Originally posted by Ha2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostKävin kirjastossa lainaamassa kaikki viime vuosien talvirengastestejä julkaisevat lehdet. Tuloksia tutkiessani tein yhteenvedon:
Uusi huippunasta on paras talvirengas, hieman parempi kuin huippukitka. Kuluneena homma onkin päin vastoin. Eli jos ajaa joka talvi uusilla nastoilla, voi henkselit paukutellen haukkua kitkakuskeja.
Hyvä kitka ei menetä pitoaan juuri yhtään vaikka kuluu 5mm pinnalle, Tuulilasin testi osoittaa. Jäällä jarrutuksessa eroa vain joitain prosentteja, sama lumella. Erot ovat todella pieniä.
Testworld testi kertoo, että 6mm nastarengas on täysin kelvoton talvikelillä ja häviää 6mm pinnalla olevalle kitkalle ja kutakuinkin kaikille uusille kitkoille/nastoille. Eli turha haukkua halpaa nastarengasta, kun se on kuitenkin parempi kuin talven ajettu merkkinastarengas. Nasta menettää terävyytensä yllättävän nopeasti ja sitten se onkin vain kesärengas.
Lisäksi esim. uusi Michelin kitka pärjää jäällä uusille Pirellin ja Goodyearin nastoille. Jääradalla Nokian kitka on yhtä nopea kuin Nokian nasta.
Kitkarenkaat kehittyy, jatkossa ostan omaani vain kitkarenkaita. Rahat kun ei riitä joka syksy uusiin nastoihin.
Meidän koululuokalle tarjottiin joskus vuonna 2007 rengastestiä, oltaisiin ajettu talvi Rovaniemi-Ivalo väliä johonkin talvirenkaitten kulumistestiin. Hävittiin tarjouskilpailu niin en tiedä miten sen testin kanssa loppujenlopuksi kävi, tuloksia en ikinä nähnyt missään.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
[QUOTE=Driver22;2818849]Minkälaisissa olosuhteissa te siellä eteläsuomessa oikein ajatte ja millaisia kilometrimääriä, kun saatte nastarenkaat pilalle yhdessä talvessa?
Tämän näköisillä. Vaikka tuossa toisessa on valiteltu pyöräteiden kuntoa, kun ei saatana "munamankelilla" voi ajaa ympäri talven, näkee siitä noi ajoradat hyvin.
Last edited by Rale; 24-10-2012, 08:28.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMikä on pilalla? Jos nastan kulmasta mikroskooppisesti terävyys katoaa, ei se enää pure kuten uutena? Silmämääräisesti näyttää vielä hyvältä.
Pitäisi saada parempaa testidataa asiasta, että missä vaiheessa nasta menettää pitonsa. Tuossa Testworldin testissä rengas oli 6mm pinnalla ja kaikki nastat tukevasti paikoillaan ja hyvässä kunnossa, silti ei pitänyt enää mitään.
Puukkokin saattaa näyttää hyvältä, mutta ei leikkaa enää tomaatti nätisti.
Testworld testaa siellä pohjoisessa, turha taas vetää eteläkorttia esiin
Bemu2000 kanssa saman huomion olen tehnyt, että nastarenkaissa nastojen ulonema kasvaa kulumisen myötä, joka parantaa/kompensoi jääpitoa renkaiden muuten kuluessa. Ja niinkun olen jaksanut jankata, se (jääpito) on se mikä mulle merkkaa renkaiden valinnassa enitenF31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Minä ajan pääasiassa etelässä 50-60tkm (talvella 60% ajosta) vuodessa ja isoja maanteitä pitkin, jotka ovat talvisin 98% kesäkeliä vastaavassa kunnossa, niin miksi valitsisin nastarenkaan, joka pysähtyy heikommin "kesäkelillä" kuin kitkarengas 98% ajostani?! Heikommin kitka pitää 2% ajosta ja noilla kilsoilla pitää tietää, koska pitää himmailla ja silloinkaan kitkarenkaan pito ei ole nolla! Kitkoilla ajan kaksi talvea, jolloin toisena talvena tuo 2% ero kaventuu tai kääntyy jopa päälaelleen. Hulluhan olisin jos ajaisin tieten tahtoen 98% talven ajosta heikommin pysähtyvin renkain! Tosin ei tuo nyt ole ollut se ainut kriteeri renkaan mallin valinnassa vaan myös mukavuus, jonka kitkarengas tuo hiljaisuudellaan sekä ajankohta renkaiden vaihdolle voi venähtää loppupäästä sekä aloittaa aiempaa. Polttoaineen kulutus on 0,5L enemmän nastoilla, joka ei tankkia kohden tee paljon euroissa, mutta ne kaikki pienetkin asiat...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostAinakin Marshall on Kumhon tuotemerkki. Kysyitkö muuten hintoja rengas-heikiltä? Sieltä sain viime talvena edullisimman tarjouksen (noranza 2) 235/45/17 kokoisina eivät ole äänekkäät ollenkaan. Pienemmissä kokoluokissa voi olla toisin.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostEn siis hirveän väärässä ollut testienkään mukaan vaikka täällä ensiksi lynkattiinkin
Riippuu millä pinnalla testataan. Jäällä ei kitka voita ja yleensä nuo "pääkallokelit" on kriittisimpiä...
Comment
-
-
[QUOTE=Bmw Master;2818922]Originally posted by VolvoTDi View Post98% kesäkeliä vastaavassa kunnossa, niin miksi valitsisin nastarenkaan, joka pysähtyy heikommin "kesäkelillä" kuin kitkarengas 98% ajostani?! /QUOTE]
Märällä asfaltilla nasta pitää paremmin kuin kitka, samoin vesi/loskaliirto ominaisuudet on nastoissa paremmat. Tuollaista keliä on etelässä aika paljon. Kuivalla asfaltilla kitka on vähän nastaa parempi.
Mielenkiintoinen pikku juttu palastuu testeistä. Kulutuspinnan syvyydessä voi olla 2mm ero uusissa renkaissa merkkien välillä. Jos kuluminen on suunnilleen samaa tasoa, tarkoittaa tuo esim. yhden talven ajoa enemmän!
Ainakin näissä renkaissa mitä minulla on ollut, on kitkoissa ollut uutena 1-2mm vähemmän pintaa kuin nastoissa. Nastoissa taitaa olla aina vähintään 9mm luokkaa?
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostRiippuu millä pinnalla testataan. Jäällä ei kitka voita ja yleensä nuo "pääkallokelit" on kriittisimpiä...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Comment