Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että Xenon-ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia Xenon-ajovaloja
- ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
- Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöön-otetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
- Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kui-tenkin 01.07.1995 lähtien).
Toiminnaltaan automaattinen Xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt Xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä ajovalojen pesulaitetta.'
Capish?
Eli: Löytyy siis tuo DOT-hyväksyntä eli e39:in xenon-umpiot tilalle ja se on siinä?
Ei mitään muuta. Plug & play?
Eli: Löytyy siis tuo DOT-hyväksyntä eli e39:in xenon-umpiot tilalle ja se on siinä?
Ei mitään muuta. Plug & play?
Hä? Siis what? Niin sullako on nyt hyväksytyt umpiot vai? Eikä ne niitä leimalla kattele ku lyöt ballastit piiloon. Taikka jos varman päälle pelaa ni vaihtaa halogeenit leiman ajaksi paikalleen. About 5min homma jos jättää ballastit konehuoneeseen. Ihmetelköön niitä palikoita sitten siellä
Edit: joo en lukenu tarkkaan tuota...viisaammat saa kertoa noista DOT hyväksynnöistä..
Eli: Löytyy siis tuo DOT-hyväksyntä eli e39:in xenon-umpiot tilalle ja se on siinä?
Ei mitään muuta. Plug & play?
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt Xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä ajovalojen pesulaitetta.
As in ei ole e-valoja saatavilla. Ko. teksti koskee ehkä lähinnä muuttoautoja. e39:siin saatavana e-valot = no bonus = DC merkintä umpioissa, e-hyväksytty xenonsarja, valonpesurit ja korkeudensäätö.
Hä? Siis what? Niin sullako on nyt hyväksytyt umpiot vai? Enivei ne pesurit tarvitsee olla aina siellä. Eikä ne niitä leimalla kattele ku lyöt ballastit piiloon. Taikka jos varman päälle pelaa ni vaihtaa halogeenit leiman ajaksi paikalleen. About 5min homma jos jättää ballastit konehuoneeseen. Ihmetelköön niitä palikoita sitten siellä
Joo siis ku se akka luuli mun valoja xenoneiks ja sieltähän löyty ensiks DOT-hyväksyntä ja sitte se toinen hyväksyntä en nyt muista nimee
Ja Hellan prefacelift halogeenit ne siis on.
Juurihan sä kirjotit että jos on DOT-hyväksytyt ni ei tartte olla pesureita eikä automatiikkaa? :think
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt Xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä ajovalojen pesulaitetta.
As in ei ole e-valoja saatavilla. Ko. teksti koskee ehkä lähinnä muuttoautoja. e39:siin saatavana e-valot = no bonus = DC merkintä umpioissa, e-hyväksytty xenonsarja, valonpesurit ja korkeudensäätö.
No tuo on vuonna 2000 tuotu Saksasta Suomeen ja DOT,- ja E-hyväksynnät löytyy etuvaloista.
Tarvitsen siis silti tuon automatiikan ja pesurit? Kuin myös xenoneille hyväksytyt umpiot ja e-hyväksytyn sarjan?
Anteeksi kun ei tyhmä tajua
No nuo hyväksynnät on ehkä se vähäpätöisin juttu. On toki tuo minunkin e39 katsatettu jälkiasennus xenonit pitkissä.
Ainut vaan että se oikea ongelma on siinä kun tienpäällä sytyttää pitkät, jolloin auto samuu ja hätävilkut + sisävalot syttyvät
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Tuli nyt vaan mieleen.. kun täälläkin jollain oli ongelmaa et auto sammuu ku laittaa xenonit päälle.. laittakaa ballastit mahdollisimman kauvas imm:sta!!! <- tuo saattaa auttaa ongelmiin.. omalla kohdalla ainekin toiminu nyt viikon ellei toisenkin jo..
Oisko kellään tietoa mistä saisin ostettua sellaiset kylmäkatodi angel eyessit e46 vm99 bemariin ja sellaiset umpiot jotka on xenon hyväksytyt, koska autossa on jo tehdasasennetut xenon-valot.
Ja saako sumareihin laitettua xenonit ihan normaalisti jälkiasennussarjalla kun vain ostaa oikealla kannalla olevan sarjan? Entäs pitkiin valoihin? Kyseessä on siis bmw 328ci e46 vm99
Oisko kellään tietoa mistä saisin ostettua sellaiset kylmäkatodi angel eyessit e46 vm99 bemariin ja sellaiset umpiot jotka on xenon hyväksytyt, koska autossa on jo tehdasasennetut xenon-valot.
Ja saako sumareihin laitettua xenonit ihan normaalisti jälkiasennussarjalla kun vain ostaa oikealla kannalla olevan sarjan? Entäs pitkiin valoihin? Kyseessä on siis bmw 328ci e46 vm99
Kiitos vastauksista!
rinkulat esim tocar.fi Miksi uudet umpiot jos ovat jo kerran alpuperäiset xenonit? täynnä kiven iskuja? osta vaan uudet pleksit tulee halvemaksi
Xenonit summareissa laittomat, mutta kyllä perjaatteessa noin jotain pikku modia saattaa joutua tekemään.
Pitkiin jälkiasenus setti vaan kiinni ja auto tulille. saattaa tosin vaatia jotain kikkailuja että toimii tai sitten ei
Onko miten vaikeat asentaa nuo rinkulat? Ois kyllä mielestäni parempi jos jostain löytäs kokonaan uudet umpiot, kun tietäs vaan mistä niitä saa. Mutta sitten mietin kyllä sitä xenon asiaa koska e46 alk.peräis xenonit niin se muuntajahan on siinä umpiossa käsittääkseni kiinni ruuveilla että löytyyköhän sellaisia että sais sitten sen muuntajan laitettua samalla tavalla kiinni kun se on nyt?
sellainen kysymys viellä. Että onko nuo varmasti sellaiset joihin käy ne alkuperäisxenonit hyvin kiinni? Ja onko kellää kokemuksia kyseisistä valoista? ja ebaysta tilaamisesta?
Comment