Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Nyt kun on taas vuosi vierähtänyt edellisestä maalauksesta niin asiat unohtuneet. Paljonko on sopiva letkupaine bilteman ruiskulle, jossa 1,4mm suutin? Kannattaako painetta nostaa kun vetää Trotonin hiontavärin 1,7mm suuttimella?
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Tällaisella pääsee hiekkapuhallushommissa alkuun http://www.ikh.fi/Tekniset_koneet_ja...sorit#!tid8844

      Tällä tekee jo huomattavasti enemmän http://www.ikh.fi/Tekniset_koneet_ja...orit#!tid42746

      Jos ei ole tosiaan tarkoitus pistää koria vartaaseen, ja puhaltaa millään paloletkulla, niin kyllä tuollaisella 100/320 mallilla pärjää, varsinkin jos on satunnaista käyttöä. Näissä kompuroissa kannattaa kiinnittää huomiota koneen imutuottoon.
      Originally posted by Kiwes View Post
      Tän voi suosiolla jo hylätä melkonen möhkäle niin pieneen tilaan ja käyttö on mallia kerran kesässä / max 2 krt, niin hintakin nousee aika hurjaks

      Mites tuo, et kannattaako siottaa 150€ enemmän tuohon 100l pönttöön?

      http://www.ikh.fi/Tekniset_koneet_ja...sorit#!tid8857 259€ (pikkusen kovemmalla ilmantuotolla mutta 50l pöntöllä)

      Voi pian tulla seinät tuon isommankin (100l) kanssa aika äkkiä varastossa vastaan

      pistehiekka vehkeet on jo ja niillä olis tarkotus suhata tuosta puimurista muutama piste piiloon kesän aikana. ja kesäammeessa ois muutama piste kanssa piilotettava (helmat menee varmaan rälläkällä kuitenki uusiks ).

      mikäli tuollasella 50l pöntöllä pärjäis näin satunnaisella käytöllä, niin sellanen sit vissiin tarttis tuossa laittaa tilaukseen ku vielä tarjoukset voimassa.

      jossen ihan väärin muista ni taitaa olla joku mallia 6m2 varaston koko, ni sinne paljo muuta mahu noitte isompien härveleitten kanssa... (sit joskus ku oon iso ja mullon tarpeeks rahaa ni se huvimajan kokonen ruuvikompura tarttee hommata, mut jos nyt alkuun näitten pienempien kans päräilis )

      e: kysästäämpäs vielä toisesta näkökulmasta, eli mitä käytännön hyötyö on tuosta 100l pöntöstä vs. 50l pönttö?
      Riippuu tietysti minkälainen hiekkapuhallin sulla on mutta yleisesti ottaen järkevään hiekkapuhallukseen ei riitä edes toi mr. speed:in laittama 200l säiliöllä oleva.

      Itsellä kun on tuollainen säkistä imevä hiekkapuhallin ja reilu 600l tuottava kompura 200l säiliöllä ni sillä rupeaa jo pärjäämään siten että ei paine kauheasti alene puhalluksen aikana, mutta kyllä tuokin käy koko ajan puhaltamisen aikana.
      Aikaisemmin oli tuollainen 480l tuottava kompura ni kyllä sillä joutu välillä keräilemään paineita.
      Jos paineet menee liian alhaiseksi ni hiekka tulee kyllä läpi mutta ei se mitään irrota eli tuhlaa vain hiekkaa.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • TorQuel
        BTCF Member
        • Jan 2012
        • 1927
        • HKI / JKL / KHM

        Tämmönen juttu kun kiillotetun muovikromipinnan lakkaus. Eli millä keinolla tuon lakan saisi pinnassa pysymään parhaiten ja minkätyyppinen aine/taktiikka loisi näkymättömimmän pinnan. Kysessä tilanne jossa kiillottelin uudestaan hapettuneet Vossen vanteiden keskilätkät ja uudestaanhapettumisen estämiseksi ajattelin vetää lakan noihin päälle.
        Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

        Comment

        • _artsi_
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 579
          • Pori

          Vanteen maalaus

          Olisiko tämmöinen sopivaa, jos haluais orginaalin vannevärin?
          Kävin automaalarilla tänään, ja ei luvannut hänen maaleillaan
          orggis väriä.

          BMW 330dA e92 M-SPORT

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            Onkos täällä kukaan pelleillyt flaken kanssa? kuun lopussa tulee projekti tankki joka täytyisi hipostella ja maalata, ja samalla yrittää flakea pintaan.

            kannattaako flake vetää lakan kanssa suoraan massan päälle, vai esim ensin puhdas lakka kerros, hionta, flake lakkaus, hionta ja kirkaslakka. hakusessa sellaista "syvyyttä" lakkaan ja flakeen.

            normiruutalla ajattelin nykäistä flaken pintaan, suodattimenhan sieltä joutuu vaan välistä pois ottamaan siksi aikaa.
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • miko84
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 151
              • Pelkosenniemi

              Epoksipohjamaalista kysymys.. Jos eka kerros kuivunu reilun viikon niin pitääkö hio ennen seuraavaa kierrosta? Ja kuinka pian kannattaa päälle vetää polyureraanipintamaali?

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5272
                • Pirkkala

                Ekaa kertaa vedin vesimassaa. Värinä joku helmiäis keltainen. Tuloksena pinta aivan täysi pieniä roskia, kuplia, vettä? Vedenerotin on letkun toisessa päässä ja tolla kombolla on saanu vedettyä 2k maaleja aivan hyvin. Onko vesimassa ilman mukana tuleville vesipisaroille herkempi kun liukkarit?

                Lisäksi aiempiin vähäisiin maalailuihin verraten valui aivan älyttömän herkästi. Vedin ensin harson, odottelin 5-6min ja märkä. Olisi pitäny varmaan se vartti ainakin odotella?

                Tallissa oli lämmintä ehkä 16-18 astetta ruiskuna satajet kopio ja paine kompuranpäästä mitaten karvan yli 3bar letku ainaki 15m pitkä ja ohut. Kompura niin iso ettei kertaakaan pyörinyt ku muutaman pienen osan vedin.

                E:suutin 1.4mm
                Last edited by Urpo_rotta; 02-06-2015, 19:05.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Kiwes
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 707
                  • JKL

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Vedenerotin on letkun toisessa päässä
                  Maalauksesta niin suuria vielä tiedä, mutta ihan näin niinku peruskoulu fysiikan perusteella sanoisin, et oiskohan erotin parempi laittaa ruiskun päähän? tai sit vaikka molempiin päihin jos siltä tuntuu?

                  Vesihän tosiaan kondensoituu kun ilma jäähtyy, eli jos kompuran sisällä on esim 50ºC ilmaa ja tallissa mainitsemasi 18ºC, niin 100% varmuudella 15m pitkässä letkussa ilma jäähtyy alle kastepisteen, jolloin vesi kondensoituu letkuun ja tulee paineen mukana maalin sekaan.
                  Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                  INPA, BMW Scanner 1.4.0

                  Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                  EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Kiwes View Post
                    Maalauksesta niin suuria vielä tiedä, mutta ihan näin niinku peruskoulu fysiikan perusteella sanoisin, et oiskohan erotin parempi laittaa ruiskun päähän? tai sit vaikka molempiin päihin jos siltä tuntuu?

                    Vesihän tosiaan kondensoituu kun ilma jäähtyy, eli jos kompuran sisällä on esim 50ºC ilmaa ja tallissa mainitsemasi 18ºC, niin 100% varmuudella 15m pitkässä letkussa ilma jäähtyy alle kastepisteen, jolloin vesi kondensoituu letkuun ja tulee paineen mukana maalin sekaan.
                    Tämä on aivan totta. Seuraavaan kokeiluun laitan toiseenkin päähän vedenerottimen. Lisäksi letkussa voi olla vettä jo valmiiksi sisällä kun sitä käytetään muuhunkin kuin maalaamiseen ja lisään vedenerotin/filtteri/paineenalennin sinne kompuran ja letkun väliin aina ku alan maalaamaan. Mötikkä on niin iso että ei pysty suoraan ruiskussa sitä pitämään kiinni.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Kiwes
                      BTCF Member
                      • Nov 2010
                      • 707
                      • JKL

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Tämä on aivan totta. Seuraavaan kokeiluun laitan toiseenkin päähän vedenerottimen. Lisäksi letkussa voi olla vettä jo valmiiksi sisällä kun sitä käytetään muuhunkin kuin maalaamiseen ja lisään vedenerotin/filtteri/paineenalennin sinne kompuran ja letkun väliin aina ku alan maalaamaan. Mötikkä on niin iso että ei pysty suoraan ruiskussa sitä pitämään kiinni.


                      Tollanen sen kunnollisen erottimen kaveriks. jossei muuta hyötyä, niin ainakin pystyy todentaa et kulkeeko ilman seassa vettä. Jää tuonne toki jonkun verran, mut ei todellakaan kokonaan kuivaa ilmaa.
                      Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                      INPA, BMW Scanner 1.4.0

                      Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                      EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                      Comment

                      • hoocee325
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 153

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post

                        Lisäksi aiempiin vähäisiin maalailuihin verraten valui aivan älyttömän herkästi. Vedin ensin harson, odottelin 5-6min ja märkä. Olisi pitäny varmaan se vartti ainakin odotella?

                        Tallissa oli lämmintä ehkä 16-18 astetta ruiskuna satajet kopio ja paine kompuranpäästä mitaten karvan yli 3bar letku ainaki 15m pitkä ja ohut. Kompura niin iso ettei kertaakaan pyörinyt ku muutaman pienen osan vedin.

                        E:suutin 1.4mm
                        Eipä taida riittää toi vartinkaan odottelu noissa lämpöasteissa.. vesivärin täytyy kuivua niin paljon että pintaa pystyy käsin koskettaan eli täysin matta.. sitten vasta uutta kerrosta tai lakkaa päälle.. kuivunut pinta on hyvä pyyhkästä liimarätillä kerrosten välissä..

                        Comment

                        • TommiT
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 81
                          • Äänekoski

                          Originally posted by miko84 View Post
                          Epoksipohjamaalista kysymys.. Jos eka kerros kuivunu reilun viikon niin pitääkö hio ennen seuraavaa kierrosta? Ja kuinka pian kannattaa päälle vetää polyureraanipintamaali?

                          Epoksit on joidenkin ohjeiden mukaan päällemaalattavissa 20-asteen lämmössä 4-6h jälkeen mutta ainakin minulla nuo hieman vanhat maalit ovat olleet siinä vaiheessa sen verta pehmeitä että olen uskaltanut maalata vasta seuraavana päivänä päälle.

                          Jossain näin sellaisen ohjeen että ei tarvitse välihioa jos maali maksimissaan on 3-7 päivää vanhaa riippuen onko kuivanut miten lämpimässä. +10 niin 7 päivää ja +23 niin 3 päivää

                          Ohjeissa voi tietenkin olla eroja eri valmistajien kesken ja riippuen myös siitä onko normi vai nopea kovete ja kuinka vanhoja maalit ovat. Itse olen tehnyt noiden edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti inertan ja NOR-maalien kanssa ja hyvin on toiminut.
                          E61 535d M-Sport

                          Comment

                          • Rider
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 211
                            • Tampere

                            Olis pari kysymystä bmw takapuskurin pohjoista ja maalauksesta. Muovillehan oli oma kitti mutta oliko vielä eri muovityypeille eri kitti? Entä tuo häivytys? Joudonko maalaamaan koko puskurin?

                            Comment

                            • pazq
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 3167
                              • 47200

                              Kai noissa jotain joustavuuseroja on mutta eipä se koville joudu normaalissa käytössä. Ja se koko puskurin maalaaminen on helpompaa kun alkaa kiillottelemaan sumuja veke. Ja tulee ainakin samaa sävyä koko puskuri.

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Itse maalasin viikko sitten e61:n titansilber takapuskurin ja sain pahemmat appelsiinit lakkaan kuin pitkiin pitkiin aikoihin. Kannattaako tuota yrittää hioa ja kiillotella vai hionko mataksi ja vedän uuden lakan?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎