Tuli eilen laitettua Nankang 235/40-18 e39 touringin alle. Ennen oli Nokian Hakka Z ja zg2 235/45-17 n.5-6mm pinnalla. Välissä ajoin hetken Contin ContiVikingContact 5 kitkarenkailla. Toinen sarja oli 225/55-16 ja toinen 205/60-16, molemmissa sarjoissa ~5mm pintaa.
Ensimmäinen huomio oli, ettei ääntä tule yhtään enempää kuin noista kitkarenkaista Eikä sen enempää kuin Nokialaisistakaan. Hyvät ajaa eikä vetele yhtään.
Mittasin pinnan, keskiurissa 7,9mm ja reunan vinourissa 6,9mm. Saapa nähdä miten kuluu, Nokialaiset kului n.2mm 3500km matkalla
Kängbängit ei ekan vuoden jälkeen juuri enää kulu Jos saat tuoreet renkaat ja ajat paljon ekana kesänä, niin kuluu kohtuullisesti, mutta sen jälkeen kumi kovettuu eikä juuri kulu. Jos laitoit NS-2 niin kannattaa 18" renkaille jo kulmat tarkistaa, jos ei ole ihan hetkeen tarkistettu. Alkaa nimittäin pitää ääntä kun reunat kuluu hampaalle, muutenkin ääni kyllä tulee lisääntymään vanhetessa kun kumi kovettuu.
Kängbängit ei ekan vuoden jälkeen juuri enää kulu Jos saat tuoreet renkaat ja ajat paljon ekana kesänä, niin kuluu kohtuullisesti, mutta sen jälkeen kumi kovettuu eikä juuri kulu. Jos laitoit NS-2 niin kannattaa 18" renkaille jo kulmat tarkistaa, jos ei ole ihan hetkeen tarkistettu. Alkaa nimittäin pitää ääntä kun reunat kuluu hampaalle, muutenkin ääni kyllä tulee lisääntymään vanhetessa kun kumi kovettuu.
Ns-2 juurikin. Paistoleimat tältä vuodelta. Kulmat
juuri säädetty joten toivotaan parasta.
Väittäisin että ehkä seuraava luottohalpis kun NS-2 tästä vähänkään vielä kallistuu ja kuitenkin parempi kuin ihan kinkkikumit.
Eli hintaansa nähden varsin toimiva rengas isoissa kokoluokissa oikeastaan kautta malliston.
Tuli eilen laitettua Nankang 235/40-18 e39 touringin alle. Ennen oli Nokian Hakka Z ja zg2 235/45-17 n.5-6mm pinnalla. Välissä ajoin hetken Contin ContiVikingContact 5 kitkarenkailla. Toinen sarja oli 225/55-16 ja toinen 205/60-16, molemmissa sarjoissa ~5mm pintaa.
Ensimmäinen huomio oli, ettei ääntä tule yhtään enempää kuin noista kitkarenkaista Eikä sen enempää kuin Nokialaisistakaan. Hyvät ajaa eikä vetele yhtään.
Mittasin pinnan, keskiurissa 7,9mm ja reunan vinourissa 6,9mm. Saapa nähdä miten kuluu, Nokialaiset kului n.2mm 3500km matkalla
Oho, masteri alkanu tuunaa ja kehtaa julkisesti myöntää
Vaihda ny äkkiä 15" donitsit takas ettei maine mene
Vaihda ny äkkiä 15" donitsit takas ettei maine mene
Minä taidan kohta laittaa 16" renkaat... Jotenkin vaan rengasmelua tuntuu nyt olevan aivan liikaa. Vai laittaisko 245/40R18 kokoiset renkaat noiden 235/40R18 renkaiden tilalle. Vaikkapa Hankook Evo S2 K117.
Mitä mieltä Hemi on tuosta koon vaihdosta? 245:hän olisi lähempänä oikeaa E39:n kokoa.
Minä taidan kohta laittaa 16" renkaat... Jotenkin vaan rengasmelua tuntuu nyt olevan aivan liikaa. Vai laittaisko 245/40R18 kokoiset renkaat noiden 235/40R18 renkaiden tilalle. Vaikkapa Hankook Evo S2 K117.
Mitä mieltä Hemi on tuosta koon vaihdosta? 245:hän olisi lähempänä oikeaa E39:n kokoa.
Tuolla kokoerolla ei ole mitään merkitystä.
Sillä puolestaan on, onko renkaan ominaisuudet painotettu sporttisuuteen vai mukavuuteen. Ihan kaikkea ei vain saa samassa paketissa.
...tai sanotaan että aioin jo tässä muutama viikko sitten aidosti luulla että saa, kun pyöräytin yhden vaihdokin alle uunituoreet 225/40-18" pinnatut Ässät...
Oho, masteri alkanu tuunaa ja kehtaa julkisesti myöntää
Vaihda ny äkkiä 15" donitsit takas ettei maine mene
Sama tuli heti mieleen,kun 205/60R16 kumien käyttäjä on siirtynyt 17" kautta vielä isompiin ja matalampiin.Ja kehuu vielä niitä.Pitäisikö alkaa huolestumaan?
Minä taidan kohta laittaa 16" renkaat... Jotenkin vaan rengasmelua tuntuu nyt olevan aivan liikaa.
Juuri testasin pohjoistamaista 16" kitkaa eikä melussa ollut eroa 17" Nokiaan tai 18" Nankangiin. Olen hyvin yllättynyt, jopa tuo sillansauma efekti on parempi 18"...
Sama tuli heti mieleen,kun 205/60R16 kumien käyttäjä on siirtynyt 17" kautta vielä isompiin ja matalampiin.Ja kehuu vielä niitä.Pitäisikö alkaa huolestumaan?
Tänään kusti polki 17" vanteet talvirenkaita varten, mihin tämä lopulta johtaa? M-sport etupuskuriin?
Tuolla kokoerolla ei ole mitään merkitystä.
Sillä puolestaan on, onko renkaan ominaisuudet painotettu sporttisuuteen vai mukavuuteen. Ihan kaikkea ei vain saa samassa paketissa.
Tulisihan 245:llä hiukan lisää korkeutta profiiliin. Minä olin ihan tyytyväinen kun taannoin alla oli uudet Hankook S1 Evot, mutta tämä nykytilanne (Nexen N8000 edessä ja Hankook V12 takana) on surkea, fiilis on kuin tiessä olisi aina alkukevään karkeaa asfalttia. Mihin tuossa Hankook S1:ssä sitten oli painotettu? Ja millä renkaalla saan saman tuloksen? (S1 renkaita ei kai enää tehdä)
Tuli sitten tilattua Achilles ATR sportit 235/35/19 koossa koliysiin. Hintaa jäi muikeat 150€ kotiovelle, kyseessä siis 2kpl. Odotukset eivät ole korkealla mutta ainahan voi yllättyä
Juuri testasin pohjoistamaista 16" kitkaa eikä melussa ollut eroa 17" Nokiaan tai 18" Nankangiin. Olen hyvin yllättynyt, jopa tuo sillansauma efekti on parempi 18"...
Mutta entä ajettavuus ja nopeat väistöt? Miten vetelät nuo Nankangit ovat? 16" kitkojen luokkaa siinäkin...?
Sillansauma-efektistähän taisin jo aiemmin kertoakin, E39:n jousitus ei vaan toimi jos rengas joustaa liikaa. Tosin, eipä E39:n jousitus silti mikään hyvä tuollaisissa ole, se vaan ei tunnu kunnolla ehtivän mukaan siihen iskuun. Tiedä sitten saisiko sitä millään paremmaksi, siis jollain coilover-sarjalla jossa olisi kunnolla säätöjä.
Mutta entä ajettavuus ja nopeat väistöt? Miten vetelät nuo Nankangit ovat? 16" kitkojen luokkaa siinäkin...?
Nuo 16" kitkat oli hengenvaaralliset moottoritienopeudessa. Nankangit ihan eriplaneetalta ajettavuudeltaan ja reagoinniltaan. En huomaa eroa edes 17" Nokialaisiin, niistä takana oli jäykkärunkoinen ZG2. Ei tuo wagon e39 muutenkaan ole mikään mikroautomainen ajaa, mun mielestä Nankagin löysyys ei haittaa.
Tuli sitten tilattua Achilles ATR sportit 235/35/19 koossa koliysiin. Hintaa jäi muikeat 150€ kotiovelle, kyseessä siis 2kpl. Odotukset eivät ole korkealla mutta ainahan voi yllättyä
Itellä on toistakesää alla samaiset renkaat (2kpl) koossa 275/30-19. Kyllä noilla arkiajelut hoituu hienosti. Ihan on hintansa veroset!
e39 523iA -97 e87 120d -10 e30 M-tech II v8 cabrio -93 Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88 Ex e30 325 M-tech II m52 -89
Ex e60 530i -03 Ex e39 528 Touring -97 Ex e39 540iA -97 Ex e36 328 Coupe -96 Ex e34 535 -91
Mutta entä ajettavuus ja nopeat väistöt? Miten vetelät nuo Nankangit ovat? 16" kitkojen luokkaa siinäkin...?
Sillansauma-efektistähän taisin jo aiemmin kertoakin, E39:n jousitus ei vaan toimi jos rengas joustaa liikaa. Tosin, eipä E39:n jousitus silti mikään hyvä tuollaisissa ole, se vaan ei tunnu kunnolla ehtivän mukaan siihen iskuun. Tiedä sitten saisiko sitä millään paremmaksi, siis jollain coilover-sarjalla jossa olisi kunnolla säätöjä.
Siis ei nankangit todellakaan ole mistää vetelimmästä päästä.
Comment