Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikeDry
    replied
    Kysymys, hitsattu korjauspala, saumat tasoitettu, 2k epoksi, hionta, 2k pohjamaali, hionta, kitti, 2k pohjamaali ja 2k pinta maali, niin nyt 2 vuoden jälkeen halkeilee, miksi?
    Oma ajatus ei nyt oikein toimi, kaikki on kuivuneet ok, hiottu, putsattu, epoksi/pohjamaali on samaa sukua, niin niissä ei ongelmia ja toi maali lohkee kitin päältä, oisko sittenkin ollut, että kitti kostea?? Vaikka se kuivu 2 pvä, ennen sen päälle pohjamaalia

    Ja korjaus, hiotaan pinta puhki, kitti pois ja tehdään uudelleen??
    Last edited by MikeDry; 16-07-2022, 11:54.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    https://www.etra.fi/fi/teroson-ms-93...taja-e34251231 esim. tuolla voisi hyvin tiivistää tuon pinta-pohjapellin sauman.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Levitä korikittiä tmv siihen suojaksi. Joissain autoissa tehty niin ja kestää hyvin

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    noin(pintaväriä ja lakkaa näkemättä) en ainakaan jättäisi, eli jollain ois syytä mielestäni tiivistää.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Mini R5x tyypillisesti ruostuu takavalojen alareunasta. Eip ihme, kun rakenne on tuollainen (kts kuva). Vesi kerääntyy valojen syvennyksessä olevaan kaukaloon, eikä pääse mihinkään pois, vaan hakeutuu lopulta tuonne peltien väliin, ja ruostuminen alkaa.

    Millä tuo kannattaisi suojata? Kuvassa kohde pohjamaalissa, nyt jo pintamaalattu ja lakattu. Tehtaalla tuossa ei ole mitään. Pitäisikö laittaa jotain kotelomassaa tai vaikka vaseliinia tuo kaukalo täyteen?

    Edit: kuva tuli jotenkin väärässä asennossa. Pohjamaalattu alue on oikeasti alareunassa.
    Attached Files
    Last edited by bmw323it; 14-07-2022, 17:52.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Tuokin riippuu alueesta, että kannattaako matata koko alue ja lakata täysin yli niin ei jää sumuja. Se värin häippä taas silleen että suojataan se muu alue mitä ei maalata, muttei terävästi vaan silleen pussilleen että voi vähän mennä sumuakin sinne. Lopuksi suoja veks ja kontrollipölly + lakka

    Leave a comment:


  • ohhoh
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Ihan aluksi mattasin korjattavan alueen reilusti ja laajalti. Muuten jää sellainen skeidakerroksesta tuleva raita. Sitten korjaus, tasoitukset ja pohjat, ja pohjamaalit, hionnat yms tsuipat. Pohjamaalia tuli siis suunnilleen korjatulle alueelle. Sitten siihen päälle väriä, reilusti (5-10cm) pohjamaalatun alueen yli. Sen sumurajan siis hioin, siihen liittyi kysymykseni. Sitten lakkaa taas reilusti (5-10cm) yli maalatun alueen, mutta ei niin laajasti kuin mitä alussa mattasin. Mattapintaa jäi siis näkyviin ja siinä näkyi uuden lakan sumuraja. Sitten lopuksi myllytin yli, jolloin katosi matta ja lakan sumuraja. Hyvin onnistui, olen tyytyväinen.

    Mutta en ole mikään maalari, yrityksen, erehdyksen ja tämän foorumin avulla opetellut vain monta kertaa. En siis tiedä onko tuo loppujen lopuksi oikea tapa.
    Kiitos tarkennuksista

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by ohhoh View Post
    Lakkasitko koko osan yli vai jonkin verran hiotun rajan yli ja kiillotit sumun pois?

    Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, miten porukka tekee.
    Ihan aluksi mattasin korjattavan alueen reilusti ja laajalti. Muuten jää sellainen skeidakerroksesta tuleva raita. Sitten korjaus, tasoitukset ja pohjat, ja pohjamaalit, hionnat yms tsuipat. Pohjamaalia tuli siis suunnilleen korjatulle alueelle. Sitten siihen päälle väriä, reilusti (5-10cm) pohjamaalatun alueen yli. Sen sumurajan siis hioin, siihen liittyi kysymykseni. Sitten lakkaa taas reilusti (5-10cm) yli maalatun alueen, mutta ei niin laajasti kuin mitä alussa mattasin. Mattapintaa jäi siis näkyviin ja siinä näkyi uuden lakan sumuraja. Sitten lopuksi myllytin yli, jolloin katosi matta ja lakan sumuraja. Hyvin onnistui, olen tyytyväinen.

    Mutta en ole mikään maalari, yrityksen, erehdyksen ja tämän foorumin avulla opetellut vain monta kertaa. En siis tiedä onko tuo loppujen lopuksi oikea tapa.

    Leave a comment:


  • ohhoh
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Itse itselleni vastaten: hioin maalirajaa 3000-paperilla hiukan ennen lakkausta, ja hyvähän tuosta tuli.
    Lakkasitko koko osan yli vai jonkin verran hiotun rajan yli ja kiillotit sumun pois?

    Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, miten porukka tekee.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Rajan häivyttämisestä kysymys:
    Kyseessä sinisen metallihohtomaalin paikkamaalaus.

    Pitäisikö värimassan sumuraja hioa/kiillottaa ennen lakan laittamista? Jos kyllä, niin mikä mahtaisi olla paras tapa? Vai riittääkö, että sumurajan kiillottaa lakkauksen jälkeen?
    Itse itselleni vastaten: hioin maalirajaa 3000-paperilla hiukan ennen lakkausta, ja hyvähän tuosta tuli.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Rajan häivyttämisestä kysymys:
    Kyseessä sinisen metallihohtomaalin paikkamaalaus.

    Pitäisikö värimassan sumuraja hioa/kiillottaa ennen lakan laittamista? Jos kyllä, niin mikä mahtaisi olla paras tapa? Vai riittääkö, että sumurajan kiillottaa lakkauksen jälkeen?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Ei nyt ihan varmaa ole mutta eikö ole niissäkin Felgen silber 144?
    Tämähän se vois olla

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Style 24 vanteiden värikoodista tietoa?
    Ei nyt ihan varmaa ole mutta eikö ole niissäkin Felgen silber 144?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Style 24 vanteiden värikoodista tietoa?

    Leave a comment:


  • Roisto
    replied
    Originally posted by concorde View Post
    Oliskohan tämä topic lähinnä mun kysymystä...

    Potilaana Saksan tuonti, jossa on ollut leveämpi kilpi/kilpialusta etupuskuriin ruuvattuna. Nyt Suomen kilpien vieressä näkyy ne rumat reiät...

    Mikä olisi paras tapa saada noi ruuvin reiät huomaamattomiksi? Mattopuukon terällä sain ruuvauksessa puskurin pinnasta nousseet "riekaleet" nätisti irti, eli nyt on vaan siistit, ehkä 4mm reiät puskurissa.

    Maalaukseen riittänee korjausmaalikynä, mutta mikä on järkevä tapa täyttää noi reiät niin, että ne pysyy kiinni (tuli ajatukseen joku pakkeli, mutta pysyykö sellainen tossa kesät/talvet? Ja jos pysyy, niin millainen filleri tohon tarvittais?

    Ja tarvittava määrä on tosiaan todella pieni...
    Kuumaliimapyssyllä uittaa umpeen?

    Leave a comment:

Working...
X