä pyörän liikkeessä eteenpäin.. R3VLimited.com on monta konversiota tolla treehousen osalla tehty..
    hitto kun olis kuva missä on orkkis ja toi teräsnailon osa vierekkäin

    Niin ja jos haluaa vaan pulttijaon vaihtaa niin eihän siinä kannata koko tolppaa alkaa vaihtelee.. mutta jos jarrutkin haluaa isommiksi :think

    EDIT: tässä muutama R3V:ltä löytyny juttu..
    Kaikki E36 M3 osat edessä.

    Last edited by Osku; 20-08-2011, 11:54.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

    eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen

    2. ei ole kun se on käsittääkseni 10mm leveämpi

    3. tähän kun joku viitsisi vastata mutta veikkaan että levenee hieman paljonko???
    Paras setti tähän asti taitais olla E30 M3 taka-akseli kokonaan tai sitten tukivarret ja sitten eteen noi E36:n rojut kun joku vaan osaisi kertoa leveneekö edestä kuinka paljon raideväli että onko takana ja edessä sama tommosen muutoksen jälkeen :think

    Käykö nuo E30 M3 navat,laakerit jarruosat tohon 325i tukivarteen sitten ? Eikös Balle ollut tämän muutoksen tehnyt ?
    jos näin on, tuon ei pitäisi olla ainakaan paljoa leveämpi..

    Ainakin E30 M3 vakiovanteen 7,5x16 ET oli jotain 24 tai 27 eli se hiukkasen saattaisi olla ulompana tuo napa..

    Nyt olis jo mahollisuus päivittää E30 5x120 jakoseksi ja jarrut isommiksi alle tonnilla..
    olis hyvä jos jollain ois varmaa tietoa noista raideleveyksien muutoksista.

    Taakse 282mm levyt ja eteen 315mm... Satulat tulis samalla isommat.. ja seiskapätkän pääsylkkä

    Jarrutasapaino menee persiilleen jos vaihtaa vaan etujarrut..
    E30 M3 takasatulan mäntä 38mm ? E36 M3 3.2 Etusatulan mäntä 60mm ? meneekö balanssi kuinka mönkään ?
    Last edited by Osku; 20-08-2011, 12:00.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Ei niin mitään hajua, siksi kysyinkin.
    sellainen järkevä määrä käyttämällä alkuperäistä pulttijakoa on siinä 3-4mm paikkeilla vähän tietenkin vanteista riippuen

    jos uusii jaon voi ottaa vaikka 10mm
    (mikä ei tietenkään ole kaikissa vanteissa mahdollista)

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    mistä vanteesta voi koneistaa 18mm pois?
    Ei niin mitään hajua, siksi kysyinkin.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by mikron View Post
    Eikös noista nykyisistä vanteista voi koneistaa sen ET:n sopivaksi? Vai eikö vanteisiin sitten jää tarpeeksi enää materiaalia?
    mistä vanteesta voi koneistaa 18mm pois?
    koottavien kanssa voi kikkailla kehillä mutta mielummin otan kaiken mahdollisen tilan käyttöön navan ulkopuolelta

    muutoinkin mielummin spaceria kun sorvailla vanteita

    eikö niitä napoja voi koneistaa sopiviksi useammalle vanne mallille?
    Last edited by Tonton; 20-08-2011, 10:28.

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

    eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen
    Eikös noista nykyisistä vanteista voi koneistaa sen ET:n sopivaksi? Vai eikö vanteisiin sitten jää tarpeeksi enää materiaalia?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    1. Vai tuo että koko paketti tulee 18mm/puoli ulommas kun E30 orkkis eikä voi enää ajaa pienen ET:n vanteilla?

    2. Onko E30 M3 taka-akseli samanlevyinen kun 325i:ssä ?

    3. Leveneekö raideväli noilla E36 M3 osilla edestä ?
    1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

    eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen

    2. ei ole kun se on käsittääkseni 10mm leveämpi

    3. tähän kun joku viitsisi vastata mutta veikkaan että levenee hieman paljonko???

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Eikös tuo nyt ole helpointa, halvinta ja järkevintä tehä eteen holkilla ja E36-navalla.

    Ja tuosta tikkarista, käsittääkseni se on juurikin samalla mitalla kuin alkuperäinen epäkeskopusla.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎