Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Originally posted by MikkoJII View Post
    Kyseessä E32 pakoputken takaosa.

    Olisi ajatuksissa puhaltaa tuosta putkesta pintaruosteet pois soodalla ja sen jälkeen vetäistä siihen jonkin maalin päälle ruiskulla kun nuita putkia ei ihan puissa kasva. Onko tuohon olemassa jotain hyvää käyttökohteeseen sopivaa maalia? Kuumakestoa varmaan nyt ainakin.
    Soodalla ei ruoste kyllä taida lähteä.

    Puhalla hiekalla.

    Sinkkispray kestää kuumuutta varsin hyvin.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1274
      • Kajjjaani

      Pitäisi sigun kulkineen pohjasta korjata pari ruostekohtaa viime kesäisen massauksen jäljiltä ja tiedustelisin mitä raati on mieltä reseptistä.

      1. Ruosteitten poisto metalliharjaksilla (hiekkapuhallusta ei käytettävissä)
      2. Fosforihappokäsittely (IKH 85%)
      3. 2K-epoksi (Temacoat RM 40)
      4. Kiveniskumassa
      Last edited by alpine3; 21-06-2020, 01:56.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • e30_M-tech1
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 340
        • Tampere

        Helman ruosteet

        Kysyisin kun ollaan ekan ruoste pilkun kanssa vaiheessa, jossa 2k happo pohja on vedetty, niin käykö päälle 1k filleri kilikalista, vaiko sekotellaanko ruiskulla vedettävä 2k filleri, jonka jälkeen pintamaali, jonka jälkeen seuraava tikkuaskia pienenpi ruoste kohta saa samat käsittelyt kertaa 10 uudestaan ympäri autoa��
        Vai voiko auton napata ajoon vesisateeseen, jossakin työvaiheessa ennen pintamaalia, tai olla ajelematta,
        mutta kumminkin niin,niin että maalaa pintamaalit kerralla joka spottiin??
        Muutama päivä menee aina kuhunkin ruostekohtaan niin ei niitä useaksi päiväksi ruostepölyssä vitsisi paljaale pellillekään jättää..

        Löytyi tuollainen teollisuusmaaliopas:

        1k, 2k, alkydi, epoksi, polyuretaani, sinkki, sekö happomaalit ja näiden toimintaperiaatteet selkeästi selitettynä! =)
        Last edited by e30_M-tech1; 05-07-2020, 09:20. Reason: Pilkut...
        Nykyiset:e39 530i & e36 325
        ---------------------------------------------------
        Exät:
        vw golffi
        e46 328 -00
        e30 320 -87
        e30 325 -83
        e36 325 -91
        e36 328 -98
        e30 325 M-tech1 -87

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4995
          • Forssa

          Originally posted by e30_M-tech1 View Post
          Kysyisin kun ollaan ekan ruoste pilkun kanssa vaiheessa, jossa 2k happo pohja on vedetty, niin käykö päälle 1k filleri kilikalista, vaiko sekotellaanko ruiskulla vedettävä 2k filleri, jonka jälkeen pintamaali, jonka jälkeen seuraava tikkuaskia pienenpi ruoste kohta saa samat käsittelyt kertaa 10 uudestaan ympäri autoa��
          Vai voiko auton napata ajoon vesisateeseen, jossakin työvaiheessa ennen pintamaalia, tai olla ajelematta,
          mutta kumminkin niin,niin että maalaa pintamaalit kerralla joka spottiin??
          Muutama päivä menee aina kuhunkin ruostekohtaan niin ei niitä useaksi päiväksi ruostepölyssä vitsisi paljaale pellillekään jättää..
          Käyhän se 1k:kin mutta jos vaan ruisku käytettävissä niin ilman muuta 2k aineilla. Meinasitko siis hapon päälle vetää ns hiontavärin? Sillä voit ajella kyllä mutta ei ihan kovin pitkäksi aikaa kannata jättää, koska melko pehmeäähän se on ja jos kovin saa kivisuihkua ym. niin ei hyvä. Suojaa vaikka kohta esimerkiksi teipillä jos pitkäksi aikaa jää vaiheeseen.
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4995
            • Forssa

            Originally posted by alpine3 View Post
            Pitäisi sigun kulkineen pohjasta korjata pari ruostekohtaa viime kesäisen massauksen jäljiltä ja tiedustelisin mitä raati on mieltä reseptistä.

            1. Ruosteitten poisto metalliharjaksilla (hiekkapuhallusta ei käytettävissä)
            2. Fosforihappokäsittely (IKH 85%)
            3. 2K-epoksi (Temacoat RM 40)
            4. Kiveniskumassa
            Ihan hyvä setti tuo on, tommonen temacoatti kun siellä olisi koko pohjan alueella niin saisi aikalailla huoletta olla. Nykyään näiden pohjien ”ruostesuojaus” on lähinnä vitsi.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1274
              • Kajjjaani

              Originally posted by mikae34 View Post
              Ihan hyvä setti tuo on, tommonen temacoatti kun siellä olisi koko pohjan alueella niin saisi aikalailla huoletta olla. Nykyään näiden pohjien ”ruostesuojaus” on lähinnä vitsi.
              Joo noin tuli tehtyä paitsi Temacoatin sijaan laitoin Teknoplastin primer vitosta kun sitä sai litran pöntössä kun Temacotia sai vain kolmen litran pöntöissä. Maalikaupan myyjä soitti jonnekin valmistajan neuvontaan ja on kuulema vastaavaa ainetta. Päälle vielä kotelosuoja ja alustamassa niin josko tuo nyt kestäisi. Tiedä oliko tuo kotelosuoja tuohon massan alle välttämätön mutta ompahan sekin. Kyllähän tuo pohja on tehtaan jäljiltä aika surkeasti pinnoitettu.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4995
                • Forssa

                Originally posted by alpine3 View Post
                Joo noin tuli tehtyä paitsi Temacoatin sijaan laitoin Teknoplastin primer vitosta kun sitä sai litran pöntössä kun Temacotia sai vain kolmen litran pöntöissä. Maalikaupan myyjä soitti jonnekin valmistajan neuvontaan ja on kuulema vastaavaa ainetta. Päälle vielä kotelosuoja ja alustamassa niin josko tuo nyt kestäisi. Tiedä oliko tuo kotelosuoja tuohon massan alle välttämätön mutta ompahan sekin. Kyllähän tuo pohja on tehtaan jäljiltä aika surkeasti pinnoitettu.
                Suojaukset loppuivat jossain kohtaa e39/46 jälkeen. Oma edellinen e63, 108tkm ajettu, oli pohjan osalta joka puolelta aivan ruosteessa. Ei vielä mätä mutta hyvää vauhtia siihen menossa. Tuossa on talossa myös hyvä e39, jota hiljattain katselin nosturilla ja pohja aikalailla täysin priima.
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  E39 peilien alumiini rungon maalaus. Elikkä maalit hilseilee aikalailla tuosta alumiinin päältä. Pitäisikö nuo puhaltaa vai meneekö hiomalla? Alumiini taisi tarvita oman happopohjan?
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • LyyraN
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2011
                    • 386
                    • Kouvola/Kotka

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    E39 peilien alumiini rungon maalaus. Elikkä maalit hilseilee aikalailla tuosta alumiinin päältä. Pitäisikö nuo puhaltaa vai meneekö hiomalla? Alumiini taisi tarvita oman happopohjan?
                    Ite oon vaan hionu hapettumat pois. Voit kans puhaltaa. Hirvoselta käyt kamat, nii ne kyllä kertoo mitä laittaa mihinki väliin. Ite oon ruiskinu ppg:n d8092 etch primerit paljaalle alumiinille. Siihen sit tummanharmaa märkäämärälle ja mustat pintaan.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Oletteko käyttäneet fosforihappoa ruosteen poistoon? Ostin IKH:lta 85% fosforihappoa ja vähän testailin romurautaan tuon toimivuutta. Hyvin tuntuu ruoste lähtevän, mutta miten olette hoitaneet pinnan jatkokäsittelyn? Jääkö sinkityn pellin sinkitys ehjäksi vai viekö fosforihappo sen mennessään?
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3112

                        E28:n kylkilistojen maalaus? Ovat sellaista joustavaa kumimaista. Saako niissä kestämään maalin? Ensisijaisesti pitäisi saada se metallinen kiiltävä osuus mustattua, mutta jos saisi koko listan maalattua niin siistimpi saattaisi tulla.

                        Millä metodeilla ehdotatte?

                        Edit: vai ihanko vaan Mastonin kumimaalilla?
                        Last edited by poke; 03-08-2020, 12:46.
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • Gemmi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 3355
                          • Espoo

                          Originally posted by poke View Post
                          E28:n kylkilistojen maalaus? Ovat sellaista joustavaa kumimaista. Saako niissä kestämään maalin? Ensisijaisesti pitäisi saada se metallinen kiiltävä osuus mustattua, mutta jos saisi koko listan maalattua niin siistimpi saattaisi tulla.

                          Millä metodeilla ehdotatte?

                          Edit: vai ihanko vaan Mastonin kumimaalilla?
                          Noissa ns kromi osissa pysyy maalit helvetin huonosti, mutta joko teippaus tai sit kumimaali niin pysyy varmasti :think

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2727
                            • .fi

                            Originally posted by markok View Post
                            Oletteko käyttäneet fosforihappoa ruosteen poistoon? Ostin IKH:lta 85% fosforihappoa ja vähän testailin romurautaan tuon toimivuutta. Hyvin tuntuu ruoste lähtevän, mutta miten olette hoitaneet pinnan jatkokäsittelyn? Jääkö sinkityn pellin sinkitys ehjäksi vai viekö fosforihappo sen mennessään?
                            Mihin oot päätynyt? (Muiltakin toki tähän yhä vastauksia haluaisin).

                            Itsellä sigun tuoreemmassa toukassa takaluukun pumppujen "onkalo" kaipais käsittelyä,
                            ja vaikka tuossa nyt voisi päästä suht pitkälle vain hiekkaakin puhaltamalla, niin
                            mieluusti tuolla IKH:n vahval fosforihapol "varmistaisin", eli mitä tehdä hapon kanssa/jälkeen?
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by aae30 View Post
                              Mihin oot päätynyt? (Muiltakin toki tähän yhä vastauksia haluaisin).

                              Itsellä sigun tuoreemmassa toukassa takaluukun pumppujen "onkalo" kaipais käsittelyä,
                              ja vaikka tuossa nyt voisi päästä suht pitkälle vain hiekkaakin puhaltamalla, niin
                              mieluusti tuolla IKH:n vahval fosforihapol "varmistaisin", eli mitä tehdä hapon kanssa/jälkeen?
                              Kyseisen tuotteen tuoteselostuksessa sanotaan, että pesu käsittelyn jälkeen ei ole välttämätöntä, mutta itse olen havainnut, että pesu kannattaa tehdä. Muuten hapon täydellinen poistaminen ennen maalausta on aika hankalaa. En ole edelleenkään löytänyt tietoa miten sinkityksen käy happokäsittelyn yhteydessä. Itse olen happokäsittelyn jälkeen tehnyt normaalin pohjamaalauksen ja sitten pinnat. Aika näyttää miten onnistunut käsittely tuo lopulta on. Happoon kannattaa sekoittaa jotain jäykistävää ainetta esim. tapettiliisteriä, että sen saa pysymään pinnalla. Muuten ainetta joutuu sivellä koko ajan. Sellainen varoituksen sana vielä fosforihaposta, että paljasta ihoa ei paljoa kannata olla näkyvissä kun käsittelyä tekee ja suojalasit on oikeasti oltava päässä vaikka itsekin olen huono suojavarusteita käyttämään.

                              Onko kellään käytännön kokemusta miten iso ero on pinnan kestossa onko ruosteeton rauta pohjamaalattu 2k-happopohjamaalilla vai jollain 1k ruosteenesto pohjamaalilla kuten Ferrex? Lähinnä erilaisten koneiden pohjamaalausta olen miettinyt viitsiikö aina sekoitella happopohjia vai voisiko helpompaa keinoa käyttää siten, ettei pinnan kesto ratkaisevasti lyhenisi.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • ThePura
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2017
                                • 54
                                • Iisalmi

                                En oo varma oonko oikeassa paikassa mutta osaisiko joku täältä kertoa suuntaa antavaa hinta-arviota uuden etupuskurin maalauksesta? :think:think

                                Vanha puskuri alkaa olla niin kiveniskemillä että paremman/halvemman saa kun ostaa uuden. Samalla saa päivitettyä hiukan sporttisempaan suuntaan koko autoa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎