Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Eepo View Post
    ... elämäni ensimmäinen maalaus...

    ...maalaus tapahtui jollain kolmen markan motonetin punakahvaisella ruiskulla.
    Mutta kuten jo moneen kertaan todettua, nämä aloittelevat maalaukset eivät ole juurikaan kiinni siitä kompurasta ja ruiskusta, vaan näillä mototet/biltematasoisilla saa kyllä niin hyvää aikaiseksi kuin alottelija saa yleensäkkään millään. Toisaalta, myös oikea ammattilainen saa näillä motonet/biltemaruiskuilla tarvittaessa Show-laatua.
    Pointtini on se että siitä laitteistosta ei kannata tehdä itselleen mitään kynnyskysymystä aloittaa oma harrastemaalaus...siis vain siksi että ”isot pojat” netissä kertoilee kuinka monta tonnia pitää laitteisiin sijoittaa ennen kuin saa yhtään mitään aikaiseksi?
    Kuitenkin, se on "taivahan tosi” että ei se koko, vaan kuinka sitä käyttelee ja
    kuinka rajoitteet kompensoi...

    Comment

    • KanaDimmy
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 398
      • Kalanti

      Originally posted by Rider View Post
      Noniin nyt tarvitsisi aloitteleva maalari vähän neuvoja. Eli siis omasta kulkineesta löytyi muutama maalattava kohta ja arvelin kysellä vähän mielipiteitä, että kannattaako edes yrittää itse maalata vai vienkö suoraan maalarille?.
      Mielestäni kannattaa lähteä itse koittamaan jos on vähänkään hajua ruosteen poistosta ja pohjatöistä. Ne siinä yleensä kusee jos joku. Ruosteet saatava kunnolla pois ennen mitään pohjamaaleja ja kittailuja, muuten ei kestä kuin sen ensimmäisen talven. Otat selvää ruosteenpoistosta, materiaaleista ja työkaluista ennen hommaan ryhtymistä. Aloita vaikka jostain takaluukun sisäosasta ettei oo heti kovin näkyvä paikka jos jokin menee vikaa.

      Ja niinkuin Hemi tuossa mainitsikin niin älä turhaan osta kalliita leluja millä harjoitella. Ihan perus 20-40e ruiskulla pääsee pitkälle ja juurikin on aina jostain muusta kiinni työnlaatu kuin ruiskusta
      e34 525ia -93

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        Originally posted by Eepo View Post

        kuvat on paskoja, kun ei kännykällä saa oikein ikuistettua tuota väriä, on joku BMW:n vihreä johon sekoitettu isoja hopeita metallikiteitä, taitaa valossa tummasta vaaleaan vihreään.
        Hyvä hyvä! Soppa on valmiiksi isokiteinen Islandgrün, jota terästetty/vaalennettu aimo annoksella Debeerin linjaston erittäin karkealla sekoitushopealla = kidettä löytyy. Luulen, että livenä ja varsinkin auringossa tämä on The Juttu Pitääpä heilahdella...
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Rider
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2014
          • 211
          • Tampere

          Mistäs sitä lähtis ruiskua kattelemaan ja minkälaista, ehdotuksia kuunnellaan. Jos budjetin ylärajan vois olla se 200e.

          Haluisko joku koota semmoset yksinkertaset stet by step ohjeet noihin pohjatöihin ja minkä valmistajan tuotteet on hyviä. Netistä on koitettu imeä kaikki tieto mitä on löytynyt.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            Originally posted by Rider View Post
            Mistäs sitä lähtis ruiskua kattelemaan ja minkälaista, ehdotuksia kuunnellaan. Jos budjetin ylärajan vois olla se 200e.

            Haluisko joku koota semmoset yksinkertaset stet by step ohjeet noihin pohjatöihin ja minkä valmistajan tuotteet on hyviä. Netistä on koitettu imeä kaikki tieto mitä on löytynyt.

            Biltema tai motonet ostopaikkana ja se 25€ maksava satajetin kopioruisku on ihan mercedes.

            Siihen voit halutessasi ostaa satajetin omat suuttimet yms. Nuo halpisliikkeet myy myös erikokoisia suuttimia

            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Rider
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 211
              • Tampere

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Biltema tai motonet ostopaikkana ja se 25€ maksava satajetin kopioruisku on ihan mercedes.

              Siihen voit halutessasi ostaa satajetin omat suuttimet yms. Nuo halpisliikkeet myy myös erikokoisia suuttimia

              http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...ku-2000034670/
              Mites isot suuttimet tuohon pitäs sitten hommata että saa tuon maalauksen teoriassa onnistumaan?

              Jos lähtis ihan näin aluksi noita puskureita entraamaan niin riittäisikö teräsvillalla karhennus ja loivennus, jonka jälkeen sitten lakka pintaan? Miten suurelle alueelle tuo karehnnus on tehtävä ja miten tuo lakan ruiskutus?

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11085
                • Oulu

                Ehei mitään teräsvillaa maalaushommiin Vaikka sillä harmaalla "karhunkielellä" tai mikä onkaan nimeltään karhentelee, joita saa automaaliliikkeistä.

                Sen biltsun satajet kopion vakiosuutin on oikeen hyvä moneen tarkotukseen

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • KanaDimmy
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 398
                  • Kalanti

                  Haluisko joku koota semmoset yksinkertaset stet by step ohjeet noihin pohjatöihin ja minkä valmistajan tuotteet on hyviä. Netistä on koitettu imeä kaikki tieto mitä on löytynyt.
                  Pohjatöihin


                  Ton tyyppinen tai IKH:lla on vastaava saman hintaluokan ja hyväksi todettu.

                  Pohjiinkin varmaan monta eri tyyliä mutta sanotaan nyt oma

                  1. enimmät ruosteet rälläkällä ja/tai porakone "teräsharja laikalla"

                  2. hiekkapuhaltaa niin tunteella että kusi lentää ja ruosteet räjähtää

                  3. brakeclean tai vastaavalla puhdistus

                  4. ruosteenestomaalia päälle

                  5. kittiä tai tarvittaessa ensin hitsiä

                  6. tasoittaa vaikka koneella ja viimmeistely vesihionta käsin niin että
                  taas jotain lentää jostain

                  7. pohjamaalia ja sitä vielä tarpeen vaatiessa vähän sipaista vesihiomapaprulla

                  8. maalia muutama kerros

                  9. lakkaa ensin harsottaa pinnalle pieni kerros ja hetkenpäästä perään märäksi asti

                  Success

                  Edit:

                  Siinä vielä hyviä hiomatarvikkeita

                  Teräsharja systeemi porakoneeseen

                  Ahtaisiin paikkoihin/nurkkiin.

                  (molemmilla saa aika hyvää damagea aikaseksi jos lähtee lapasesta)

                  Neekherin tukka rälläkkään
                  Korkealaatuinen karkea puhdistuslaikka kulmahiomakoneisiin. Maalin ja ruosteen poistamiseen, hitsaussaumojen puhdistamiseen ym.


                  Hiomakone mallia hiiri

                  (ihan kätsy pieniin kohteisiin ja ahtaisiin paikkoihin)

                  Epäkeskolla sitten parempi vedellä isompia alueita ja loput käsin hiomatason kanssa

                  Siinä nyt ens alkuun jotain pikku vinkkejä
                  Last edited by KanaDimmy; 28-04-2015, 12:04.
                  e34 525ia -93

                  Comment

                  • Rider
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 211
                    • Tampere

                    Kiitoksia paljon! mites toi puskurihomma että jos kokeilis ensin pelkällä lakalla ensin ja katotaan tuleeko pintaa kun ei tunnu olevan syviä uurteita nii tarviiko muuta kun hento karhennus?

                    Comment

                    • AJS
                      Newbiemmer
                      • Oct 2013
                      • 8
                      • Finland

                      Jos haluaa laittaa lakkaa useamman kerroksen niin mikä olisi oikea toimintatapa? Ajatuksena siis saada varmasti riittävän paksu lakka jotta sen voi maalauksen jälkeen hioa ja kiilloittaa.

                      Paljonko arvioisitte menevän värimassaa e36 cabrion värinvaihtoon? Mustasta tumman siniseksi öljyvärillä. Ulkopintoihin tulee harmaa hiontaväri ja sisäpuoliin värimassa suoraan mustalle pinnalle.

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        Hep!

                        Ois tarkotus sutia nyt tulevana viikonloppuna vanteiden kehäpultit maaliin. Maaliksi tulee tosiaan kultanen. Ennen värimassan vetoa sain ohjeeksi, että epoksi alle.

                        Netistä penkomalla löysin kaks Subaru Gold värikoodia (Glasurit)
                        Vanhempi: 2C2B
                        Uudempi: W083G

                        Oisko noiden värikoodien lisäksi vielä jotain ehdotusta kellään? Kehäpultit ovat siis BBS RC vanteiden pultit ja maalit ois tarkotus hakea huomenna.

                        Vinkkejä ton värimassan levittämiseen; mikä ois hyvän kokonen suutin? paineet varmaan 2-3bar? Oon aikasemmin vaan hinkkaväriä suihkinu. :think

                        EDIT:

                        Note to myself: Lue threadi. "hyvä suutin värimassan ja lakan vetoon on 1.2-1.3"
                        Last edited by MikkoJII; 29-04-2015, 19:10.
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • Rider
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 211
                          • Tampere

                          Mites maalatessa tuo kompurapuoli? Vedenerotin ja paineensäädin varmaan välttämättömiä, mutta riittääkö kompura joka on näillä tiedoilla:

                          Tekniset tiedot
                          Teho: 3 hv / 2,2 kW
                          Ilmantuotto: 310 l/min.
                          Paine: 8/10 bar
                          Säiliö: 50 l
                          Paino: 39 kg

                          Lisätiedot
                          Öljykäyttöinen.

                          Comment

                          • Vuarine
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2011
                            • 121
                            • Kokemäki

                            Originally posted by Rider View Post
                            Mites maalatessa tuo kompurapuoli? Vedenerotin ja paineensäädin varmaan välttämättömiä, mutta riittääkö kompura joka on näillä tiedoilla:

                            Tekniset tiedot
                            Teho: 3 hv / 2,2 kW
                            Ilmantuotto: 310 l/min.
                            Paine: 8/10 bar
                            Säiliö: 50 l
                            Paino: 39 kg

                            Lisätiedot
                            Öljykäyttöinen.
                            Kyllähän tollasella kompuralla jo jotain maalailee. Vedenerotin tosiaa olis hyvä olla ja ennen maalaamista muistaa päästää kompurasta kondensio vedet ulos säiliön pohjasta.
                            e46 330d touring kauppakassi
                            e30 375hp/519nm

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              Oletteko törmänneet ammattimaalarien maalaustöissä sellaiseen ilmiöön että lakka on syystä tai toisesta pehmeä. Maalauksesta on useita kuukausia, mutta silti tuntuu että pestessä tietty paneeli naarmuuntuu helpommin kun auton oma kova lakkapinta.
                              Toki tuosta pehmeästä lakasta on helppo pyyhkäistä epäkeskokoneella ne ohuet pintanaarmut pois ja se taas näyttää hyvältä. Kysyin maalarilta, sanoi ettei muut ole hänen lakoistaan valittanut ja ihan normaalisti uunitettu..

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Rider View Post
                                Mites maalatessa tuo kompurapuoli? Vedenerotin ja paineensäädin varmaan välttämättömiä, mutta riittääkö kompura joka on näillä tiedoilla:

                                Tekniset tiedot
                                Teho: 3 hv / 2,2 kW
                                Ilmantuotto: 310 l/min.
                                Paine: 8/10 bar
                                Säiliö: 50 l
                                Paino: 39 kg

                                Lisätiedot
                                Öljykäyttöinen.
                                Riittää todellakin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎