Originally posted by Aleksei
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
D2 säädettävä alustasarja
Collapse
X
-
Originally posted by mapa View PostEsim. e39 540:een bc:n alustan saa 100% varmasti leimattua konttorilla, ilman ongelmia?
Comment
-
-
VTT:n papereissa ei ole mitään vikaa jos joku ymmärtää teettää siellä oikean testin niille iskunvaimentimille ja jousille. Jos VTT:llä on tehty joku muukin testi kuin se että iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat samat kuin esim bmw:n alkuperäisissä. Juuri tämmönenhän se VTT:llä tehty testi oli, jos joku uusi testi on tehty niin oishan se kiva tietää. Tämmöstä testiä en ole vielä missää nähnyt.
Eli BC:n kaks aikasempaa testiä mitkä teetettiin oli VTT:llä Suomessa iskunvaimentimen kiinnityksestä = ei mikään kunnollinen vastaavuus alkuperäisiin, ja toinen testihän oli jossain taiwanissa tjs aasiassa tehty testi että iskunvaimennin kestää 10 000 toistokertaa hajoamatta. Eli ei niistä testeistä mikään ollut hyväksyttävä. Tüv teettää näitä testejä hyväksyttynä laitoksena ja muistaakseni VTT:llä on myös oikeus niitä kirjotella mutta taitaa olla sen verran kallis ettei siellä pahemmin niitä kukaan teetä, varsinkaan kun on sen verran pieni laitos maailmalla.
Pazi88, kyllä mulle kelpaa heti kun joku näyttää semmosen oikean paperin millä jotain tekee. Jos joku nyt ostaa nuita BC racingin alustoja jollain piirimyyjän ite piirtämällä paperilla ja koittaa niitä katsastaa niin ei varmaan mene läpi. Hyvä tämmönen juttu ois selvittää niin ei tarvi kenenkään turhaa semmosia alustanosia autoon ostaa mitä laki ei Suomessa salli.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostOnko Se VTT:n paperi riittävä konttorilla, eli lukeeko siellä että kyseisen tolpan voi itse hitsata kasaan ja asentaa vaikka E34:n alle ilman mitään todellisia tutkimuksia tai todisteluja että rakenne on yhtä kestävä kun alkuperäinen?Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Alkaa olla sen verran tornihuhua liikkeellä, että selvennetään hieman. Aihepiirin parissa on nyt vietetty koko syksy ja alkutalvi, tunteja en edes halua tietää. Tuntuu kohtuullisen turhalta duunilta jo ilman tuulesta temmattuja legendojakin.
Pohjalukemiseksi Trafin ohjeistus aiheesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf
Originally posted by ThemeJ View PostVTT:n papereissa ei ole mitään vikaa jos joku ymmärtää teettää siellä oikean testin niille iskunvaimentimille ja jousille.
Originally posted by ThemeJ View PostJos VTT:llä on tehty joku muukin testi kuin se että iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat samat kuin esim bmw:n alkuperäisissä. Juuri tämmönenhän se VTT:llä tehty testi oli, jos joku uusi testi on tehty niin oishan se kiva tietää. Tämmöstä testiä en ole vielä missää nähnyt.
Edellä linkattu Trafin ohje sanoo seuraavaa:
"Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella."
Minä tulkitsen sanan "soveltuvuus" siten, että jälkiasennusiskarin on sovittava paikalleen ilman muutoksia auton rakenteeseen. Edelleen, sille iskarille itselleen ei ole mitään vaatimuksia. VTT on riidattomasti mainittu riippumaton tutkimuslaitos. Toisin sanoen meillä on paperi, jossa riippumaton tutkimuslaitos toteaa kyseisen alustasarjan sopivan puheena olevaan automalliin. Mikään direktiivi, e-sääntö, lakipykälä tai Trafin ohje ei vaadi mitään muuta. Jos tiedät paremmin niin kerro toki mitä siinä vielä pitäisi olla ja miksi. Trafin vaatimuksista johtuen VTT:n lausunnon sanamuotoja on hieman viilailtu, mutta itse asia ei ole muuksi muuttunut.
Originally posted by ThemeJ View PostEli BC:n kaks aikasempaa testiä mitkä teetettiin oli VTT:llä Suomessa iskunvaimentimen kiinnityksestä = ei mikään kunnollinen vastaavuus alkuperäisiin, ja toinen testihän oli jossain taiwanissa tjs aasiassa tehty testi että iskunvaimennin kestää 10 000 toistokertaa hajoamatta. Eli ei niistä testeistä mikään ollut hyväksyttävä.
Originally posted by ThemeJ View PostTüv teettää näitä testejä hyväksyttynä laitoksena ja muistaakseni VTT:llä on myös oikeus niitä kirjotella mutta taitaa olla sen verran kallis ettei siellä pahemmin niitä kukaan teetä, varsinkaan kun on sen verran pieni laitos maailmalla.
Olemme itsekin pyytäneet tarjouksen TÜV:ltä. Siellä ei tehdä yhtään sen enempää testiä kuin VTT:llä. Loppupeleissä kysymys on tasan samasta asiasta kuin täällä meilläkin: riippumaton laitos "todistaa" alustasarjan sopivan autoon. Vaikea se on tietysti virallisia testejä tehdä kun mitään virallista testiohjelmaa ei ole olemassakaan. Tässä on muuten sivumennen sanoen selitys sille miksi TÜV-lappu ei ole minkäänlainen tae alustan laadusta. Paikalleen se paskempikin satsi sopii. Ja TÜV kyllä paperin kirjoittaa kun laittaa kättä taskuun.
Originally posted by ThemeJ View PostPazi88, kyllä mulle kelpaa heti kun joku näyttää semmosen oikean paperin millä jotain tekee. Jos joku nyt ostaa nuita BC racingin alustoja jollain piirimyyjän ite piirtämällä paperilla ja koittaa niitä katsastaa niin ei varmaan mene läpi. Hyvä tämmönen juttu ois selvittää niin ei tarvi kenenkään turhaa semmosia alustanosia autoon ostaa mitä laki ei Suomessa salli.
Samasta ohjeesta voidaan myös lukea, että jos coilit on vakiokorkeudessa, ei muutoskatsastusta vaadita lainkaan. Koska iskareille tai jousille ei edelleenkään ole mitään vaatimuksia, muutoskatsastus vaaditaan korkeuden muutoksesta. Jos korkeuden muutosta ei ole ja iskarit menevät alkuperäisille paikalleen ilman ongelmia, ei katsastajalla ole laillisia perusteita vaatia muutoskatsastusta. Käytännössä tietysti voi olla tilanne toinen, mutta virhe se on silti.
Kaiken pahan alku juuri on siis Trafi. Todistus pitää olla, eivät vaan itsekään oikein tiedä mistä. Toinen iso ongelma on se, että Trafissa kukaan ei halua tehdä päätöksiä. Esim. tämä VTT-paperin hylky tuli yksittäiseltä tekniseltä neuvojalta (arpojalta) sähköpostilla, joka lähti salamana kiertämään pitkin katsastuskonttoreita. Meille maahantuojana tieto tuli epäonnisen asiakkaan kautta. Lopputulos on siis se, että Trafin on onnistunut kieltämään paperin käytän ilman, että siitä on tehty mitään virallista päätöstä, josta voisi valittaa. Asiakkaan pitäisi viedä asia valituksena ensin Trafiin (jonka kanta on jo etukäteen tiedossa) ja sieltä mahdollisesti hallinto-oikeuteen. Samaan aikaan auto tietysti seisoo kun se ei ole mennyt leimasta läpi. Not gonna happen.
Onneksi käsissä on ensimmäinen katsastushylky, jossa asiakas on valtuuttanut allekirjoittaneen tekemään oikaisuvaatimuksen aiheesta. Ensimmäistä kertaa saadaan asioista virallinen kanta ja mustaa valkoisella. Teen sen muillekin BC asiakkaille maksutta jos kiinnostusta löytyy. Vuosia Trafin simputusta sietäneenä on tullut mitää täyteen.
UGH, olen puhunut.
-Mikko H. / Mamasan
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostOnko Se VTT:n paperi riittävä konttorilla, eli lukeeko siellä että kyseisen tolpan voi itse hitsata kasaan ja asentaa vaikka E34:n alle ilman mitään todellisia tutkimuksia tai todisteluja että rakenne on yhtä kestävä kun alkuperäinen?
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostMistä nämä on peräisin? VTT:n lausunto tuossa edellä jo puitiinkin = se on ihan kunnollinen paperi. Taiwanissa ei ole teetetty mitään testejä. Se mikä puhekielessä (ja markkinoinnissa) on kääntynyt muotoon "yleinen TÜV-hyväksyntä" tarkoittaa vain ja ainoastaan tehtaalla käytössä olevia laadunvalvontamenetelmia (ISO9001:2001), joska (tässä tapauksessa) TÜV akreditoituna laitoksena antaa todistuksen. Sillä ei siis ole mitään suoraa yhteyttä yksittäiseen iskariin tai sen toimivuuteen. Kyse on tehtaan prosesseista, ei tuotteesta.
Hyvä on tosiaankin selvittää jos tällaista skeidaa liikkuu "varmana tietona" kentällä. Tuu käymään meillä täällä Espoossa niin voin näyttää sulle paperin mikä kelpaa, keitän myös kahvit ja jos ilmoitat etukäteen niin ostan pullat kanssa. Sun E30 ei tosin tarvitse mitään papereita, sekin löytyy tuosta linkatusta Trafin ohjeesta
Samasta ohjeesta voidaan myös lukea, että jos coilit on vakiokorkeudessa, ei muutoskatsastusta vaadita lainkaan. Koska iskareille tai jousille ei edelleenkään ole mitään vaatimuksia, muutoskatsastus vaaditaan korkeuden muutoksesta. Jos korkeuden muutosta ei ole ja iskarit menevät alkuperäisille paikalleen ilman ongelmia, ei katsastajalla ole laillisia perusteita vaatia muutoskatsastusta. Käytännössä tietysti voi olla tilanne toinen, mutta virhe se on silti.
Onneksi käsissä on ensimmäinen katsastushylky, jossa asiakas on valtuuttanut allekirjoittaneen tekemään oikaisuvaatimuksen aiheesta. Ensimmäistä kertaa saadaan asioista virallinen kanta ja mustaa valkoisella. Teen sen muillekin BC asiakkaille maksutta jos kiinnostusta löytyy. Vuosia Trafin simputusta sietäneenä on tullut mitää täyteen.
UGH, olen puhunut.
-Mikko H. / Mamasan
Trafin ohjeesta vois myös oikeen pilkkua viilaten lukea asian niinkin että kun jousityyppi muuttuu niin on muutoskatsastus suoritettava. Onko jousityypin muutos sitten säätämättömästä säädettävään, siitä varmaan ohjeen antaa Trafi enkä minä tai sinä. Kyllä nuiden Trafin ohjeiden kanssa on ihan riittävästi pelattu ja on kyllä tiedossa pykälät mitä täällä pohjolassa voimassa on. Laki ei ole ongelma vaan tulkinta.
Ei minun auta Espooseen lähteä ajelemaan koska en tästä asiasta päätä ja oli kahvi sitten miten hyvää tahansa, se ei tuon alustan hyväksyntäongelmaa ratkaise. Trafi on ongelmallinen laitos se on fakta.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostE34 ei ikänsä takia vaadi minkäänlaisia papereita. Toisin sanoen mikä tahansa asiallisesti tehty toteutus kelpaa katsastuksessa.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostTüv Nordin paperi jossa allekirjoitus on jostain Taiwanin toimipisteestä Taiwan Bor-Chuann Enterpriseltä? Yllättäen semmostakin paperia on nuiden BC:n alustojen mukana näkyny ja paperissa lukee myös BC Racing Finland Koskelontie 14C14 02920 Espoo, Finland?
Originally posted by ThemeJ View PostMitä tuohon VTT:n testiin tulee niin siitä nyt ihan ensimmäisen puuttuu painot, tuskin sama akselimassa on e39 520i ja 540i välillä, jos sama jousi kestää molemmat niin hyvähän se on mutta ehkäpä se kuuluisi jossain mainita. Eli vielä ei siis tähän alustaan ole paperia minkä Trafi hyväksyy?
Ja sitten se tärkeämpi pointti: "hyvähän se voisi olla mainita", mutta mikään pykälä ei sitä edellytä. Kerro toki mihin säädökseen perustat tämän vaatimuksen?
Originally posted by ThemeJ View PostTrafin ohjeesta vois myös oikeen pilkkua viilaten lukea asian niinkin että kun jousityyppi muuttuu niin on muutoskatsastus suoritettava.
1.) Koko dokumentin otsikko on "AUTON ALUSTAN KORKEUDEN MUUTTAMINEN JOUSIMUUTOKSIN" (kursivointi tässä)
2.) Kohdassa "Muutoskatsastusvelvollisuus" todetaan seuraavaa: "Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen."
3.) Kohdassa "Hyväksyttävät korkeuden muuttamiskeinot" puolestaan sanotaan seuraavasti: "EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen."
Kun jouset on kohdassa erikseen mainittu, ei sanalle "muutossarja" käytännön tasolla jää juuri muuta merkitystä kuin coiloverit. Tyyppihyväksytyn auton tapauksessa on lisäksi osoitettava tutkimuslaitoksen todistuksella, että "muutossarja" on tarkoitettu kyseiseen autoon.
Originally posted by ThemeJ View PostOnko jousityypin muutos sitten säätämättömästä säädettävään, siitä varmaan ohjeen antaa Trafi enkä minä tai sinä. Kyllä nuiden Trafin ohjeiden kanssa on ihan riittävästi pelattu ja on kyllä tiedossa pykälät mitä täällä pohjolassa voimassa on. Laki ei ole ongelma vaan tulkinta.
Siinä olen täysin samaa mieltä, että ongelma on enemmän tulkinnan kuin lain puolella. Jostain syystä Trafissa ja valitettavan usein myös katsastuskonttoreilla asiakas on aina väärässä. Itseasiassa tästäkin keskustelusta käy oikein hyvin ilmi se jo lähtökohtaisesti nurinkurin lähestymistapa:
Ensin päätetään miten asia on (kyllähän jousista paperit pitää olla!) ja sen jälkeen etsitään sille joku perustelu, joka osuu edes vähän sinnepäin. Oikeastihan sen pitäisi mennä tasan toisinpäin: koska jousille ei ole vaatimuksia, ei niistä tarvitse todistuksiakaan.
Meno on kuin Neuvostoliitossa, kun syyllinen on selvillä niin kyllä rikos aina keksitään.
Originally posted by ThemeJ View PostTrafi on ongelmallinen laitos se on fakta.
Minä en vaadi mitään muuta kuin sitä, että vaatimukset voidaan perustella lainsäädännöllä tai sen nojalla tehdyllä ohjeistuksella. Aika hiljaista on tähän mennessä ollut. Kertokaa toki jos löydätte paremmat tulkinnat.
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostVaatii todistuksen siitä että jouset kestää painon mitä kyseisen ajoneuvon akseleille saa lastailla. Sen voi kirjotella joku muukin kuin hyväksytty testilaitos.
Ties kuinka monennen kerran: jousille ja iskareille ei ole vaatimuksia missään säädöksissä. Siten niistä ei voi vaatia mitään todistuksia yhtään mistään.
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostVaatii todistuksen siitä että jouset kestää painon mitä kyseisen ajoneuvon akseleille saa lastailla. Sen voi kirjotella joku muukin kuin hyväksytty testilaitos.
EDIT vähän myöhässä.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostMissä tämmönen vaatimus lukee? En onnistunut löytämään.
EDIT vähän myöhässä.
Ei ajoneuvon korkeuden muuttaminen ole yhtä kuin ajoneuvon rakenne .Mitä motonetin tarvikejousiin tulee, nehän ei muuta ajoneuvon korkeutta mitenkään ainakaan merkittävissä määrin. Eli ne ovat ns. alkuperäisvarusteeseen verrattavia tarvikeosia. Coilover nyt on suunniteltu ihan päinvastaiseen tehtävään eli korkeuden muuttamiseen.
Olis tietty hyvä perehtyä vähän muuhunkin auton rakenteen muuttamiseen koskevaan lakitekstiin ja kuin siihen korkeuteen... Ihan mukavahan näistä on keskustella, en kuitenkaan ihan kaikkea ulkoa muista joten voin olla monessakin kohdassa väärässä.
Edit. Maahantuojan todistuksia kyllä on laitettu mukana, mutta kommentoi nyt tuota Taiwanissa tehtyä iskunvaimennustestiä, mikä sen idea on sehän on Tüv Nordin paperi? Etkä vastannut vieläkään kysymykseen, joko BC racingin alustasta on paperi jonka Trafi hyväksyy?Last edited by ThemeJ; 13-12-2013, 16:06.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostLiikenneminiesteriön päätös ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 11 pykälä.
Originally posted by ThemeJ View PostEi ajoneuvon korkeuden muuttaminen ole yhtä kuin ajoneuvon rakenne.
Originally posted by ThemeJ View PostSama vastaus edelliseen motonetin tarvikejousiin, nehän ei muuta ajoneuvon korkeutta mitenkään ainakaan merkittävissä määrin.
Originally posted by ThemeJ View PostCoilover nyt on suunniteltu ihan päinvastaiseen tehtävään eli korkeuden muuttamiseen.
Mahdollisuus madaltaa ei tietenkään voi olla mikään peruste millekään, sehän on ihan selvää. Urheiluauto on suunniteltu kovaa ajamiseen, mutta ei sellaisen omistajalle sakkoja anneta siitä, että sillä on mahdollista ajaa ylinopeutta. Katsastusmies tarkistaa, että auto on katsastushetkellä lain kirjaimen mukainen. Se mitä asiakas tekee katsastuksen jälkeenkonttorin pihalla ei ole enää katsurin murhe.
Sitten se edellä mainitun asetuksen 14§ ensimmäinen virke: ”Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä.” Pykälässä ei puhuta sanaakaan muutoskatsastuksesa tai edes eritellä tyyppihyväksyttyjä ja ei-tyyppihyväksyttyjä autoja toisistaan. Seuraavassa pykälässä (ja Trafin ohjeessa) sitten määritellään, että JOS korkeus muuttuu pitää käydä muutoskatsastuksessa ja esittää todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon.
Originally posted by ThemeJ View PostOlis tietty hyvä perehtyä vähän muuhunkin auton rakenteen muuttamiseen koskevaan lakitekstiin ja kuin siihen korkeuteen...
Itse olen touhunnut päätoimekseni kuutisen vuotta Euroopan ulkopuolelta tulevien tuontiautojen ja niiden rekisteröintien parissa. Harrastuksena pidempäänkin. Käsien läpi on mennyt aika monta Suomen ensimmäistä ”mahdoton rekisteröidä” tapausta. Sitä ennen olin tullissa töissä autoverotuksessa oikaisulakimiehenä (en viihtynyt). Ei sillä että erityisemmin kokisin tarvetta keulia, mutta on tullut pykäliin perehdyttyä vähän enemmänkin.
Originally posted by ThemeJ View PostIhan mukavahan näistä on keskustella, en kuitenkaan ihan kaikkea ulkoa muista joten voin olla monessakin kohdassa väärässä.
Originally posted by ThemeJ View PostEdit. Maahantuojan todistuksia kyllä on laitettu mukana, mutta kommentoi nyt tuota Taiwanissa tehtyä iskunvaimennustestiä, mikä sen idea on sehän on Tüv Nordin paperi?
Originally posted by ThemeJ View PostEtkä vastannut vieläkään kysymykseen, joko BC racingin alustasta on paperi jonka Trafi hyväksyy?
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostKyseinen pykälä on otsikoltaan ”Akseliston muutokset”. On hieman kyseenalaista tarkoitetaanko tässä pykälässä jousia akseliston osana. Iskareita ei ainakaan, koska niille on samassa asetuksessa oma kohtansa pykälässä 14 (palaan tähän vielä). Vaikka jouset tulkittaisiinkin kuuluvan akseliston osiin pykälän tarkoittamassa merkityksessä, tästä ei silti pysty lukemaan todistusvaatimusta ilman akrobatiaa. Kohta 1. a), jossa akselimassoista puhutaan ei vaadi todistusta.
Pykälä 14, iskunvaimentimien vaihto, mutta pykälä 11 sanoo "c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;" Eli periaatteessa jousityksen tyyppiä ei saa muuttaa. Muistelen kyllä että jossain oli juttua että Trafi hyväksyy lehtijousien korvaamisen kierrejousilla, mutta enpä nyt tähän hätään muista mistä sen löytää. Onko se coilover sitten muutos tavalliseen tyyppiin verrattuna, sitä en tiedä. Lakitekstihän yleensä tuppaa olemaan "akrobatiaa", jos joku jaksaa aikansa sitä tulkita niin varmasti löytyy aina se mieleinen kanta mikä omaa etua ajaa.
Sanoin ehkä vähän väärin tuon motonetin kohdalla että korkeus ei muutu merkittävästä, se ei ollut se pointti. Pointtihan oli että niitä osia myydään varaosina valmistajan "määräämillä mitoilla" eikä ns. viritysosina jotka muuttavat auton alkuperäistä rakennetta, vai mitenkähän se Trafin ohjeessa mainittiinkaan. Eli eri asia varaosien ja ns. "viriosien" välillä, ainakin Trafin mielestä.
Jos se paperi nyt on jo olemassa, missä on painot, hyväksynnät ja ennenkaikkea tuo Trafin ympäripyöreät vaatimukset täyttyvät niin mikäs siinä. Minä en kyseistä sarjaa omista enkä myy, mutta lähinnä vituttaa niiden puolesta jotka näitä on ostanu. Selviää vasta muutoskatsastuksessa että alustaa ei saakkaan suomen lain mukaan ajoneuvoon asentaa. Turhaa vaivaa asiakkaalle ja lähinnä sen takia särähtää korvaan kun kehutaan että kyyyyllä niihin kaikki laput ja liput löytyy. Sitten piirimyyjä kirjottelee e46 m3 tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon paperin "saa toki asentaa vaikka traktoriin" ja se ei kelpaakkaan. Tasan tarkkaa on tiedetty ettei se paperi Suomessa kelpaa viranomaisille, mutta siitä huolimatta sellainen on asiakkaalle annettu. Toki vika voi olla asiakkaankin, mutta kyllähän myyjällä pitäs olla vastuu kertoa mitä myy ja mihin käyttöön se tuote on tarkoitettu. Asiakkaan ois pitäny tietysti kertoa että ajoneuvon on EU aluelle uuten myyty tyyppihyväksytty ajoneuvo ja näitä jousia tullaan käyttämään Suomen tieliikenteessä. Tai sitten myyjä olisi voinut kertoa että Racing use only, not for road use ja sama härmäksi. Suomessahan olettetaan ihmisen olevan kasviksen tasolla ja sille pitää kaikki kertoa ja ohjeistaa yksiselitteisesti eli jotenkin tuntus tuon homman olevan myyjän vastuulla...
Nyt näitä BC racing alustoja on varmaan monessakin autossa jotka on aikaisemmin muutoskatsastettu eri jousisarjalle, mutta ei näillä kyseisille. Nyt kun Trafi on nostanu kädet pystyyn ettei BC alustaa voikkaan nuilla papereilla hyväksyä, niin jokainen katsastaja tietää mikä on BC Racing alusta. Kappas kun ajokki määrätäänkin uudestaan muutoskatsastukseen kun 63 vuotias juuri toinen jalka eläkkeellä oleva katsastaja bongaa iskaritolpasta BC kirjaimet. Toki se ei enää ole ongelma jos ne hyväksytyt laput jokainen alusta Suomessa saa, mitä nyt piiiikkusen vieläkin epäilen, mutta minun epäily ei onneksi ole Trafin eikä kenenkään muunkaan kanta.
Tähän keskusteluun on turha sotkea tuontiautoja, tullia, eläimiä tai muutakaan mikä ei näihin kyseisiin jousiin liity. Oman osani olen itsekkin lakipykäliä lukenut, mutta väitän että Trafin herrat tai ehkä tarkemmin Herra, on niihin perehtynyt varmaan lähemmäs 40 vuotta ja lukenut pelkkää tieliikennelakia, ja sillä miehellä keulii kyllä hyvin. Onnea taisteluun, ihan hyvä että joku jaksaa. Hyvä jos alustasarja on vihdoin ja viimein saanu semmoset paperit mitkä Trafi hyväksyy ja sellaset laput velotuksetta kaikille alustasarjan ostaneille lähetätte jotka niitä tarvii.Last edited by ThemeJ; 13-12-2013, 20:24.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
Comment