Announcement

Collapse
No announcement yet.

D2 säädettävä alustasarja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mapa
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 518
    • Turku

    Originally posted by Aleksei View Post
    Mitä tarkoitat tällä? Kuten edellä muualta kopioitua, ihan yhtä virallisia ovat VTT:n kuin TÜV:in laput. Jälkimmäisistä on vaan tullut yleinen käytäntö eikä vähiten siksi (ja tämä on katsastusmiestenkin myöntämä seikka) että ne ovat saksaa eikä niitä osata täällä juurikaan lukea.
    Esim. e39 540:een bc:n alustan saa 100% varmasti leimattua konttorilla, ilman ongelmia?
    Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
    Tig hitsausta, myös alumiini

    Comment

    • Aleksei
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 8
      • Espoo

      Originally posted by mapa View Post
      Esim. e39 540:een bc:n alustan saa 100% varmasti leimattua konttorilla, ilman ongelmia?
      Kyllä. Täytyy yrittää vielä tällä viikolla koostaa tästä joku laajempi tietopaketti. Tähän showhun on käytetty aikaa viikkotolkulla. Ja rahaa tosiaan palaa niin paljon että ihan soitellen sotaan ei ole lähdetty mutta Trafin kanssa asioiminen on kyllä just niin tuulimyllyjä vastaan taistelemista kuin voi olla.

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        Onko Se VTT:n paperi riittävä konttorilla, eli lukeeko siellä että kyseisen tolpan voi itse hitsata kasaan ja asentaa vaikka E34:n alle ilman mitään todellisia tutkimuksia tai todisteluja että rakenne on yhtä kestävä kun alkuperäinen?

        Comment

        • ThemeJ
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 997
          • Turku/Raahe

          VTT:n papereissa ei ole mitään vikaa jos joku ymmärtää teettää siellä oikean testin niille iskunvaimentimille ja jousille. Jos VTT:llä on tehty joku muukin testi kuin se että iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat samat kuin esim bmw:n alkuperäisissä. Juuri tämmönenhän se VTT:llä tehty testi oli, jos joku uusi testi on tehty niin oishan se kiva tietää. Tämmöstä testiä en ole vielä missää nähnyt.
          Eli BC:n kaks aikasempaa testiä mitkä teetettiin oli VTT:llä Suomessa iskunvaimentimen kiinnityksestä = ei mikään kunnollinen vastaavuus alkuperäisiin, ja toinen testihän oli jossain taiwanissa tjs aasiassa tehty testi että iskunvaimennin kestää 10 000 toistokertaa hajoamatta. Eli ei niistä testeistä mikään ollut hyväksyttävä. Tüv teettää näitä testejä hyväksyttynä laitoksena ja muistaakseni VTT:llä on myös oikeus niitä kirjotella mutta taitaa olla sen verran kallis ettei siellä pahemmin niitä kukaan teetä, varsinkaan kun on sen verran pieni laitos maailmalla.
          Pazi88, kyllä mulle kelpaa heti kun joku näyttää semmosen oikean paperin millä jotain tekee. Jos joku nyt ostaa nuita BC racingin alustoja jollain piirimyyjän ite piirtämällä paperilla ja koittaa niitä katsastaa niin ei varmaan mene läpi. Hyvä tämmönen juttu ois selvittää niin ei tarvi kenenkään turhaa semmosia alustanosia autoon ostaa mitä laki ei Suomessa salli.
          Bmw E30
          Bmw 2000Touring Scrap
          Ex. Bmw E30 316
          Ex. Bmw E36

          Comment

          • ThemeJ
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 997
            • Turku/Raahe

            Originally posted by Micce///M View Post
            Onko Se VTT:n paperi riittävä konttorilla, eli lukeeko siellä että kyseisen tolpan voi itse hitsata kasaan ja asentaa vaikka E34:n alle ilman mitään todellisia tutkimuksia tai todisteluja että rakenne on yhtä kestävä kun alkuperäinen?
            On varmasti juurikin sellainen paperi, ja paperin mukana tulee pieni korealainen joka hitsaa tolpan sun puolesta.
            Bmw E30
            Bmw 2000Touring Scrap
            Ex. Bmw E30 316
            Ex. Bmw E36

            Comment

            • nokonzok
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2013
              • 826
              • Espoo

              Alkaa olla sen verran tornihuhua liikkeellä, että selvennetään hieman. Aihepiirin parissa on nyt vietetty koko syksy ja alkutalvi, tunteja en edes halua tietää. Tuntuu kohtuullisen turhalta duunilta jo ilman tuulesta temmattuja legendojakin.

              Pohjalukemiseksi Trafin ohjeistus aiheesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf

              Originally posted by ThemeJ View Post
              VTT:n papereissa ei ole mitään vikaa jos joku ymmärtää teettää siellä oikean testin niille iskunvaimentimille ja jousille.
              Kuten tuossa aikaisemmassa lainauksessa toiselta foorumilta kävikin jo ilmi, iskareilla tai jousille ei ole olemassa mitään "oikeaa testiä". Virallisia vaatimuksia ei ole, niinpä ei voi olla virallisia testejäkään. Olisihan se VTT:kin aika erikoinen laitos jos ei osaisi omatoimisesti tarjota niitä "oikeita testejä".

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Jos VTT:llä on tehty joku muukin testi kuin se että iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat samat kuin esim bmw:n alkuperäisissä. Juuri tämmönenhän se VTT:llä tehty testi oli, jos joku uusi testi on tehty niin oishan se kiva tietää. Tämmöstä testiä en ole vielä missää nähnyt.
              Et ole nähnyt kun muuta ei ole tehty. Kyseinen mittapistevertailu on Trafin hyväksymä formaatti parin vuoden takaa. Se vain yhtenä kauniina päivänä lakkasi kelpaamasta ilman sen suurempia perusteluita. Hauskinta asiassa on se, että Trafi ei kysyttäessä osaa itsekään sanoa, mitä siinä todistuksessa pitäisi lukea. Niinpä asiaa on edistetty yritys ja erehdys menetelmällä, kunnes nyt ollaan jo siinä pisteessä, että kaikki Trafin argumentit alkaa olla käsitelty. Tai vakaasti tässä uskossa olemme, Trafi on sittemmin lakannut kokonaan vastaamasta kysymyksiin. Ovat VTT:llä aivan yhtä ihmeissään kuin mekin.

              Edellä linkattu Trafin ohje sanoo seuraavaa:

              "Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella."

              Minä tulkitsen sanan "soveltuvuus" siten, että jälkiasennusiskarin on sovittava paikalleen ilman muutoksia auton rakenteeseen. Edelleen, sille iskarille itselleen ei ole mitään vaatimuksia. VTT on riidattomasti mainittu riippumaton tutkimuslaitos. Toisin sanoen meillä on paperi, jossa riippumaton tutkimuslaitos toteaa kyseisen alustasarjan sopivan puheena olevaan automalliin. Mikään direktiivi, e-sääntö, lakipykälä tai Trafin ohje ei vaadi mitään muuta. Jos tiedät paremmin niin kerro toki mitä siinä vielä pitäisi olla ja miksi. Trafin vaatimuksista johtuen VTT:n lausunnon sanamuotoja on hieman viilailtu, mutta itse asia ei ole muuksi muuttunut.

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Eli BC:n kaks aikasempaa testiä mitkä teetettiin oli VTT:llä Suomessa iskunvaimentimen kiinnityksestä = ei mikään kunnollinen vastaavuus alkuperäisiin, ja toinen testihän oli jossain taiwanissa tjs aasiassa tehty testi että iskunvaimennin kestää 10 000 toistokertaa hajoamatta. Eli ei niistä testeistä mikään ollut hyväksyttävä.
              Mistä nämä on peräisin? VTT:n lausunto tuossa edellä jo puitiinkin = se on ihan kunnollinen paperi. Taiwanissa ei ole teetetty mitään testejä. Se mikä puhekielessä (ja markkinoinnissa) on kääntynyt muotoon "yleinen TÜV-hyväksyntä" tarkoittaa vain ja ainoastaan tehtaalla käytössä olevia laadunvalvontamenetelmia (ISO9001:2001), joska (tässä tapauksessa) TÜV akreditoituna laitoksena antaa todistuksen. Sillä ei siis ole mitään suoraa yhteyttä yksittäiseen iskariin tai sen toimivuuteen. Kyse on tehtaan prosesseista, ei tuotteesta.

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Tüv teettää näitä testejä hyväksyttynä laitoksena ja muistaakseni VTT:llä on myös oikeus niitä kirjotella mutta taitaa olla sen verran kallis ettei siellä pahemmin niitä kukaan teetä, varsinkaan kun on sen verran pieni laitos maailmalla.
              Mitä testejä TÜV tekee? Jos oikein ajatuksella luet TÜV-todistuksen läpi, voit huomata, että ei siinäkään mitään testituloksia luetella. Siinä on useampi sivu kuvattu tuotteen ulkonäköä mittoineen päivineen. Samoin useampi sivu menee ohjeiden antamiseen kuinka auto on mm. alustan asennuksen jälkeen vietävä muutoskatsastukseen ja valojen suuntaus on muun ohella tarkistettava. Loppukaneettina todetaan, että alustasarjan asennuksen jälkeen auto täyttää edelleen Saksan kansallisen lainsäädännön vaatimukset.

              Olemme itsekin pyytäneet tarjouksen TÜV:ltä. Siellä ei tehdä yhtään sen enempää testiä kuin VTT:llä. Loppupeleissä kysymys on tasan samasta asiasta kuin täällä meilläkin: riippumaton laitos "todistaa" alustasarjan sopivan autoon. Vaikea se on tietysti virallisia testejä tehdä kun mitään virallista testiohjelmaa ei ole olemassakaan. Tässä on muuten sivumennen sanoen selitys sille miksi TÜV-lappu ei ole minkäänlainen tae alustan laadusta. Paikalleen se paskempikin satsi sopii. Ja TÜV kyllä paperin kirjoittaa kun laittaa kättä taskuun.

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Pazi88, kyllä mulle kelpaa heti kun joku näyttää semmosen oikean paperin millä jotain tekee. Jos joku nyt ostaa nuita BC racingin alustoja jollain piirimyyjän ite piirtämällä paperilla ja koittaa niitä katsastaa niin ei varmaan mene läpi. Hyvä tämmönen juttu ois selvittää niin ei tarvi kenenkään turhaa semmosia alustanosia autoon ostaa mitä laki ei Suomessa salli.
              Hyvä on tosiaankin selvittää jos tällaista skeidaa liikkuu "varmana tietona" kentällä. Tuu käymään meillä täällä Espoossa niin voin näyttää sulle paperin mikä kelpaa, keitän myös kahvit ja jos ilmoitat etukäteen niin ostan pullat kanssa. Sun E30 ei tosin tarvitse mitään papereita, sekin löytyy tuosta linkatusta Trafin ohjeesta

              Samasta ohjeesta voidaan myös lukea, että jos coilit on vakiokorkeudessa, ei muutoskatsastusta vaadita lainkaan. Koska iskareille tai jousille ei edelleenkään ole mitään vaatimuksia, muutoskatsastus vaaditaan korkeuden muutoksesta. Jos korkeuden muutosta ei ole ja iskarit menevät alkuperäisille paikalleen ilman ongelmia, ei katsastajalla ole laillisia perusteita vaatia muutoskatsastusta. Käytännössä tietysti voi olla tilanne toinen, mutta virhe se on silti.

              Kaiken pahan alku juuri on siis Trafi. Todistus pitää olla, eivät vaan itsekään oikein tiedä mistä. Toinen iso ongelma on se, että Trafissa kukaan ei halua tehdä päätöksiä. Esim. tämä VTT-paperin hylky tuli yksittäiseltä tekniseltä neuvojalta (arpojalta) sähköpostilla, joka lähti salamana kiertämään pitkin katsastuskonttoreita. Meille maahantuojana tieto tuli epäonnisen asiakkaan kautta. Lopputulos on siis se, että Trafin on onnistunut kieltämään paperin käytän ilman, että siitä on tehty mitään virallista päätöstä, josta voisi valittaa. Asiakkaan pitäisi viedä asia valituksena ensin Trafiin (jonka kanta on jo etukäteen tiedossa) ja sieltä mahdollisesti hallinto-oikeuteen. Samaan aikaan auto tietysti seisoo kun se ei ole mennyt leimasta läpi. Not gonna happen.

              Onneksi käsissä on ensimmäinen katsastushylky, jossa asiakas on valtuuttanut allekirjoittaneen tekemään oikaisuvaatimuksen aiheesta. Ensimmäistä kertaa saadaan asioista virallinen kanta ja mustaa valkoisella. Teen sen muillekin BC asiakkaille maksutta jos kiinnostusta löytyy. Vuosia Trafin simputusta sietäneenä on tullut mitää täyteen.

              UGH, olen puhunut.

              -Mikko H. / Mamasan

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by Micce///M View Post
                Onko Se VTT:n paperi riittävä konttorilla, eli lukeeko siellä että kyseisen tolpan voi itse hitsata kasaan ja asentaa vaikka E34:n alle ilman mitään todellisia tutkimuksia tai todisteluja että rakenne on yhtä kestävä kun alkuperäinen?
                E34 ei ikänsä takia vaadi minkäänlaisia papereita. Toisin sanoen mikä tahansa asiallisesti tehty toteutus kelpaa katsastuksessa.

                Comment

                • ThemeJ
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 997
                  • Turku/Raahe

                  Originally posted by nokonzok View Post
                  Mistä nämä on peräisin? VTT:n lausunto tuossa edellä jo puitiinkin = se on ihan kunnollinen paperi. Taiwanissa ei ole teetetty mitään testejä. Se mikä puhekielessä (ja markkinoinnissa) on kääntynyt muotoon "yleinen TÜV-hyväksyntä" tarkoittaa vain ja ainoastaan tehtaalla käytössä olevia laadunvalvontamenetelmia (ISO9001:2001), joska (tässä tapauksessa) TÜV akreditoituna laitoksena antaa todistuksen. Sillä ei siis ole mitään suoraa yhteyttä yksittäiseen iskariin tai sen toimivuuteen. Kyse on tehtaan prosesseista, ei tuotteesta.

                  Hyvä on tosiaankin selvittää jos tällaista skeidaa liikkuu "varmana tietona" kentällä. Tuu käymään meillä täällä Espoossa niin voin näyttää sulle paperin mikä kelpaa, keitän myös kahvit ja jos ilmoitat etukäteen niin ostan pullat kanssa. Sun E30 ei tosin tarvitse mitään papereita, sekin löytyy tuosta linkatusta Trafin ohjeesta

                  Samasta ohjeesta voidaan myös lukea, että jos coilit on vakiokorkeudessa, ei muutoskatsastusta vaadita lainkaan. Koska iskareille tai jousille ei edelleenkään ole mitään vaatimuksia, muutoskatsastus vaaditaan korkeuden muutoksesta. Jos korkeuden muutosta ei ole ja iskarit menevät alkuperäisille paikalleen ilman ongelmia, ei katsastajalla ole laillisia perusteita vaatia muutoskatsastusta. Käytännössä tietysti voi olla tilanne toinen, mutta virhe se on silti.


                  Onneksi käsissä on ensimmäinen katsastushylky, jossa asiakas on valtuuttanut allekirjoittaneen tekemään oikaisuvaatimuksen aiheesta. Ensimmäistä kertaa saadaan asioista virallinen kanta ja mustaa valkoisella. Teen sen muillekin BC asiakkaille maksutta jos kiinnostusta löytyy. Vuosia Trafin simputusta sietäneenä on tullut mitää täyteen.

                  UGH, olen puhunut.

                  -Mikko H. / Mamasan
                  Tüv Nordin paperi jossa allekirjoitus on jostain Taiwanin toimipisteestä Taiwan Bor-Chuann Enterpriseltä? Yllättäen semmostakin paperia on nuiden BC:n alustojen mukana näkyny ja paperissa lukee myös BC Racing Finland Koskelontie 14C14 02920 Espoo, Finland? Mitä tuohon VTT:n testiin tulee niin siitä nyt ihan ensimmäisen puuttuu painot, tuskin sama akselimassa on e39 520i ja 540i välillä, jos sama jousi kestää molemmat niin hyvähän se on mutta ehkäpä se kuuluisi jossain mainita. Eli vielä ei siis tähän alustaan ole paperia minkä Trafi hyväksyy?

                  Trafin ohjeesta vois myös oikeen pilkkua viilaten lukea asian niinkin että kun jousityyppi muuttuu niin on muutoskatsastus suoritettava. Onko jousityypin muutos sitten säätämättömästä säädettävään, siitä varmaan ohjeen antaa Trafi enkä minä tai sinä. Kyllä nuiden Trafin ohjeiden kanssa on ihan riittävästi pelattu ja on kyllä tiedossa pykälät mitä täällä pohjolassa voimassa on. Laki ei ole ongelma vaan tulkinta.

                  Ei minun auta Espooseen lähteä ajelemaan koska en tästä asiasta päätä ja oli kahvi sitten miten hyvää tahansa, se ei tuon alustan hyväksyntäongelmaa ratkaise. Trafi on ongelmallinen laitos se on fakta.
                  Bmw E30
                  Bmw 2000Touring Scrap
                  Ex. Bmw E30 316
                  Ex. Bmw E36

                  Comment

                  • ThemeJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 997
                    • Turku/Raahe

                    Originally posted by nokonzok View Post
                    E34 ei ikänsä takia vaadi minkäänlaisia papereita. Toisin sanoen mikä tahansa asiallisesti tehty toteutus kelpaa katsastuksessa.
                    Vaatii todistuksen siitä että jouset kestää painon mitä kyseisen ajoneuvon akseleille saa lastailla. Sen voi kirjotella joku muukin kuin hyväksytty testilaitos.
                    Bmw E30
                    Bmw 2000Touring Scrap
                    Ex. Bmw E30 316
                    Ex. Bmw E36

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Tüv Nordin paperi jossa allekirjoitus on jostain Taiwanin toimipisteestä Taiwan Bor-Chuann Enterpriseltä? Yllättäen semmostakin paperia on nuiden BC:n alustojen mukana näkyny ja paperissa lukee myös BC Racing Finland Koskelontie 14C14 02920 Espoo, Finland?
                      Kyllä, tällaisia "maahantuojan todistuksia" on laitettu alustasarjojen mukana. Nehän täyttävät yli-innokkaan katsastusmiehen vaatimukset todistuksista kun kyseessä on ei-tyyppihyväksytty auto. Trafin ohjeen kirjainta nämä ei EY-tyyppihyväksytyn auton tapauksessa täytä, eikä niin ole missään väitettykään. Tästä syystä koko projekti VTT:n kanssa on laitettu tulille, tavoitteena siis saada katsastuksessa kelpaavat paperit.

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Mitä tuohon VTT:n testiin tulee niin siitä nyt ihan ensimmäisen puuttuu painot, tuskin sama akselimassa on e39 520i ja 540i välillä, jos sama jousi kestää molemmat niin hyvähän se on mutta ehkäpä se kuuluisi jossain mainita. Eli vielä ei siis tähän alustaan ole paperia minkä Trafi hyväksyy?
                      BC:n mallistossa sama tolppa kelpaa koko mallisarjaan, ellei erikseen ole annettu eri osanumeroa eri versioille. Kuten Trafin ohjeessakin asia esitetään, todistuksissa voidaan rajoittaa akselipainoa. Jos mainintaa ei ole, mennään alkuperäisillä painoilla

                      Ja sitten se tärkeämpi pointti: "hyvähän se voisi olla mainita", mutta mikään pykälä ei sitä edellytä. Kerro toki mihin säädökseen perustat tämän vaatimuksen?

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Trafin ohjeesta vois myös oikeen pilkkua viilaten lukea asian niinkin että kun jousityyppi muuttuu niin on muutoskatsastus suoritettava.
                      Olen koulutettu pilkunviilaaja, mutta en löydä tällaista kohtaa ohjeesta. Voitko osoittaa sen kohdan, mistä tällaisen johtopäätöksen vedät? Itse olen eri mieltä koska:

                      1.) Koko dokumentin otsikko on "AUTON ALUSTAN KORKEUDEN MUUTTAMINEN JOUSIMUUTOKSIN" (kursivointi tässä)

                      2.) Kohdassa "Muutoskatsastusvelvollisuus" todetaan seuraavaa: "Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen."

                      3.) Kohdassa "Hyväksyttävät korkeuden muuttamiskeinot" puolestaan sanotaan seuraavasti: "EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen."

                      Kun jouset on kohdassa erikseen mainittu, ei sanalle "muutossarja" käytännön tasolla jää juuri muuta merkitystä kuin coiloverit. Tyyppihyväksytyn auton tapauksessa on lisäksi osoitettava tutkimuslaitoksen todistuksella, että "muutossarja" on tarkoitettu kyseiseen autoon.

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Onko jousityypin muutos sitten säätämättömästä säädettävään, siitä varmaan ohjeen antaa Trafi enkä minä tai sinä. Kyllä nuiden Trafin ohjeiden kanssa on ihan riittävästi pelattu ja on kyllä tiedossa pykälät mitä täällä pohjolassa voimassa on. Laki ei ole ongelma vaan tulkinta.
                      Koska jousille tai iskareille ei ole vaatimuksia, ei jousityypin vaihto voi olla muutoskatsastuksen alainen juttu. Mitä katsastuksessa voidaan tarkistaa kun ei ole mitään säädöksiä joiden täyttyminen olisi tarpeen? Tämä siis sillä edellytyksellä, että autoon ei ole tarvinnut tehdä muutoksia vaan tolpat menevät alkuperäisille paikoille.

                      Siinä olen täysin samaa mieltä, että ongelma on enemmän tulkinnan kuin lain puolella. Jostain syystä Trafissa ja valitettavan usein myös katsastuskonttoreilla asiakas on aina väärässä. Itseasiassa tästäkin keskustelusta käy oikein hyvin ilmi se jo lähtökohtaisesti nurinkurin lähestymistapa:

                      Ensin päätetään miten asia on (kyllähän jousista paperit pitää olla!) ja sen jälkeen etsitään sille joku perustelu, joka osuu edes vähän sinnepäin. Oikeastihan sen pitäisi mennä tasan toisinpäin: koska jousille ei ole vaatimuksia, ei niistä tarvitse todistuksiakaan.

                      Meno on kuin Neuvostoliitossa, kun syyllinen on selvillä niin kyllä rikos aina keksitään.

                      Originally posted by ThemeJ View Post
                      Trafi on ongelmallinen laitos se on fakta.
                      Näin todella on. Siksi alankin keräämään meidän asiakaskunnasta vapaaehtoisia, joiden katsastuksesta voidaan tehdä valitukset. Pääsevät Trafissa vihdoinkin kirjaamaan ajatuksensa paperille niin voidaan koeponnistaa tulkinnat tarvittaessa vähän pidemmälläkin. Nythän asiat menee käytännössä aivan täysin fiilispohjalta, ja se fiilis ei keskimäärin ole kovin hyvä kun Trafista on kysymys.

                      Minä en vaadi mitään muuta kuin sitä, että vaatimukset voidaan perustella lainsäädännöllä tai sen nojalla tehdyllä ohjeistuksella. Aika hiljaista on tähän mennessä ollut. Kertokaa toki jos löydätte paremmat tulkinnat.

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        Originally posted by ThemeJ View Post
                        Vaatii todistuksen siitä että jouset kestää painon mitä kyseisen ajoneuvon akseleille saa lastailla. Sen voi kirjotella joku muukin kuin hyväksytty testilaitos.
                        Miksi vaatii? Missä niin sanotaan? Saatko Motonetin tarvikejouselle mukaan paperin, jossa näin todetaan?

                        Ties kuinka monennen kerran: jousille ja iskareille ei ole vaatimuksia missään säädöksissä. Siten niistä ei voi vaatia mitään todistuksia yhtään mistään.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11154
                          • Oulu

                          Originally posted by ThemeJ View Post
                          Vaatii todistuksen siitä että jouset kestää painon mitä kyseisen ajoneuvon akseleille saa lastailla. Sen voi kirjotella joku muukin kuin hyväksytty testilaitos.
                          Missä tämmönen vaatimus lukee? En onnistunut löytämään.

                          EDIT vähän myöhässä.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Missä tämmönen vaatimus lukee? En onnistunut löytämään.

                            EDIT vähän myöhässä.
                            Liikenneminiesteriön päätös ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 11 pykälä.

                            Ei ajoneuvon korkeuden muuttaminen ole yhtä kuin ajoneuvon rakenne .Mitä motonetin tarvikejousiin tulee, nehän ei muuta ajoneuvon korkeutta mitenkään ainakaan merkittävissä määrin. Eli ne ovat ns. alkuperäisvarusteeseen verrattavia tarvikeosia. Coilover nyt on suunniteltu ihan päinvastaiseen tehtävään eli korkeuden muuttamiseen.
                            Olis tietty hyvä perehtyä vähän muuhunkin auton rakenteen muuttamiseen koskevaan lakitekstiin ja kuin siihen korkeuteen... Ihan mukavahan näistä on keskustella, en kuitenkaan ihan kaikkea ulkoa muista joten voin olla monessakin kohdassa väärässä.
                            Edit. Maahantuojan todistuksia kyllä on laitettu mukana, mutta kommentoi nyt tuota Taiwanissa tehtyä iskunvaimennustestiä, mikä sen idea on sehän on Tüv Nordin paperi? Etkä vastannut vieläkään kysymykseen, joko BC racingin alustasta on paperi jonka Trafi hyväksyy?
                            Last edited by ThemeJ; 13-12-2013, 16:06.
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Liikenneminiesteriön päätös ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 11 pykälä.
                              Kyseinen pykälä on otsikoltaan ”Akseliston muutokset”. On hieman kyseenalaista tarkoitetaanko tässä pykälässä jousia akseliston osana. Iskareita ei ainakaan, koska niille on samassa asetuksessa oma kohtansa pykälässä 14 (palaan tähän vielä). Vaikka jouset tulkittaisiinkin kuuluvan akseliston osiin pykälän tarkoittamassa merkityksessä, tästä ei silti pysty lukemaan todistusvaatimusta ilman akrobatiaa. Kohta 1. a), jossa akselimassoista puhutaan ei vaadi todistusta.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Ei ajoneuvon korkeuden muuttaminen ole yhtä kuin ajoneuvon rakenne.
                              Ei ole ei. Siksi kysynkin miksi todistuksia vaaditaan jos korkeus ei muutu. Pelkkä iskareiden / jousien vaihto ei velvoita muutoskatsastukseen, eikä silloin tarvita myöskään todistuksia.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Sama vastaus edelliseen motonetin tarvikejousiin, nehän ei muuta ajoneuvon korkeutta mitenkään ainakaan merkittävissä määrin.
                              Näin juuri, kun korkeus ei muutu, ei tarvita myöskään muutoskatsastusta eikä todistuksia.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Coilover nyt on suunniteltu ihan päinvastaiseen tehtävään eli korkeuden muuttamiseen.
                              Mitä merkitystä sillä on mihin tarkoitukseen se on suunniteltu? Coiloverit on ensinnäkin suunniteltu ensisijaisesti ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Toki niillä usemmiten myös madalletaan autoa, mutta esim. omassa käyttöautossa on coilit alla vakiokorkeudessa. Halusin jämäkämpää tuntumaa, mutta en madallusta.

                              Mahdollisuus madaltaa ei tietenkään voi olla mikään peruste millekään, sehän on ihan selvää. Urheiluauto on suunniteltu kovaa ajamiseen, mutta ei sellaisen omistajalle sakkoja anneta siitä, että sillä on mahdollista ajaa ylinopeutta. Katsastusmies tarkistaa, että auto on katsastushetkellä lain kirjaimen mukainen. Se mitä asiakas tekee katsastuksen jälkeenkonttorin pihalla ei ole enää katsurin murhe.

                              Sitten se edellä mainitun asetuksen 14§ ensimmäinen virke: ”Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä.” Pykälässä ei puhuta sanaakaan muutoskatsastuksesa tai edes eritellä tyyppihyväksyttyjä ja ei-tyyppihyväksyttyjä autoja toisistaan. Seuraavassa pykälässä (ja Trafin ohjeessa) sitten määritellään, että JOS korkeus muuttuu pitää käydä muutoskatsastuksessa ja esittää todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Olis tietty hyvä perehtyä vähän muuhunkin auton rakenteen muuttamiseen koskevaan lakitekstiin ja kuin siihen korkeuteen...
                              Heitän pallon takaisin sinne katsusasemalle: kannattaisi lukea niitä pykäliä kokonaisuuksina, ei yksittäisinä momentteina. Ja edelleen se lähestymiskulma voisi olla toisenlainen, ei etukäteen päätetty jolle epätoivoisesti etsitään perusteluita.

                              Itse olen touhunnut päätoimekseni kuutisen vuotta Euroopan ulkopuolelta tulevien tuontiautojen ja niiden rekisteröintien parissa. Harrastuksena pidempäänkin. Käsien läpi on mennyt aika monta Suomen ensimmäistä ”mahdoton rekisteröidä” tapausta. Sitä ennen olin tullissa töissä autoverotuksessa oikaisulakimiehenä (en viihtynyt). Ei sillä että erityisemmin kokisin tarvetta keulia, mutta on tullut pykäliin perehdyttyä vähän enemmänkin.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Ihan mukavahan näistä on keskustella, en kuitenkaan ihan kaikkea ulkoa muista joten voin olla monessakin kohdassa väärässä.
                              Keskustelu on hyvästä, virkistää kummasta omaakin argumentointia kun Trafin kanssa asioista saa tapella. Kuulen edelleen mielelläni vastakommentteja, mutta kyllä aika vahvoilla koen omien näkemyksieni kanssa olevan. Iso iso ongelma näissä on se (mikä tässäkin on tullut esille), että liian usein vahva fiilis on se ratkaiseva tekijä. Ja sitten kun kerran on päätetty niin ei voida enää perääntyäkään. Eikä tietysti tarvikaan kun asiakkaan oikeusturva on lähinnä muodollinen. Tästä syystä niitä valituksia aletaan keräämään. Tehdään siitä oikeusturvasta jotain muuta kuin pelkkä muodollisuus.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Edit. Maahantuojan todistuksia kyllä on laitettu mukana, mutta kommentoi nyt tuota Taiwanissa tehtyä iskunvaimennustestiä, mikä sen idea on sehän on Tüv Nordin paperi?
                              TÜV-Nordin paperi on edellä mainittu ISO9001-laatusertifikaatti.

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Etkä vastannut vieläkään kysymykseen, joko BC racingin alustasta on paperi jonka Trafi hyväksyy?
                              Kollega tuossa jo kerkesi vastaamaan: Trafille kelpaava paperi löytyy.

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Originally posted by nokonzok View Post
                                Kyseinen pykälä on otsikoltaan ”Akseliston muutokset”. On hieman kyseenalaista tarkoitetaanko tässä pykälässä jousia akseliston osana. Iskareita ei ainakaan, koska niille on samassa asetuksessa oma kohtansa pykälässä 14 (palaan tähän vielä). Vaikka jouset tulkittaisiinkin kuuluvan akseliston osiin pykälän tarkoittamassa merkityksessä, tästä ei silti pysty lukemaan todistusvaatimusta ilman akrobatiaa. Kohta 1. a), jossa akselimassoista puhutaan ei vaadi todistusta.
                                Akselistoihin lasketaan jouset/iskunvaimentimet ainakin Trafin osaluettelon mukaan. Sitäkauttahan se massa-asian todistaminen jousiin tulee. Ja Trafin ohjeessa Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksilla sanotaan "McPherson-akselistorakenteessa joustintuki toimii iskunvaimentimena ja tukivartena. Vaihdettaessa mihin tahansa autoon McPherson-tyyppiset joustintuet alustamuutoksen yhteydessä, tulee uusien joustintukien olla tarkoitettu autoon, tai peräisin autosta, jonka akselimassa ja moottoriteho vastaavat muutoksen kohteena olevaa autoa." Trafi varmaan haluaa pääteltävän että niistä massoista pitäis joku maininta jossain paperissa olla, tämä toki näin luettuna koskee vain McPhersonia. Nämähän tosiaan on Trafin soveltamisohjeita lakia varten eikä itsessään mikään laki. Toisaalta jos Trafin soveltamisohjeita rikkoo niin tavallaan rikkoo lakia

                                Pykälä 14, iskunvaimentimien vaihto, mutta pykälä 11 sanoo "c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;" Eli periaatteessa jousityksen tyyppiä ei saa muuttaa. Muistelen kyllä että jossain oli juttua että Trafi hyväksyy lehtijousien korvaamisen kierrejousilla, mutta enpä nyt tähän hätään muista mistä sen löytää. Onko se coilover sitten muutos tavalliseen tyyppiin verrattuna, sitä en tiedä. Lakitekstihän yleensä tuppaa olemaan "akrobatiaa", jos joku jaksaa aikansa sitä tulkita niin varmasti löytyy aina se mieleinen kanta mikä omaa etua ajaa.

                                Sanoin ehkä vähän väärin tuon motonetin kohdalla että korkeus ei muutu merkittävästä, se ei ollut se pointti. Pointtihan oli että niitä osia myydään varaosina valmistajan "määräämillä mitoilla" eikä ns. viritysosina jotka muuttavat auton alkuperäistä rakennetta, vai mitenkähän se Trafin ohjeessa mainittiinkaan. Eli eri asia varaosien ja ns. "viriosien" välillä, ainakin Trafin mielestä.

                                Jos se paperi nyt on jo olemassa, missä on painot, hyväksynnät ja ennenkaikkea tuo Trafin ympäripyöreät vaatimukset täyttyvät niin mikäs siinä. Minä en kyseistä sarjaa omista enkä myy, mutta lähinnä vituttaa niiden puolesta jotka näitä on ostanu. Selviää vasta muutoskatsastuksessa että alustaa ei saakkaan suomen lain mukaan ajoneuvoon asentaa. Turhaa vaivaa asiakkaalle ja lähinnä sen takia särähtää korvaan kun kehutaan että kyyyyllä niihin kaikki laput ja liput löytyy. Sitten piirimyyjä kirjottelee e46 m3 tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon paperin "saa toki asentaa vaikka traktoriin" ja se ei kelpaakkaan. Tasan tarkkaa on tiedetty ettei se paperi Suomessa kelpaa viranomaisille, mutta siitä huolimatta sellainen on asiakkaalle annettu. Toki vika voi olla asiakkaankin, mutta kyllähän myyjällä pitäs olla vastuu kertoa mitä myy ja mihin käyttöön se tuote on tarkoitettu. Asiakkaan ois pitäny tietysti kertoa että ajoneuvon on EU aluelle uuten myyty tyyppihyväksytty ajoneuvo ja näitä jousia tullaan käyttämään Suomen tieliikenteessä. Tai sitten myyjä olisi voinut kertoa että Racing use only, not for road use ja sama härmäksi. Suomessahan olettetaan ihmisen olevan kasviksen tasolla ja sille pitää kaikki kertoa ja ohjeistaa yksiselitteisesti eli jotenkin tuntus tuon homman olevan myyjän vastuulla...

                                Nyt näitä BC racing alustoja on varmaan monessakin autossa jotka on aikaisemmin muutoskatsastettu eri jousisarjalle, mutta ei näillä kyseisille. Nyt kun Trafi on nostanu kädet pystyyn ettei BC alustaa voikkaan nuilla papereilla hyväksyä, niin jokainen katsastaja tietää mikä on BC Racing alusta. Kappas kun ajokki määrätäänkin uudestaan muutoskatsastukseen kun 63 vuotias juuri toinen jalka eläkkeellä oleva katsastaja bongaa iskaritolpasta BC kirjaimet. Toki se ei enää ole ongelma jos ne hyväksytyt laput jokainen alusta Suomessa saa, mitä nyt piiiikkusen vieläkin epäilen, mutta minun epäily ei onneksi ole Trafin eikä kenenkään muunkaan kanta.

                                Tähän keskusteluun on turha sotkea tuontiautoja, tullia, eläimiä tai muutakaan mikä ei näihin kyseisiin jousiin liity. Oman osani olen itsekkin lakipykäliä lukenut, mutta väitän että Trafin herrat tai ehkä tarkemmin Herra, on niihin perehtynyt varmaan lähemmäs 40 vuotta ja lukenut pelkkää tieliikennelakia, ja sillä miehellä keulii kyllä hyvin. Onnea taisteluun, ihan hyvä että joku jaksaa. Hyvä jos alustasarja on vihdoin ja viimein saanu semmoset paperit mitkä Trafi hyväksyy ja sellaset laput velotuksetta kaikille alustasarjan ostaneille lähetätte jotka niitä tarvii.
                                Last edited by ThemeJ; 13-12-2013, 20:24.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎