Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by markku55 View Post
    Li-Ion akut on paljon kylmän arempia kuin perinteiset lyijynesteakut. Autokäytössä, jos ei siiten puhuta sähköautosta, ei Li-Ion akuista ole mitään hyötyä koska kapasiteetin koolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä.
    Pistäs jotain faktaa mitä monista eri li-ion tekniikoista tarkoitat.
    Itse olen ymmärtänyt, että esim. lifepo4 kennot kestävät erittäin hyvin pakkasta verrattuna perinteiseen lyijyakkuun.

    Toki hyödyt keveydestä ns. 2000kg perheautossa kun mietitään akun hintaeroja on kyllä olematon.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15258
      • Ajamisen Iloa

      Sain noista Mastervolteista tarjouksen, valitettavasti niissä ei virranantokyky ole mitenkään verrattavissa muiden valmistajien litukoihin, eikä kestä kovaa lataustakaan joten ne voi vissiin unohtaa...
      Last edited by Remotion; 29-02-2016, 22:11.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2857
        • Tampere

        Moni pääsisi huomattavasti halvemmalla kun jois vähän vähemmä olutta ja pudottais omasta painosta sen 20kg, ei tarttis myöskään lämmitellä auton sähköjärjestelmää ennen starttia. Tämä ei sitten ollut tarkoitettu kenellekkään henkilökohtaisesti.
        Last edited by böntti; 28-02-2016, 01:09.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by Remotion View Post
          LiFePO4 riippuen akun koosta voi tarvita esim pitää hetken aikaa valoja tai tuuletinta päällä ennen starttausta, akku ikäänkuin herää siitä pienestä virrankäytöstä..

          1000kg:n autossa 20kg on 2%. Mikä bemari painaa 2000? Harvassa on.

          Sain noista Mastervolteista tarjouksen, valitettavasti niissä ei virranantokyky ole mitenkään verrattavissa muiden valmistajien litukoihin, eikä kestä kovaa lataustakaan joten ne voi vissiin unohtaa...
          No esim. Kaikki 500 sarjan farmarit pyörii 1700-> yläpuolella.
          Vähän kamaa kyydissä ihmisten kanssa 2000kg on rikki.
          E91 on luokkaa 1600-> ja e39 M5 1800->
          Joten ei mun yleistys noista parin tonnin keijuista ihan pieleen mennyt.

          Vaikka tää nyt onkin ooteetä, niin en ymmärrä mitenkään tämän kaltaista "kevennys" hommaa autoissa joissa kuitenkin on kiinni vielä tyyliin stereot, sähköpenkit yms herkut. Eli täysin hukkaan menee akun tuoma painonsäästö. Jos oma farkku(e39 540i 6v m-Sport) kevenis vaikka 50kg, ei se muuta sitä tosiasiaa että se on silti tunnoton paska ajettava verrattuna 1100kg harraste peliin. (siitäkin silpasen ton ylimääräisen huntin vielä pois ��).
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17534
            • Turku

            Originally posted by böntti View Post
            Moni pääsisi huomattavasti halvemmalla kun jois vähän vähemmä olutta ja pudottais omasta painosta sen 20kg, ei tarttis myöskään lämmitellä auton sähköjärjestelmää ennen starttia.i.
            +1 ja tämä. On kyllä naurettavaa lukea muutamasta topikista tätä painonpudotusta ja teholisäilyä (etenkin vaparissa). Rahaakin säästyisi, kun joisi hanasta vettä . Ottakaa vapaasti henkilökohtaisesti, se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!

            Originally posted by jannmann View Post
            Vaikka tää nyt onkin ooteetä, niin en ymmärrä mitenkään tämän kaltaista "kevennys" hommaa autoissa joissa kuitenkin on kiinni vielä tyyliin stereot, sähköpenkit yms herkut. Eli täysin hukkaan menee akun tuoma painonsäästö.
            Juuri näin, pahoittelut OT:stä.

            Perushyvä akku autoon oikeankokoisena ja sillä hyvä.
            Last edited by Laku; 28-02-2016, 11:33.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15258
              • Ajamisen Iloa

              ......
              Last edited by Remotion; 29-02-2016, 22:11.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Kannattaa testata omat väitteet akun (tai minkä vaan osan hyvyydestä) laittamalla kättä taskuun ja ostamalla ne romut.
                Itellä ei rahat riittäny sikakalliiseen 9kg:n race-akkuun niin jouduin ostamaan sikahalvan 8 kilosen.

                Tohon painonsäästämiseen. Mulla on varmaan 90 kohdetta listalla mistä on karsittu harrasteen painoa pois. Ihan muut saa keskenään väitellä mun puolesta vaikuttaako se mihinkään vai ei.
                Last edited by petrolhead; 28-02-2016, 12:35.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15258
                  • Ajamisen Iloa

                  Joo kyllä, puuttuu vain vielä se oikea tuote. Luulen että kartoituksesta ja vaahtoamisestani olis joskus hyötyä jollekin. Oikea tuote ei ehkä vielä ole markkinoilla.

                  Tähän mennessä:
                  Arctic EV:n kiinalaiset akut, niistä puuttuu kaikki ja paino on moninkertainen kehittyneempiin litukoihin.
                  Tuon Mastervoltin olisin ostanut jos speksit ois olleet kunnossa, siinä ei uskalla kun ei saa ladata isolla laturilla ja ei kestä starittivirtoja.
                  Luulen että niillä spekseissä jotain outoa en oo saanu vielä mailiin valmistajalta tarkennusta.
                  Se olisi muuten täydellinen kesäajan käyttöharrasteautolle koska kaikki suojat yms intergroitu.

                  Onko Antigravityllä nykyään maahantuojaa Suomessa?
                  Kurapyörä ei vissiin enää tuo kun sivulla ei näkynyt.

                  Shorai LFX saisi tulla vielä pykälän isompi akku myyntiin.
                  Nyt joutuisi ostamaan kaksi ja laittaa ne rinnan.
                  Se ei ehkä ole täysin optimaalista...

                  Jonkun kannattaisi perustaa tuollainen LithiumMoton tapainen yhden miehen pulju suomeen, asiakkaita olisi. Ja vielä olisi aikaa kun suuret valmistajat empivät.

                  heti kun löytyy yksissäkuorissa 3-500€ >12Ah todellisella (ei equivalenttiluvulla) kapasiteetilla sekä starttivirrat +500A sekä purskelataus >120A ja jatkuvaa joku >40A niin lähtee ostoon.
                  Tällähetkellä markkinoilla on kauhea gäppi. Moottoripyörien akut _____ Veneiden työkoneiden akut. Autojen lithium akut puuttuvat vielä melkein kokonaan. Tämä siis Suomessa myytävissä.
                  Last edited by Remotion; 28-02-2016, 13:03.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Tuntuu niinkuin sinun harrastepeli mistä ei ole mitään tarinaa missään olisi maailman tärkein
                    Ei virtuaalisesta haaveilusta ja tekemisestä voi kun kirjoittaa fiktiota, mites pistän kuvia olemattomasta?

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Shorai LFX saisi tulla vielä pykälän isompi akku myyntiin.
                    Nyt joutuisi ostamaan kaksi ja laittaa ne rinnan.
                    Se ei ehkä ole täysin optimaalista...
                    Miksi se Shorain isoin malli ei käy?
                    Meinaatko ettei jaksa startata 2,8 konetta?
                    Mun virtuaalimaailmassa mulla on kokemusta Aliant X4 akusta joka kyllä starttaa 2,1kW startilla hyvin tollasen kevyesti viilatun S14b25:sen käyntiin. Eikä tartte pidellä valoja yms. päällä että onnistuu.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15258
                      • Ajamisen Iloa

                      Jaksaa käynnistää. Isompi sen takia että käyttöikä tulee pidemmäksi. Pitäisi mitata autosta lepovirrankulutus, sen pystyisi tekemään jahka se on taas autossa.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Tarpeeksi kun speksaa niin mitään osia ei tule hankittua. Mä ostin 64,90€ patterin ja säästin puolet akun painosta alkuperäiseen. Joskus mulla on varaa parempaan ja toi lentää roskiin. Ja kehitys kehittyy.

                        Rakentelin itselleni perämurikan. En antanut sen estää hommia että rahat ei riittäny just nyt alumiinikuoriin.

                        Kunnostutin kannen, ihan kansalaismallin osilla. Sekin vois seistä pölyttymässä kunnes saan titaanivenat ja -retainerit ja beehivejouset ja one off rullakeinut siihen.
                        jne.
                        jne.
                        jne.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17534
                          • Turku

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Niin no aika monella täällä on noita 1100kiloisia harrastepelejä, jos et ole huomannut niin sinä niinku lakukin trollaatte TUNING clubilla.

                          Tuntuu niinkuin sinun harrastepeli mistä ei ole mitään tarinaa missään olisi maailman tärkein (koska siitä pitää mainita joka kommentin lopuksi kun ensin on haukuttu kaikkien muiden aikeet.)
                          ja lakulla nyt on muuten vaan yksinäistä elämässä ja aikaa ruudun takana näyttää riittävän.

                          Tämä koira myöskin älähti ihan tahallaan nyt, otan sinut joka vuosi laku pariksi viikoksi pois ignoresta vain todetakseni että tilanne ei ole muuttunut mihinkään.
                          Säälittävää että reilu 40 mies jaksaa nakella niskojaan vuodesta toiseen internetissä.
                          Olisin voinut lyödä tästä tonnin vetoa: Näinhän siinä kävi, koira älähti. Kannattaa varmaan pitää minut pysyvästi ignore-listalla, koska et kestä mielipiteitä ja REHELLISTÄ sen sanomista.

                          Trolli mielestäni tarkoittaa jotain muuta kuin keskustelufoorumilla kirjoittavaa henkilöä. Mitä yksinäisyyteen ja ajan riittämiseen tulee, niin aikani on kyllä paikoin varsin rajattua, kun minulla on muitakin velvollisuuksia ja mielenkiintoja elämässä kuin kotona makaaminen. Oma huomioni on, että sinä, Remotion, tunnut viettävän aikaa täällä yötä päivää, joten missä oma elämäsi on?

                          Nuo kännykkäakkujutut ym. nyt olivat todella kaukaa haettua ja luokatonta, jopa sinulta. Säälittävää minusta on se, ettei kestä erilaisia keskusteluja ja mielipiteitä edes keskustelufoorumilla.

                          Totta on, ettei edellinen ja tämä postaus tuo mitään järkevää tähän topikkiin. Joskus vaan on niin, että kun joku kommentti NIIN osuu ja uppoaa, on sitä pakko kommentoida jo etukäteen nautiskellen, että löylyä osui kiuaskiviin .
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8264
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Tää nyt vaan on mielipide mutta siinä vaiheessa kun akun painolla alkaa olemaan jotakin merkitystä, auto on jo putkirunkoinen, kilvetön ja näyttää tältä:
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15258
                              • Ajamisen Iloa

                              .....
                              Last edited by Remotion; 29-02-2016, 19:51.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10064
                                • KVLA

                                No niin,nyt jäitä hattuun ja keskustellaan vaan ihan (asiallisesti) akuista.

                                Omaan ja emännän kuljettimeen uusin molempiin akut tuossa pakkasilla.Kriteerit oli,että virtaa riittää kovillakin pakkasilla ja kestäisi useammankin vuoden Webastollisissa autoissa.Paino oli ihan merkityksetön kriteeri,jota en edes tavallisissa nelivetoisissa 1800kg:n käyttiksissä ihan ensimmäisenä kyllä miettinyt (en siis ollenkaan).Eli muutama kilo sinne tai tänne ei vaikuta noissa yhtään mihinkään.

                                Hinnat oli toki agm-akuissa korkeahkot vs. tavalliset lyijyakut,mutta uskon,että se "palautuu" kohdilleen (toivottavasti) pidemmällä käyttöiällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎