Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    Continental winter contact 5

    Originally posted by MSam View Post
    Samalle merkille ja mallille toinenkin suositus. Samoin kolmen talven kokemus ja vielä taitaa neljäskin mennä samoilla. Seuraava uusi sarja on erittäin suurella todennäköisyydellä samaa mallia. Kokona hiukan lyhytkehäinen 235/40R18, jatkossa laitan kesärengaskoon samikset, 225/45R18, kun sitä on jo valikoimissa.

    CVC5:ssä on todella huima pito lumella ja karhealla jäällä. Esimerkiksi jyrkkään mäkeen (kodin) voi pysähtyä peruuttaessa. Ja jatkaa matkaa. Sama ei onnistu esimerkiksi anopin MB E:llä, jossa on Nokian nastat... toki osa menee MB:n esikuvallisen alustan piikkiin.
    sama CWC 5 ja koossa 205/55-16 SUOSITTELEN ei paluuta enää näihin nykyisiin "nasta" renkaisiin. Vasta 2 talven kokemus , mutta silti SUOSITTELEN.
    niin ja ajettu vuodesta 1982 lähtien yhteensä n.2 milj Km ja MYÖS OIKEILLA NASTA RENKAILLA
    Suurin ongelma näiden kitkarenkaiden kanssa on "työkaverit" ja omien korvien välissä tapahtuva arpominen pidon riittävyydestä.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      Originally posted by e46touring View Post
      sama CWC 5 ja koossa 205/55-16 SUOSITTELEN ei paluuta enää näihin nykyisiin "nasta" renkaisiin. Vasta 2 talven kokemus , mutta silti SUOSITTELEN.
      niin ja ajettu vuodesta 1982 lähtien yhteensä n.2 milj Km ja MYÖS OIKEILLA NASTA RENKAILLA
      Suurin ongelma näiden kitkarenkaiden kanssa on "työkaverit" ja omien korvien välissä tapahtuva arpominen pidon riittävyydestä.
      Minulla myös koliysissä CVC5:set oli pari vuotta, 225/55/16 koossa. Moottoritiellä pehmeät, muuten loistavat.
      Pito ei tietenkään ihan sama kuin piikeillä esim. märällä jäällä, mutta johdonmukainen käytös ja selkeät pidon rajat/ ajotuntuma tekee turvalliseksi.
      Loistava rengas!

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        .............
        Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          Originally posted by Bmw Master View Post

          Hyvä kitka ei menetä pitoaan juuri yhtään vaikka kuluu 5mm pinnalle, Tuulilasin testi osoittaa. Jäällä jarrutuksessa eroa vain joitain prosentteja, sama lumella. Erot ovat todella pieniä.
          Kyllä, suurinta myrkkyä kitkalle tosiaan on kumin kovettuminen ei niinkään kuluminen.

          Jostain muuten olen lukenut, että nokian kitkan kulumisen pitäsi vähentyä huomattavasti kun pintaa on n.5mm?

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10058
            • KVLA

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Lisäksi esim. uusi Michelin kitka pärjää jäällä uusille Pirellin ja Goodyearin nastoille. Jääradalla Nokian kitka on yhtä nopea kuin Nokian nasta.
            Missähän lehdessä oli uusimman Goodyearin testi?Melko mielenkintoinen "uutinen",jos kyseessä tuossa on ollut oikeasti Gudikan tämän vuoden malli.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              .......
              Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                ...........
                Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Nokian renkaiden mukaan alle 3v vanhan ajamattoman renkaan voi vielä myydä uutena. Eli ei ainakaan ensimmaisessä 3vuodessa muutu vielä mihinkään. Mulla on 4v vanhat Nokian R kitkat ja on pehmeät kuin lämmin toffee.

                  Yhtälailla se nastarengaskin kovettuu ja vaikuttaa pitoon.
                  Se riippuu todella paljon missä niitä renkaita säilyttää sen 3 vuotta. Oikeissa olosuhteissa ja pimeässä, niin tuskin käsissä tuntee isoa eroa uuteen. Mutta niitä kun kolmen kesän ajan säilyttää parvekkeella, niin en usko että on lähellekkään enään uutta vastaava.

                  Tottakai nastarengaskin kovettuu, mutta nastarengas on uutena kovempi ja huomattavasti jäykemmät lamellit kun kitkarenkaassa. Kitkarenkaassa kun pääosin sen pidon tuo pehmeät ja oikein toimivat lamellit. Nastarenkaassa taas lamellit on osittain pelkkää bonusta oikein toimivien nastojen rinnalla.

                  E: Mutta tosiaan oikein säilytetty ja vähän ajettu 3V vanha kitkarengas on todellakin käyttökelpoinen, ei sillä.

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Kyllä, suurinta myrkkyä kitkalle tosiaan on kumin kovettuminen ei niinkään kuluminen.

                    Jostain muuten olen lukenut, että nokian kitkan kulumisen pitäsi vähentyä huomattavasti kun pintaa on n.5mm?

                    Yleensä kitkoissa on puolet lamelleista vain noin 3mm pinnasta tukevuuden säilyttämiseksi edes jollain tasolla, niin 5mm renkaassa alkaa olla puolet lamelleista pois. Rengas tuntuu tukevammalta ja kuluminen hidastuu. Ei nyt ehkä toki kaikissa kitkoissa.

                    En kyllä ymmärrä tuota väitettä, että 5mm kitkassa pito ei ole vähentynyt juuri ollenkaan. :think

                    Mulla ei ainakaan talven ajettu KW22 nastarengas kulunut juuri ollenkaan ja nastatkin lähes kuin uudessa renkaassa.
                    Last edited by bemu2000; 25-09-2012, 22:13.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • r.w.
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2510
                      • Länsirannikko

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      En kyllä ymmärrä tuota väitettä, että 5mm kitkassa pito ei ole vähentynyt juuri ollenkaan. :think
                      Jos tuota väitettä lähdetään ihan maalaisjärjellä avaamaan, niin mieleen tulee näin ensimmäiseksi seuraavat pointit:

                      - Nastat kääntyvät vinoon, kuluvat ja irtoilevat.
                      - Kaikki nastojen viemä rengaspinta on luonnollisesti pois efektiivisestä lamellipinta-alasta. Puhutaan helposti kynnen kokoisista alueista.
                      - Mitta nastan kärjestä kulutuspintaan ei ole vakio, se on uutena jotain ja kuluneena jotain muuta, tuskin kovin lähellä optimia.

                      Ajattelin itsekin ensimmäistä kertaa kokeilla kitkoja tänä talvena. Suorituskyvyn suhteen olen skeptinen, mutta fakta on, että näillä kulmilla sitä nastaa ei ihan kamalasti ole viime talvina tarvittu, joko "kesäkeli", suolattua tietä tai mustaa jäätä. Aika harvoin mitään mihin nasta purisi.
                      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        ..........
                        Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Ei se ole väite vaan testitulos. Tietysti vesi ja loskaliirto huononi.
                          Mitkä renkaat ja missä lehdessä, huomenna kirjastoon lukemaan
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by r.w. View Post
                            Jos tuota väitettä lähdetään ihan maalaisjärjellä avaamaan, niin mieleen tulee näin ensimmäiseksi seuraavat pointit:

                            - Nastat kääntyvät vinoon, kuluvat ja irtoilevat.
                            - Kaikki nastojen viemä rengaspinta on luonnollisesti pois efektiivisestä lamellipinta-alasta. Puhutaan helposti kynnen kokoisista alueista.
                            - Mitta nastan kärjestä kulutuspintaan ei ole vakio, se on uutena jotain ja kuluneena jotain muuta, tuskin kovin lähellä optimia.

                            Ajattelin itsekin ensimmäistä kertaa kokeilla kitkoja tänä talvena. Suorituskyvyn suhteen olen skeptinen, mutta fakta on, että näillä kulmilla sitä nastaa ei ihan kamalasti ole viime talvina tarvittu, joko "kesäkeli", suolattua tietä tai mustaa jäätä. Aika harvoin mitään mihin nasta purisi.

                            Tokihan nastat saa suditeltua talvessakin paskaksi. Oman kokemuksen perusteella nasta on ollut kuluneessa renkaassa ulompana ja pitoa jäisellä pinnalla aina enemmän kuin kitkalla. Kitka on sellasella pinnalla parempi kuluneenakin missä on sitä kitkaa tarjolla, mutta ei jäällä...
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Entäs vuoden vanhat nastat vs kitkat? Väitän, että kitka voittaa kirkkaasti!
                              En siis hirveän väärässä ollut testienkään mukaan vaikka täällä ensiksi lynkattiinkin
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                ........
                                Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 21:59.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎