Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    Näin itsekin arvelin että jotenkin epämääräisesti reagoi vanhojen kerrosten kanssa.

    Taitaa olla tosiaan paras ku hioo ton hinkan välissä niin vois onnistuakkin vihdoin. Ainut syy minkä takia meinasin tuota märkää märälle on se, että tossa puskimessa jää osa pinnasta mustalle muoville ja sitten noista rajoista tulee hölmön näkösiä ku joutuu teippien kanssa härväämään monta kertaa..

    Eli puskimen alareunassa kun on tollanen rajaus.



    Aina kun alkaa maalamaan autoa niin tulee nämä samat sekoilut, viimeksi 2003 vuonna vetäny maalia auton pintaan niin ei oikein ole jäänyt rutiinilla mieleen toimintatavat.
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      Liukkari sävypohjissa ongelma on se, että jos aiemmat maalikerrokset on hiottu puhki ja ruiskitaan pinnat ilman eristystä suoraan puhkimennen kohdan päälle niin sävypohjan liuotin tunkeutuu edellisten maalikerrosten alle ja lopputuolos näkyy kuvassa. Ongelman voi välttää edellä mainitulla tavalla ja nimenomaan 2K pohjavärillä eristää puhki menneet kohdat. 2K pohjaväreissä kuiva-aine pitoisuus on huomattavasti suurempi eli liuotinta vähän ja tuota tunkeutumista ei siitä syystä tapahdu...
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        Ruiskun säädöt

        Mielestäni maaliruiskun säädöistä ei ole vielä ollut puhetta. Itsekin maalausta opettelememassa ja Bilteman Prolla yritän. Ruiskuissa ilmeisesti siis maalin ja ilman määrän säätö.

        Onko tuohon hommaan olemassa jotain yleisesti hyväksi havaittua menetelmää vai mennäänkö perstuntuman ja kokemuksen pohjalta? Entä kuinka suuri osuus maalauksen onnistumiseen/jälkeen noilla säädöillä on?
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • KuPa
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 282
          • suomi

          Tere,

          Olisi pieni paikkailu-/maalailuprokkis edessä. Itse en ole näitä ikinä tehnyt, mutta appiukko lupautu jeesiksi! Teemme siis itse paklailut & pohjat ja sit auto menee ylimaalaukseen. Pahimmat paikat on etulokari, konepelti (kohta mistä merkki on poistettu), etuovien alaosat, takaluukku +pari pienempää kohtaa. Ilman koneita meinasimme homman hoitaa. Lopuksi ennen yliruiskutusta pinnat käydään läpi 400-600 paperilla, siis karhennetaan, ei kuulemma saa poistaa lakkapintaa...

          Kysymys kuuluu, että mitä aineita/välineitä olette käyttäneet ja hyväksi todenneet, siis millä puhdistukset, paklaukset yms?? ...ja kaikki vinkit ja huomiot ovat ERITTÄIN tervetulleita!
          Kiitokset jo näin etukäteen!
          "530da touring -00"

          Comment

          • Nikoh
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 979
            • Rovaniemi

            Originally posted by KuPa View Post
            Tere,

            Olisi pieni paikkailu-/maalailuprokkis edessä. Itse en ole näitä ikinä tehnyt, mutta appiukko lupautu jeesiksi! Teemme siis itse paklailut & pohjat ja sit auto menee ylimaalaukseen. Pahimmat paikat on etulokari, konepelti (kohta mistä merkki on poistettu), etuovien alaosat, takaluukku +pari pienempää kohtaa. Ilman koneita meinasimme homman hoitaa. Lopuksi ennen yliruiskutusta pinnat käydään läpi 400-600 paperilla, siis karhennetaan, ei kuulemma saa poistaa lakkapintaa...

            Kysymys kuuluu, että mitä aineita/välineitä olette käyttäneet ja hyväksi todenneet, siis millä puhdistukset, paklaukset yms?? ...ja kaikki vinkit ja huomiot ovat ERITTÄIN tervetulleita!
            Kiitokset jo näin etukäteen!
            Rasvanpoistoainetta nyt ainaki pintojen puhdistukseen. Kittaukseen monenlaisia lastoja, muovisia, pieniä teräksisiä ja isompia teräksisiä lastoja isojen pintojen kittailuun. Oikeanlainen lasta oikeaan paikkaan, helpottaa kummasti tekemistä. Kittejäki on monenlaisia, polyesterikitti sopii hyvin normi kittailuun, mikäli on suuremmalle täytölle tarvetta, niin lasikuitukittiä kehiin, 2K kittejä siis. Mikäli ite meinaat hiontavärit ruiskuttaa niin ehdottomasti ruiskun kanssa ja 2K hiontaväreillä.

            Ihmetyttää tuo ettei saa lakkapintaa poistaa, jos tuo kunnolla tehdään niin siihen todennäköisesti ruiskutetaan pohjaväri ennen basen pistämistä. Jos pelkkään baseen saakka hioo puhki niin se ei niin vakavaa ole, mutta jos jurnutetaan sitä paperia samassa kohdassa niin kauan, että alkaa pohjamaalit tulemaan esille niin se todennäköisesti näkyy mikäli siihen suoraan sitten baset lasketaan, tai vaikka pohjamaaliki pistettäis. Toki se on aina plussaa jos ei jälkiä ole ja ei tarvitse baseen saakka hioa. Jos sen nyt sattuu/joutuu hiomaan syvemmälle niin muistaa hioa sillä tavalla että jokaista maalikerrosta tulee esille, eli ns. sheivaa kohdan ettei se kädellä tunnu, sen jälkeen sitte pikku pruikkaukset hinkkaa niihin kohtiin. Suoraan pellille aivan ensin happopohjamaalia ruostumisen estoksi, sen jälkeen hinkat.
            ///Motorporot
            E34 ///M5 -91
            E28 535iA projekti
            ex E91 330xd M-Sport -06
            ex E38 740 iL
            ex E39 M5 -01
            ex E60 530iA M-Sport -04
            ex E34 520i

            Comment

            • riuska
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1160
              • Lahti

              Tuli tossa vähän enemmä lueskeltua tätä saittia ja ei porukka oikein meinaa uskoa ihmisiä ketkä on puljanneet asioiden kanssa vuosia.. vaan uskoo jotain maaliliikkeen myyjää jossain perus maaliliikkeessä..

              Eka projekti joskus 10vee sitten eipä tullut asioista paljon tiedettyä ja oltii hakemassa E30:seen värisilmästä maaleja. Valkonen pohjaväri tuli vedettyä koko autoon ja myyjä väitti/myi maalin ilman kovettajaa.. ei kuulemma tarvi.vähän ihmettelin..

              Ei muutakun kamat ruiskuun ja maalaamaan. ja sitten parin päivän päästä 10litraa tinneriä, että sai maalit pois ku eihän se kuivunut. no ei tietenkään kuivunut kun ei ollut kovettajaa kun MYYJÄ sanoin että ei tarvi.. PISTE..
              Ei muutakuin alusta koko homma pohjista alkaen..

              niin että kyllä nää on "ammattilaisia" jotkut myyjät..
              F30 320d
              F30 320i
              E46 320i
              E36 325i
              E30 316

              Comment

              • kaikkone
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 933
                • Villähde

                Noniin, tänään sitten tuli kokeiltua sävytettyä paukkupulloa.

                Piti ihan pieni homma kuten peilin uudelleen maalaus suorittaa kokeilumielessä että miten hyvin purkki on sävyssään.

                Vuosi sitten tuon purkin ostin ja nyt vasta ekan kerran pääsin käyttämään.
                Purkki ei toiminut ollenkaan, pelkästään räki paljon & ihme kokkareita tuli vaikka kuinka ois ravistanut.

                Opittua: Tarkista paukkupullon toiminta ennenkuin hiot ennestään melkein ehjän pinnan piloille
                opittua2: Älä käytä paukkupulloja.

                Comment

                • Sene
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 925
                  • Enschede, The Netherlands

                  Originally posted by kaikkone View Post
                  Noniin, tänään sitten tuli kokeiltua sävytettyä paukkupulloa.

                  Piti ihan pieni homma kuten peilin uudelleen maalaus suorittaa kokeilumielessä että miten hyvin purkki on sävyssään.

                  Vuosi sitten tuon purkin ostin ja nyt vasta ekan kerran pääsin käyttämään.
                  Purkki ei toiminut ollenkaan, pelkästään räki paljon & ihme kokkareita tuli vaikka kuinka ois ravistanut.

                  Opittua: Tarkista paukkupullon toiminta ennenkuin hiot ennestään melkein ehjän pinnan piloille
                  opittua2: Älä käytä paukkupulloja.

                  Mulla toimi ainakin saksasta ostettu paukkupullo auton värissä loistavasti Granitsilber metallic on värinä.

                  Mut niitä tuli käytettyä heti melkeen kun sain ne että ei oo ainakaan kuivahtanu.
                  F11 LCI 535xi


                  Ex.

                  E36 320i sedan
                  E36 LCI 328i coupe
                  E61 LCI 530xi

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Originally posted by Sene View Post
                    Mulla toimi ainakin saksasta ostettu paukkupullo auton värissä loistavasti Granitsilber metallic on värinä.

                    Mut niitä tuli käytettyä heti melkeen kun sain ne että ei oo ainakaan kuivahtanu.
                    Tuo oli värisilmässä sävytetty spies merkin puteli :P,
                    Mistä tilasit saksasta? vai ostitko paikanpäältä ja paljon maksoi?

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11085
                      • Oulu

                      Originally posted by kaikkone View Post
                      Noniin, tänään sitten tuli kokeiltua sävytettyä paukkupulloa.

                      Piti ihan pieni homma kuten peilin uudelleen maalaus suorittaa kokeilumielessä että miten hyvin purkki on sävyssään.

                      Vuosi sitten tuon purkin ostin ja nyt vasta ekan kerran pääsin käyttämään.
                      Purkki ei toiminut ollenkaan, pelkästään räki paljon & ihme kokkareita tuli vaikka kuinka ois ravistanut.

                      Opittua: Tarkista paukkupullon toiminta ennenkuin hiot ennestään melkein ehjän pinnan piloille
                      opittua2: Älä käytä paukkupulloja.
                      Ainakin mitä itte joskus kävin hakemassa purkin sävytettyä maalia (siis oikeeta automaalia, mut spraypurkkin laitettuna), niin niissä oli varsin lyhyt aika mitä säilyy käyttökelposena. Jotain viikon luokkaa, vai oliko peräti vaan päiviä. Samana päivänä kun käytin, niin toimi kyl juuri niinkuin pitikin.

                      Mut ei kyllä kannata paukkupulloihin sortua, kuin vaan siinä tapauksessa jos ei ole paineilmaa saatavilla. Vesiväreillä maalatessa ei ruiskunkaan puhdistaminen ole homma eikä mitään. Lakkaa ruiskutettaessa puhdistus on tottakai haasteellisempaa...

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Ainakin mitä itte joskus kävin hakemassa purkin sävytettyä maalia (siis oikeeta automaalia, mut spraypurkkin laitettuna), niin niissä oli varsin lyhyt aika mitä säilyy käyttökelposena. Jotain viikon luokkaa, vai oliko peräti vaan päiviä. Samana päivänä kun käytin, niin toimi kyl juuri niinkuin pitikin.

                        Mut ei kyllä kannata paukkupulloihin sortua, kuin vaan siinä tapauksessa jos ei ole paineilmaa saatavilla. Vesiväreillä maalatessa ei ruiskunkaan puhdistaminen ole homma eikä mitään. Lakkaa ruiskutettaessa puhdistus on tottakai haasteellisempaa...
                        nonniin, tuohan tietty selostaa miksei tuo purnukka toiminut, Eipä tainnut mainita väriliikkeen myyjä moista, tai sit en vaan muista.

                        Kyllähän tuossa olisi kynäruisku käytössä sekä kompurat mutta kompurassa ei varmaan riitä tehot isompaan ruiskuun, ja mietin myös että värisilmästä tais saada vain liuotinohenteista? Pitää kai kävästä kysäseen et saisko jostain.

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          Originally posted by kaikkone View Post
                          Tuo oli värisilmässä sävytetty spies merkin puteli :P,
                          Mistä tilasit saksasta? vai ostitko paikanpäältä ja paljon maksoi?

                          Lafka on http://www.spraydosen-shop.de ja makso 15,49€ per 400ml pullo, en tiiä onko halpaa vai kallista. DHL tänne Hollantiin makso 13,03€ ja siinä oli 2x väri ja yks 500ml clearcoat.
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • Babitzin
                            BTCF Member
                            • Jul 2009
                            • 463
                            • Kuopio

                            Koliysi ois hiottuna työpaikalla. Huomenna pitäs vetää uus väri niskaan. Alkuperänen väri on 397 anthracite met, mutta omasta mielestä ei välttämättä niin hyvä väri. Vaikka onkin tyylikäs ja sopii hyvin autoon, mutta tylsä. Uskaltaskohan vetää himpun verran erivärillä ulkokuoren, sisäosiin kajoamatta. Konehuone ja takaluukun laidat ovat eriväriset, melkeimpä pohjavärissä. Joten sen suhteen ei huomaisisi eroa, ainoastaan oviaukoista.:think

                            Mutta itteäni mietityttää, uskaltasko. Tietty eihän noita ovia sit kauaa irrottelis. Maalais sit joku kuuma kesäpäivä pikkupäissään ne sisäosat.

                            Eniveis, onko bmw kartassa joku väri, joka on suht lähelle mutta erilainen.
                            F20 118i M-sport
                            E63 M6
                            Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3096

                              Originally posted by Babitzin View Post
                              Koliysi ois hiottuna työpaikalla. Huomenna pitäs vetää uus väri niskaan. Alkuperänen väri on 397 anthracite met, mutta omasta mielestä ei välttämättä niin hyvä väri. Vaikka onkin tyylikäs ja sopii hyvin autoon, mutta tylsä. Uskaltaskohan vetää himpun verran erivärillä ulkokuoren, sisäosiin kajoamatta. Konehuone ja takaluukun laidat ovat eriväriset, melkeimpä pohjavärissä. Joten sen suhteen ei huomaisisi eroa, ainoastaan oviaukoista.:think

                              Mutta itteäni mietityttää, uskaltasko. Tietty eihän noita ovia sit kauaa irrottelis. Maalais sit joku kuuma kesäpäivä pikkupäissään ne sisäosat.

                              Eniveis, onko bmw kartassa joku väri, joka on suht lähelle mutta erilainen.
                              Yksi vaihtoehto olis lisätä siihen orggissävyyn jotakin efektiä mukaan. silloin ei ovien sisäreunat yms. tule niin pahasti silmille, kun ovat perussävyltään samaa. Muutaman olen nähnyt jotka on toteutettu ko. tavalla ja on olleet ihan miellyttävän näköisiä.
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              • riuska
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 1160
                                • Lahti

                                Ois tossa muutama pieni ruosteen alku mitkä meinasin hioa auki ja korjata..
                                niin tosta hiontamaalista ku ei oo tullut pahemmin käytettyä niin se vissiin aika peittävää..
                                aluksi hionta pellille ruostekohdat sitten kittiä jos tarvii, hinkkaväriä kerros pari?? sitten värimassaa pari kerrosta ja sen jälkeen lakkaa muutama kerros.

                                on niin pieniä kohtia, että kynäruiskulla meinasin vetää kaikki tavarat.. ja about viikon päästä hiomatahnalla "rajat" sileiksi ja kiillotus..
                                Ei varmaan kannata mitään vetää paukkupullolla??

                                Nii ja mitä noita puskureita yms on tullut maalattua/haettua maaleja niin aina on sen muovin tartuntamallin ja pohjamaalin antanut spraypullossa.. ja ihan hyvin ne on kyllä kestäneet..:think
                                Last edited by riuska; 25-05-2011, 20:33.
                                F30 320d
                                F30 320i
                                E46 320i
                                E36 325i
                                E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎