Itse ostin vuosi sitten muistaakseni Vartan 100ah akun ja ei ole toiminut päivääkään niinkuin pitäisi, nyt on pakko laittaa vaihtoon.
Pakkanen kun menee lähelle -20 astetta ei tarvitse webastoa ajatellakkaan kun se ei pysy päällä sitten toisesta autosta kaapelit kiinni ja saa auton lämpimäksi. Mittasin äskettäin jännitteen akusta kun auto oli pyörinyt noin 5 tuntia niin jännite oli huimat 11.9v.
Nyt sitten pitäisi päättää minkä akun ostaisi, käyn vielä kysymässä liikkeestä mistä ostin akun vuosi sitten että onko siinä mahdollisesti vaikka kahden vuoden takuu...
Last edited by OneAndOnly; 31-12-2010, 20:32.
Reason: olipas typoja...
näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Itse ostin vuosi sitten muistaakseni Vartan 100ah akun ja ei ole toiminut päivääkään niinkuin pitäisi, nyt on pakko laittaa vaihtoon.
Pakkanen kun menee lähelle -20 astetta ei tarvitse webastoa ajatellakkaan kun se ei pysy päällä sitten toisesta autosta kaapelit kiinni ja saa auton lämpimäksi. Mittasin äskettäin jännitteen akusta kun auto oli pyörinyt noin 5 tuntia niin jännite oli huimat 11.9v.
Nyt sitten pitäisi päättää minkä akun ostaisi, kyn vielä kysymässä liikkestä mistä ostin akun vuosi sitten että onko siinä mahdollisesti vaikka kahden vuoden takuu...
vartan akuista ollut yleisesti hyviä kokemuksia, maanantai kappale?.. mikä on latausjännite kun auto käy?
Itse ostin vuosi sitten muistaakseni Vartan 100ah akun ja ei ole toiminut päivääkään niinkuin pitäisi, nyt on pakko laittaa vaihtoon.
Pakkanen kun menee lähelle -20 astetta ei tarvitse webastoa ajatellakkaan kun se ei pysy päällä sitten toisesta autosta kaapelit kiinni ja saa auton lämpimäksi. Mittasin äskettäin jännitteen akusta kun auto oli pyörinyt noin 5 tuntia niin jännite oli huimat 11.9v.
Nyt sitten pitäisi päättää minkä akun ostaisi, käyn vielä kysymässä liikkeestä mistä ostin akun vuosi sitten että onko siinä mahdollisesti vaikka kahden vuoden takuu...
Terve,
Omasta bemmistä kyykkäs akku (Exide Premium ***, 85Ah) pakkasten tultua. Kävin paikallisessa akkufirmassa, joka myy ainoastaan näitä Exidejä. Sanoin, että akku on noin vuoden vanha (auton ed.omistajan puheiden mukaan). No, ottivat akun testiin/lataukseen yöksi. Eilen sitten kävin kattomas siellä, niin totesivat että jotakin häikkää siinä on kun ei saa täyteen sitä. Antoivat sitte uuden vastaavan akun hyllystä takuuseen!!! En tiedä mistä akku oli alunperin ostettu, eikä mulla mitään kuittiakaan tietenkään ollu...
Itse ostin vuosi sitten muistaakseni Vartan 100ah akun ja ei ole toiminut päivääkään niinkuin pitäisi, nyt on pakko laittaa vaihtoon.
Pakkanen kun menee lähelle -20 astetta ei tarvitse webastoa ajatellakkaan kun se ei pysy päällä sitten toisesta autosta kaapelit kiinni ja saa auton lämpimäksi. Mittasin äskettäin jännitteen akusta kun auto oli pyörinyt noin 5 tuntia niin jännite oli huimat 11.9v.
Nyt sitten pitäisi päättää minkä akun ostaisi, käyn vielä kysymässä liikkeestä mistä ostin akun vuosi sitten että onko siinä mahdollisesti vaikka kahden vuoden takuu...
Terve,
Omasta bemmistä kyykkäs akku (Exide Premium ***, 85Ah) pakkasten tultua. Kävin paikallisessa akkufirmassa, joka myy ainoastaan näitä Exidejä. Sanoin, että akku on noin vuoden vanha (auton ed.omistajan puheiden mukaan). No, ottivat akun testiin/lataukseen yöksi. Eilen sitten kävin kattomas siellä, niin totesivat että jotakin häikkää siinä on kun ei saa täyteen sitä. Antoivat sitte uuden vastaavan akun hyllystä takuuseen!!! En tiedä mistä akku oli alunperin ostettu, eikä mulla mitään kuittiakaan tietenkään ollu...
Käynnistysvirtaa tuo ei mahdottomia anna, mutta tarpeeksi tuntuu antavan dieselille ja epäilinkin aluksi uuden akun olleen hajalla, kun tyhjensi akkua pakkasten tultua, mutta viaksi paljastui sulakerasian alta yksi rele, joka jostain syystä söi virtaa.
Nyt kovemmillakin pakkasilla lähtee ilman lämmitystä käyntiin ja jaksaa pyörittää terävästi. Vielä ei tiedä kauanko jaksaa pyörittää, kun on lähtenyt aina heti käyntiin. Paljon negatiivista olen kuullut näistä hankookin akuista, mutta katsotaan nyt miten tuo toimii tuolla autossa.
Motonetin Sznajder AGM akuista hyvät kokemukset. Nykyseen peliin laitoin kaks 95ah agm akkua. Eberi huutaa tämän tästä ja ajo on lyhyttä. Kerran pari kuukaudessa pidän ctekin 25000:sta laturia yön kiinni eikä oo ikänä mitään onkelmaa.
Omaan vaihdoin hiljakkoin, kun sattui sopivasti löytymään joutilas yksilö, Varta G14 95ah AGM, ero entiseen 88ah Hankookin selvä, jaksaa kyllä pyörittää kovallakin pakkasellakin huomattavasti hankookia reippaammin, hankookkikin oli ehjä eikä edes kovin vanha.
Pakko kehua Banneria ja hankookia todella hyvin on pelanneet. Kylmä käynnistys molemmissa aivan loistava.
Mulla taas oli Hankookin akussa kylmäkäynnistysteho melko avuton, tosin oli vain 55Ah. Pari vuotta vanha akku. Tilalle joku 60 euron Agrimarketin no-name 62Ah akku ja aivan eri hyvin jaksaa käynnistellä.
Nyt on omaan 530Deehen vaihdettu uusi Vartan 100ah Silverin akku, nyt vaan jännittämään että miten pelittää kunhan pakkaset tulee. Exiden akku meni tänään takaisin liikkeeseen jossa testaavat onko akussa mitään vikaa mutta luulen että eivät siitä vikaa löydä kun lämpimällä ilmalla akku kuitenkin toimii.
näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment