Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ozzy #69#
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1642
    • Pirkanmaa

    Akku taitaa alkaa vedellä viimeisiään näin 8 vuoden jälkeen. BMW orkkis ilmeisesti AGM akku kyseessä 80ah.

    Mitäs suosittelisitte tuon tilalle?
    G20 330e M-Sport sunset orange

    Comment

    • IIIolut
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 382
      • Mikkeli

      Originally posted by Ozzy #69# View Post
      Akku taitaa alkaa vedellä viimeisiään näin 8 vuoden jälkeen. BMW orkkis ilmeisesti AGM akku kyseessä 80ah.

      Mitäs suosittelisitte tuon tilalle?
      Kävin hakemassa Exiden AGM-akun tuohon omaan koslaan. Alkuperäinen BMW:n akku kesti 3 vuotta. Vanha akku alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä, eikä pitänyt varausta. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen, tosin tiedä sitten kauanko Exide kestää. Hinnaltaan oli edullinen vs. BMW akku.
      E61 ///M5 -07
      F15 X5 40e ///M-Sport -16

      Ex. E39 ///M5 -01
      -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by HTK12 View Post
        Ei ainakaan tuon sinun antaman linkin perustella ole LiFePO4, siellä lukee selvästi LITHIUM-IONEN, useamman kerran. Samoin akun kyljessä lukee Lithium-Ion. Itse kyllä silloin ymmärrän kyseessä olevan Li-ion akku. Missään tuossa sinun linkissä ei lue LiFePO4 / LiFe, joilla noista akuista yleisesti puhutaan. Jos kyseessä on todella LiFePO4 akku, niin kannattaisi kyllä valmistajan laittaa oikeat merkinnät akkuun, sekä myyjän korjata tuotetiedot. Jos kyseessä on LiFePO4 akku, niin silloin ei voi puhua Lithium-ion akusta. Akun päädyssä olevassa rekisteröintiin liittyvässä tarrassakin puhutaan Lithium-Ion:sta, ei LiFePO4.
        Laitin sähköpostia valmistajalle asiasta. Pyysin lisäämään akun oikean kemia tyypin ilmoitukseen niin epäilyt sen suhteen vähenee ja saattaa muutama ostajakin tulla lisää.

        Aprilia RSV4

        Comment

        • Electroid
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 992
          • Jyväskylä

          Originally posted by Electroid View Post
          En tiedä mikä on hyvä tai paras, mutta itsellä ollut nyt ainakin 5-6v käytössä Bosch S5010 (S5 85Ah). Eikä valittamista. Ei ole webastoa ja akun varaustilaa pidetty kunnossa lataamalla 2-4 kertaa vuodessa täyteen ctek älylaturilla.

          Edellinen nahkahousun exide kuoli yhtä äkkiä eikä elpynyt älylaturilla. Exidet oli ylihinnoiteltuja ainakin tällä paikkakunnalla.
          Niin vaan tämäkin bosch kuoli/hyytyi (ei auttanut enää cteck latauksetkaan).
          Pitäis kattoo kuitista milloin se oli ostettu n.2010-2011

          Tilalle otin vartan silverin samassa koossa. Saa olla viimeinen akku tähän autoon (e36).
          - E36 328iA Touring 4/97 -
          Myynissä:
          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            Originally posted by Tomba87 View Post
            X5:seen tuli paikallisesta varaosaputkasta haettua 95ah AGM Varta G14, 210€. Mielestäni ihan "järkihinta" vaikka näin köyhästä tuntuukin pahalta. onko kokemuksia vartan agm akuista?

            edit: nähtävästi sama akku kuin Bosch S6. Eli varmaankin ihan laatua.
            No se siitä laadusta, pari kertaa jo kyykännyt tänä syksynä webaston käytön jälkeen. Onhan tuolla ikää "jo" melkein kolme vuotta. Minkä merkkinen akku seuraavaksi?
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • Hebbu ///M3
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1627
              • Dallas

              Jos ei agm:kään pelitä niin, akkulämmitin ja optima linjalle mahtasin lähtee. Kelpaa 150a virtaa 25c lämpötilassa. Minkälaista ajua sulla ollu? Mulla oli talvet 4v lähinnä vk loppu käyttöä ja sai s6 agm sikaa aika reilusti. Nyt 2 talvea 30km työmatkaa ja lämmittimelle oma akku, van ihka ottaa auton akusta sen 8a ainaku käy, niin 7v vai 8v tuo s6 bossi toiminu.
              Sotkamo Connection

              Comment

              • Tomba87
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 4029
                • Imatra

                Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                Jos ei agm:kään pelitä niin, akkulämmitin ja optima linjalle mahtasin lähtee. Kelpaa 150a virtaa 25c lämpötilassa. Minkälaista ajua sulla ollu? Mulla oli talvet 4v lähinnä vk loppu käyttöä ja sai s6 agm sikaa aika reilusti. Nyt 2 talvea 30km työmatkaa ja lämmittimelle oma akku, van ihka ottaa auton akusta sen 8a ainaku käy, niin 7v vai 8v tuo s6 bossi toiminu.
                Vaikuttaisi siltä että tuo miun defan ylläpitolaturi on kuollut lopullisesti, pitää vissiin hommata uusi ja ladata tuo akku kunnolla täyteen ennen kuin lähtee uutta akkua ostamaan. Lyhyttä ajoa on.. töissä olen pitänyt kyllä 8h aina roikassa ja kotona sitten webastoa, mutta jos tuo defa ei lataa yhtään niin eipä se auta.

                edit: nyt on uusi defa 1204 paikallaan, seurataan tilannetta.
                Last edited by Tomba87; 05-12-2018, 19:29.
                Luukku auki ja risut kyytiin

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Saakos tuosta Exide EK1050 mallia jostain edullisemmin kuin motonetistä? Siellä 219€ :think
                  105Ah AGM siis kyseessä.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    Originally posted by Supa View Post
                    Saakos tuosta Exide EK1050 mallia jostain edullisemmin kuin motonetistä? Siellä 219€ :think
                    105Ah AGM siis kyseessä.
                    Liittymisetuna saat 10 % alennuksen valitsemastasi kertaostoksesta. Eli kanta-asiakkaaksi samalla, niin saat hinnan alas.
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Jasu View Post
                      Liittymisetuna saat 10 % alennuksen valitsemastasi kertaostoksesta. Eli kanta-asiakkaaksi samalla, niin saat hinnan alas.
                      Ollaan jo kanta-asiakas ja lisäksi joulukuun 10% bonus käytetty jo.
                      Mutta näköjään Hessumobiililla 204€ joten varmaan haen sieltä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17522
                        • Turku

                        Originally posted by Supa View Post
                        Ollaan jo kanta-asiakas ja lisäksi joulukuun 10% bonus käytetty jo.
                        Mutta näköjään Hessumobiililla 204€ joten varmaan haen sieltä.
                        Ai tuollainen ale on joulukuussa ollut? Mulla käyttämättä sitten, jos kiinnostaa.

                        Oot kyllä kunnon laihialainen . Seiskan bensat maksaa tuon erotuksen .
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • markku55
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2015
                          • 200
                          • Hanko

                          Ussi akku asennettu, mikä oikea latausjännite?

                          520d, vuosimallia 2008, nykyinen akku lopahti lopullisesti, eli uutta kehiin.
                          Käyttämäni korjaamo on käyttänyt Bosch'in Silver AGM akkuja, joten sellainen sitten.
                          Vaihdettiin akku pitäen boosterilla virtaa päällä vaihdon ajan.
                          Kun homma oli tehty mitattiin auton oman laturin jännite, ja se oli yllättäen 14,95V !
                          Edellisen akun tiedoissa ei missään mainita AGM, vain mm BMW. Uusi ja vanha ovat molemmat 80Ah ja maininta jostain 800A "ampeerikyvystä".
                          Niin tai näin, eikö tuo latausjännite 14,95 ole aika korkea AGM akulle ja jos on, niin mitä teen?

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15249
                            • Ajamisen Iloa

                            Se 80Ah on se että siinä on kapasiteettiä antaa 80A tunniksi tai 1A 80 tunniksi, ihan miten sen haluaa mieltää.

                            Se 800 taasen tarkoittaa CCA eli vähän mainosterminä käytettyä "kylmäkäynnistys ampeeria". Eli se antaa noin voimakkaan virran hetkellisesti ja yleensä tämä on siis noin 5 tai 10 tai 15 sekunnin piikki arvo mihin täyteen ladattu akku pystyy.

                            En ole noissa muissa asioissa asiantuntija mutta netinmukaan AGM-akkua voi ladata 14.7v ja lyijyakun latausjännite voi vaihdella lämpötilan mukaan, pakkasella korkeampi jännite. Myös se mitataanko jännite suoraan laturilta vai akun navoilta ladattaessa vaikuttaa numeroihin. Fiksummat voivat jatkaa.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Dudismi
                              BTCF Member
                              • Feb 2006
                              • 166
                              • Rauma

                              E60 mallisarja ei tarvitse lisävirtaa akkua vaihtaessa.

                              Uusi akku koodattava vaihdetuksi (nollaa lataus historian) ja akkutyypin vaihto AGMksi.

                              Perus nestelyijy akkuun verraten lasikuitumassaan imeytetty happo on herkässä kuivumiselle, joten AGM akkua ei sovi ladata yhtä korkeilla jännitteillä.

                              Onko latausjännite mitattu tyhjäkäynnillä akulta? Kuulostaa kyllä melko korkealta luvulta.
                              E30 325i
                              E36 325i cabriolet
                              F11 520da
                              Harley bagger

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni asia, että näillä tiedoilla ei kukaan voi sanoa onko tuo jännite hyvä vai ei. Mikä akku on autoon koodattu? Kerrottiinko autolle akun vaihto? Oliko akku täynnä? jne jne. Muuttujia todella paljon.

                                Kyllähän AGM saa ladata viileässä kovallakin jännitteellä:



                                Kuten tuossa taulukosta näkee, niin 0ºC saa ladata 15.3 V jännitteellä AGM:ää, mitä kylmempi sen kovemmalla jännitteellä saa ladata. Akun lataus ja ylläpito (float) jännitettä ei pidä sekoittaa keskenään. Täyttä akkua ei sitten pidä kovalla jännitteellä grillata kesähelteellä. Näissä autoissa kun on älykäslataus, niin latausjännitteeseen vaikuttaa niin moni muuttuja, että ilman taustatietoja kukaan ei voi sanoa onko se jännite nyt liian korkea, hyvä vai jotain siltä väliltä.

                                Akun voi vaihtaa ilman lisävirtaa, toki sitäkin voi sinne laittaa niin halutessaan.
                                Last edited by HTK12; 16-01-2019, 00:16.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎