Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    #46
    Originally posted by Cell View Post
    Muistelisin lukeeeni BMW:n 90-luvun alun korjausohjeista, että tehtaan pohjapinnoitetta riittävästi kuumentamalla (= hitsuuttelemalla pohjaa) se muuttuu aineeksi joka kosteuden kanssa muodostaa happoa ja pellit alkaa hävitä nopsaan siitä kohtaa. Olikos tässä projektiautossa muovipinnoitettu pohja?
    PVC:stä tulee suolahappoa(kin),kun kuumentaa n.200 asteiseksi ja hyvin ruostuttaa. Tuossa 1502:ssahan ei aivan samanlaista pinnoitetta ole,kun uudemmissa,mutta onhan tuota pvc:tä ollut sotkettuna milloin mihinkin massaan ja mössöön tuohonkin aikaan.
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #47
      No eipä nuo saumat normaalisaumaa huokoisemmilta tunnu ja näytä. Tuli kokeiltua. Eli ongelma vaikuttaisi omasta mielestä edelleenkin vaan siltä että tuossa lämpeämisessä tapahtuu "jollekin jotain" mikä nopeuttaa tota prosessia.





      Sama toiselta puolelta, ruskea sauman vieressä on normaalia kaasukuonaa.


      Muut saumat näyttää jokseenkin tältä auton sisällä, ihan normaalin näköistä.



      Ekassa kuvassa huomaa hyvin että tosta mistä on laikalla sipaistu siivu pois lattiasta, on reiän reunassa alkanut myös ruostuminen. Sitä ei ole hitsattu, mutta lämpeäähän se laikatessakin..

      Mielenkiintoista, toi happoteoria kuulostaisi aika loogiselta.. :think
      www.nenifab.com

      Comment

      • Mörökölli
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 1735
        • Turku

        #48
        Originally posted by petrolhead View Post



        Sovittele korjauspala päittäin, ja puhdista alue kunnolla. Tasoittelun jälkeen karhennus, rasvanpoisto, pohja- ja pintamaali molempiin pintoihin. Jätä musta pohjamassa ja 1K maalit kauppaan.
        Tämä on juuri se oikea resepti. Mä vedän tosin kaikesta huolimatta maalattavan massan(Dinitrol 440) aina vielä maalin päälle, eli en sitä ns. tervaliisteriä.
        www.nenifab.com

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #49
          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
          ...syytä en tiedä mut pelti erillailla valmistettua. Onneksi on pelti hommat tehty....
          Ne on tainneet tehtaalla kusta vähän muuallekin ku lohkojen päälle.
          www.nenifab.com

          Comment

          • 2bar..ahhh
            BTCF Honorary Member
            • Nov 2004
            • 3351
            • haapavesi

            #50
            Originally posted by Mörökölli View Post
            Ne on tainneet tehtaalla kusta vähän muuallekin ku lohkojen päälle.
            hahaa! ei noi sun saumat hitsauksen puolelta näyttäny siltä et ois ainakaan kauheeha huokosii (kännyllä kahtelen kuvi) mut itellä nous niitä graatereita ku kunnolla meni läpiasti sauma. Ikkunan pielien jäykistepistehitausen taa tein sillälaitta et porasin popniitti reisjä 3.2mm ja pilleillä pikkasen et korisaumaa valui pois sit puhallus ja isolla virralla läpi kunnolla siihen hionta päälle.
            €34 M5 pelastetaan museoinnilta

            Comment

            • laurimikola
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2013
              • 388
              • Finland, Turku

              #51
              Tuli huomattua kun omaa e30 kymppistä olin purkamassa, että kaasupolkimen alaosa aivan mätä. Habaneroa pohjaan asti ei sitä poljinta saanu millään irti. Pohjaanhan siitä reikä tuli... Sen polkimen kiinnitys on vissiin hitsattu pohjaan kiinni. Mihin kohtaan sen polkimen uusi kiinnitys tulisi tehdä, että kaasu toimii normaalisti ?

              Tossa vielä kuvaClick image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	60.4 KB
ID:	4826147
              E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16457
                • Asikkala

                #52
                Henk. koht. mielipiteenä nämä jo tehtaalla ryssityt kaasupolkimet pitäisi näissä mätähommissa heittää romukoppaan ja tehdä siihen vipuun mihin vaijeri tulee niin jatko alaspäin ja joku lämiskä mistä kengällä painaa, eli muutos ns. riippuvaksi polkimeksi. Näin on ollut minulla kahdessa autossa ja nyk. coupeen tulee ko. muutos tietenkin. Myös ikuisuusprojekti e30:n poljin deletoidaan mutta kiinnike lattiaan jää jos haluaa orkkispolkimen palauttaa käyttöön.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #53
                  Mutta tuon polkimen kiinnityksen kun korjaa "fiksusti", niin ei tarvi millään "korolla" polkimella painella kaasua, ja toimii niinku bmw:n insinööri on sen suunnitellu.

                  Comment

                  • Ahdinko
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 227
                    • Kerava

                    #54
                    Originally posted by laurimikola View Post
                    Sen polkimen kiinnitys on vissiin hitsattu pohjaan kiinni. Mihin kohtaan sen polkimen uusi kiinnitys tulisi tehdä, että kaasu toimii normaalisti ?
                    No tuossapa jelppiä
                    Attached Files
                    Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                    Käyttis 535i GT F07
                    Ex: X1 E84 28i Xdrive
                    Ex: E90 325

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #55
                      Originally posted by laurimikola View Post
                      Tuli huomattua kun omaa e30 kymppistä olin purkamassa, että kaasupolkimen alaosa aivan mätä. Habaneroa pohjaan asti ei sitä poljinta saanu millään irti. Pohjaanhan siitä reikä tuli... Sen polkimen kiinnitys on vissiin hitsattu pohjaan kiinni. Mihin kohtaan sen polkimen uusi kiinnitys tulisi tehdä, että kaasu toimii normaalisti ?

                      Tossa vielä kuva[ATTACH]108947[/ATTACH]
                      Rattiakselin boorit varmaan tykkää kun käännellään lukkopihdeillä.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • laurimikola
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2013
                        • 388
                        • Finland, Turku

                        #56
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Rattiakselin boorit varmaan tykkää kun käännellään lukkopihdeillä.
                        Ei oo rihloissa kiinni pihdit.
                        E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #57
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Henk. koht. mielipiteenä nämä jo tehtaalla ryssityt kaasupolkimet pitäisi näissä mätähommissa heittää romukoppaan ja tehdä siihen vipuun mihin vaijeri tulee niin jatko alaspäin ja joku lämiskä mistä kengällä painaa, eli muutos ns. riippuvaksi polkimeksi. Näin on ollut minulla kahdessa autossa ja nyk. coupeen tulee ko. muutos tietenkin. Myös ikuisuusprojekti e30:n poljin deletoidaan mutta kiinnike lattiaan jää jos haluaa orkkispolkimen palauttaa käyttöön.
                          Mä oon taas lattiapoljinten kannalla . Siinä on liikerata sama kuin nilkalla.

                          Originally posted by isoR View Post
                          Mutta tuon polkimen kiinnityksen kun korjaa "fiksusti", niin ei tarvi millään "korolla" polkimella painella kaasua, ja toimii niinku bmw:n insinööri on sen suunnitellu.
                          Erittäin hyvin sanottu siellä takana
                          Onko toi polkimen laatikko loppujen lopuksi kumminkaan korroosioherkkä paikka, vai johtuuko vaan siitä että auto on v...un vanha ja siihen on ajettu kengissä suolahiekkaloskapaskaa 25 talvea. Sisäpuolelta ne kumminkin ruostuu. Muutenkin jos E30 vakio mätäpaikoista puhuu, ni pitäs muistaa että onhan se kori kestänyt jo auton normaalin eliniän, kahteen kertaan.
                          Last edited by petrolhead; 24-02-2013, 11:27.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • laurimikola
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2013
                            • 388
                            • Finland, Turku

                            #58
                            Onko jollain tarkkoja mittoja alkuperäisestä kaasupolkimesta? Oma on mennyt niin ruosteeseen, että ei niitä enää oikein siitä selville saa. Auto on siis e30 ja vuosimallia 86.
                            E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #59
                              Originally posted by laurimikola View Post
                              Onko jollain tarkkoja mittoja alkuperäisestä kaasupolkimesta? Oma on mennyt niin ruosteeseen, että ei niitä enää oikein siitä selville saa. Auto on siis e30 ja vuosimallia 86.
                              Polkimesta vai lattiasta? On irtopoljin tuossa tallissa mistä voin mitata, mutta mitä mittoja?

                              E:
                              Paikka mihin poljin painetaan kiinni Leveys 67mm, paksuus ~6.5mm, korkeus ~17mm, lukkojen kohdat 44mm reikien ulkoreunat, sisä reunat ~14.5mm, ja korkeus 10mm.
                              Last edited by Guest; 31-03-2013, 16:09.

                              Comment

                              • laurimikola
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2013
                                • 388
                                • Finland, Turku

                                #60
                                Originally posted by isoR View Post
                                Polkimesta vai lattiasta? On irtopoljin tuossa tallissa mistä voin mitata, mutta mitä mittoja?

                                E:
                                Paikka mihin poljin painetaan kiinni Leveys 67mm, paksuus ~6.5mm, korkeus ~17mm, lukkojen kohdat 44mm reikien ulkoreunat, sisä reunat ~14.5mm, ja korkeus 10mm.
                                Mitat hyödyttivät paljon kiitos inffosta!
                                E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎