Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by riuska View Post
    Joo ei siinä muu auta... Ja tällä kertaa en paljon hinkkaväriä säästele.
    Siis se hiontaväri EI SAA olla puhki mistään, missä alla/rajalla on pelkkä värimassa, tai keittää rajoilta 100% varmasti.
    Jos hiontaväri hiemankin puhkeaa jostain, uusi kierros hiontaväriä päälle.

    Comment

    • Bemu500
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 2992
      • INvaLA

      Originally posted by Hemi View Post
      Siis se hiontaväri EI SAA olla puhki mistään, missä alla/rajalla on pelkkä värimassa, tai keittää rajoilta 100% varmasti.
      Jos hiontaväri hiemankin puhkeaa jostain, uusi kierros hiontaväriä päälle.
      Eli ymmärsinkö oikein, että jos värimassa näkyy lakan alta = kiehuminen varmaa suoraan päälle maalattaessa? Ilmeisesti akryylivärillä ei tee tuota, vaan ainoastaa tollasella 1k värimassalla jossa päällä lakka? :think
      -Official member of BTCF-Sauna team-


      e91 325i -06

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bemu500 View Post
        Eli ymmärsinkö oikein, että jos värimassa näkyy lakan alta = kiehuminen varmaa suoraan päälle maalattaessa? Ilmeisesti akryylivärillä ei tee tuota, vaan ainoastaa tollasella 1k värimassalla jossa päällä lakka? :think
        Nimenomaan juuri näin.
        Mikäli lakka on hiottu puhki ja alta on paljasunut värimassaa, pitää alue ehdottomasti saada uuden hiontavärikerroksen alle, tai muuten alle jäävä 1K värimassa keittää(erityisesti siitä lakan rajapinnasta).
        Eli kaikki minkä päälle vedetään uusi värimassa, pitää olla 2K tavaraa....lakkaa, 2K akryyliä tai hiontaväriä.
        Eli sen hiontavärinkin voi toki hioa puhki, mikäli alta varmasti paljastuu vain joko 2K lakkaa tai 2K akryyliä.
        Kuitenkin harrastelijoiden on selkeintäö pitää hiontaväripinta ehyenä, niin vältytään aina 100% varmasti keittämisiltä ja muilta mahdollisilta ongelmilta, myös myöhemmin uuden maalipinnan jälkipainumisen suhteen.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Tällanen todella tyhmä kysymys maalauksen pohjatöistä..

          Onko lopputuloksen kannalta suuresti väliä jos kitissä on kovetetta liikaa, tai pikkasen liian vähän. Vähän tuntuu olevan sen annostelu vaikeaa. Olen koittanut etten liikaa läträä kovetetta ainakaan kun en ole nopein kittilastan kanssa. Sillä pakkelilla on kyllä aikaa kuivahtaa ennen hiontaväriä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Hynde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 338
            • Rovaniemi

            Ei ole lopputuloksen kannalta niin tärkeää, että onko siinä seoksessa vähän liikaa tai vähän liian vähän kovetetta, mutta...

            Oleellista on, että kitti sekoitetaan tasaiseksi laastiksi ennen levitystä ja ilmakuplien määrä on mahdollisimman vähäinen. Samoin kitti tulee levittää ennen kovettumisen alkamista.

            Nyt, jos kovetetta on vähän liikaa, niin yksinkertaisesti kittaajaalla on oltava nopeammat kädet. Mikäli kitti alkaa kuivahtaan ja levitystä jatketaan, niin vituilleenhan se menee.

            Jos kovetetta on liian vähän, mikä voi joskus olla ihan hyväkin asia, on aikaa suuremmille alueille enemmän ilman kovettumisen alkamista. Mikäli sitä kovetetta on kuitenkin auttamattomasti liian vähän tai sekoitusvaiheessa kovete ei ole sekoittunut tasaisesti kittiin, niin taas menee vituilleen. Osa alueesta ei kovetu jne.

            Näin siis, kun puhutaan, että vähän liikaa tai liian vähän. Usein tuota tulee annosteltua vähän liikaa, kun tekee pieniä kittauksia, mutta lopputulos sama. Omasta mielestäni vielä enemmän vaikuttaa kitin laatu. On todellakin hyvää ja susipaskaa kittiä, jonka levitys ja työstö on tuskaa, sekä niillä on luontainen halu ja tarve jatkaa kutistumista vielä pitkään...

            En ole vuosiin käyttänyt enää muuta kuin 4CR:n dynaamista kaksikkoa (lasikuitu + multisoft), koska en edes tiedä muista hyvistä. Toisaalta, harrastelijana pitää pysyä näissä kivijaloissa ja jättää nämä kikkailut ammattilaisille, jotka kyllä korjaavat tätäkin tekstiä, jos tuli taas puhuttua mitä sattuu...
            Kaikki liha tottelee kuria...

            Comment

            • Hynde
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 338
              • Rovaniemi

              ...tai pitäisi varmaan puhua dynaamisesta kolmikosta, jota en vaihda. 4CR lasikuitu + multisoft + Debeer 2K -hiontaväri. Jos tuon viimeisen myynti jostain maailman ihmeen syystä lopetettaisiin, niin loppuisi myös allekirjoittaneen harrastus... Joitain vuosia tullut nyt harrastettua näiden foorumin velhojen ohjeiden mukaan ja yhtään, siis yhtään kiehumista ei ole kohdalleni koskaan sattunut. kop kop...
              Kaikki liha tottelee kuria...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by petrolhead View Post
                Tällanen todella tyhmä kysymys maalauksen pohjatöistä..

                Onko lopputuloksen kannalta suuresti väliä jos kitissä on kovetetta liikaa, tai pikkasen liian vähän. Vähän tuntuu olevan sen annostelu vaikeaa. Olen koittanut etten liikaa läträä kovetetta ainakaan kun en ole nopein kittilastan kanssa. Sillä pakkelilla on kyllä aikaa kuivahtaa ennen hiontaväriä.
                Ei kai ole tyhmää kysyä, jos kerran ei tiedä?
                Eli sillä kovettimen määrällä ei ole lopputuloksen kanssa käytännön merkitystä. Eikä itse asiassa kovinkaan paljon edes ajan kanssa.
                Liikaa siihen et sitä saa ja vasta mikäli kuivuminen ottaa yli 30min, on joko työlämpöä liian vähän tai sitten kovetinta TODELLA vähän...lähes mikroskooppisen vähän.
                Mikäli kovetinta on kuitenkin todella niin vähän että sillä selvästi voidaan vaikuttaa kuivumisnopeuteen, on toki jo pieni vaara olemassa että kitti jää alikovettuneeksi.
                Mikäli se kitin levittämiseen tarvittava aika ei riitä, kannattaa sen suhteen tekniikkaa hioa.
                Aloittelijan virhe on yrittää yhdellä levityskerralla täyttää ja muotoilla mahdollisimman paljon, vaikka sillä ei juurikaan ole merkitystä.
                Eli oma kitin levitysprosessi on seuraava ja aika riittää aina:
                Kitattava alue on luonnollisesti kunnolla karhennettu 80-karkeuden paperilla ja puhallettu+tinnerillä pyyhkäisty(kitattava alue TODELLA reilusti isompi kuin pelkkä näkyvä vaurioalue).
                Sekoitetaan kitti+kovete(itse en niistä "ilmakuplista niin perusta).
                Kitti levitetään kumilastalla vaurioalueelle ensin ohuesti voimakkaasti painaen. Kun koko alueella on ohut kerros, "rapataan" alueelle kittiä kaikki se mikä on sekoitettu.
                Muodon ja kerroksen EI todellakaan tarvitse olla kuin sinne päin ja koko kitin levitys on kestänyt isollekkin alueelle n.minuutin.
                Odotetaan kunnes kitti on sen verran kuivahtanut että päästään kitin ns.raakatyöstöalueelle("kynnellä" veisto onnistuu).
                Eli nyt tavallisella vähintään 100mm leveällä teräslastalla veistetään kitattu alue purseista/"roiskeista" tasaiseksi ja jo hieman muotoillaan kohti lopullista muotoa.
                Sekoitetaan uusi kittikierros ja toistetaan edellinen, mutta nyt pelkkää metallilastaa käyttäen, edellisen vielä lämpimän kerroksen päälle(nopeuttaa aina uuden kerroksen kuivumista, joka näin toimien on nimenomaan toivottavaa=nopeaa kittausta).
                Vieläkään ei tarvitse lähteä "hieromaan" lopullista muotoa ja kerrosvahvuutta, vaan tarkoitus on kasvattaa kerrosvahvuutta vain riittävästi.
                Taas kitattu alue veistetään/muotoillaan teräslastalla kitin ollessa veistokelpoista ja nyt aluetta voi muotoilla myös pitkäteräisellä mattopuukolla. Mitä laajempi kitattava alue, sitä leveämpi lasta kitin levitykseen ja veistoon.
                Mikäli kerrosvahvuutta tai/ja muotoa tarvitaan vieläkin lisää, ei muutakuin "rapinkia" taas kerros niskaan.
                Lopullinen perusvahvuus+muoto veistetään mattopuukolla hahmoon ja nyt odotetaan kitin kuivumista siihen asti kunnes 80-karkeuden hiekkapaperi ei enään tukkeudu hiottaessa(mutta ei vielä päästetä myöskään aivan läpikovaksi).
                Eli nyt hiontatukea käyttäen alue hiotaan ensimmäisen kerran ja mikäli kesrrosvahvuutta oli riittävästi, saadaan kitatusta alueesta myös jo melko suora ja kittirajat hiottua alas.
                Nyt, jos/kun kitattu+80-karkeudella hiottu alue on selvästi oikean mallinen/suora, puhalletaan/puhdistetaan alue huolella ja vedetään koko karkeaksi hiotun alueen yli metallilastalla ohut kerros kittiä, voimakkaasti painaen.
                Tämä kerros hiotaan 120-karkeudella hiontatukea käyttäen, jonka jälkeen pintaan voidaan ruiskuttaa ensimmäinen kierros 2K hiontaväriä.
                Eli...tuossa kittaamisessa ne TÄRKEIMMÄT seikat ovat nimenomaan nuo kuivumisen tarkat/kriittiset hetket, jolloin se on muovailtavissa ja veisteltävissä.
                Varsinaista hiomista ei tarvita kuin ihan lopuksi, jolla suoritetaan vain pelkkä oikaisuhionta.
                Oikaisuhionnassa lopputulos on aina parempi mitä paremmin tuo 80-paperi kittiä hiottaessa "leikkaa", eli myös silloin oleellista on nimenomaan tuon kitin kuivumisen edistymisen seuraaminen ja hionnan ajoitus.
                Ok, tämän prosessin jälkeen lattialla on kittilastua+purua enemmän kuin pellissä mutta toisaalta, kitattu alue on myös täysin suora.
                Eli siinä kitissä on ihan turha säästää se 10€ ja kuvitella tekevänsä työn neljäsosalla kittiä siitä mitä siihen oikeasti tarvittaisiin jotta lopputulos on virheetön.
                Samalla ko.prosessi on erittäin nopea ja itse asiassa kitin kuivumisaikaa liiankin paljon.
                Ok, vaatii tietenkin treeniä vuosikausia ennenkuin jonkin katon tai konepeiton kittaa ja oikasee hiontavärikuntoon seilussa tunnissa, mutta harjoitus tekee tässäkin metsurin.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Miten lasikuitu veneen maalaus kannattaisi hoitaa?

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Kiitos vastauksista.

                    Tuon täyttämisen kanssa ei ole niin probleemaa. Klommot on nypitty ulos ja kuhmut on taputeltu aikalailla siististi alas. Lähinnä ruosteita hinkataan / puhalletaan ja kitataan sileäksi. Se tuli taas todettua että hiekkapuhaltamisen jälkeen kohdan saa pyöräyttää teräsharjalla puhtaaksi. Muuten niihin huokosiin jää santapölyä. Sitten nopea karhennus (aika karkealla). cleaneria, paineilmaa ja puhdasta rättiä olen näyttänyt pellille vielä ennen kittausta.
                    Last edited by petrolhead; 06-08-2012, 12:29.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Kiitos vastauksista.

                      Tuon täyttämisen kanssa ei ole niin probleemaa. Klommot on nypitty ulos ja kuhmut on taputeltu aikalailla siististi alas. Lähinnä ruosteita hinkataan / puhalletaan ja kitataan sileäksi. Se tuli taas todettua että hiekkapuhaltamisen jälkeen kohdan saa pyöräyttää teräsharjalla puhtaaksi. Muuten niihin huokosiin jää santapölyä. Sitten nopea karhennus (aika karkealla). cleaneria, paineilmaa ja puhdasta rättiä olen näyttänyt pellille vielä ennen kittausta.
                      Siis tokihan lommot otetaan aina ensin ylös ja tasoitellaan ennen kittausta, mutta pointti tuossa olikin nimenomaan se, että levitettävää kittiä ei tarvitse kerralla yrittää levittää kovinkaan tarkasti muotoa seuraten.
                      Eli sistä saa olla reilustikkin liikaa mm.reuna-alueilla ja ensimmäisellä vedolla ei tarvitse yrittääkkään saada tarpeeksi kerrosvahvuutta.
                      Tällöin prosessi vain nopeutuu niin paljon että tuon kitin kuivumisajasta ei tule ongelmaa.
                      Samalla tällainen kolmeen kertaan pitkin metallilastoin levitetty ja "höylätty" kitattu alue pyrkii jo luonnostaan suoraksi, jolloin oikaisuhiottavaa jää vähän ja se yleensä onnistuu kertahionnalla.
                      Nuo reijät maalipinnassa vaativat tietenkin hieman hienovaraisempaa otetta ja reilusti korkeaksi kitattu alue terävää mattopuukkoa.
                      Eli tässäkin kitattu alue kannattaa veistää mattopuukolla varsinkin reuna-alueiltaan lähelle maalipinnan tasoa, jolloin alueen oikaisuhionta pysyy helpommin maksimaalisen pienellä alueella.
                      Eli tässäkin se kitin levityksen tärkein vaihe=aika on juuri se n.minuutin/kahden aikaikkuna kun sitä voi ennen lopullista kuivumistaan vielä työstää leikkaavin työkaluin.

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Miten lasikuitu veneen maalaus kannattaisi hoitaa?
                        Mitä olet tekemässä ja millä välineillä?

                        Entisessä elämässä käytettiin duunissa jonkin verran kaksikomponenttista "itsetasoittuvaa" polyuretaanimaalia, muistaakseni Hempelin Polybest. Kunhan pohjatyöt on hoidettu kunnolla ja putsattu kohde silikoonista/rasvasta/liasta sekä huolehdittu tilan pölyttömyydestä, jättää tuo siveltimellä/telalla levitettynä lähes täydellisen tasaisen peilipinnan, myös kesto on erittäin hyvä.

                        Myös reilu topcoat-kerros hionnan ja kiillotuksen kera voi olla vaihtoehto, joskin erittäin työläs sellainen...
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by r.w. View Post
                          Mitä olet tekemässä ja millä välineillä?

                          Entisessä elämässä käytettiin duunissa jonkin verran kaksikomponenttista "itsetasoittuvaa" polyuretaanimaalia, muistaakseni Hempelin Polybest. Kunhan pohjatyöt on hoidettu kunnolla ja putsattu kohde silikoonista/rasvasta/liasta sekä huolehdittu tilan pölyttömyydestä, jättää tuo siveltimellä/telalla levitettynä lähes täydellisen tasaisen peilipinnan, myös kesto on erittäin hyvä.

                          Myös reilu topcoat-kerros hionnan ja kiillotuksen kera voi olla vaihtoehto, joskin erittäin työläs sellainen...
                          Valkoinen avovene pitäisi maalata uusiksi. Sisäpuoli todella sileä, ulkoa hieman karkeampi. Jos vanhan topcoatin hioo mataksi ja ruiskulla 1kerros automaali päälle? Vai pitääkö olla venemaali?

                          Toisaalta helpommalla pääsisi pensseli tavaralla...

                          Comment

                          • Hynde
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 338
                            • Rovaniemi

                            Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.
                            Kaikki liha tottelee kuria...

                            Comment

                            • dumppi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 4351
                              • sotkamo

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Valkoinen avovene pitäisi maalata uusiksi. Sisäpuoli todella sileä, ulkoa hieman karkeampi. Jos vanhan topcoatin hioo mataksi ja ruiskulla 1kerros automaali päälle? Vai pitääkö olla venemaali?

                              Toisaalta helpommalla pääsisi pensseli tavaralla...
                              taitaa tuo hempelin venemaali kuitenkin vähän halvempaa muistaakseni olla ja kun ne kerran on sinne tarkoitettukin niin sama kai se olis sitten oikeaa venemaalia olla:think
                              Originally posted by Hynde View Post
                              Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.
                              tai sitten sanoo peltisepälle että käytäppäs nyt pikkusen enempi aikaa siihen oikomiseen niin menee kertakittauksella lähes joka kerta

                              eivaan vois kait tuota kokeillakkin ihan pirukseen:think

                              toisaalta kun ite teen yleensä 2-3 tai jopa 4 autoa kerralla niin kittiä on sekotusalustassa reippaammin ja käyn jokaisen yleensä kittaamassa kerralla..

                              annan kuivaa ja käyn joka homman hiomassa höylän kanssa suoraksi ja jos jää vielä jotain kitattavaa niin uusi kiekka.. yleensä menee kerralla riippuu vähän homman koosta:think
                              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                              e36 325i coupé R.I.P
                              e30 316 2d
                              e36 318is coupé
                              e36 323i 4d ac schnitzer replica


                              Käyttis: e39 523i 4d
                              Originally posted by rizzo
                              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                              |Sotkamo Connection|

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Hynde View Post
                                Hmm... Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta tavalta kitata tuo Hemin tapa...:think Voisi olla ihan kokeilemisen ja opettelemisen arvoista. Tähän asti on menty ihan perinteisillä kittaa, kuivata, hio, kittaa jne. menetelmillä. Hidastahan tuo on isommissa kohteissa ja jos tuon Hemin tavan taitaa, niin aikaa voi kyllä säästyä.
                                Tässä ei ole taustalla pelkästään ajan säästökään, vaikka toki näin tehden saadaan valmista valovuosi nopeammin kuin kittaa/hio/kittaa/hio menetelmällä.
                                Tässä kuitenkin oleellisin juju on siinä että laajoistakin kitattavista alueista tulee luonnostaan varsin suoraa/oikean muotoista ja hyvälaatuista kun perusoikaisua tehdään myöskin tuossa "veistovaiheessa".
                                Siinä kohtaa kun lopulta tartutaan hiomakoneeseen tai hiontatukeen, on kitattu alue jo suoraa/muodossaan ja samalla hionta on enään lähinnä pintaviimeistekyä ja hieno-oikaisua.
                                Hionnan kokonaisaika jää huomattavasti lyhyemmäksi jos/kun kitattu alue on jo pariin kolmeen kertaan kitattu ja "höylätty" pitkällä metallilastalla.
                                Eli koko kittausvaihe ennen lopullista viimeistely/oikaisuhiontaa kestää vain
                                sen kahden/kolmen kittikerroksen kuivumisen verran....eli isokin kitattava alue saadaan oikaistua ja hiontaa vaille valmiiksi parissakymmenessä minuutissa. Nyt kun näin tehty kitattu alue on jo varsin suora/oikeassa muodossa, on varsinainen hionta-aikakin todella lyhyt ja näin toimien pölyä on ilmassa/versaalla miniimaalisen vähän.
                                Ennen tuota oikaisu/viimeistelyhiontaa kannattaa kittipintaan vetäistä puolen metrin päästä kevyt spray mattamusta pöly päälle ja niin kauan kun mustia alueita löytyy, niin kauan on vielä tuen kanssa 80-karkeudella oikaistavaa=hiottavaa.
                                Samalla kun näitä kitattuja kerroksia on se kahdesta kolmeen, ei huokosia/kraatereita juurikaan tule, eikä niistä tarvitse välittää.
                                Tuossa oikaisuhionnassa tuo 80-karkeus on sitten minimi, eli esim.120-karkeutta ei tässä kohtaa saa pintaan näyttää.
                                Syystä että mitä paremmin paperi puree hiottavaan kittipintaan, sitä suorempaa/laadukkaampaa hiotusta alueesta saadaan.
                                Hionta kannattaa tosiaan aloittaa jo hieman ennen kuin kitti on täysin kovettunut, jolloin paperi pääsee puremaan kittipintaan kunnolla, oikaisten "höyläoikaistun" laajankin kitatun alueen nopeasti ja helposti todella virheettömäksi.
                                Tämä kaikki 80-karkeuden pinta siis kitataan vielä kerran ohuesti lastalla voimakkaasti painaen ja joka hiotaan tukea käyttäen 120-karkeudella ja kevyesti 240-karkeudella ennen ensimmäistä hiontavärikerrosta.
                                Tuo 240-karkeudella "pyyhkäisy" tehdään hieman laajemmalti kuin kitattu+hiottu alue on siihen asti.
                                Näin "märkää märälle" kitaten saadaan laadukas kitattu alue maksimaalisen pienin huokosin, epäpuhtauksin ja ilman että kittiin sulkeutuu kosteutta.
                                Mikä parasta, työaika putoaa helposti murto-osaan siitä jos kitattuja kerroksia yritetään aina välillä hiomalla oikoa(samalla siihen kittipintaan saadaan helposti hierottua rasvaa, epäpuhtauksia ja kosteutta).
                                Älköön nyt kukaan kuvitelko että tässä pyritään maksimaalisiin kerrosvahvuuksiin jolla yritetään peitellä huonosti tehtyjä oikaisupohjia.
                                Näin ei suinkaan ole, vaan tekijä kyllä huomaa että ko.prosessi vain vaatii onnistuakseen nimenomaan useampia kittaus/höyläys syklejä jotta itse hiomistyö pysyisi minimaalisena ja lopputulos laadukas/solidi.
                                Ok, vaatii toki hieman harjoittelua tuo "kitin veistely/höyläys", mutta näin toimien ihan aloittelijakin lyhentää äkkiä työaikansa puoleen ja silti laatu selvästi paranee.
                                Tähänkin toki taas tietävämmät esittävät eriävän mielipiteensä, mutta painotan nyt taas kerran että tämä olikin MINUN tapani tehdä ammatikseni kittihommia viimeiset +parikymmentä vuotta...joten vastuu on taas tässäkin lukijalla.
                                Kuitenkin tämä on yksi tapa, eikä kokeilu maksa paljon.
                                Last edited by Hemi; 07-08-2012, 00:57.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎