Originally posted by Janza182
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by os951 View PostRecaro Pole Position on todellakin tehty pätkäkuidusta. Kun teimme kolmeen autoon kloonit kunnon räteillä, niin painoa oli tuo pari kiloa vähemmän ja jäykkyys ihan toista luokkaa. Recaron turvavöiden läpivienteihin saa muuten ihan Porsche varaosanumerolla muoviset verhoilukipaleet. Pitäisi tulla jossain vaiheessa katsomaan tuota alipainesäkityssysteemiä; muutamia omia ideoita odottamassa, mutta niitä ei voi toteuttaa normi märkälamininoinnilla.
Oisko herroilla muuten suosituksia missä verhoilu kannattaisi teettää pääkaupunkiseudulla?
HLast edited by HKM; 09-10-2011, 08:51.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostHiilikuituversioon tarvitaan peukalosäännön mukaan neljännes lasikuidun kuitumäärästä. Tuo tuntuu aika käsittämättömältä.Koska en tuohon näkemättä usko niin teen levyn koekappaleeksi ja vertailen sitten epätieteellisesti. Varsinainen tuoli tulee olemaan ainakin osittain hiilikuidun ja aramidin/kevlarin sekoitusta.
Jäykkyys määräytyy siten, että se on aina samanpaksuisilla osilla suoraan verrannollinen kimmokertoimeen, joka jollakin nimenomaisella hiilikuitulaminaatilla voi olla juurikin nelinkertainen lasikuituiseen verrattuna.
Koska kuitenkin jäykemmästä materiaalista halutaan yleensä tehdä ohuempi rakenne, ei sääntö enää toimi. Tällöin jäykkyys on veto-puristuskuormilla suoraan verrannollinen levynpaksuuteen, mutta taivutuskuormalla se onkin levynpaksuus^3-verrannollinen. Siis 2 mm levy on 8 kertaa jäykempi kuin 1-millinen. Jos siis suinpäin tekeekin 1/4 levynpaksuudella uuden rakenteen materiaalista, joka on 4-kertaa alkuperäistä jäykempää, päädytään osaan jonka jäykkyys taitutuskuormalla on vain 1/16 alkuperäisestä.
Tilannetta voi toki helpottaa lisäämällä keskelle ydinaineen. Niitä saa hyvinkin ohuina (esim 1 mm rohacell, tai vielä ohuemmissa syntactic core).
Comment
-
-
Originally posted by dieseljussi View PostEi tuohon ole olemassa peukalosääntöä, kuin korkeintaan osakohtaisesti.
Jäykkyys määräytyy siten, että se on aina samanpaksuisilla osilla suoraan verrannollinen kimmokertoimeen, joka jollakin nimenomaisella hiilikuitulaminaatilla voi olla juurikin nelinkertainen lasikuituiseen verrattuna.
Koska kuitenkin jäykemmästä materiaalista halutaan yleensä tehdä ohuempi rakenne, ei sääntö enää toimi. Tällöin jäykkyys on veto-puristuskuormilla suoraan verrannollinen levynpaksuuteen, mutta taivutuskuormalla se onkin levynpaksuus^3-verrannollinen. Siis 2 mm levy on 8 kertaa jäykempi kuin 1-millinen. Jos siis suinpäin tekeekin 1/4 levynpaksuudella uuden rakenteen materiaalista, joka on 4-kertaa alkuperäistä jäykempää, päädytään osaan jonka jäykkyys taitutuskuormalla on vain 1/16 alkuperäisestä.
Tilannetta voi toki helpottaa lisäämällä keskelle ydinaineen. Niitä saa hyvinkin ohuina (esim 1 mm rohacell, tai vielä ohuemmissa syntactic core).
Lasikuituversion speksi on siis tämä: 430g/m2 45/45ja 0/90 asteisia kuitukankaita siten että ristiselästä alaspäin 8 kerrosta, hartialinjaan 6 kerrosta ja pään alueelle 4 kerrosta. Lisäksi reunoihin on vedetty lasikuitunauhaa 6 kerrosta tukevoittamaan rakennetta. Sivuilla,minne tulee kiinnityspultit on yhteensä 13 kerrosta 430g:sta. Näillä määrillä paksuudet vaihtelee reilusta millistä aina viiteen milliin saakka.
Eli jos oletetaan että tuo rakenne on hyvä niin miten hiilikuitu/aramidi-versio tulisi tehdä että saavutetaan sama jäykkyys mutta paino tippuuLast edited by HKM; 09-10-2011, 10:59.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostMeni tämä topic seurantaan.
Talven aikana pitäs opetella esim ilmanohjureiden ja imuboksin tekoa.
Onko kellään suositella sivustoa tai jotain opusta perusteiden opiskeluun? En oo siis kuiduttanut mitään ikinä.
Competition Car Composites, a Practical Handbook, Simon McBeath
Sekä materiaaleja, että ohjeita saa esim tuolta:
(siis se 19 mb R&G handbook)
Comment
-
-
Originally posted by dieseljussi View PostNo juurikin tuo etusivulla mainittu Haynes:
Competition Car Composites, a Practical Handbook, Simon McBeath
Sekä materiaaleja, että ohjeita saa esim tuolta:
(siis se 19 mb R&G handbook)
HKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by Sene View PostNyt on luukku paikallaan. Paska kuva liitettynä.
HKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by Sene View PostAjattelin jättää tommoseks vaan. Tulee vielä OEM tyyli konepelti hiilarista kun vaan olis aikaa asentaa.
Puskurit pitäis tosin maalauttaa...
HKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostIlmeisesti noissa hiilariosissa on hyvä UV-suoja valmiina? Jos ei ole niin on mahdollista että osat alkavat kellastua koska epoksin UV-suoja on tyypillisesti aika heikko. Jos haluat varmistua niin kannattaa vetää ainakin lakka päälle
H
Pitääpäs kysyä mitä hartsia ovat käyttäneet. Kiitos tiedosta!F11 LCI 535xi
Ex.
E36 320i sedan
E36 LCI 328i coupe
E61 LCI 530xi
Comment
-
-
Mikähän olisi hyvä joustava ja kevyt materiaali sandwich-rakenteen tekemiseen...eli semmonen jota olisi hyvä vääntää kaareville pinnoille?Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
Comment