Heh! Oli pakko mainostaa. Vaihdoin pirssin niin maksoin puolet talvikumeista ja vanteista. Vissiin 1000e maksaa setti, mitä nyt nopealla googlettamalla katsoin. Yllättävän hiljaiset ainakin ja luikkaat märällä asfaltilla. Katsellaan sit lisää kun lunta tulee.
Heh! Oli pakko mainostaa. Vaihdoin pirssin niin maksoin puolet talvikumeista ja vanteista. Vissiin 1000e maksaa setti, mitä nyt nopealla googlettamalla katsoin. Yllättävän hiljaiset ainakin ja luikkaat märällä asfaltilla. Katsellaan sit lisää kun lunta tulee.
Mulla on nyt viimetalvesta poiketen alla renkaat siten että puoli talvea ajetut Conti Ice Contact:it on takana ja yhden talven ajetut Conti Winter Viking 2:t edessä. Kokona se sama 225/50R17 kuin ennenkin. Viimetalvena noi oli siis toisinpäin ja silloin tuntui perä aika liukkaalta silloinkin kun ei olis halunnut perän luistavan. Nyt taas tuntuu että perä pysyy ruodussa mutta parkkiksella jos kaasulla kääntää ruutuun niin pari kertaa jo kerenny puskemaan mitä ei taas yleensä ole tehny. Eli taitaapa noissa eroa olla pidossa, vaikka molemmat on aika vähän ajettuja.
Tuli hankittua tuohon nykyiseen pulkkaan uudet talvirenkaat, tuossa perjantaina.
Alle pyöräytettiin Nokian hakkapeliitta 7 kumit auton alkuperäisille talvivanteille 205/55/16 koossa.
Nokialaiseen päädyin hyvien kokemuksien vuoksi edellisessä autossani, jossa oli hakkapeliitta 5 kumit neljä talvea alla, ilman että yhtään nastaa olisi irronnut ja pitoa löytyi hyvin vielä viimeisenä talvenakin...
Ja testeissähän nuo nykyiset on kyllä pärjänneet erinomaisesti, niin sekin omalta osaltaan helpotti ostopäätöstä.
Ja mitä nyt vajaat 40km ehdin ajaa "sisäänajoa", niin tuli jo ajeltua lumettomalla ja jäättömällä asfaltilla, jäällä ja vielä lumellakin, kun sattui illalla sitäkin harvinaisuutta tulemaan taivaalta.
Ja kieltämättä renkaat oli asfaltilla hieman äänekkäät maantieajossa, mutta pito jäällä ja tuoreella lumella oli kyllä mielestäni loistava.
Hintakaan ei ollut paha, verraten edelliseen autooni jossa oli 235/50/18 kumit, niin niiden hinta oli tuplat näihin nykyisiin verrattuna...
Mutta uskon kyllä, että jos ostaa minkä tahansa testeissä kolmen kärjessä olevan valmistajan renkaat, niin niillä taatusti pärjää Suomen talvessa oikein hyvin.
ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Saako BMW:n vanteelle (esim. Radial Spoke 244) asentaa sekä tavalliset renkaat että Runflat renkaat? Vai ovatko runflat renkaat ja -vanteet sekä tavalliset renkaat ja -vanteet keskenään yhteensopimattomia? Onko RF-renkaille tarkoitetussa vanteessa asiasta kertovaa merkintää?
Saako BMW:n vanteelle (esim. Radial Spoke 244) asentaa sekä tavalliset renkaat että Runflat renkaat? Vai ovatko runflat renkaat ja -vanteet sekä tavalliset renkaat ja -vanteet keskenään yhteensopimattomia? Onko RF-renkaille tarkoitetussa vanteessa asiasta kertovaa merkintää?
Tavallisen renkaan saa asentaa kummallekin vanteelle, runflatit ainoastaan niille tarkoitetuille vanteille.
Tuosta en ole varma onko "runflat-vanteissa" jotain merkintää, mutta kun vanne on ilman rengasta niin eron huomaa kun vertaa tavalliseen vanteeseen. (Humppi joka pitää renkaan paikallaan on suurempi sen takia että vajaapaineinen rengas pysyy paikallaan vanteella ja sillä pystyy ajamaan korjaamolle.)
Tavallisen renkaan saa asentaa kummallekin vanteelle, runflatit ainoastaan niille tarkoitetuille vanteille.
Tuosta en ole varma onko "runflat-vanteissa" jotain merkintää, mutta kun vanne on ilman rengasta niin eron huomaa kun vertaa tavalliseen vanteeseen. (Humppi joka pitää renkaan paikallaan on suurempi sen takia että vajaapaineinen rengas pysyy paikallaan vanteella ja sillä pystyy ajamaan korjaamolle.)
Kiitokset!
Vielä yksi kysymys: meneekö 225/50-R17 rengas 7,5Jx17 ET20 vanteelle ja sopiiko se pyörimään E60 LCI:n alla? (Ja näyttääkö hyvältä ja ajo-ominaisuudet sellaiset kuin kuuluukin?)
Mikä se on foorumin suositus E90:n alle. Nastarengas ja mahdollisimman hiljainen ja mukava. Teknarin testivoittajako se on sitten ?
Tero
No, mulla on 205/55/16 HKPL7, jota en ainakaan suosittele jos tykkää jämäkästä ajettavuudesta. Pientä ujellus 80km/h. Että kannattaisiko panostaa conti-linjalle esim.? Riippuen tietenkin rengaskoosta.
ex E91 320d käsiaskilla ex E46 330dat japski ranu ex E30 316i 4d
Comment