Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Babitzin View Post
    Tämä hyppäs omaan silmään tuolta joukosta. Itse en kyllä lähtisi 80:sellä, lossilla hiotun kitin päälle levittämään kittiä yhtään. Koska siinä kitatun alueen vieressä on yleensä maalipinta, joka on eri kovuusasteinen kun kitti, pehmeämpi. Nyt kun kitataan ne naarmut piiloon, samalla kitataan ne maalissa olevat naarmut. Kitin liuotteet menevät maalipinnassa oleviin hiontanaarmuihin, turvottaen ne(sama efekti kun maalissa oleva liuotin kiehuttaa maalirajat maalatessa) ja aiheuttaen lopputuloksessa saletisti näkyvät hiontanaarmut. Vaikkakin laittaa sen hiontavärin. Automaalaamo olosuhteissa ei ole aikaa antaa hiontavärin painua viikkoja, joilla voisi ehkä välttää ko efektin. Joten ainakin itse pyrin välttämään kuin ruttoa, juuri tätä Hemin mainitsemaa välikittausta, koska mikään ei ole niin ruma kun hiontanaarmu maalin alla.
    Hankalasti selitetty, mutta luulisin että joku tästä ajatuksesta saa kiinni.
    Höpö höpö.
    Kittaatko itse vain ja ainoastaan puhtaalle hiotulle pellille, joka ei siis ole maalipinnan päällä lainkaan?????
    Se ohut viimeistelykittaus on Debeerin hiontavärin kanssa varmistamassa että hiomanaarmut EIVÄT missään olosuhteissa nouse pintaan, kuumissakaan käyttöolosuhteissa.
    Luuletko että minä oikeasti teen pohjia jotka painuvat ja josta tulee hiontanaarmut hetken kuluttua näkyviin?
    Se oli aikaa +25-vuotta ja tuhansia tehtyjä kittauksia sitten kun viimeksi on vuoden kuluttua hiomanaarmut puskeneet pintaan.
    Last edited by Hemi; 09-08-2012, 21:18.

    Comment

    • Babitzin
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 463
      • Kuopio

      Originally posted by Hemi View Post
      Höpö höpö.
      Kittaatko itse vain ja ainoastaan puhtaalle hiotulle pellille, joka ei siis ole maalipinnan päällä lainkaan?????
      Se ohut viimeistelykittaus on Debeerin hiontavärin kanssa varmistamassa että hiomanaarmut EIVÄT missään olosuhteissa nouse pintaan, kuumissakaan käyttöolosuhteissa.
      Luuletko että minä oikeasti teen pohjia jotka painuvat ja josta tulee hiontanaarmut hetken kuluttua näkyviin?
      Se oli aikaa +25-vuotta ja tuhansia tehtyjä kittauksia sitten kun viimeksi on vuoden kuluttua hiomanaarmut puskeneet pintaan.
      Höpö höpö ja huomenna lissee, kuten mummoni tapaa aina sanoa.

      Ei, en kittaa paljaalle pellille, en väittänytkään. Eikä sille ole juurikaan tarvetta.
      Mutta luuletko sinä, että jokaikinen ihminen käyttää juuri niitä samoja tuotteita kun sinä? Kahdesti olen itse tuota debeerin hinkkaväriä kokeillut ja kolmatta kertaa en siihen koske.
      Miten pitkään sulla kuivaa hiontaväri ennen hiontaa/maalausta?
      Ja edellämainitsemani oli vain yksi ainoa mielipide, tapojahan on monia, yhtä monta kun tekijää. Sinun mielestä sinun on oikea, pidä se, mutta saa kai olla eri mieltä?
      Jos kitin ja hiontavärin välissä on eriste, esim epoksi, ei pitäisi tulla ne naarmut läpi.
      Paha sanoa, harvoin meillä maalattu auto tulee vuoden päästä "maalin-alta-näkyviin-naarmujen-tarkastukseen". Mersut on poikkeus, niissä näkee ne naarmut heti, jos on sanomallasi tavalla "oiottu" pohjissa.
      Tästä pitää ihan töissä tehdä testikappale..
      F20 118i M-sport
      E63 M6
      Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Babitzin View Post
        Höpö höpö ja huomenna lissee, kuten mummoni tapaa aina sanoa.

        Ei, en kittaa paljaalle pellille, en väittänytkään. Eikä sille ole juurikaan tarvetta.
        Mutta luuletko sinä, että jokaikinen ihminen käyttää juuri niitä samoja tuotteita kun sinä? Kahdesti olen itse tuota debeerin hinkkaväriä kokeillut ja kolmatta kertaa en siihen koske.
        Miten pitkään sulla kuivaa hiontaväri ennen hiontaa/maalausta?
        Ja edellämainitsemani oli vain yksi ainoa mielipide, tapojahan on monia, yhtä monta kun tekijää. Sinun mielestä sinun on oikea, pidä se, mutta saa kai olla eri mieltä?
        Jos kitin ja hiontavärin välissä on eriste, esim epoksi, ei pitäisi tulla ne naarmut läpi.
        Paha sanoa, harvoin meillä maalattu auto tulee vuoden päästä "maalin-alta-näkyviin-naarmujen-tarkastukseen". Mersut on poikkeus, niissä näkee ne naarmut heti, jos on sanomallasi tavalla "oiottu" pohjissa.
        Tästä pitää ihan töissä tehdä testikappale..
        Miksi ihmeessä siitä pitää tehdä testikappale, jos kerran on varmaa tietoa siitä että kitin alle kitatut 80-hiomanaarmut tulee myöhemmin näkyviin?
        Nimittäin se pelkkä Debeerin hinkkaväri jo riittää ko.hiomanaarmut sulkemaan alleen jos siitä kerrosvahvuutta on vähänkään jäljellä ja koko alue läpikuultamaton.
        Olet muuten ensimmäinen jonka kuulen dissaavan Debeerin hiontavärin ja tästä nyt voi muutkin laittaa omaa kokemustaan ko.väristä mitä mieltä he Debeeristä ovat? Mistä syystä sinä sen yhden kokeilun jälkeen hylkäsit?
        Ymmärrän nimittäin hyvinkin tuo kammosi hiontanaarmujen esiintulosta jos=kun käytössäsi on jokin muu "laatuhinkkaväri"?
        Kuten sanoit, kukin tekee nämä hommat niin kuin parhaaksi näkee, mutta älä myöskään sinä siinä tapauksessa väitä että tuolla minun tekemälläni menetelmällä/aineilla minkäänlaista jälkipainumista tapahtuisi(minä nyt kuitenkin näen tekemiäni autoja ja näin tehtyjä/maalattuja ja erittäin raskaassa käytössä olevia komposiittirakenteita vuosienkin kuluttua).
        Sekin nyt hieman kummastuttaa, että mikäli 80-karkeuden paperijälki on kitinkin alla se jälkipainuva kummitus ja 120-karkeuden ei enään lainkaan, aika rimaa hipoen mennään...vai(siis huom.se 80-jälki minunkin metodissa kuitenkin kitataan kertaalleen yli, ennen 120+240-karkeuksin viimeisteltyä pintaa hiontavärille= eli tässä nyt pitää painua se kitti ja ja vielä hiontaväri??)?
        No, oikeasti kaikki muut jotka tekee näin, LUPAAN että mitään hiomanaarmuja esiin tuomaa jälkipainumista ei tapahdu...nimim:10000-kertaa testattu.
        Last edited by Hemi; 10-08-2012, 21:53.

        Comment

        • Hynde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 338
          • Rovaniemi

          Babitzin, itseä kiinnostaisi, että miksi se Glasuritin ja Spies Heckerin hiontaväri on parempaa?
          Kaikki liha tottelee kuria...

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            Originally posted by Nikoh View Post
            Otan osaa
            viis tuntia meni ja kittihommat alkais olemaan tehty huomenna käydä vielä viimestelemässä ja suojata hinkkaväriä varten

            edit: jaa juttua hinkkaväreistä..

            myö käytettään ppg:n DP3000:sta
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Hynde View Post
              Babitzin, itseä kiinnostaisi, että miksi se Glasuritin ja Spies Heckerin hiontaväri on parempaa?
              Tämä kiinnostaisi minuakin. Eli mikä ominaisuus näissä on oikeasti parempaa kuin Debeerissä, paitsi hinta, minä kun en keksi?

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                ...henk.koht. käytän nykyään ainoastaan Debeerin hinkkaväriä ja tätä löytyykin aina kaikki sävyt, joita voin sitten keskenään miksata tarpeen mukaan. "Jokusen" kerran tullut sitä vedeltyä ja miehessä vika, jos kyseisessä kamassa on jotain "vikaa" ja homma ei onnistu.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • afafaf
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1144
                  • Tornio

                  wurt sinkkikilikoli+2k maalaus päälle

                  eli alan suihkimaan autoon hinkkavärin päälle,mutta viimekesänä hioin auton ja suojasin paikat missä puhdas pelti tuli näkyviin(mm.ovenpielissä) tuolla sinkkimaalilla.. pitääkö nuo sinkit hioa pois kokonaan vai kestääkö maalata päälle epoxi,ja heti sen jälkeen koko autoon hinkkaväri..maalit mitä käytän on troton tuotteita..sinkkipurkissa lukee että voidaan päälle maalata akrylaattipohjaisella pintamaalilla..

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    Originally posted by dumppi View Post
                    viis tuntia meni ja kittihommat alkais olemaan tehty huomenna käydä vielä viimestelemässä ja suojata hinkkaväriä varten

                    edit: jaa juttua hinkkaväreistä..

                    myö käytettään ppg:n DP3000:sta
                    18 tuntia ja lantikka irto-osineen maalattuna.. nyt väsyttää onneks keskiviikkona alkaa loput kesälomasta
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    • Nikoh
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 979
                      • Rovaniemi

                      Originally posted by dumppi View Post
                      18 tuntia ja lantikka irto-osineen maalattuna.. nyt väsyttää onneks keskiviikkona alkaa loput kesälomasta
                      No se palkittee ku saa rahat kätöseen!
                      ///Motorporot
                      E34 ///M5 -91
                      E28 535iA projekti
                      ex E91 330xd M-Sport -06
                      ex E38 740 iL
                      ex E39 M5 -01
                      ex E60 530iA M-Sport -04
                      ex E34 520i

                      Comment

                      • dumppi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 4351
                        • sotkamo

                        Originally posted by Nikoh View Post
                        No se palkittee ku saa rahat kätöseen!
                        juu kertaurakallahan tuollaset kannattaa yleensä sopia niin sekä työnantaja, että työntekijä voittaa

                        ihan eri motivaatiollahan noita tekee kun tietää että jos menee kauan aikaa tai homma vituksi niin se on "omasta pussista" pois:think

                        edit: kuulostipa tyhmältä niin ja tietenkin tietää että mitä nopeammin tekee niin enempi jää käteen
                        Last edited by dumppi; 13-08-2012, 19:20.
                        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                        e36 325i coupé R.I.P
                        e30 316 2d
                        e36 318is coupé
                        e36 323i 4d ac schnitzer replica


                        Käyttis: e39 523i 4d
                        Originally posted by rizzo
                        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                        |Sotkamo Connection|

                        Comment

                        • Babitzin
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 463
                          • Kuopio

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Miksi ihmeessä siitä pitää tehdä testikappale, jos kerran on varmaa tietoa siitä että kitin alle kitatut 80-hiomanaarmut tulee myöhemmin näkyviin?
                          Nimittäin se pelkkä Debeerin hinkkaväri jo riittää ko.hiomanaarmut sulkemaan alleen jos siitä kerrosvahvuutta on vähänkään jäljellä ja koko alue läpikuultamaton.
                          Olet muuten ensimmäinen jonka kuulen dissaavan Debeerin hiontavärin ja tästä nyt voi muutkin laittaa omaa kokemustaan ko.väristä mitä mieltä he Debeeristä ovat? Mistä syystä sinä sen yhden kokeilun jälkeen hylkäsit?
                          Ymmärrän nimittäin hyvinkin tuo kammosi hiontanaarmujen esiintulosta jos=kun käytössäsi on jokin muu "laatuhinkkaväri"?
                          Kuten sanoit, kukin tekee nämä hommat niin kuin parhaaksi näkee, mutta älä myöskään sinä siinä tapauksessa väitä että tuolla minun tekemälläni menetelmällä/aineilla minkäänlaista jälkipainumista tapahtuisi(minä nyt kuitenkin näen tekemiäni autoja ja näin tehtyjä/maalattuja ja erittäin raskaassa käytössä olevia komposiittirakenteita vuosienkin kuluttua).
                          Sekin nyt hieman kummastuttaa, että mikäli 80-karkeuden paperijälki on kitinkin alla se jälkipainuva kummitus ja 120-karkeuden ei enään lainkaan, aika rimaa hipoen mennään...vai(siis huom.se 80-jälki minunkin metodissa kuitenkin kitataan kertaalleen yli, ennen 120+240-karkeuksin viimeisteltyä pintaa hiontavärille= eli tässä nyt pitää painua se kitti ja ja vielä hiontaväri??)?
                          No, oikeasti kaikki muut jotka tekee näin, LUPAAN että mitään hiomanaarmuja esiin tuomaa jälkipainumista ei tapahdu...nimim:10000-kertaa testattu.
                          Ok, kokemukset debeeristä on 5v takaa ja suoritettu talliolosuhteissa (koska sitä kaverit kantoi aina paikallisesta maaliliikkeestä). Joten en voi millään tasolla lähteä vertaamaan muihin tuotteisiin, mitä käytän/olen käyttänyt maalaamo-olosuhteissa. Mutta ainakin semmoinen muistikuva jäi, että sai laittaa aikalailla, että sai halutun kerrosvahvuuden. Tai sitten sillon ilmoitetut sekoitussuhteet olivat tuulesta temmatut. Ei kuivanut tai valui herkästi ja tuli raskas ruiskutuspinta, mikä tietty hankala työstää. Mutta todellakin 5v takaa tämä tunne, ja koska olen pitkävihainen ja ensivaikutelma on minulle tärkeä(niin automaaleissa, kun elämässä yleensä), niin siitä syystä olen välttänyt ko tuotetta. Tietäen että "parempiakin" on, omaan makuun. Varmasti se debeer on toimiva tuote, jäi vaan nuo perustelut edelliseen postaukseen kiireessä pois.
                          Mutta itse en luota yhteenkään hiontaväriin siinä määrin, että uskaltaisin kitata 80 paperin päälle. Siinä tapauksessa korkeintaan, jos kitataan esim ovi yli, hiotaan 80 paprulla menemättä yhdestäkään kohdasta maalipinnalle ja sit kitataan uudestaan. Se on kyllä valitettavasti nähty ajan saatossa, että meidän käyttämillä tuotteilla, tuolla tavalla, tulis noi naarmut läpi. Mutta riippuuhan se käytettävä värimassakin ja lakka tottakai siihen naarmujen näkymiseen, koska nekin painumisellaan edesauttaa sitä. Esim glasson vesiväri on ainakin todella tarkka pohjistaan, ja se ei anna mainitsemaasi toimintatapaa anteeksi. Vaikkakin on se hiontaväri välissä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jos haluaisi täydellisen maalilinjaston, uskoisin että jokaisen tuoteryhmän merkin pitäsi olla eri. Kaikilla maalilinjoilla omat hyvät ja huonot puolet. Kiitos ja anteeksi!
                          Last edited by Babitzin; 13-08-2012, 17:47. Reason: Kirjotusvihreitä
                          F20 118i M-sport
                          E63 M6
                          Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Babitzin View Post
                            Ok, kokemukset debeeristä on 5v takaa ja suoritettu talliolosuhteissa (koska sitä kaverit kantoi aina paikallisesta maaliliikkeestä). Joten en voi millään tasolla lähteä vertaamaan muihin tuotteisiin, mitä käytän/olen käyttänyt maalaamo-olosuhteissa. Mutta ainakin semmoinen muistikuva jäi, että sai laittaa aikalailla, että sai halutun kerrosvahvuuden. Tai sitten sillon ilmoitetut sekoitussuhteet olivat tuulesta temmatut. Ei kuivanut tai valui herkästi ja tuli raskas ruiskutuspinta, mikä tietty hankala työstää. Mutta todellakin 5v takaa tämä tunne, ja koska olen pitkävihainen ja ensivaikutelma on minulle tärkeä(niin automaaleissa, kun elämässä yleensä), niin siitä syystä olen välttänyt ko tuotetta. Tietäen että "parempiakin" on, omaan makuun. Varmasti se debeer on toimiva tuote, jäi vaan nuo perustelut edelliseen postaukseen kiireessä pois.
                            Mutta itse en luota yhteenkään hiontaväriin siinä määrin, että uskaltaisin kitata 80 paperin päälle. Siinä tapauksessa korkeintaan, jos kitataan esim ovi yli, hiotaan 80 paprulla menemättä yhdestäkään kohdasta maalipinnalle ja sit kitataan uudestaan. Se on kyllä valitettavasti nähty ajan saatossa, että meidän käyttämillä tuotteilla, tuolla tavalla, tulis noi naarmut läpi. Mutta riippuuhan se käytettävä värimassakin ja lakka tottakai siihen naarmujen näkymiseen, koska nekin painumisellaan edesauttaa sitä. Esim glasson vesiväri on ainakin todella tarkka pohjistaan, ja se ei anna mainitsemaasi toimintatapaa anteeksi. Vaikkakin on se hiontaväri välissä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jos haluaisi täydellisen maalilinjaston, uskoisin että jokaisen tuoteryhmän merkin pitäsi olla eri. Kaikilla maalilinjoilla omat hyvät ja huonot puolet. Kiitos ja anteeksi!
                            Höpsis. Debeeriä saa rapattua märkää märälle vaikka sentin kerroksen kun käyttää vain seassa tipan supernopeaa ohenninta. Muutenkaan itse en ole ko.tuotetta koskaan pitänyt mitenkään herkästi valuvana, vaan itse asiassa päinvastoin suhteessa moneen muuhun(näin "vapaana yrittäjänä" tulee kyllä käytettyä kaikkea muutakin mitä "halvalla saa").
                            En nyt missään kohtaa edelleenkään väittänyt vetäväni hiontaväriä 80-karkeudelle, vaan nimenomaan tämän 80-karkeuden hiotun pohjan kittaan ohuesti kerran yli, jonka sitten hion 120+240:llä ennen hiontavärikerrosta.
                            Debeerillä jos millä kuitenkin uskaltaisin vetää myös ihan 80-naarmun päälle, mutta siinä tapauksessa riittävä kerrosvahvuus ja kuivumis+painumisaika pitää varmistaa.
                            Eli jos seuraavana päivänä pinnassa pitää olla valmis maali/lakkapinta, niin silloin aina varmin on käydä pinta raakaoikaisun jälkeen yhdellä ohuella kittikerroksella+120+240 karkeuksin läpi ennen hiontaväriä.
                            Se on totta että kaikilla linjoilla on hyvät ja huonot puolensa, mutta se että itse pääosin käytän nykyisin Debeeriä, johtuu nimenomaan sen
                            A luotettavuudesta, B työstettävyydestä ja nämä edelliset suhteessa hintaan.
                            Me kuitenkin joudumme sitä käyttämään myös elävillä puupinnoilla pohjien sulkuun, sekä erilaisilla erittäin korkeasti rasitetuilla muovi/komposiittipinnoilla kuumissa olosuhteissa.
                            Jos et nyt ole Debeeriä kokeillut, niin suosittelen kuitenkin lämpimästi.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              Onko noissa hinkkamaaleissa yleisestikin hirveitä eroja:think ??
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by riuska View Post
                                Onko noissa hinkkamaaleissa yleisestikin hirveitä eroja:think ??
                                Ei nykyisin. Hinta/laatusuhteissa on enemmän.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎