Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivar
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 45
    • Vantaa

    Originally posted by Remotion View Post
    No alle 100€ saa 20Ah akun jo joka vie 60Ah akkua jo ihan reilusti kunhan ei ole tarpeen pitkään käyttää ilman että auto olisi käynnissä. Bms toki hyvä olla muttei lainkaan pakollinen. Mun mielestä turha varoittaa lämpötiloista kun ne pitäis vaikuttaa vähemmän kuin lyijyakussa...?

    Tuollako pitäis auto käynnistää? Virranantokykyä 3C eli 60A ja tuskin se hetkellistäkään virtaa paljoa yli 100A antaa..

    Lifepo4 kennoissa ei vaan tuo virta riitä, Lipo kennoilla vois auton saada käyntiinkin (huomattavasti isompi virranantokyky), paitsi pakkasilla.
    E36 328 Cabrio
    E39 530D

    Comment

    • conna
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 324

      Originally posted by Ivar View Post
      Tuollako pitäis auto käynnistää? Virranantokykyä 3C eli 60A ja tuskin se hetkellistäkään virtaa paljoa yli 100A antaa..

      Lifepo4 kennoissa ei vaan tuo virta riitä, Lipo kennoilla vois auton saada käyntiinkin (huomattavasti isompi virranantokyky), paitsi pakkasilla.
      Esim toi -> GWL / Litium akku LiFePO4 (12V / 20Ah)

      Nimellinen jännite akku on 12 V ja käyttöjännite on 11,5 V - 14,8 V.
      maksimilatausaika jännite 15 V.
      Suositeltava myöhemmin lataus on 14,8 V.
      pienin jännite on 11 V .
      Suurin Purkuvirta on 3C jatkuvasti.
      Käyttölämpötila -20 ° C asti 65 ° C

      Paino (kg) 3,44
      Korkeus (mm) 181
      Leveys (mm) 167
      Syvyys (mm) 77
      Nimellisjännite (V) 12
      Kapasiteetti (Ah) 20
      Max Purkuvirta () 200
      Optimaalinen Purkuvirta () 10
      Max latausvirta (A) 20
      Optimaalinen Latausvirta (A) 10
      Last edited by conna; 31-12-2014, 08:25.
      %

      Comment

      • Ivar
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 45
        • Vantaa

        Originally posted by conna View Post
        Esim toi -> GWL / Litium akku LiFePO4 (12V / 20Ah)

        Nimellinen jännite akku on 12 V ja käyttöjännite on 11,5 V - 14,8 V.
        maksimilatausaika jännite 15 V.
        Suositeltava myöhemmin lataus on 14,8 V.
        pienin jännite on 11 V .
        Suurin Purkuvirta on 3C jatkuvasti.
        Käyttölämpötila -20 ° C asti 65 ° C

        Paino (kg) 3,44
        Korkeus (mm) 181
        Leveys (mm) 167
        Syvyys (mm) 77
        Nimellisjännite (V) 12
        Kapasiteetti (Ah) 20
        Max Purkuvirta () 200
        Optimaalinen Purkuvirta () 10
        Max latausvirta (A) 20
        Optimaalinen Latausvirta (A) 10
        No riippuen tietenkin autosta, ei mun autot kyllä alle 600A hetkellistä antavalla akulla inahdakaan.. :think

        Ja tuo pakkaskommetti koski lipo akkua, ei lifepo akkua...
        E36 328 Cabrio
        E39 530D

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by Ivar View Post
          Tuollako pitäis auto käynnistää? Virranantokykyä 3C eli 60A ja tuskin se hetkellistäkään virtaa paljoa yli 100A antaa..

          Lifepo4 kennoissa ei vaan tuo virta riitä, Lipo kennoilla vois auton saada käyntiinkin (huomattavasti isompi virranantokyky), paitsi pakkasilla.
          Originally posted by Ivar View Post
          No riippuen tietenkin autosta, ei mun autot kyllä alle 600A hetkellistä antavalla akulla inahdakaan.. :think

          Ja tuo pakkaskommetti koski lipo akkua, ei lifepo akkua...
          Jos toisena autoja on toi sigun 328i , niin aivan varmasti starttaa vaikka Aliant X4 9,2Ah akulla. 480A startti virtaa riittää 10s ja jatkuvaa purkuvirtaa kestää 230A.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Ostin nyt E46 Duracell merkkisen 80A akun, seuraillaan miten pelaa. Ainakin startin ääni muuttui melkoisesti pirteämmäksi. Niin, vanha akku siis kyykkäsi katastukseen..

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15258
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by Ivar View Post
              No riippuen tietenkin autosta, ei mun autot kyllä alle 600A hetkellistä antavalla akulla inahdakaan.. :think

              Ja tuo pakkaskommetti koski lipo akkua, ei lifepo akkua...
              Eli 600A x 12V = 7.2kW onko siellä tuon imevä starttimoottori vai?
              Mä toivonkin keskustelua näistä jotta itsekin sivistyisi, mutta luulin että kun ennakkoluulot heitetään roskikseen niin Litiumakku olisi parempi bokasuhteessa myös tuossa. Eihän amppeeritunteja tarvita jos sähköä kulutetaan auton ollessa vain käynnissä. Lifepo ei pura samalla tavalla kuin lyijyhappo eikä myöskään jännitteet notku.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Remotion View Post
                Eli 600A x 12V = 7.2kW onko siellä tuon imevä starttimoottori vai?
                Mä toivonkin keskustelua näistä jotta itsekin sivistyisi, mutta luulin että kun ennakkoluulot heitetään roskikseen niin Litiumakku olisi parempi bokasuhteessa myös tuossa. Eihän amppeeritunteja tarvita jos sähköä kulutetaan auton ollessa vain käynnissä. Lifepo ei pura samalla tavalla kuin lyijyhappo eikä myöskään jännitteet notku.
                Kaverin kilpurissa jossa toi X4 on, on 2,5l sikakireä neloskone, startti on 2,1kw kilpastartti. Startti haukkaa sen n.180A ja solenoidi 15A. Sitten jos laskee eculle, sytkälle , suuttimille ja bensapumpulle yhteensä vaikka 50A niin ollaan vieläkin alle 250A virrassa starttauksen yhteydessä.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15258
                  • Ajamisen Iloa

                  Näköjään 328 startti vie 1.3kW ja 530d 2.2kW mutta kuten sanoit niin siellä on muitakin osia jotka vie sähköä.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Näköjään 328 startti vie 1.3kW ja 530d 2.2kW mutta kuten sanoit niin siellä on muitakin osia jotka vie sähköä.
                    Jep, mutta 600A kummatkaan autot ei startin yhteydessä vie. Toki jos ivar on ohittanut kaikki kevennin releet ja autojen kaikki sähkölaitteet on täysillä startin aikana...
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1831
                      • N/A

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Jep, mutta 600A kummatkaan autot ei startin yhteydessä vie. Toki jos ivar on ohittanut kaikki kevennin releet ja autojen kaikki sähkölaitteet on täysillä startin aikana...
                      No ei niistä kaikista sähkölaitteistakaan synny lähimainkaan 600A kulutusta. Silloinhan laturikin pitäisi olla tuota luokkaa.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      BMW 320i (e30)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        Pitäis zetaan uusi akku hommata. Mihin kannattaa rahansa laittaa? Nyt siellä on ollut noin 10 vuotta Bilteman perusakku. Samanlaista vai kannattaako panostaa? Optima kestäisi myyntipuheen mukaan 3-kertaa tuon ajan, 30 vuotta? Tietenkin keveys kiinnostaisi, mutta päätin pudottaa vyötäröltä sen 10 kiloa kesään mennessä, joten +-0? Toi Litium nyt vaikuttaa vielä keskustelun perusteella vähän epävarmalta vaihtoehdolta?

                        Paljonko sitä Ah:ta tarvitsisi? Nyt kai joku ~60 ampeerinen. Ajo on pätkää, mutta sähkölaitteita ei juuri ole. Talvet käyttämättömänä, mutta olen muutaman kerran talvessa aina akun ladannut. Hinnalla nyt ei suurta merkitystä, mutta turhasta en viitsi maksaa.
                        Last edited by Carbonfiber; 05-01-2015, 11:05.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Carbonfiber View Post
                          Pitäis zetaan uusi akku hommata. Mihin kannattaa rahansa laittaa? Nyt siellä on ollut noin 10 vuotta Bilteman perusakku. Samanlaista vai kannattaako panostaa? Optima kestäisi myyntipuheen mukaan 3-kertaa tuon ajan, 30 vuotta? Tietenkin keveys kiinnostaisi, mutta päätin pudottaa vyötäröltä sen 10 kiloa kesään mennessä, joten +-0? Toi Litium nyt vaikuttaa vielä keskustelun perusteella vähän epävarmalta vaihtoehdolta?

                          Paljonko sitä Ah:ta tarvitsisi? Nyt kai joku ~60 ampeerinen. Ajo on pätkää, mutta sähkölaitteita ei juuri ole. Talvet käyttämättömänä, mutta olen muutaman kerran talvessa aina akun ladannut. Hinnalla nyt ei suurta merkitystä, mutta turhasta en viitsi maksaa.
                          En osaa päästäni heittää, että minkä kokoinen akku autoosi kuuluisi, mutta perinteisistä akuista ainakin Trane on ollut hyvä merkki. Tuon lisäksi Vartan Silver Dynamic akut ovat toimineet ainakin allekirjoittaneella moitteetta. Kummatkin ovat myös pärjänneet testeissä hyvin.

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Onko kokemuksia Defan ylläpitolaturista, akkuasiaan tämäkin kai kuuluu..
                            E46 mallissa kun akku on kontissa ja ei juurikaan pakkasella lämpiä se ottaa aika huonosti virtaa vastaan. Harkinnut tuollaisen defan 3A laturin asentamista moottorinlämmitin kaapelin väliin.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14467
                              • Oulu

                              Originally posted by Antti O View Post
                              Onko kokemuksia Defan ylläpitolaturista, akkuasiaan tämäkin kai kuuluu..
                              E46 mallissa kun akku on kontissa ja ei juurikaan pakkasella lämpiä se ottaa aika huonosti virtaa vastaan. Harkinnut tuollaisen defan 3A laturin asentamista moottorinlämmitin kaapelin väliin.
                              Itselläni seiskassa 4A malli ja toimii. Mulla tosin vaan tämän kaverina sisätilanlämmitin kun käytän tuota kaukosäätöstä eberiä moottorin lämmitykseen. Muuten tuskin tuota lisälatausta edes tarvisi, mutta työmatka on 7km/suunta itellä.

                              Akkuna on BMW orggis 110aH normiakku. Taitaa olla Bosch S5.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                Originally posted by Antti O View Post
                                Onko kokemuksia Defan ylläpitolaturista, akkuasiaan tämäkin kai kuuluu..
                                E46 mallissa kun akku on kontissa ja ei juurikaan pakkasella lämpiä se ottaa aika huonosti virtaa vastaan. Harkinnut tuollaisen defan 3A laturin asentamista moottorinlämmitin kaapelin väliin.
                                E46:ssa vastaava ylläpitolaturi, tosin asennettuna konttiin oikealle puolelle verhoilun alle akun viereen. Sisätilapistokkeelta hanttarin jalkatilasta Defan T-kappaleella panssarikaapelia verhoilun alla atakakonttiin, mahtuu juuri ja juuri takapenkin vieritse, siinä oli ahtain kohta. Muistaakseni panssarikaapelia meni neljä metriä vai neljä ja puoli ja sekin otti tiukalle kun alkupäässä hanskalokeron alla piti tehdä aloituskierros.

                                Ei ole ainakaan akkua keittänyt pilalle ja pirssi on käynnistynyt nätisti. Paha sanoa paljonko auttaa mutta tuskin haittaakaan toimintaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎