Maalaustopic 3
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Et pysty hiomaan kittiä jos se ei ole kuiva. Menee papanaksi ja tukkii heti paperin. Silikonin poistoainekin haihtuu aika vikkelään pinnoilta kun on vaan pyyhitty. Huokoisuus taas ei itsessään ole halkeamia ainakaan itellä aiheuttanut. Kallistun ennemmin tuonne miguelin suuntaan myös että liian nopeat kovettimet vallitsevaan lämpötilaan nähden.
-
Joo ja tässä kohtaa on hyvä antaa pohjatietoa kunnolla, kun tässä oppii itsekkin ja se vähän "harmittaa", kun se alue mikä pitäisi hioo tai ehkä jos riittää vain siitä kohta missä halkeemia. Puhdistus aina oli tämä Carsystem Silicone Remover Mild 1L
No nytkun puhut tuosts puhdistusaineesta, kalvopaksuudesta jne. Tota puhdistusainetta ei kumminkaan tullut lotrattua, pyyhintä vain. Mutta mutta jos jostan kohtaa kitti olisi jäänyt huokoiseksi ja tuota jäänyt sinne alle.
Tai että kalvopaksuus on liikaa, mut ruiskutin vain kevyen värin kitin päällä, voi olla että meni liikaa, sit raptor päälle, kun tiesin että raptorilla peitän.
Jos ens viikonloppuna kerkee, niin koitan tutkiskella lisää tuota.
Edittiä, eli näytin fyysisesti duunissa työkaverilla jolla on parempi näkymys kuin oma.
Hän on sitä mieltä, että toisella puolella oleva halkeema olisi siitä, että kitti ei olisi tarpeeksi kuiva, kun maalattu päälle, niin halki sen takia, joo ihan looginen kyllä. Ja tätä aikaisemmin pohdiskellut juttu, olis siitä että en ole vaan hionnut tarpeeksi eli kitti jäänyt huokoiseksi tai jotain vastaavaa...eli näyttää siltä, että oon tehnyt liian nopeasti kumminkin, vaikka omasta mielestä olisi ollut kuiva. No eikun tehdään uudelleenLast edited by MikeDry; 20-07-2022, 08:37.
Leave a comment:
-
Joo ihan sillä kysyin tota 2k tuotteita tai mitä sillä tarkoitetaan, koska ei olisi ollut ihan ensimmäinen ihmeellisyys kerta missä on loppujaan käynyt kuitenkin ilmi että on käytetty jotain mastonin 2k maalia mikä on kuitenkin loppujaan niin kaukana oikeista 2k maaleista kun vaan voi.
Itse noita on tullut testailtua ihan mielenkiinnosta erillaisiin vähäpätöisiin nippeleihin ja nappeleihin sitä mukaa kun niitä on yritetty markkinoille työntää ”maailmaa ja teknologiaa mullistavina tuotteina” ja lähestulkoon aina on saanut naureskella itsekseen.
Tässä sun tapauksessa ei kyllä ihan suoraan tuu mitään järkevää selitystä mieleen, tuotteet tuntuu olevan kunnossa ja menetelmät kanssa. Se on melkolailla varmaa että kitti ei sitä halkeilua/lohkeilua aiheuta. Ja melkein sanoisin että raptoriakaan ei saa niin väärin tehtyä että jotain reaktioita saisi aikaiseksi. Tosin sen kanssa omat käyttökokemukset on kohtuu rajatut ja käyttökerrat hyvin rajalliset. Sinänsä outoa tästä tekee se että väri on halki pekästään kitin päältä eikä sen vierestä, eikä kitti itsessään ole halki. Sekään ei suoraan johda pohjamaalin suuntaan vaikka vähän siihen suuntaan tekis mieli kuitenkin kallistua.
Jos pohjamaali sen aiheuttaisi niin yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona pitäisin liian härskejä kerros vahvuuksia, näytti olevan kohtuu vikkelä filleri ja korkea käytetty lämpötila joka voi olla todella huono yhdistelmä. Ainakin päivittäisessä ammatti käytössä saa paljon haasteita aikaiseksi tämä kyseinen yhdistelmä. Liian paksulla kalvovahvuudella kovassa lämpötilassa menee ruiskutetun kerroksen pinta mataksi/ eli kiinni liian aikaisin ja pohjaväri jää sisältä herkästi viellä märäksi (liuottimet ei pääse haihtumaan ja jää sinne sisään muhimaan) tämä voi aiheuttaa jo itsessää halkeilua jos käytetyllä fillerillä on vähänkään tapumuksia sen suhteen. Siihen kun luontevasti laskee viellä reilut täytöt päälle kerros kerroksen perään vaikka sen kolme-neljäkin reissua niin ongelmia voi olla tiedossa. Tämä nyt on yksi visio, ei tosin tue yhtään sitä että halkeaa ja lohkeaa pelkästään kitin päältä eikä sen vierestä.
Sitten herää kysymys että millä liat pölyt ja paskat on pyyhtitty pohjustetulta/kitatulta alueelta? Tässäkin on virheelle mahdollisuus jos käytetty tuote on täysin soveltumaton aiheeseen tai jostain syystä huokonen kitti on jäänyt vähänkään kosteaksi jostain liuotinpesuaineesta :think
Nämä nyt on vaan jotain visioita ja ajatuksia, eikä välttämättä osu sinne päinkään todellisen syyn löytämiseksi. Kemikaalien kanssa puuhastellessa ei tarvita edes kovin erikoista muuttujaa mukaan kun kaikki menee päin persettä
Leave a comment:
-
Ei ole seisotettu vesi sateessa, hallissa missä ok ilmanvaihto ja kesällä oli n.30 astetta lämmitä, kosteusprosentti oli silloin n.40%, kittaus tehty perjantai päivällä, sai kuivua sunnuntaihin asti(nosto-ovea ei ole avattu missään välissä, ettei jostain syystä kostetta pääse sisään), kun omasta mielestä oli kuiva. Hiottu kuivana, ei todellakaan veden kanssa, sitten kun hiottu, putsattu ja odotettu että ylimääriset puhdistusaineet haihtunut, sitten päälle, 2 komponetti maalia(eli maali ja kovettaja eri purkeisssa) oli itse asiassa tätä CarSystem 2K Air Plus hiontaväri 1L+kovettaja 0,25L tota on kintin alla ja päällä, sitten raptor lavapinnoite 2 komponentti maali missä maali ja kovettaja eripulloissa U-Pol Raptor Liner musta, 4 pullon setti ja maalit olivat varmasti kuivia.Originally posted by SanMiguel View PostJos kitti ei halkeile, vaan maali siinä päällä niin lähtisin kyllä etsimään sitä virhettä siitä kitin päältä. Viellä ei oo ikinä tullut vastaan kittiä mikä aiheuttaisi yhtään mitään päälle tuleviin maalikerroksiin. Toki perus painumisia jne mitkä näkyy pinnassa, mutta ei sen kummempia. Toki tarina muuttuu hyvin nopeasti jos kitti paljaana seisottaa vaikka vesisateessa tai tosiaan vesissä hioo mutta sillonkin voi käydä peilistä katsomassa missä vika piilee
Herää kysymys että mitä tarkoittaa 2k maali? Puhutaanko spray maaleista missä on laukastava kapseli pohjassa, jostain mastonin ”2k” maaleista vai ihan oikeista kaksikomponenttisista maaleista mihin sekotetaan käytettävä tuote ja kovettaja erikseen ja ruiskulla maalataan?
Nopeasti rivien välistä kuullostaa hyvin vahvasti kannu maaleille ja aika suoraan joltain mastonin tuotteilta mitä mainostetaan 2k kamoina :think
Halkeillut kitin päältä pala, sitten vieressä näkyy pieniä halkeemia. Konepellissä taas ei oo mitää, eikä takakontin reunassa, samalla tavalla tehty.
En tiedä muista, mutta mun on helpompi puhua 2k maaleista(eli maali ja kovettava eripurkeissa), 1k on sitten perus paukkupullo ja 2k spray maali purkki, niin kyllä sanon siitä erikseen.
Koska muuten tulisi väärää pohjatietoa, varsinki jos kysyn neuvoa, näköjään jäi mainitsematta ja unohtu laittaa lisä tietoa että mitä maalia on käytetty.
Nyt varmaan pitäisi olla oikein, kitti taisi olla tätä Carsystem Multi kitti + kov. 1,0kg
Jos tohon autoon tulee kannumaalia, mun toimesta, niin korkeintaa joku pieni kaikka ja se on 2k paukkupullosta, ei enään koskaan 1k paukkupulloja, kiitos. Mielellään käytän 2k maalia(eli maali ja kovettaja eri purkeissa) ja pensseliä, jos joutuu korjausmaalaaLast edited by MikeDry; 19-07-2022, 19:14.
Leave a comment:
-
Jos kitti ei halkeile, vaan maali siinä päällä niin lähtisin kyllä etsimään sitä virhettä siitä kitin päältä. Viellä ei oo ikinä tullut vastaan kittiä mikä aiheuttaisi yhtään mitään päälle tuleviin maalikerroksiin. Toki perus painumisia jne mitkä näkyy pinnassa, mutta ei sen kummempia. Toki tarina muuttuu hyvin nopeasti jos kitti paljaana seisottaa vaikka vesisateessa tai tosiaan vesissä hioo mutta sillonkin voi käydä peilistä katsomassa missä vika piilee
Herää kysymys että mitä tarkoittaa 2k maali? Puhutaanko spray maaleista missä on laukastava kapseli pohjassa, jostain mastonin ”2k” maaleista vai ihan oikeista kaksikomponenttisista maaleista mihin sekotetaan käytettävä tuote ja kovettaja erikseen ja ruiskulla maalataan?
Nopeasti rivien välistä kuullostaa hyvin vahvasti kannu maaleille ja aika suoraan joltain mastonin tuotteilta mitä mainostetaan 2k kamoina :think
Leave a comment:
-
Ite ainakin vetäny vaan täyttävän pohjavärin eikä ole ongelmaa ollut. Uusiin kuitupuskureihin vetäsin epoksit sisälle ja ulos ja akryylin sen jälkeen, myös sisälle koska se epoksi ei ole täysin sulkeva ja muuten voi kuplia kosteudesta se ulkopinta. Kokemusta on siitä kuplimisesta ja tirskahti oikein vettä rakkulasta
nyt on kestänyt hyvänä
Leave a comment:
-
jees, kiitos vinkeistä. Tuota carsystem kittiä siel on nyt, en muista mitä niistä. Haen sitä varmaan, niin samalla tuota carsystem hionta maalia
Leave a comment:
-
CarSystem on ollu ihan ok levittää ja hioa. Tietyt kitit jää kovin huokoisiksi vaikka yrittää vetää tiukalle sen, eikä edes nitrokitti täytä niitä koloja kun on liian pieniä sille, mutta silti ne näkyy heti maalissa. Siihen on taas hiontaväri ratkaisu, tai toinen kitti ohuena kerroksena. Ollaan käytetty würtistä saatavaa, carsystemin ja sitten on 3M paineilmaruutta kans jos pitää mälvätä isoja alueita kerralla
Leave a comment:
-
Joo, mulle tarjottiin kittiä ruostesuojalla. Kattelin noita halkeemia tarkemmin ja yritin vähän aukoa lisää mielenkiinnosta, maali on kovaa kiinni siinä, mutta siitä kohtaa mistä haljennut näyttäisi, sellaiselta että huokoiseksi jäänyt. Niissä kohtii missä muualla on vähän kittiä, ei mitään halkeemia oo...Originally posted by pazq View PostKittejä löytyy myös ruostesuojalla, mitkä tarkoitettu paljaalle pellille jos jännittää. Paljaalle myö ne töissäkin vedetään ja sillee tehny itsekin kaikki nämä vuodet. Kunhan ei ruosteen päälle vedä ja pelti on ehjä niin kyllä ne pysyy. 2k epoksikittiä eli tinankorviketta voi myös käyttää ja se onkin sitten kovaa tavaraa. Siinä voi myös olla että sulla jääny se kitti liian huokoiseksi, tai pohjamaali ei ole kunnolla kuivunut ja vetäny sen koko paketin myttyyn kun kuivunut viimein :think millä aikataululla oot maalannu uutta kerrosta?
Kitti sai kuivua kesällä niin, että hallissa oli noin 30 astetta lämmintä n.2-3pvä, hion kuivana kitin tasaiseksi ja siinä ainakin vaikutti kuivalta, toivottavasti. Sitten pohjamaali oli siinä 24 tuntia, sitten piti jo auto saada ulos.
Kun se tässä just tekee vaikeaksi hommat, kun ympärillä on sellaista porukkaa joka ei oikein ajattele toisten projekteja tai siis niitä ei paskaakaa kiinnosta ja sitten sitä myöten aikataulu on tiukka välillä..Mutta talli/tallissa olevat muut/tallin ilmasto/ovien auki pitäminen jne, teki siitä todella haastavan. Niin joutu tekee näin päin nyt...Mulla oli talvella paljaat pellit kun hallissa ei ollut lämmitystä, ei ollut ongelmiaa että ruostuu, kun oli kuivaa. No kevät tuli, niin hallin asukki, alkoi pitää ovea auki, kosteus tuli sisään ja alkoi jo tulee pintaruostetta pelteihin..
Edit millaista kittiä tuohon nyt sitten kannataisi laittaa, kun hion auki siitä kohtiin missä ne halkeemat on ja ylikin, sitten hion sen kitin pois sieltä. Koitan saada sen kitin ohueksi ja täytettyä, sitten laitan pohjamaalin vaan päälleLast edited by MikeDry; 17-07-2022, 20:37.
Leave a comment:
-
Kittejä löytyy myös ruostesuojalla, mitkä tarkoitettu paljaalle pellille jos jännittää. Paljaalle myö ne töissäkin vedetään ja sillee tehny itsekin kaikki nämä vuodet. Kunhan ei ruosteen päälle vedä ja pelti on ehjä niin kyllä ne pysyy. 2k epoksikittiä eli tinankorviketta voi myös käyttää ja se onkin sitten kovaa tavaraa. Siinä voi myös olla että sulla jääny se kitti liian huokoiseksi, tai pohjamaali ei ole kunnolla kuivunut ja vetäny sen koko paketin myttyyn kun kuivunut viimein :think millä aikataululla oot maalannu uutta kerrosta?
Leave a comment:
-
Kitti on hiottu kuivana, näillä omilla taidoilla en luottaisi kittiä suoraan paljaan pellin päälle, niin kuin nytkin kävi. No ekaa kertaa teen tätä ja projekti on ollut muiden takia poikkeus aika taululla. Mutta tämä tehty kumminkin omasta mielestä oikein..Originally posted by poke View PostHiotko vesissä vai kuiviltaan? vesihionta jättää kyllä kitin märäksi ainakin ja sitten ajallaan kun kuivuu niin maalikerrokset pullahtaa päältä.
Toinen mikä tuli mieleen niin kitti varmaan kestäisi paremmin suoraan pellin päällä?
Sitten vasta epoksilla sulkee pinnan ja sitten hiontaväri jne...
Leave a comment:
-
Hiotko vesissä vai kuiviltaan? vesihionta jättää kyllä kitin märäksi ainakin ja sitten ajallaan kun kuivuu niin maalikerrokset pullahtaa päältä.Originally posted by MikeDry View PostKiitos vastauksesta...Joo, joku ei nyt onnistunut tuossa, kun kitti on varmasti hiottu karkeaksi, se näkyy sieltä maalin alta. Että jotain siinä maalissa on vikaa, koska kyseinen maali on taas pysynyt muualla ja se on vain noista kittatuista kohdista ja niissäkin muutamassa kohdassa. No pitää hioo se auki tässä kumminkin, kun nyt sinne pääsee vesi ajan kanssa väliin ja se ei oo hyvä juttu. Mitä tuossa googlea katellut, niin tulee mieleen että kosteus/kitissä jotain vikaa, ei olisi mikään ihme tässä kohtaa projektia
Toinen mikä tuli mieleen niin kitti varmaan kestäisi paremmin suoraan pellin päällä?
Sitten vasta epoksilla sulkee pinnan ja sitten hiontaväri jne...
Leave a comment:
-
Kiitos vastauksesta...Joo, joku ei nyt onnistunut tuossa, kun kitti on varmasti hiottu karkeaksi, se näkyy sieltä maalin alta. Että jotain siinä maalissa on vikaa, koska kyseinen maali on taas pysynyt muualla ja se on vain noista kittatuista kohdista ja niissäkin muutamassa kohdassa. No pitää hioo se auki tässä kumminkin, kun nyt sinne pääsee vesi ajan kanssa väliin ja se ei oo hyvä juttu. Mitä tuossa googlea katellut, niin tulee mieleen että kosteus/kitissä jotain vikaa, ei olisi mikään ihme tässä kohtaa projektia
Last edited by MikeDry; 16-07-2022, 19:29.
Leave a comment:
-
Jep hiot sen ns puhtaaksi ja kittaat uusiksi. Sitte lämmität sitä vaikka halogenilla tai jollain puhaltimella vaikka 30min että se vetäytyy varmasti. Mystinen kyllä tuo halkeilu ja veikkaan maalia syylliseksi, vaikka kittiä kehotanki lämmittämään
Leave a comment:
Leave a comment: