Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Originally posted by bmw323it View Post
    Tiktok on pullollaan tosi makeita TIG-hitsausvideoita, joissa hitsataan milloin mitäkin materiaalia ja jälki on ekstaattisen hienoa.

    Hirveästi houkuttelisi hommata tuollainen vehje.
    Näkyy vaan noita TIG-vehkeitäkin olevan sitten laidasta laitaan. Ei tuota hitsattavaa usein ole, joten mitään pro-laitteita ei kannata hankkia. Mitä ominaisuuksia siinä pitäisi olla, että sillä mitään tekisi? Mihin TIG parhaiten sopii ja mihin ei? Mitä kaasua voi käyttää, käykö esim CO2 vai meneekö hankalammin hankittaviin ja isoihin pulloihin?

    Ja tekeekö noilla mitään auto-projekteissa?

    Vai pitäisikö unohtaa koko homma?
    Kyllähän TIG varsin tarpeellinen työkalu, jos tykkää rakennella monipuolisesti.

    Tässä on ihan hyvä testivideo vajaan tonnin koneesta:



    Itse en ole hitsari, mutta jonkun verran hitsannut eri menetelmillä ja sekä halvoilla että hyvillä koneilla. Myös nykyaikaisella Kempin AC/DC koneella olen tyhjentänyt ainakin pari pulloa, itse hitsausprosessi on luonnistunut ihan yhtä hyvin tai huonosti kun omalla Shermanin koneella. Laatu ja hinta toki näkyy muissa asioissa, mutta ei varsinaisesti suoraan hitsauksessa. Ammattilaiset voi olla eri mieltä, kun hitsauksesta karsii ne kaikki itse hitsaajan virheet pois.

    Suojakaasuksi Argon tai Helium jossain tilanteessa, eli pullon osto on edessä ja siihen toki myös säädin sekä mielellään rotametri.

    Tarvikkeisiin ja lisäaineisiin saa heti varata ainakin sen satasen tai kaksi, niin pääsee alkuun ja toki hyvä olisi se kone myös saada kärryn päälle liikuteltavaan malliin niin siihen saa varata sen 50-100€.

    Maadoituskaapelit tuntuu olevan melkein kaikissa halvoissa koneissa yhtä huonoja ja lyhyitä, satasella saa tarvikkeet uuden kunnollisen kaapelin valmistukseen.

    Elektrodeja saa harjoitellessa teroitella aika ahkerasti, niin pieni nauhahiomakone on kaikessa helppoudessaan kyllä paras työkalu tähän. Toki teroitellaanhan näitä myös rälläkällä, mutta ainakaan minä en jaksa rälläkkää koko aikaa vinguttaa.

    Kunnollinen hitsausmaski on kyllä aika ehdoton, huomattavasti helpompaa ja mukavempaa hitsata kun näkee mitä hitsaa. Halvoissa on toiminnassa ongelmia myös huonon näkyvyyden lisäksi, kun hitsataan pienillä virroilla.

    Eli kyllähän siihen itse koneen lisäksi saa jonkun verran rahaa palamaan, mutta ehkä kaikelle harrastukselle ei hintaa kannata laskea.
    Last edited by Micce///M; 18-09-2022, 13:05.

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2490

      Koriliimasta olisi kysymys. Tarkoitan siis oikein liimaa millä laitetaan kaksi peltiä yhteen. En siis sitä massaa, jota levitetään hitsisauman päälle. Korikitti taitaa olla myös nimeltään, mutta koriliimaksi sitäkin jotkun kutsuvat kuukkeloinnin perusteella.

      Eli liimasta kysymyksiä. Noin 10 vuotta sitten puhuttiin, että liiman päälle ei saa maalata tai näin minua ohjeistettiin. Liima oli silloin wurthin kautta tullutta 2k-kamaa. Siis sitä joka vaati silloin sen sikakalliin puristimen. Se oli silloin, mutta miten tilanne nykyään? Kuulin nimittäin juttua, että vastaavaa 2k koriliimaa voisi käyttää pakkelin sijasta ja olisi hyvin päällemaalattavissa?

      Sikalla on ainakin ollut joitain aikoja sitten myynnissä 2k koriliima, mutta se oli normaali liimatuubi ja toimi siis ihan perus liimapuristimessa. Onko tästä kokemuksia? Siis maalattavuuden suhteen? Onko muilla valmistajilla tullut vastaan vastaavaa yhden tuubin systeemiä? Välttyisi kalliin erikoispuristimen ostamiselta?
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Iemel
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1651
        • Muhos

        SikaPower 4720 koriliimaa olen käyttänyt parin kaaripalan liimaamiseen ja eipä tuo ole maalin alta pompannut esiin, toki sauma tuli käsiteltyä pääosin pakkelilla mutta oli siellä liimakohtia joiden päälle tuli suoraan pohjamaali.
        Ja taitaa muuten e30:n konetilassa olla muutama kiinnike liimattu samalla tavaralla joiden päälle tuli suoraan maalattua, pitää melkein vilkaista missä kunnossa ovat.

        Tuo Sika:n tuubi muuten käy normi puristimeen juu, mutta on sitten niin jäykkää tavaraa tulemaan tuon sekoitussuulakkeen läpi että kämmen väsyy melko nopeasti. Markan puristin taipuu heti kättelyssä.
        Suosittelen sähköpuristinta jos ei halua kunnon käsitreeniä
        Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
        Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
        Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
        Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
        Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2490

          Originally posted by Iemel View Post
          SikaPower 4720 koriliimaa olen käyttänyt parin kaaripalan liimaamiseen ja eipä tuo ole maalin alta pompannut esiin, toki sauma tuli käsiteltyä pääosin pakkelilla mutta oli siellä liimakohtia joiden päälle tuli suoraan pohjamaali.
          Ja taitaa muuten e30:n konetilassa olla muutama kiinnike liimattu samalla tavaralla joiden päälle tuli suoraan maalattua, pitää melkein vilkaista missä kunnossa ovat.

          Tuo Sika:n tuubi muuten käy normi puristimeen juu, mutta on sitten niin jäykkää tavaraa tulemaan tuon sekoitussuulakkeen läpi että kämmen väsyy melko nopeasti. Markan puristin taipuu heti kättelyssä.
          Suosittelen sähköpuristinta jos ei halua kunnon käsitreeniä
          Tuossa kuukletellessa tuli tuo sika 4720 silmiin. Muistan itsekin sen olleen normituubikamaa, mutta nyt näyttäisi olevan samanlainen kuin 3M eli oman puristimensa vaatii.

          Maalauskommenteista kiitos.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎