Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Elikkä otetaas kertausta.
    Olisi projektina eräs e36 jossa reilusti pintaruostetta helmoissa ja vähän muuallakin. Tarkoittaa suomeksi että pinta on ruosteessa mutta ei mitenkään pehmeä eli pelti ei ole juurikaan ohentunut kun tuntuu kovalta.
    Autosta ei tartte tulla mitenkään show tasoinen vaan kunhan vähän saisi siistittyä mutta tarkoitus oli tehdä niin huolella kun osataan kuitenkin.

    1. Ruosteet kannattaa varmaan puhaltaa pois? Hiekka vai sooda? Soodaan itse kallistuisin?
    2. Kittaus puhtaalle pellille puhalluksen jälkeen, onko kitin valinnassa erityisiä ohjeita? Vai pitäisikö kuitenkin huokoiseen puhallettuun pintaan laittaa jokin happomaali jonka jälkeen vasta kitti?
    3. Tuleeko kitin päälle jokin pohjamaali vai suoraan hiomaväri? Ajattelin kuitenkin 2K kamoja käyttää joka tilanteessa.
    4. Hiomavärin jälkeen base ja lakka?

    Suosituksia helpoista ja kestävistä tuotteista, eli minkä valmistajan puoleen kannattaisi kääntyä?
    Tärkeintä kuitenkin olisi saada pysäytettyä ruosteet, se että onko maalattulla alueella nyt roskaa tai pientä valuma ei ole väliä, edellinen kaveri korjannut sudilla ja sekin kelvannut
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      Originally posted by Supa View Post
      Elikkä otetaas kertausta.
      Olisi projektina eräs e36 jossa reilusti pintaruostetta helmoissa ja vähän muuallakin. Tarkoittaa suomeksi että pinta on ruosteessa mutta ei mitenkään pehmeä eli pelti ei ole juurikaan ohentunut kun tuntuu kovalta.
      Autosta ei tartte tulla mitenkään show tasoinen vaan kunhan vähän saisi siistittyä mutta tarkoitus oli tehdä niin huolella kun osataan kuitenkin.

      1. Ruosteet kannattaa varmaan puhaltaa pois? Hiekka vai sooda? Soodaan itse kallistuisin?
      2. Kittaus puhtaalle pellille puhalluksen jälkeen, onko kitin valinnassa erityisiä ohjeita? Vai pitäisikö kuitenkin huokoiseen puhallettuun pintaan laittaa jokin happomaali jonka jälkeen vasta kitti?
      3. Tuleeko kitin päälle jokin pohjamaali vai suoraan hiomaväri? Ajattelin kuitenkin 2K kamoja käyttää joka tilanteessa.
      4. Hiomavärin jälkeen base ja lakka?

      Suosituksia helpoista ja kestävistä tuotteista, eli minkä valmistajan puoleen kannattaisi kääntyä?
      Tärkeintä kuitenkin olisi saada pysäytettyä ruosteet, se että onko maalattulla alueella nyt roskaa tai pientä valuma ei ole väliä, edellinen kaveri korjannut sudilla ja sekin kelvannut
      Noh, moneen kertaan puituja asioita, mutta kertaus on opintojen äiti.

      1. Hiekka on aivan käypäistä. Toki tämä on jokaisen oma makuasia, vaikka pähkinänkuoria sylkisi, mutta itse suosin vanhaa kunnon santaa. Eikä tosiaan kannata puhaltaa, vaan pitää ehdottomasti puhaltaa. Muuta keinoa 100% ruosteen poistoon ei ole olemassa, lukuunottamatta uuden pellin tilalle hitsausta.
      2. Ei koskaan happovärin tms. 1K-kaman päälle kittiä. Kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle vanhalle maalipinnalle/lakkapinnalle, epoksille tai hinkkavärille. Ensimmäinen kerros kannattaa vetää aina lasikuitu-tai hiilarikitillä ja vasta viimeistellä normaalilla pakkelilla.
      3. Suoraan hinkkaväriä.
      4. Perään pintaväriä.

      Itse käytän aika poikkeuksetta Debeer/Valspar- ja Standox-merkkisiä tuotteita. Muita kemikaaleja, kitit, kiilloitus-tuotteet jne. esim. perus 3M ja 4CR.
      Last edited by Rockford; 12-09-2010, 00:58.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        Pähkinä purtavaksi.. E39 M5 ja värinä Silverstone metallic. Vm 99 ja maalarin mukaan löytyy ainoastaan yksi sävy. No, kyseinen sävy liian hopea ja erottuu melkoisesti muun auton väristä. Kertokaas te jotka noita värejä olette sävytelleet niin missä mättää että maalivalmistajan ohjeen mukaan tehty sävy ei ole yhtä sininen kuin alkuperäinen.

        Googlesta ei tunnu olevan apua kun löytyy vain värikoodi 425 joka muuten löytyy myös Silverstone Grey värin alta...se taas käsittääkseni on juuri se ns hopeampi sävy..mutta onko alkuperäiselle Silverstone Metallic värille olemassa joku muu värikoodi..autossa kun ei lue muuta kuin se Silverstone Metallic / 2 212 585
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • Vihti

          Lasikuituinen kontinkansi pitäis vetää väriin, on uunitettu ja sopivan sävyisessä top-coatissa, millainen pohjamaali? Pinta ok, hinkkaväriä ei tarvi.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            Originally posted by Calypsocoupe View Post
            Lasikuituinen kontinkansi pitäis vetää väriin, on uunitettu ja sopivan sävyisessä top-coatissa, millainen pohjamaali? Pinta ok, hinkkaväriä ei tarvi.
            Tarvitpa. Pohjaväriksi kevyesti nimittäin. Hiontaväri ohennettuna = pohjamaali. Tokihan siihen voi vetää minkä tahansa 2K-pohjamaalin, mutta 2K-hinkkaväri se paras ratkaisu geelille tai topparille.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Milläs kannattaa maalata jarrusatulat hiekkapuhalluksen jälkeen? Pitäis olla sellanen maali että kestää pidempäänkin kuin viikon.
              Vasaralakka, vai?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11085
                • Oulu

                Originally posted by JJT View Post
                Milläs kannattaa maalata jarrusatulat hiekkapuhalluksen jälkeen? Pitäis olla sellanen maali että kestää pidempäänkin kuin viikon.
                Vasaralakka, vai?
                Foliatecin jarrusatulamaali on ainakin itsellä jo 3 vuotta pysyny hyvin. Parempiakin voi olla.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  Originally posted by JJT View Post
                  Milläs kannattaa maalata jarrusatulat hiekkapuhalluksen jälkeen? Pitäis olla sellanen maali että kestää pidempäänkin kuin viikon.
                  Vasaralakka, vai?
                  ...kandee vetää esim. happo, sinkki tai epoksi kevyesti pohjalle ja sitten vasta pintaväri. Itsellä on ollut kaikkea jarruosissa aina Miranolista automaaleihin. Lähinnä tuossa on pointtina se, että pinta on puhdas, rasvaton, ruosteeton ja kalvopaksuutta ei julmetusti, kun kuumenevat.

                  Viimeisin taisi olla metodilla: hiekkapuhallus, sinkki, hinkkaväriharso, base sprayllä ja kirkaslakka ruiskulla.

                  Edit. cabrion jarrusatulat ehostin nopeasti renkaanvaihdon yhteydessä vain teräsharjaamalla ja maalamalla (Miranolilla vai olikos muuten jotain 2K-työkoneväri - en muista enään) pensselillä harmaiksi -> täydessä maalissa ja ruosteettomat, vaikka ollut jo kaksi kesää jokapäiväisessä käytössä. Nämä tosin olivat lähtökohdaltaankin siistit ja ruosteettomat, joten ihmeempiä toimenpiteitä ei sinällään tarvittu.
                  Last edited by Rockford; 09-10-2010, 21:16.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by Rockford View Post
                    ...kandee vetää esim. happo, sinkki tai epoksi kevyesti pohjalle ja sitten vasta pintaväri. Itsellä on ollut kaikkea jarruosissa aina Miranolista automaaleihin. Lähinnä tuossa on pointtina se, että pinta on puhdas, rasvaton, ruosteeton ja kalvopaksuutta ei julmetusti, kun kuumenevat.

                    Viimeisin taisi olla metodilla: hiekkapuhallus, sinkki, hinkkaväriharso, base sprayllä ja kirkaslakka ruiskulla.
                    Jep, kiitos vinkistä.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Rolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2004
                      • 1067
                      • Kausala city

                      Pinta keitti, missä meni vikaan?

                      Eli uusia peltiosia maalailin, karhensin ensin osat, vedin pohjamaalit jonkajälkeen hiontavärit, ja nyt kun vedin pintaväriä, lähti väri kiehumaan heti.

                      Pinnat putsattu rasvanpoistolla hyvin useaan kertaan maalauksien välissä. Maali oli valmiiksi ohennettua.

                      Ja mitäs tolle pinnalle nyt pitää tehä? Hioa taas puhtaaksi ja aloittaa uudestaa?
                      E34 530d -94 M-Sport

                      Comment

                      • slowrider
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 254
                        • Salo

                        Originally posted by Rolli View Post
                        Pinta keitti, missä meni vikaan?

                        Eli uusia peltiosia maalailin, karhensin ensin osat, vedin pohjamaalit jonkajälkeen hiontavärit, ja nyt kun vedin pintaväriä, lähti väri kiehumaan heti.

                        Pinnat putsattu rasvanpoistolla hyvin useaan kertaan maalauksien välissä. Maali oli valmiiksi ohennettua.

                        Ja mitäs tolle pinnalle nyt pitää tehä? Hioa taas puhtaaksi ja aloittaa uudestaa?
                        ettei vain hinkka ollut vielä märkää ja pintamaalin "reilu" ohennemäärä sai sen kiehumaan? Ihan vain arvauksena...
                        BMW S1000RR
                        Nordic Superbike #2

                        Comment

                        • Rolli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2004
                          • 1067
                          • Kausala city

                          Originally posted by slowrider View Post
                          ettei vain hinkka ollut vielä märkää ja pintamaalin "reilu" ohennemäärä sai sen kiehumaan? Ihan vain arvauksena...
                          Hinkkaväri vedetty eilen. Tosin talli ei ole kun 15 asteinen, että kuinkahan hyvin kuivuu. Hoittaessa en kyl huomannu et märkää olisi ollut.
                          E34 530d -94 M-Sport

                          Comment

                          • slowrider
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 254
                            • Salo

                            Originally posted by Rolli View Post
                            Hinkkaväri vedetty eilen. Tosin talli ei ole kun 15 asteinen, että kuinkahan hyvin kuivuu. Hoittaessa en kyl huomannu et märkää olisi ollut.
                            on kyllä todella hiasta kuivuminen noin kylmässä jos ei edes saa kunnon lämpöpiikkiä siinä kuivamisen alussa. ja hinkkaa monesti tulee kuiten aika paksu kerros. Itsellä juuri samassa vaiheessa maalaus ja torstaina vedin hinkan ja ajattelin vasta maanantaina uskaltaa basen ampua kun jähtyy se talli yöllä niin paljon. Nämä tosin ihan vain itseoppineen harrastelijan arvailuja. ainakin itse en hinkkaa juuri ohenna ja sitten basessa taas oharia todella paljon. ja omien kokemusten perusteella toi ohari juuri saa sen kiehunnan aikaan jos ei ole pohja kuiva
                            BMW S1000RR
                            Nordic Superbike #2

                            Comment

                            • Rolli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2004
                              • 1067
                              • Kausala city

                              Originally posted by slowrider View Post
                              on kyllä todella hiasta kuivuminen noin kylmässä jos ei edes saa kunnon lämpöpiikkiä siinä kuivamisen alussa. ja hinkkaa monesti tulee kuiten aika paksu kerros. Itsellä juuri samassa vaiheessa maalaus ja torstaina vedin hinkan ja ajattelin vasta maanantaina uskaltaa basen ampua kun jähtyy se talli yöllä niin paljon. Nämä tosin ihan vain itseoppineen harrastelijan arvailuja. ainakin itse en hinkkaa juuri ohenna ja sitten basessa taas oharia todella paljon. ja omien kokemusten perusteella toi ohari juuri saa sen kiehunnan aikaan jos ei ole pohja kuiva
                              No tarvii huomenna ruveta hiomaan taas, koittaa uudestaan. Ei tästä muuten opi kuin kokeilemalla/kantapäänkautta
                              E34 530d -94 M-Sport

                              Comment

                              • Taky
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 562
                                • Ola

                                Auringon haalistamien muoviosien, tuuletusaukon ritlät etuikkunan alla, rekisterikilven kehys jne, fixaaminen.

                                Varsinaisesti ei maalamalla, mutta millä niihin saisi palautettua alkuperäistä mukailevan mustan mattapinnan?

                                Mustavaha tietysti vähän auttaa mutta kokemuksesta se ei ole kovin pitkäikäinen käsittely.
                                Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                                Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎