Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hynde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 338
    • Rovaniemi

    Nimenomaan, kokeilu ei maksa mitään!!! Yleensähän nuo kitattavat alueet ovat niin pieniä, että yhdellä sipaisulla menee, mutta sitten kun sattuu se vähän isompi...

    Mites Hemi nuo eri kittilaadut. Käytätkö alkuun, jos on tarvetta, lasikuitukittiä ja viimeisissä vaiheissa siirryt hienompaan kittiin?
    Kaikki liha tottelee kuria...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Hynde View Post
      Nimenomaan, kokeilu ei maksa mitään!!! Yleensähän nuo kitattavat alueet ovat niin pieniä, että yhdellä sipaisulla menee, mutta sitten kun sattuu se vähän isompi...

      Mites Hemi nuo eri kittilaadut. Käytätkö alkuun, jos on tarvetta, lasikuitukittiä ja viimeisissä vaiheissa siirryt hienompaan kittiin?
      Siis toki jos kitattavana on vain jokin kiveniskemä tai tai maalilohkeama, niin ne nyt käytännössä menee yhdellä sipaisulla, mutta jo hiemankin enemmän kerrosvahvuutta vaativat alueet kannattaa jakaa jo kahteen kittauskierrokseen.
      Eli kitatun alueen laatu paranee ja kun kitatun alue saadaan terävällä pitkäteräisellä mattopuukolla veistettyä heti lähes tasaan/muotoon, jää hiominen minimiin ja myös itse hiottu alue minimiin(näin mikäli kitattu alue vain paikkamaalataan/häivytetään).
      Itse en käytä varsinaista lasikuitukittiä lainkaan autohommissa.
      Syystä että hiontavaiheessa peruskitin alta paljastuva lasikuitukitti tuhoaa yritykset saada alue laadukkaasti oikaistua. Lasikuitukitit kun ovat huomattavasti kovempaa tavaraa kuin itse kitit, on homma aina työlästä ja vaikeaa jos/kun alta tuo lasikuitukitti paljastuu.
      Myös kitatun alueen muutaman satasen jälkipainuminen tapahtuu varsinkin kittialueen rajapinnoilla epätasaisesti mikäli peruskitin alla on "vihreä" lasikuitukittikerros.
      Ok, tämän huomaa vain laajoilla tummilla pinnoilla kuten mustassa katossa, mutta kuitenkin laatu hieman heikkenee näin toimittaessa.
      Eli, mikäli haluan alimmaiseen kitattuun kerrokseen jäykkyyttä+lujuutta(varsinkin mm.puskureissa), sekoitan itse sen lasikuidun siihen samaan kittiin mitä käytän ko.alueelle muutenkin.
      Eli minulla on tätä varten tuollaista hienoa palttinakudottua lasikuitumattoa josta revin/leikkaan n.20-30mm pitkää kuitua "tollon", jonka sitten sekoitan käyttämääni kittiin.
      Näin tehden saadaan kuitupituutta ja kitatusta kerroksesta erittäin luja, mutta kuitenkin jonkin verran vääntöä/elastisuutta kestävä kerros.
      Tämä itse tehty pitkäkuituinen kitti vain pitää vetää pintaan melko jäykällä teräslastalla voimakkaasti painaen jotta kitissä olevat kuidut asettuvat pinnalle mahdollisimman suoraan.
      Tässäkin heti kun kitattu pinta on "veistokelpoista", se muotoillaan/veistetään/höylätään perusmuotoon ja päälle vetäistään vielä lämpimälle pinnalle saman tien uusi peruskittikerros.
      Viimeistely/oikaisuhionnassa kovan ja pehmeän kitin rajoja ei tule ja itse asiassa hiottaessa ei edes huomaa missä kohtaa lasikuituvahvisteinen kerros alkaa.
      Myös tuo aavistuksen omainen jälkipainuminen on täysin tasaista, eikä "lainetta" mustallekkaan katolle synny vuodenkaan kuluttua.
      Last edited by Hemi; 07-08-2012, 14:14.

      Comment

      • riuska
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1160
        • Lahti

        Paras kitti pienien alueiden korjaukseen??
        F30 320d
        F30 320i
        E46 320i
        E36 325i
        E30 316

        Comment

        • Nikoh
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 979
          • Rovaniemi

          Originally posted by riuska View Post
          Paras kitti pienien alueiden korjaukseen??
          2K hienokitti soveltuu varmaan parhaiten.
          ///Motorporot
          E34 ///M5 -91
          E28 535iA projekti
          ex E91 330xd M-Sport -06
          ex E38 740 iL
          ex E39 M5 -01
          ex E60 530iA M-Sport -04
          ex E34 520i

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11079
            • Oulu

            Täytyypä itsekkin kokeilla, kun vois ainakin kuvitella onnistuvan nopeemmin hemin tavalla. Se on kyllä totta, että 80 paperi on hienointa mitä kannattaa oikaisussa käyttää. 120:llä saattaa mennä jopa huonompaan suuntaan, jos kitti on vedetty vähän sinne päin ja kerenny kuivua kovaksi. Itellä on monesti ollu käytössä 60:stä paperia jolla vetää pinnan suoraksi.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Nikoh
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 979
              • Rovaniemi

              Kiteissäki on älyttömästi eroja tuon hiottavuuden kannalta, esimerkiksi meillä töissä on käytössä glasuritin kitit eikä kertaakaan ole tarvinnu 120:sta karkeammaksi mennä (ja mitä on 4cr, car systemin, roberlon tai evercoatin kittejä hionu niin ei todellakaan tarvetta 120 karkeammalle). Yleensä koneeseen 180paperi jolla raakahionta ja sen jälkeen höylällä suoraksi. Viimiseksi sitte hienolla paperilla alue yli ja hinkat päälle, eipähän ole ainakaan pelkoa että jälkikäteen tulis hiontanaarmuja tai yms. läpi.
              ///Motorporot
              E34 ///M5 -91
              E28 535iA projekti
              ex E91 330xd M-Sport -06
              ex E38 740 iL
              ex E39 M5 -01
              ex E60 530iA M-Sport -04
              ex E34 520i

              Comment

              • dumppi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 4351
                • sotkamo

                Originally posted by Nikoh View Post
                Kiteissäki on älyttömästi eroja tuon hiottavuuden kannalta, esimerkiksi meillä töissä on käytössä glasuritin kitit eikä kertaakaan ole tarvinnu 120:sta karkeammaksi mennä (ja mitä on 4cr, car systemin, roberlon tai evercoatin kittejä hionu niin ei todellakaan tarvetta 120 karkeammalle). Yleensä koneeseen 180paperi jolla raakahionta ja sen jälkeen höylällä suoraksi. Viimiseksi sitte hienolla paperilla alue yli ja hinkat päälle, eipähän ole ainakaan pelkoa että jälkikäteen tulis hiontanaarmuja tai yms. läpi.
                aika harvoin itsekkään enää nykyään käytän 120 karkeampaa.. 120 ja 180 yleisimmät mitä käytän epiksessä ja höylissä.. sitten hinkkavärin oikasuun höylään tietty 320 ja epikseen 500 ja pehmeä 800 mattaukseen:think

                tietysti sillon kun on oikeasti isoja kittauksia joihin saapi tyyliin purkilliseen heittää koko kovettajan tuubin ja sekotus koneella sekaisin ja sitten lätkiä kitti niin sillon saatan oikasta ensin jopa 40llä

                uskokaa pois niitäkin on nähty ja noin on tehty

                kiteistä roberlon multiextener on parasta mitä oon käyttänyt.. aikalailla samanlaista on myös coratop multiblue.. 3M kitti on kyllä sitten täyttä paskaa kannattaa välttää edes kokeilemasta.. tai no kokeilla voi kyllä. tosin meillekin tuli ensin näytepurkit mitkä oli ihan ok hioa ja levittää mutta auta perkele kun tilattiin 10 laatikkoa kun saatiin hyvä tarjous niin ihan täyttä paskaa.. kovaa kun metalli kitti ja ranteet kipeinä sai sekottaa ja levittää
                Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                e36 325i coupé R.I.P
                e30 316 2d
                e36 318is coupé
                e36 323i 4d ac schnitzer replica


                Käyttis: e39 523i 4d
                Originally posted by rizzo
                Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                |Sotkamo Connection|

                Comment

                • Nikoh
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 979
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by dumppi View Post
                  aika harvoin itsekkään enää nykyään käytän 120 karkeampaa.. 120 ja 180 yleisimmät mitä käytän epiksessä ja höylissä.. sitten hinkkavärin oikasuun höylään tietty 320 ja epikseen 500 ja pehmeä 800 mattaukseen:think

                  tietysti sillon kun on oikeasti isoja kittauksia joihin saapi tyyliin purkilliseen heittää koko kovettajan tuubin ja sekotus koneella sekaisin ja sitten lätkiä kitti niin sillon saatan oikasta ensin jopa 40llä

                  uskokaa pois niitäkin on nähty ja noin on tehty

                  kiteistä roberlon multiextener on parasta mitä oon käyttänyt.. aikalailla samanlaista on myös coratop multiblue.. 3M kitti on kyllä sitten täyttä paskaa kannattaa välttää edes kokeilemasta.. tai no kokeilla voi kyllä. tosin meillekin tuli ensin näytepurkit mitkä oli ihan ok hioa ja levittää mutta auta perkele kun tilattiin 10 laatikkoa kun saatiin hyvä tarjous niin ihan täyttä paskaa.. kovaa kun metalli kitti ja ranteet kipeinä sai sekottaa ja levittää
                  Jep, kitin määrä/paperin karkeus on suorassa yhteydessä peltisepän pillun saantiin. Onneksi näitä on harvemmin missä peltimiehen oikaisematta jättäminen korvataan kitin määrällä ja näissäkin tapauksissa pakko pistää lasikuitua pohjatäytöksi ja suorittaa sille todella karkea hionta ja sitten vasta alkaa ns. kittaamaan
                  ///Motorporot
                  E34 ///M5 -91
                  E28 535iA projekti
                  ex E91 330xd M-Sport -06
                  ex E38 740 iL
                  ex E39 M5 -01
                  ex E60 530iA M-Sport -04
                  ex E34 520i

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    Originally posted by Nikoh View Post
                    Jep, kitin määrä/paperin karkeus on suorassa yhteydessä peltisepän pillun saantiin. Onneksi näitä on harvemmin missä peltimiehen oikaisematta jättäminen korvataan kitin määrällä ja näissäkin tapauksissa pakko pistää lasikuitua pohjatäytöksi ja suorittaa sille todella karkea hionta ja sitten vasta alkaa ns. kittaamaan
                    näinhän se on
                    mulla oottelee viikonloppu puhteiksi puoltoista kertaa katolleen pyöritelty landroveri työpaikalla

                    onneks peltiseppä on käyttäny siihen oikeasti aikaa ja se on ihan suht fiksuksi sen saanut vaikka lunastukseen se olis kyllä mielestäni kuulunut
                    noh sittempä sen näkee miten karkealla se pitää alottaa
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Miksi raaka oikaisuhionta pitäisi tehdä hienommalla kuin 80:llä?
                      Eli mitä tällä saavutetaan lopputuloksessa, laadussa tai/ja työn nopeudessa?

                      Comment

                      • Nikoh
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 979
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by dumppi View Post
                        näinhän se on
                        mulla oottelee viikonloppu puhteiksi puoltoista kertaa katolleen pyöritelty landroveri työpaikalla

                        onneks peltiseppä on käyttäny siihen oikeasti aikaa ja se on ihan suht fiksuksi sen saanut vaikka lunastukseen se olis kyllä mielestäni kuulunut
                        noh sittempä sen näkee miten karkealla se pitää alottaa
                        Otan osaa

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Miksi raaka oikaisuhionta pitäisi tehdä hienommalla kuin 80:llä?
                        Eli mitä tällä saavutetaan lopputuloksessa, laadussa tai/ja työn nopeudessa?
                        Ei, en sanonu että pitäisi. Jokainen tekee tyylillään, tapoja on niin monta ku on tekijääki. Itse olen vain todennut että pienissä kittauksissa ei ole ollut tarvetta noin karkealle paperille. Minun puolesta hiokoot vaikka rälläkällä jos siltä tuntuu.
                        ///Motorporot
                        E34 ///M5 -91
                        E28 535iA projekti
                        ex E91 330xd M-Sport -06
                        ex E38 740 iL
                        ex E39 M5 -01
                        ex E60 530iA M-Sport -04
                        ex E34 520i

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Nikoh View Post
                          Ei, en sanonu että pitäisi. Jokainen tekee tyylillään, tapoja on niin monta ku on tekijääki. Itse olen vain todennut että pienissä kittauksissa ei ole ollut tarvetta noin karkealle paperille. Minun puolesta hiokoot vaikka rälläkällä jos siltä tuntuu.
                          Minä taasen en puhunutkaan "pienistä kittauksista", vaan nimenomaan isompien alueiden ensimmäisestä karkeasta oikaisuhionnasta.
                          Tässä kuitenkin karkeampi paperi leikkaa tehokkaammin joka taas on ehdoton edellytys sille että pinta saadaan kunnolla oikaistua(tylsä höyläkään ei ole puuhommissakaan se tehokkain oikaisija).
                          Korostan että ko.hionnan jälkeen pintaan joka tapauksessa tulee vielä yksi ohut tiivis kittikerros joka peittää kaikki hiontanaarmut joka tapauksessa vielä alleen.
                          Itse aloitan vasta tästä kerroksesta 120+240 karkeuden hionnan, kun kyse on enään huokosten/naarmujen peitekittaus, ei oikaisu.
                          Pienet, alle kämmenen kokoiset alueet joissa tuki/oikaisu tulee kitatun alueen ympäriltä, hion toki itsekkin 120:llä.
                          Eli silloin kun kyse on vain tasaan hiomisesta, ei oikaisusta.
                          Tuon tätä nyt esille lähinnä siksi, että harrastelijat lähes pääsääntöisesti hiovat aivan liian hienoilla paperikarkeuksilla, jolloin jälki on aina automaattisesti lainetta ja pattia.
                          Eli rohkeasti aloitus aina riittävän karkealla paperilla hiomarukea käyttäen ja lopputulos on automaattisesti hieman parempi(kun muistetaan se hionnan jälkeinen yksi ohut voimakkaasti pintaan metallilastalla painettu kittikerros, joka se voidaan hioa hienommallakin tavaralla kun kyse ei enään ole oikaisusta).
                          Tämäkin toki sillä ehdoin että siinä vaiheessa kun hiomapaperiin ensimmäisen kerran tartutaan, on kitatulla alueella niin paljon kerrosvahvuutta että se varmasti riittää ilman uudelleen kittauksia lopuun asti.
                          Mikäli kontrolliväri kuitenkin näyttää että vaikka peltiä alkaa jo paikoin paljastumaan ja monttua vieläkin on, niin heti uutta kittiä KOKO alueen yli ja palataan pisteeseen a.
                          ko.hionnan kun vielä aloittaa heti kun kitti on sen verran kuivunut että se ei enään tuki paperia, saadaan iso osa perusoikaisusta tehtyä nopeasti ja kevyesti(ja edelleenkään niillä syntyvillä hiomanaarmuilla pehmeään kittiin EI ole merkitystä, koska hiottu alue kitataan ohuesti vielä kerran yli joka tapauksessa=kyse tässä kohtaa on vain tehokkaasta oikaisusta).

                          Comment

                          • Nikoh
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 979
                            • Rovaniemi

                            Joo tapauskohtaista. Mutta eiköhän se nyt ole tärkeintä että huolehditaan juuriki siitä että muistetaan hioa lopuksi hienolla alueet läpi ja pidetään huoli ettei huokosia jää kittiin. Tietenki aina parempi mitä vähemmän kittiä pitää pistää, noin kestävyyden kannalta.
                            ///Motorporot
                            E34 ///M5 -91
                            E28 535iA projekti
                            ex E91 330xd M-Sport -06
                            ex E38 740 iL
                            ex E39 M5 -01
                            ex E60 530iA M-Sport -04
                            ex E34 520i

                            Comment

                            • dumppi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 4351
                              • sotkamo

                              tänään meinasin että kokeilen tuota hemin tyyliä kun piti vetästä kitti eräästä ovesta kokonaan yli vaan eipä tuota pahemmin veistellä tarvinnut kun muotohan tulee kuin itsestään jo levittäessä kun mennään kokonaan kitin kanssa yli .. karhennuksen toki aloitan noin isossa itekkin 80:llä..

                              pitää kokeilla viikonloppuna tuota veistelyä paremmin tuon ympäri pyöritellyn lantikan kanssa:think
                              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                              e36 325i coupé R.I.P
                              e30 316 2d
                              e36 318is coupé
                              e36 323i 4d ac schnitzer replica


                              Käyttis: e39 523i 4d
                              Originally posted by rizzo
                              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                              |Sotkamo Connection|

                              Comment

                              • Babitzin
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 463
                                • Kuopio

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Korostan että ko.hionnan jälkeen pintaan joka tapauksessa tulee vielä yksi ohut tiivis kittikerros joka peittää kaikki hiontanaarmut joka tapauksessa vielä alleen.
                                Tämä hyppäs omaan silmään tuolta joukosta. Itse en kyllä lähtisi 80:sellä, lossilla hiotun kitin päälle levittämään kittiä yhtään. Koska siinä kitatun alueen vieressä on yleensä maalipinta, joka on eri kovuusasteinen kun kitti, pehmeämpi. Nyt kun kitataan ne naarmut piiloon, samalla kitataan ne maalissa olevat naarmut. Kitin liuotteet menevät maalipinnassa oleviin hiontanaarmuihin, turvottaen ne(sama efekti kun maalissa oleva liuotin kiehuttaa maalirajat maalatessa) ja aiheuttaen lopputuloksessa saletisti näkyvät hiontanaarmut. Vaikkakin laittaa sen hiontavärin. Automaalaamo olosuhteissa ei ole aikaa antaa hiontavärin painua viikkoja, joilla voisi ehkä välttää ko efektin. Joten ainakin itse pyrin välttämään kuin ruttoa, juuri tätä Hemin mainitsemaa välikittausta, koska mikään ei ole niin ruma kun hiontanaarmu maalin alla.
                                Hankalasti selitetty, mutta luulisin että joku tästä ajatuksesta saa kiinni.
                                F20 118i M-sport
                                E63 M6
                                Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎