Maalaushommat sen verranvieraita, et parempi kysyä heti alkuun vinkkejä. Käyttis Toyota saanut katon etureunaan, heti tuulilasin viereen sen verran iskua, että alkanut kukka kasvaan. Siinä on kolme näkyvää ruostepaikkaa, isoin peukalonpään kokoinen. Priimaks tuota ei taida saada kuin irrottamalla tuulilasi ja maalaamalla koko katto, mutta millä tuon saisi pysäytettyä ettei pahasti laajenis?
Yksi ehdotus oli irtoruosteen poisto, ruststop pohjalle ja kivenisku paikkamaalilla pintaväri? Meneekö pahasti pieleen ja mikä olis parempi tapa? Jos tuulilasi menee vaihtoon ennen koko kärryä, niin voisi sitten korjauttaa ihan ammattilaisella.
Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Haet rtv:stä litran purkin mustaa temalac fd50 niin siitä riittää pitkälle tulevaisuuteen. Kunnon (!) putsaus ja maali niskaan. Ei näissä käyttiksissä tarvi sen enempää hifistellä koska se tuollakin kestää kun laittaa vielä sen massa päälle.Originally posted by Kenopi_ View PostKiitos vinkeistä, pitää joku pistää käytäntöön. Sama tuli mieleen asiaa tutkiessa, että pienen homman takia saa rahaa menemään. Auto on kuitenkin ihan ”siistissä” kunnossa (riippuu kenen näkökulmasta katsottuna
) niin ihan oman mielenrauhan takia ajattelin fiksailla. Takaluukkukin kaipais huomiota, mutta se on jo maalarikeikka.
Temalac fd50 on ruosteenestopigmentoitu yksikerrosmaali metallipinnoille. Toimii hyvin traktoreissa ja muissakin koneissa, miksei siis lokarinkaaressa. Kunnon pohjan putsaus on ruostehommissa A ja O.
Leave a comment:
-
Minusta turha lähteä noin vaivalloiseen/epävarmaan toimeen kun varmasti toimiviakin tapoja löytyy.Originally posted by _Bäri_ View PostTuo on aika herkkä. Pinnan pitää olla puhdas, oon putsannu silicone removerilla. Ja sen jälkeen antanut kuivua vuorokauden. Ja tietenkin pellin pitää olla lämmin. Suihkuttamisen jälkeen oon vielä lämmittäny kuumailma puhaltimella. Tietenkin on tuurista kiinni kun tehdään autotalli oloissa.
Leave a comment:
-
Joo, huomasin sen. Oon kyllä saanut pysymään, mutta jotain vääriin oon loppujen lopuksi tehnyt, kun toissa taas pysynyt ok.Originally posted by _Bäri_ View PostTuo on aika herkkä. Pinnan pitää olla puhdas, oon putsannu silicone removerilla. Ja sen jälkeen antanut kuivua vuorokauden. Ja tietenkin pellin pitää olla lämmin. Suihkuttamisen jälkeen oon vielä lämmittäny kuumailma puhaltimella. Tietenkin on tuurista kiinni kun tehdään autotalli oloissa.
Leave a comment:
-
Originally posted by MikeDry View PostMulla on huonoja kokemuksia tuosta maalista. Muutamilla kerroilla on lähteny lastuina, toisilla kerroilla taas "varissut" pois...
Tuo on aika herkkä. Pinnan pitää olla puhdas, oon putsannu silicone removerilla. Ja sen jälkeen antanut kuivua vuorokauden. Ja tietenkin pellin pitää olla lämmin. Suihkuttamisen jälkeen oon vielä lämmittäny kuumailma puhaltimella. Tietenkin on tuurista kiinni kun tehdään autotalli oloissa.
Leave a comment:
-
Kiitos vinkeistä, pitää joku pistää käytäntöön. Sama tuli mieleen asiaa tutkiessa, että pienen homman takia saa rahaa menemään. Auto on kuitenkin ihan ”siistissä” kunnossa (riippuu kenen näkökulmasta katsottuna
) niin ihan oman mielenrauhan takia ajattelin fiksailla. Takaluukkukin kaipais huomiota, mutta se on jo maalarikeikka.
Leave a comment:
-
Hiot puhtaaksi, wurth ruostestop, kitti, ruostestop, filler/primer, pintamaali ja 2k lakka.
Noita oon ihan paukkupulloilla tehny useamman vuoden, eikä oo ruoste tullut läpi.
Toki jos halvalla haluat päästä niin vedät mustaa vasaralakkaa päälle.
Leave a comment:
-
Onhan noita tyylejä, yksi alla, jota itse olen käyttänyt.Originally posted by Kenopi_ View PostOnko ruostehommista kokeneemmilla heittää vinkkejä, miten lähtisi korjaamaan kuvan mukaista paikkaa takakaaressa? Kohde on LCI e91 ja tarkoituksena olisi ottaa kiinni tuosta ruosteen "alusta" ennenkuin pahenee. Mielellään siten, ettei tarvitsisi heti ensi talven jälkeen tehdä uusiksi. Ulkonäöllä ei sinänsä ole väliä, kun tuo paikka on kaaressa piilossa, kuhan olisi musta edes. Hionta on tässä vaiheessa melkeempä ainoa optio töhnän poistamiseksi.
https://flic.kr/p/2jY2cJ2
E: en saanut linkattua suoraan tähän postiin kuvaa.
Hionta puhtaaksi, ppg 2k happolimu sutaisu, inerta primer5, inerta50 mustana, massa teipillä rajattuna kaaren reunaan.
Tai sitten jatkaa tuon hapon jälkeen vaikka u-pol raptorilla.
Isoin ogelma taitaa olla se, että joudut pienen paikan takia hankkimaan monia aineita. Paukkupulloilla tietysti selviää helpommalla mutta en oikein perusta niihin näissä ruostehommissa. 1k teollisuuspuolen maaleja saa suht järkevissä koossa esimerkiksi rtv:stä. Helpoimmalla pääsee varmaan kun putsaa ruosteen pois huolella ja maalaus temalac fd50 pariin/kolmeen kertaan on ihan jees. Massaa kannattaa mielestäni joka tapauksessa laittaa aina kaaren reunaan teki mitä teki koska sillä sitä korjausta suojataan iskuilta.Last edited by mikae34; 23-10-2020, 15:16.
Leave a comment:
-
Onko ruostehommista kokeneemmilla heittää vinkkejä, miten lähtisi korjaamaan kuvan mukaista paikkaa takakaaressa? Kohde on LCI e91 ja tarkoituksena olisi ottaa kiinni tuosta ruosteen "alusta" ennenkuin pahenee. Mielellään siten, ettei tarvitsisi heti ensi talven jälkeen tehdä uusiksi. Ulkonäöllä ei sinänsä ole väliä, kun tuo paikka on kaaressa piilossa, kuhan olisi musta edes. Hionta on tässä vaiheessa melkeempä ainoa optio töhnän poistamiseksi.
https://flic.kr/p/2jY2cJ2
E: en saanut linkattua suoraan tähän postiin kuvaa.Last edited by Kenopi_; 22-10-2020, 18:40.
Leave a comment:
-
En oo varma oonko oikeassa paikassa mutta osaisiko joku täältä kertoa suuntaa antavaa hinta-arviota uuden etupuskurin maalauksesta? :think:think
Vanha puskuri alkaa olla niin kiveniskemillä että paremman/halvemman saa kun ostaa uuden. Samalla saa päivitettyä hiukan sporttisempaan suuntaan koko autoa
Leave a comment:
-
Kyseisen tuotteen tuoteselostuksessa sanotaan, että pesu käsittelyn jälkeen ei ole välttämätöntä, mutta itse olen havainnut, että pesu kannattaa tehdä. Muuten hapon täydellinen poistaminen ennen maalausta on aika hankalaa. En ole edelleenkään löytänyt tietoa miten sinkityksen käy happokäsittelyn yhteydessä. Itse olen happokäsittelyn jälkeen tehnyt normaalin pohjamaalauksen ja sitten pinnat. Aika näyttää miten onnistunut käsittely tuo lopulta on. Happoon kannattaa sekoittaa jotain jäykistävää ainetta esim. tapettiliisteriä, että sen saa pysymään pinnalla. Muuten ainetta joutuu sivellä koko ajan. Sellainen varoituksen sana vielä fosforihaposta, että paljasta ihoa ei paljoa kannata olla näkyvissä kun käsittelyä tekee ja suojalasit on oikeasti oltava päässä vaikka itsekin olen huono suojavarusteita käyttämään.Originally posted by aae30 View PostMihin oot päätynyt? (Muiltakin toki tähän yhä vastauksia haluaisin).
Itsellä sigun tuoreemmassa toukassa takaluukun pumppujen "onkalo" kaipais käsittelyä,
ja vaikka tuossa nyt voisi päästä suht pitkälle vain hiekkaakin puhaltamalla, niin
mieluusti tuolla IKH:n vahval fosforihapol "varmistaisin", eli mitä tehdä hapon kanssa/jälkeen?

Onko kellään käytännön kokemusta miten iso ero on pinnan kestossa onko ruosteeton rauta pohjamaalattu 2k-happopohjamaalilla vai jollain 1k ruosteenesto pohjamaalilla kuten Ferrex? Lähinnä erilaisten koneiden pohjamaalausta olen miettinyt viitsiikö aina sekoitella happopohjia vai voisiko helpompaa keinoa käyttää siten, ettei pinnan kesto ratkaisevasti lyhenisi.
Leave a comment:
-
Mihin oot päätynyt? (Muiltakin toki tähän yhä vastauksia haluaisin).Originally posted by markok View PostOletteko käyttäneet fosforihappoa ruosteen poistoon? Ostin IKH:lta 85% fosforihappoa ja vähän testailin romurautaan tuon toimivuutta. Hyvin tuntuu ruoste lähtevän, mutta miten olette hoitaneet pinnan jatkokäsittelyn? Jääkö sinkityn pellin sinkitys ehjäksi vai viekö fosforihappo sen mennessään?
Itsellä sigun tuoreemmassa toukassa takaluukun pumppujen "onkalo" kaipais käsittelyä,
ja vaikka tuossa nyt voisi päästä suht pitkälle vain hiekkaakin puhaltamalla, niin
mieluusti tuolla IKH:n vahval fosforihapol "varmistaisin", eli mitä tehdä hapon kanssa/jälkeen?
Leave a comment:
-
Noissa ns kromi osissa pysyy maalit helvetin huonosti, mutta joko teippaus tai sit kumimaali niin pysyy varmasti :thinkOriginally posted by poke View PostE28:n kylkilistojen maalaus? Ovat sellaista joustavaa kumimaista. Saako niissä kestämään maalin? Ensisijaisesti pitäisi saada se metallinen kiiltävä osuus mustattua, mutta jos saisi koko listan maalattua niin siistimpi saattaisi tulla.
Millä metodeilla ehdotatte?
Edit: vai ihanko vaan Mastonin kumimaalilla?
Leave a comment:
-
E28:n kylkilistojen maalaus? Ovat sellaista joustavaa kumimaista. Saako niissä kestämään maalin? Ensisijaisesti pitäisi saada se metallinen kiiltävä osuus mustattua, mutta jos saisi koko listan maalattua niin siistimpi saattaisi tulla.
Millä metodeilla ehdotatte?
Edit: vai ihanko vaan Mastonin kumimaalilla?Last edited by poke; 03-08-2020, 12:46.
Leave a comment:
Leave a comment: