Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6217
    • Helsinki

    Originally posted by pazq View Post
    Kittejä löytyy myös ruostesuojalla, mitkä tarkoitettu paljaalle pellille jos jännittää. Paljaalle myö ne töissäkin vedetään ja sillee tehny itsekin kaikki nämä vuodet. Kunhan ei ruosteen päälle vedä ja pelti on ehjä niin kyllä ne pysyy. 2k epoksikittiä eli tinankorviketta voi myös käyttää ja se onkin sitten kovaa tavaraa. Siinä voi myös olla että sulla jääny se kitti liian huokoiseksi, tai pohjamaali ei ole kunnolla kuivunut ja vetäny sen koko paketin myttyyn kun kuivunut viimein :think millä aikataululla oot maalannu uutta kerrosta?
    Joo, mulle tarjottiin kittiä ruostesuojalla. Kattelin noita halkeemia tarkemmin ja yritin vähän aukoa lisää mielenkiinnosta, maali on kovaa kiinni siinä, mutta siitä kohtaa mistä haljennut näyttäisi, sellaiselta että huokoiseksi jäänyt. Niissä kohtii missä muualla on vähän kittiä, ei mitään halkeemia oo...
    Kitti sai kuivua kesällä niin, että hallissa oli noin 30 astetta lämmintä n.2-3pvä, hion kuivana kitin tasaiseksi ja siinä ainakin vaikutti kuivalta, toivottavasti. Sitten pohjamaali oli siinä 24 tuntia, sitten piti jo auto saada ulos.
    Kun se tässä just tekee vaikeaksi hommat, kun ympärillä on sellaista porukkaa joka ei oikein ajattele toisten projekteja tai siis niitä ei paskaakaa kiinnosta ja sitten sitä myöten aikataulu on tiukka välillä..Mutta talli/tallissa olevat muut/tallin ilmasto/ovien auki pitäminen jne, teki siitä todella haastavan. Niin joutu tekee näin päin nyt...Mulla oli talvella paljaat pellit kun hallissa ei ollut lämmitystä, ei ollut ongelmiaa että ruostuu, kun oli kuivaa. No kevät tuli, niin hallin asukki, alkoi pitää ovea auki, kosteus tuli sisään ja alkoi jo tulee pintaruostetta pelteihin..


    Edit millaista kittiä tuohon nyt sitten kannataisi laittaa, kun hion auki siitä kohtiin missä ne halkeemat on ja ylikin, sitten hion sen kitin pois sieltä. Koitan saada sen kitin ohueksi ja täytettyä, sitten laitan pohjamaalin vaan päälle
    Last edited by MikeDry; 17-07-2022, 21:37.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3175
      • 47200

      CarSystem on ollu ihan ok levittää ja hioa. Tietyt kitit jää kovin huokoisiksi vaikka yrittää vetää tiukalle sen, eikä edes nitrokitti täytä niitä koloja kun on liian pieniä sille, mutta silti ne näkyy heti maalissa. Siihen on taas hiontaväri ratkaisu, tai toinen kitti ohuena kerroksena. Ollaan käytetty würtistä saatavaa, carsystemin ja sitten on 3M paineilmaruutta kans jos pitää mälvätä isoja alueita kerralla

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6217
        • Helsinki

        jees, kiitos vinkeistä. Tuota carsystem kittiä siel on nyt, en muista mitä niistä. Haen sitä varmaan, niin samalla tuota carsystem hionta maalia
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Tarviiko paljas lasikuitupinta muovitartuntaa?
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3175
            • 47200

            Ite ainakin vetäny vaan täyttävän pohjavärin eikä ole ongelmaa ollut. Uusiin kuitupuskureihin vetäsin epoksit sisälle ja ulos ja akryylin sen jälkeen, myös sisälle koska se epoksi ei ole täysin sulkeva ja muuten voi kuplia kosteudesta se ulkopinta. Kokemusta on siitä kuplimisesta ja tirskahti oikein vettä rakkulasta nyt on kestänyt hyvänä

            Comment

            • SanMiguel
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 1035
              • Kirkkonummi

              Jos kitti ei halkeile, vaan maali siinä päällä niin lähtisin kyllä etsimään sitä virhettä siitä kitin päältä. Viellä ei oo ikinä tullut vastaan kittiä mikä aiheuttaisi yhtään mitään päälle tuleviin maalikerroksiin. Toki perus painumisia jne mitkä näkyy pinnassa, mutta ei sen kummempia. Toki tarina muuttuu hyvin nopeasti jos kitti paljaana seisottaa vaikka vesisateessa tai tosiaan vesissä hioo mutta sillonkin voi käydä peilistä katsomassa missä vika piilee

              Herää kysymys että mitä tarkoittaa 2k maali? Puhutaanko spray maaleista missä on laukastava kapseli pohjassa, jostain mastonin ”2k” maaleista vai ihan oikeista kaksikomponenttisista maaleista mihin sekotetaan käytettävä tuote ja kovettaja erikseen ja ruiskulla maalataan?

              Nopeasti rivien välistä kuullostaa hyvin vahvasti kannu maaleille ja aika suoraan joltain mastonin tuotteilta mitä mainostetaan 2k kamoina :think

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6217
                • Helsinki

                Originally posted by SanMiguel View Post
                Jos kitti ei halkeile, vaan maali siinä päällä niin lähtisin kyllä etsimään sitä virhettä siitä kitin päältä. Viellä ei oo ikinä tullut vastaan kittiä mikä aiheuttaisi yhtään mitään päälle tuleviin maalikerroksiin. Toki perus painumisia jne mitkä näkyy pinnassa, mutta ei sen kummempia. Toki tarina muuttuu hyvin nopeasti jos kitti paljaana seisottaa vaikka vesisateessa tai tosiaan vesissä hioo mutta sillonkin voi käydä peilistä katsomassa missä vika piilee

                Herää kysymys että mitä tarkoittaa 2k maali? Puhutaanko spray maaleista missä on laukastava kapseli pohjassa, jostain mastonin ”2k” maaleista vai ihan oikeista kaksikomponenttisista maaleista mihin sekotetaan käytettävä tuote ja kovettaja erikseen ja ruiskulla maalataan?

                Nopeasti rivien välistä kuullostaa hyvin vahvasti kannu maaleille ja aika suoraan joltain mastonin tuotteilta mitä mainostetaan 2k kamoina :think
                Ei ole seisotettu vesi sateessa, hallissa missä ok ilmanvaihto ja kesällä oli n.30 astetta lämmitä, kosteusprosentti oli silloin n.40%, kittaus tehty perjantai päivällä, sai kuivua sunnuntaihin asti(nosto-ovea ei ole avattu missään välissä, ettei jostain syystä kostetta pääse sisään), kun omasta mielestä oli kuiva. Hiottu kuivana, ei todellakaan veden kanssa, sitten kun hiottu, putsattu ja odotettu että ylimääriset puhdistusaineet haihtunut, sitten päälle, 2 komponetti maalia(eli maali ja kovettaja eri purkeisssa) oli itse asiassa tätä CarSystem 2K Air Plus hiontaväri 1L+kovettaja 0,25L tota on kintin alla ja päällä, sitten raptor lavapinnoite 2 komponentti maali missä maali ja kovettaja eripulloissa U-Pol Raptor Liner musta, 4 pullon setti ja maalit olivat varmasti kuivia.
                Halkeillut kitin päältä pala, sitten vieressä näkyy pieniä halkeemia. Konepellissä taas ei oo mitää, eikä takakontin reunassa, samalla tavalla tehty.

                En tiedä muista, mutta mun on helpompi puhua 2k maaleista(eli maali ja kovettava eripurkeissa), 1k on sitten perus paukkupullo ja 2k spray maali purkki, niin kyllä sanon siitä erikseen.
                Koska muuten tulisi väärää pohjatietoa, varsinki jos kysyn neuvoa, näköjään jäi mainitsematta ja unohtu laittaa lisä tietoa että mitä maalia on käytetty.
                Nyt varmaan pitäisi olla oikein, kitti taisi olla tätä Carsystem Multi kitti + kov. 1,0kg

                Jos tohon autoon tulee kannumaalia, mun toimesta, niin korkeintaa joku pieni kaikka ja se on 2k paukkupullosta, ei enään koskaan 1k paukkupulloja, kiitos. Mielellään käytän 2k maalia(eli maali ja kovettaja eri purkeissa) ja pensseliä, jos joutuu korjausmaalaa
                Last edited by MikeDry; 19-07-2022, 20:14.
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  Joo ihan sillä kysyin tota 2k tuotteita tai mitä sillä tarkoitetaan, koska ei olisi ollut ihan ensimmäinen ihmeellisyys kerta missä on loppujaan käynyt kuitenkin ilmi että on käytetty jotain mastonin 2k maalia mikä on kuitenkin loppujaan niin kaukana oikeista 2k maaleista kun vaan voi.
                  Itse noita on tullut testailtua ihan mielenkiinnosta erillaisiin vähäpätöisiin nippeleihin ja nappeleihin sitä mukaa kun niitä on yritetty markkinoille työntää ”maailmaa ja teknologiaa mullistavina tuotteina” ja lähestulkoon aina on saanut naureskella itsekseen.

                  Tässä sun tapauksessa ei kyllä ihan suoraan tuu mitään järkevää selitystä mieleen, tuotteet tuntuu olevan kunnossa ja menetelmät kanssa. Se on melkolailla varmaa että kitti ei sitä halkeilua/lohkeilua aiheuta. Ja melkein sanoisin että raptoriakaan ei saa niin väärin tehtyä että jotain reaktioita saisi aikaiseksi. Tosin sen kanssa omat käyttökokemukset on kohtuu rajatut ja käyttökerrat hyvin rajalliset. Sinänsä outoa tästä tekee se että väri on halki pekästään kitin päältä eikä sen vierestä, eikä kitti itsessään ole halki. Sekään ei suoraan johda pohjamaalin suuntaan vaikka vähän siihen suuntaan tekis mieli kuitenkin kallistua.

                  Jos pohjamaali sen aiheuttaisi niin yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona pitäisin liian härskejä kerros vahvuuksia, näytti olevan kohtuu vikkelä filleri ja korkea käytetty lämpötila joka voi olla todella huono yhdistelmä. Ainakin päivittäisessä ammatti käytössä saa paljon haasteita aikaiseksi tämä kyseinen yhdistelmä. Liian paksulla kalvovahvuudella kovassa lämpötilassa menee ruiskutetun kerroksen pinta mataksi/ eli kiinni liian aikaisin ja pohjaväri jää sisältä herkästi viellä märäksi (liuottimet ei pääse haihtumaan ja jää sinne sisään muhimaan) tämä voi aiheuttaa jo itsessää halkeilua jos käytetyllä fillerillä on vähänkään tapumuksia sen suhteen. Siihen kun luontevasti laskee viellä reilut täytöt päälle kerros kerroksen perään vaikka sen kolme-neljäkin reissua niin ongelmia voi olla tiedossa. Tämä nyt on yksi visio, ei tosin tue yhtään sitä että halkeaa ja lohkeaa pelkästään kitin päältä eikä sen vierestä.

                  Sitten herää kysymys että millä liat pölyt ja paskat on pyyhtitty pohjustetulta/kitatulta alueelta? Tässäkin on virheelle mahdollisuus jos käytetty tuote on täysin soveltumaton aiheeseen tai jostain syystä huokonen kitti on jäänyt vähänkään kosteaksi jostain liuotinpesuaineesta :think

                  Nämä nyt on vaan jotain visioita ja ajatuksia, eikä välttämättä osu sinne päinkään todellisen syyn löytämiseksi. Kemikaalien kanssa puuhastellessa ei tarvita edes kovin erikoista muuttujaa mukaan kun kaikki menee päin persettä

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6217
                    • Helsinki

                    Joo ja tässä kohtaa on hyvä antaa pohjatietoa kunnolla, kun tässä oppii itsekkin ja se vähän "harmittaa", kun se alue mikä pitäisi hioo tai ehkä jos riittää vain siitä kohta missä halkeemia. Puhdistus aina oli tämä Carsystem Silicone Remover Mild 1L

                    No nytkun puhut tuosts puhdistusaineesta, kalvopaksuudesta jne. Tota puhdistusainetta ei kumminkaan tullut lotrattua, pyyhintä vain. Mutta mutta jos jostan kohtaa kitti olisi jäänyt huokoiseksi ja tuota jäänyt sinne alle.
                    Tai että kalvopaksuus on liikaa, mut ruiskutin vain kevyen värin kitin päällä, voi olla että meni liikaa, sit raptor päälle, kun tiesin että raptorilla peitän.
                    Jos ens viikonloppuna kerkee, niin koitan tutkiskella lisää tuota.

                    Edittiä, eli näytin fyysisesti duunissa työkaverilla jolla on parempi näkymys kuin oma.
                    Hän on sitä mieltä, että toisella puolella oleva halkeema olisi siitä, että kitti ei olisi tarpeeksi kuiva, kun maalattu päälle, niin halki sen takia, joo ihan looginen kyllä. Ja tätä aikaisemmin pohdiskellut juttu, olis siitä että en ole vaan hionnut tarpeeksi eli kitti jäänyt huokoiseksi tai jotain vastaavaa...eli näyttää siltä, että oon tehnyt liian nopeasti kumminkin, vaikka omasta mielestä olisi ollut kuiva. No eikun tehdään uudelleen
                    Last edited by MikeDry; 20-07-2022, 09:37.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3175
                      • 47200

                      Et pysty hiomaan kittiä jos se ei ole kuiva. Menee papanaksi ja tukkii heti paperin. Silikonin poistoainekin haihtuu aika vikkelään pinnoilta kun on vaan pyyhitty. Huokoisuus taas ei itsessään ole halkeamia ainakaan itellä aiheuttanut. Kallistun ennemmin tuonne miguelin suuntaan myös että liian nopeat kovettimet vallitsevaan lämpötilaan nähden.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        Originally posted by pazq View Post
                        Ite ainakin vetäny vaan täyttävän pohjavärin eikä ole ongelmaa ollut. Uusiin kuitupuskureihin vetäsin epoksit sisälle ja ulos ja akryylin sen jälkeen, myös sisälle koska se epoksi ei ole täysin sulkeva ja muuten voi kuplia kosteudesta se ulkopinta. Kokemusta on siitä kuplimisesta ja tirskahti oikein vettä rakkulasta nyt on kestänyt hyvänä
                        Kiitos
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6217
                          • Helsinki

                          Originally posted by pazq View Post
                          Et pysty hiomaan kittiä jos se ei ole kuiva. Menee papanaksi ja tukkii heti paperin. Silikonin poistoainekin haihtuu aika vikkelään pinnoilta kun on vaan pyyhitty. Huokoisuus taas ei itsessään ole halkeamia ainakaan itellä aiheuttanut. Kallistun ennemmin tuonne miguelin suuntaan myös että liian nopeat kovettimet vallitsevaan lämpötilaan nähden.
                          Joo, luultavasti jotain tälläistä, myös mielenkiinnosta kaivoin lisää auki, niin jotain olen mokannut ja pahasti, kun kitti irtoaa toisistaan, eli se pala mikä lähtee irti, siis kovaa se on kiinni, niin taustalla on myös kiittiä...No mokattu mikä mokattu. Nyt on sillain paska tilanne, kun on viikonloput aikaa tehdä, eli perjantaina auto sisään, hioo se kittiin asti pois, sitten pieni kittaus uudelleen, että jos se saisi kuivua sunnuntaihin asti, kun eikö voi vähän auttaa kuivumista kuumailmapuhaltimella varovasti, ettei polta??

                          Kun sunnutaina pitää saada pohjamaali kitin päälle, onko hyvä vetää esin ohut herho ja antaa kuivua, sitten uusi peittävä pinta päälle. Kun mietin että jos pystyisi vielä laittaa pintaväriä päälle:think
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3175
                            • 47200

                            Hioo kitit pois ja vetää uuden. Tööttää vaikka nökön enemmän kovetetta jos tuntuu olevan kiire kyllä se reilussa vartissa pitäis kuivua hiottavaksi asti. Pohjamaalissa pari märkää kerrosta piisaa, tai harso ja märäksi melkein heti perään. Liian kauaa (+24h) ei saa odottaa pintamaalin vedon ja pohjamaalin välillä. Silleen että on matta joka puolelta niin voit vetää jo pintamaalin, jos ne on liukkaria molemmat ja varmasti onkin. Vesimassan kanssa noi on tavallaan tarkempia mut samalla tavalla nekin kuivuu. Pääsääntö on "märkää-märälle" vedoissa että mitä ulompi kerros niin ei nopeampia kovettajia/ohenteita kuin alla olevassa ettei tule kuplia ja rakkuloita jos pyyhkii yhtäkyytiä kaikki läpi.

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6217
                              • Helsinki

                              Kiitos avusta...katotaan mitä käy
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • pazq
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 3175
                                • 47200

                                Menee se välillä vihkoon ihan tosissaan itelläkin noi maalailut. Kaverin yamahan tankin ja takakatteen maalasin sunnuntaina ja valkkasin akryylit koneelta väriksi eikä niissä mitään tullutkaan. Sitten ne yamaha tekstien laitot menikin pieleen kun tuli ryppy yhteen kirjaimeen molemmin puolin ja homma jäi siihen kun ei ollu enempää tarroja. Tänään se toi sapluunat että mä maalaan ne niin on ohuempi eikä jää niin koholleen. Olin sekotushuoneessa ja valmiina eilinen akryyli, ja viimehetken muutos että vedänki vesivärillä ne tekstit ja vähän levennän samalla raitaa peräkatteesta. No ensinnäkin 4x vedin väriä että peittää vanhan allensa sävyn ja rajan puolesta. Sitten kun sain väriä tarpeeks ja kuivateltua 30min yhteensä niin aloin purkamaan suojauksia ja sapluunoita. Rajateippi märkänä veti jotkut erikoissähköt itteensä ja muutama punanen "maalisiima" tottakai vetäs ittensä vaaleaan pintaan kiinni. No lähtee tinnerillä kun varovasti pyyhkii rajaa pitkin, mutta, jäi perkele sapluunasta liimat siihen pintaan. Taas 15min uunitusta että kuivuu vesimassat varmasti ja vielä jäähdytys päälle. Sitten varovasti kokeilemaan 3m citruksella liimoja pois ja samantien vesimassat sulaa ja toi oli se miedoin aine liimojen poistoon mitä meillä on. Taas kaverille soittoa että käyppä teettämässä uudet sapluunat että huomenna kolmas yritys. No nyt vedän sillä akryylilla ne tekstit ja liimat voi pestä sen jälkeen ihan millä vaan ja lopuksi lakka päälle.

                                Että ei se pelkkää nousuhumalaa ja siemensyöksyä ole tuolla oikeissa oloissakaan tehdessä aina, vaikka sanookin etukäteen että joo sellanen 5h menee aikaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎