Announcement

Collapse
No announcement yet.

D2 säädettävä alustasarja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    Originally posted by nokonzok View Post
    Tulen mielelläni, kerro osoite.

    Silmään pistää myös pointti siitä, että mahdollisuus madaltaa vaatii todistuksen. Katsurillahan ei edes teoriassa ole mitään valtaa ottaa kantaa siihen mitä autolle mahdollisesti tehdään leiman jälkeen, vaikka se olisi kuinka selvää. Poliisikaan ei voi kirjoittaa sakkoja varuiksi, vaikka kaikilla autoilla voi ajaa ylinopeutta.

    Elämme jännittäviä aikoja.
    Turun kauppatori, Paulan Grilli. Hyvä puolueeton maasto josta saa makkaraperunat. Voit samalla ruokailun lomassa kertoa kenen asiakkaan muroihin olen kussut ja elämää hankaloittanut. Tältäkin foorumilta varmasti löytyy monia joiden asioita olen hoitanut.

    Itsehän kokoajan pyydät että missä niin sanotaan ja miksei saa tehdä. Jos sanot että minä tulkitsen kaikki lakipykälät väärin ja sinä oikein, onko tässä nyt sitten sana sanaa vastaan?

    Jos ajoneuvon on tyyppihyväksytty jollain tietyillä varusteilla (tässä tapauksessa jouset ja iskarit) niin millä ihmeen logiikalla ne voidaan vaihtaa täysin erilaisiin ilman että mikään muuttuu? Voi olla että puhutaan nyt eri asiasta. Minä puhun ajoneuvon tyyppihyväksynnästä kokonaisuuten valmiina pakettina, en yksittäisten osien hyväksynnystä.

    Tuolla sinun logiikalla voidaan poistaa ajoneuvosta jousitus lähes täysin. Onko niin jossain sanottu että ajoneuvossa pitää välttämättä olla jousituksessa edes metallia, miksei sielä voi olla vaikka puuta?

    D2 tapauksessa tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon on myyty alusta mikä ei ole testattu ja piirimyyjä kirjottaa siihen paperin että kaikki ok. Minun mielestä siinä vaiheessa se paperi on ihan mitä sattuun, ei ole tiedetty mitä laki vaatii on vaan myyty "hyvää halvalla". Näissä papereissa mitä olen nähnyt on vielä jopa yksilöity ajoneuvo mihin jouset on myyty.

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mutta siis jos korkeutta ei muuteta, niin kaikki ok? Sama asia kun tarvikemallin jouset esim.?
    Tarvitaan todistus ja muutoskatsastus.

    Tähän odottelen ihan mielenkiinnosta vastausta, mutta sen jälkeen antaa olla. Menee ihan turhan henkilökohtasuuksiin eikä tämä keskustelu hyödytä yhtään ketään ja ollaan jo niin kaukana topicin aiheesta. Privaviestiä jos asiasta haluaa keskustella lisää, mutta edelleenkään minä en näistä asioista päätä. Innolla odottelen että koska ensimmäinen ihminen tulee näiden puheiden perusteella mesoamaan ympäri katsastusasemia koska foorumilla sanottiin että kaikki on ihan ok, kunhan en näitä käytä. "Autossa on ahdin, mutta en koskaan aja ahtopaineen alaisuudessa joten se saa siellä olla"
    Last edited by ThemeJ; 16-12-2013, 15:47.
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Turun kauppatori, Paulan Grilli. Hyvä puolueeton maasto josta saa makkaraperunat. Voit samalla ruokailun lomassa kertoa kenen asiakkaan muroihin olen kussut ja elämää hankaloittanut. Tältäkin foorumilta varmasti löytyy monia joiden asioita olen hoitanut.
      Juttelisin aikuisten oikeasti ihan mielellään katsasusihmisten kanssa näistä asioista. Ilman vittuja ja makkaraperunoita.

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Itsehän kokoajan pyydät että missä niin sanotaan ja miksei saa tehdä. Jos sanot että minä tulkitsen kaikki lakipykälät väärin ja sinä oikein, onko tässä nyt sitten sana sanaa vastaan?
      Sitä kysyn koko ajan. En ole vielä saanut mielestäni tyhjentävää vastausta ja olen omasta mielestä perustellut omat väitteeni pykälillä.

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Jos ajoneuvon on tyyppihyväksytty jollain tietyillä varusteilla (tässä tapauksessa jouset ja iskarit) niin millä ihmeen logiikalla ne voidaan vaihtaa täysin erilaisiin ilman että mikään muuttuu? Voi olla että puhutaan nyt eri asiasta. Minä puhun ajoneuvon tyyppihyväksynnästä kokonaisuuten valmiina pakettina, en yksittäisten osien hyväksynnystä.
      En väitä, että mikään ei muuttuisi. Kysymys kuuluukin, että muuttuuko joku niin, että muut tyyppihyväksyntävaatimukset eivät täyty. Jos vaaditaan todistusta siitä, että muut tyyppihvyäksyntävaatimukset on ok, niin minua kiinnostaisi tietää mitkä on ne relevantit direktiivit joihin kantaa pitää ottaa. Tässä ei kai ole mitään kovin kohtuutonta? Miten voin edes teettää paperin jos en saa tietoa mitä siinä paperissa pitää olla?

      Koko tyyppihyväksyntähän koostuu n. 70 erillisdirektiivistä, joiden vaatimuksen on täytettävä. Lienee selvää, että iskareiden vaihto ei vaikuta esim. sähkömagneettisiin häiriöihin. Siten esim. iskareiden vaihto ei automaattisesti saa koko tyyppihyväksynnän raukeamista.

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Tuolla sinun logiikalla voidaan poistaa ajoneuvosta jousitus lähes täysin. Onko niin jossain sanottu että ajoneuvossa pitää välttämättä olla jousituksessa edes metallia, miksei sielä voi olla vaikka puuta?
      Voin sen noinkin ajatella. Mitä jos Motonet myisi tasan alkuperäisen näköisen ja kokoisen jousen, joka kuitenkin on jäykkyydeltään vain puolet alkuperäisestä? Tai iskarin, jonka vaimennusteho on vain sen puolet? Vaadittaisiinko niistä todistuksia? Veikkaan, että ei. Missä kohtaa mene raja, jossa todistus vaaditaan?

      Originally posted by ThemeJ View Post
      D2 tapauksessa tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon on myyty alusta mikä ei ole testattu ja piirimyyjä kirjottaa siihen paperin että kaikki ok. Minun mielestä siinä vaiheessa se paperi on ihan mitä sattuun, ei ole tiedetty mitä laki vaatii on vaan myyty "hyvää halvalla".
      Samaa yritin sanoa itsekin. Meillä näin ei ole tehty.

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Tähän odottelen ihan mielenkiinnosta vastausta, mutta sen jälkeen antaa olla. Menee ihan turhan henkilökohtasuuksiin eikä tämä keskustelu hyödytä yhtään ketään ja ollaan jo niin kaukana topicin aiheesta. Privaviestiä jos asiasta haluaa keskustella lisää, mutta edelleenkään minä en näistä asioista päätä. Innolla odottelen että koska ensimmäinen ihminen tulee näiden puheiden perusteella mesoamaan ympäri katsastusasemia koska foorumilla sanottiin että kaikki on ihan ok, kunhan en näitä käytä. "Autossa on ahdin, mutta en koskaan aja ahtopaineen alaisuudessa joten se saa siellä olla"
      Inhoan henkilökohtaisuuksia ja pahoittelenkin, että hieman provosoiduin näistä "vitut kelpaa" ja vähintäänkin epäsuorista huijariväitteistä. Keskustelu on mielenkiintoista ja tämä on oikein hyvää aivojumpaa itsellekin. Työn alla on oikaisuvaatimus ja laitan vielä oikeusasiamiehielle terveisiä ennen joulua. Uskon ihan vilpittömästi, että se on etu myös katsureille. Uskon myös, että autoharrastajien on ihan hyvä tietää kuinka antaumuksella heidän etujaan Trafissa vastustetaan.

      Ja ihan kaikella kunnioituksella, katsastuskonttoreilla on usein aika paljonkin aihetta peiliin katsomiselle. Pykälien osaaminen on keskimäärin aika kehnolla tasolla, eikä lakikirjaa lukenut asiakas todella ole aina "mesoamassa". Sillä voi olla ihan hyvä ponttikin, jopa sellainen, jota voisi ehdottaa Trafille.

      edit: meni ohi tuo tarvitaanko vakiokorkeudelle muutoskatsastus. Minä väitän, ettei tarvita. Olen juuri parhaimmillaan kirjoittamassa tästä oikaisuvaatimusta asiakkaallemme, joten tähän saadaan Trafin vastaus kunhan heidän kiireet sallivat. Ennen kuin tulee vastaus, teen jokaiselle sitä haluavalle oikaisuvatimuksen.
      Last edited by nokonzok; 16-12-2013, 15:56.

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        Originally posted by Matuh View Post
        Sain sen käsityksen että jousi jäykkyydet saa ostaessa valita mieleisekseen ja tarvittaessa vaihtaa?:think


        Näin on ja lisäksi esijännitystä voi säätää korkeuden muuttumatta, joka on oikeasti hyvä asia. Siis vain edessä, jos puhutaan E36 mallista, koska takana z-link akselissa se ei ole mahdollista.
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • raimo1
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 296
          • Kouvola,ksnk

          Milläs koneella näitä tolppia porukka hitsailee? Vai onko se aivan sejasama
          E30 m20b27hyrrä

          The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

          Comment

          • duuk
            Moderator
            • Dec 2006
            • 10510
            • Saaressa

            Originally posted by raimo1 View Post
            Milläs koneella näitä tolppia porukka hitsailee? Vai onko se aivan sejasama


            Puikolla meilläpäin on hitsailtu. Saa vedettyä ympäri asti ottamatta jarrukilpeä pois..

            duke's garage:
            Suzuki R50
            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
            S38 S54 S62

            instagram: _duuk

            Comment

            • hakala-
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 455
              • Tampere

              Mites porukalla onko noitten "säätöprikkojen" kanssa ollut ongelmia eli onko mennyt helposti jumiin? En tiedä kuinka kauan omassani on D2 ollut alla mutta jousista on kyllä maalit jo rapissut osittain pois ja tänään kun rupesin alustaa säätämään kesävalsseille sopivaksi niin takapää irtos melko vähällä työllä mutta etupään kanssa sai tapella yli 2h että sai säätöprikat jotenkuten edes aukeamaan Siskoni myös kehu että omassaan etupää niin jumissa että joutuu irroittamaan ja purkamaan tolpat kun ei prikat liiku mihinkään suuntaan.

              Onko jollain jotain keinoa miten saada liikkumaan helpommin muutakuin perus irroitusrasvaa perkeleesti ja vipuvartta ym? Tolpan kyljessähän lukee että do not heat niin en sitten viittinyt lämpöökään antaa..

              Itse sain nuo liikkumaan nimenomaan aika isolla vipuvarrella mutta tuosta itse säätötyökalusta ei kyllä ollut mihinkään vaan täyty tehdä ihan oma kestävämpi työkalu tähän puuhaan

              Ja kyllä ne säätöprikat vähän rumaksi menee kun niin isoilla voimilla vääntää kun ovat niin heikkoa tekoa..
              F15 M50D
              E36 328 turbo
              E34 535 turbo

              Comment

              • masumasu
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 703
                • Joensuu

                Originally posted by hakala- View Post
                Mites porukalla onko noitten "säätöprikkojen" kanssa ollut ongelmia eli onko mennyt helposti jumiin? En tiedä kuinka kauan omassani on D2 ollut alla mutta jousista on kyllä maalit jo rapissut osittain pois ja tänään kun rupesin alustaa säätämään kesävalsseille sopivaksi niin takapää irtos melko vähällä työllä mutta etupään kanssa sai tapella yli 2h että sai säätöprikat jotenkuten edes aukeamaan Siskoni myös kehu että omassaan etupää niin jumissa että joutuu irroittamaan ja purkamaan tolpat kun ei prikat liiku mihinkään suuntaan.

                Onko jollain jotain keinoa miten saada liikkumaan helpommin muutakuin perus irroitusrasvaa perkeleesti ja vipuvartta ym? Tolpan kyljessähän lukee että do not heat niin en sitten viittinyt lämpöökään antaa..

                Itse sain nuo liikkumaan nimenomaan aika isolla vipuvarrella mutta tuosta itse säätötyökalusta ei kyllä ollut mihinkään vaan täyty tehdä ihan oma kestävämpi työkalu tähän puuhaan

                Ja kyllä ne säätöprikat vähän rumaksi menee kun niin isoilla voimilla vääntää kun ovat niin heikkoa tekoa..
                Kannattaa teipata tai vastaavalla tavalla suojata kierteet ettei niihin keräänny skeidaa.
                Z3 coupe

                Comment

                • hakala-
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 455
                  • Tampere

                  Originally posted by masumasu View Post
                  Kannattaa teipata tai vastaavalla tavalla suojata kierteet ettei niihin keräänny skeidaa.
                  Joo kyllä olikin tarkoituksena nyt nämä sitten jotenkin suojata mutta tosiaan auton ostin viime syksynä ja talven askarrellut sen kanssa niin ei ole mun toimesta juntturassa
                  F15 M50D
                  E36 328 turbo
                  E34 535 turbo

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10510
                    • Saaressa

                    Originally posted by hakala- View Post
                    Joo kyllä olikin tarkoituksena nyt nämä sitten jotenkin suojata mutta tosiaan auton ostin viime syksynä ja talven askarrellut sen kanssa niin ei ole mun toimesta juntturassa
                    Itse olen muistikuvien mukaan laittanut kierteeseen kuparitahnaa ja kierrelyt sitä tolpassa ylös alas, sitten pieni siipasu ennen kiristystä siihen kierteen alaosaan johon se alumiininen lukiterengas kierretään kiinni.
                    Tosin auto vain kesäkäytössä mutta hyvin on auennut.

                    Onhan tuollainen säädettävä alusta yksi huoltokohde lisää, muuten muuttuu ajan kanssa kiinteäksi..

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11120
                      • Oulu

                      Originally posted by duuk View Post
                      Itse olen muistikuvien mukaan laittanut kierteeseen kuparitahnaa ja kierrelyt sitä tolpassa ylös alas, sitten pieni siipasu ennen kiristystä siihen kierteen alaosaan johon se alumiininen lukiterengas kierretään kiinni.
                      Tosin auto vain kesäkäytössä mutta hyvin on auennut.

                      Onhan tuollainen säädettävä alusta yksi huoltokohde lisää, muuten muuttuu ajan kanssa kiinteäksi..
                      Mullakin on ollu kesäkäytössä nyt 4 kesää paikallaan, eikä oo menny miksikään, vaikka ei oo mitään kuparitahnoja tai muuta käytetty. Hyvin pyörii säätömutterit. Toki putsattu keväällä siinä samalla, kun on pitäny käyttää katsastuskorkeudessa.

                      Ainoa ongelma mikä on tullu koko aikana on ollu yksi katkennu teflonrengas sieltä jousen alta.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Mikke.e
                        BTCF Member
                        • Nov 2005
                        • 121
                        • Vantaa

                        Moi, M50 ja S38 koneella varustettujen autojen erot alustapuolella?
                        Meininki ois vaihtaa päittäin alusta eräästä 525:stä tuohon sigun ämmään.
                        525:ssä D2 coilit, Ämmässä joku madallussarja H&R:n jousilla, EDC eliminoitu.
                        Söörssillä en oo löytänyt vielä että mitä ongelmia tuossa vaihtokaupassa tulisi olemaan, enkä myöskään löytänyt mitään eroja noissa tolpissa eilen kun molempien autojen pyöränkoteloissa tuli päätä ja mauseria pyöriteltyä.
                        Varmuuden välttämiseksi siis kysyn, onko multa jäänyt jotain huomioimatta?
                        (jousijäykkyyksillä ei nyt tähän hätään ole niin väliä)
                        ///M5 -91 Sebringgrau Metallic
                        540i -00 Cosmosschwarz Metallic
                        330i -00 Cosmosschwarz Metallic
                        320i -97 Cosmosschwarz Metallic
                        320i -95 Cosmosschwarz Metallic

                        Ex: 3kpl e30, 7kpl e36, 3kpl e34, 3kpl e39, 1kpl e46

                        Comment

                        • e30_M-tech1
                          BTCF Member
                          • Jan 2011
                          • 340
                          • Tampere

                          Muutoskatsastus dilemma?

                          e36 saapui 2 vrk sitten talliin, ja siinä on jotkut tarvikeiskarit,rekkaotteessa lukee että autossa alustasarja ja muutoskatsastus tehty matalana, takana 290...Eli pitääkö nyt taas muutoskatsastaa noille tarvikeiskareille?
                          leima lähestyy,enkä ehkä kerkeä alustaan perehtyä.
                          Kyseisessä kun on paljon laittamista leimalle
                          Nykyiset:e39 530i & e36 325
                          ---------------------------------------------------
                          Exät:
                          vw golffi
                          e46 328 -00
                          e30 320 -87
                          e30 325 -83
                          e36 325 -91
                          e36 328 -98
                          e30 325 M-tech1 -87

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11120
                            • Oulu

                            Jos mennään oikeen pykälien mukaan, niin kai se pitäs muutoskatsastaa jos korkeus muuttuu. Mutta mulla ei oo sen jälkeen puututtu alustasarjoihin katsastuksessa, kun sinne on kerran jo jotain muutoskatsastettu. Viet siis vaan leimalle ja oot hiljaa. Maksat sitten muutoskatsastuksen jos sitä erikseen vaaditaan.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              Ei välttämättä oikea topick tähän, mutta kun tästä ollaan täällä puhuttu ja näköjään asiasta jotain tietävät tätä lukevat. Onko BC racing lopettanut jo taistelun Trafia vastaan tästä hyväksynnästä? Koska nettisivuilta näköjään poistunut teksti jossa sanottiin että alustan mukana toimitetaan kaikki katsastukseen tarpeelliset paperit?
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • masumasu
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 703
                                • Joensuu

                                Pikainen kysymys: Onko D2 iskarit huollettavia vai kertakäyttöisiä? Tyrkkäsi takaiskarista mehut pihalle ja keskiviikkona olisi gatebileille lähtö Saakohan race.fi:ltä erillisenä iskareita vai joutuuko tässä vielä koko alustan tilaamaan
                                Z3 coupe

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎