Nykysin onneksi pääsäntöisesti auton osissa asioi sellaisessa talossa, missä tietää että takuuhommat toimii vaikka ilman kuittia.
Ja sitten käsittääkseni homma menee lain mukaan niin, että jos kuitti on hukkunut ja vaatii vaihtoa/palautusta jne. - on kyseisen liikkeen on todistettava ettet ole ostanut tuotetta heiltä. Aina on korvattu vaikka ei ole ollut kuittia, nykyään monessa saa takuun sähköisessä muodossa, kuten yllä jo lukikin.
Loppukesästä heitin seiskaan Vartan Silver Dynamic 100ah akun vanhan tilalle ja nyt sellainen tuli E39:ään myös. Saa nähdä, miten toimivat jatkossa. Ovat ihan normaaleja lyijyakkuja, mutta hinta oli ihan ok paikallisessa AD varaosamaailmassa. Hintaa tuli 125€/kpl.
Onko kenelläkään kokemuksia litium-ioni- tai litium-ilma-akun hankinnasta. Itse harkitsen tuollaisen hankkimista, keveyden lisäksi nuo akut ovat todella matalia ja littanoita mikä alentaa painopistettäkin. Esim porsche gt3 rs 4.0 erikoismalliin sai lisävarustelistalta tuollaisen akun. Ulkomailta noita löytyy mutta suomeksi googlettelukaan ei juuri tuota tuloksia.
Atmel Corporation was acquired by Microchip in 2016. Find the original products, solutions & software sold by Atmel or equivalent products offered by Microchip.
Lätkäsin täksi talveksi suurimman boschin lyijyakun(S5013) jonka sai mahtumaan. Saa nähdä miten palvelee kun webastokin löytyy. Ei tule ajettua niin paljoa pätkäajoa niin ei raaskinut AGM-akusta maksaa.
Ilmeisesti kukaan ei ole koskaan edes harkinnut litium-akkua autoonsa, syntyneen keskustelun perusteella.
Näin äkkiä ajateltuna tarvitsee varmasti akkuun integroidun BMS:n kennojen tasapainotukseen käyttöiän ja turvallisuuden takaamiseksi. Lisäksi lämmönhallinta on melko tärkeä seikka, kuumuus ja kylmyys heikentää akun ominaisuuksia, ja asettaa tiettyjä rajoituksia myös akun lataukselle. Jos em. seikat on hoidossa, ja akku on speksattu riittävän suurille latausvirroille ja jännitteille, niin ei muuta kun kokeilemaan. Ihan halpa setti ei taida tosin olla.
No alle 100€ saa 20Ah akun jo joka vie 60Ah akkua jo ihan reilusti kunhan ei ole tarpeen pitkään käyttää ilman että auto olisi käynnissä. Bms toki hyvä olla muttei lainkaan pakollinen. Mun mielestä turha varoittaa lämpötiloista kun ne pitäis vaikuttaa vähemmän kuin lyijyakussa...?
No alle 100€ saa 20Ah akun jo joka vie 60Ah akkua jo ihan reilusti kunhan ei ole tarpeen pitkään käyttää ilman että auto olisi käynnissä. Bms toki hyvä olla muttei lainkaan pakollinen. Mun mielestä turha varoittaa lämpötiloista kun ne pitäis vaikuttaa vähemmän kuin lyijyakussa...?
Minkäs merkkinen noin edullinen akku on?
Onko LiFePO4 kennoilla?
Pitäisikö näistä litium-akuista tehdä oma topikki? Hyödyttäisikö se selkeyden vuoksi? Sinälläänhän ne vastaa tämän aiheen otsikkoon kyllä täydellisesti.
Kyllä se kovasti siltä vaikuttaa, että tuo akku on finito. Alkuviikosta latasin yön yli Defan Smartchargerilla ja maanantaina tuli vielä ajettua sadan kilometrin matka. Tänäaamuna kympin pakkasessa vain vaivoin käyntiin ja kello nollaantui. Kolmivuotiaan Vartan 100 Ah seuraaja pitäisi siis keksiä, mutta mikä? Autossa ei webastoa.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment