Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1996
    • Tampere

    #61
    Onko M60 imusarjaa muute ollut kaksi eri versiota? Kun joissain näkyy olevan semmoset imutorvet. Omassa ei ole sellasia torvia..

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #62
      Originally posted by pheno View Post
      Onko M60 imusarjaa muute ollut kaksi eri versiota? Kun joissain näkyy olevan semmoset imutorvet. Omassa ei ole sellasia torvia..

      Pari sivua taakse tais olla juttua noista. On ollu kahta erilaista. Oliko -92 ja -93 tehdyissä noita torvia.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        #63
        Originally posted by pheno View Post
        Kohtuullisen tasanen idle omassa M60:ssa, kun tuo pieni kolikko pysyy pystyssä.



        En tiedä mikä on sitten täysin värinätön :-) En ole tarkastanut nokkien ajoitusta, mutta uskoisin että vakio on - auto ollut mulla 8 vuotta.

        Tuntuuko autoon sisälle mitään? Mä epäilen että ajoitus voi auttaa ku laittaa sen uuden mukaan mut "vika" ei oo siinä.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1996
          • Tampere

          #64
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Tuntuuko autoon sisälle mitään? Mä epäilen että ajoitus voi auttaa ku laittaa sen uuden mukaan mut "vika" ei oo siinä.
          Saattaa aavistuksen tuntua penkissä jotain värinää. Värinän tuntee paremmin kun vaikka avaa etuoven ja laittaa käden siihen päälle

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #65
            Kun tuosta ajoituksesta tuli mieleen.
            Onko jollain kokemusta tai muuta faktaa että kuinka tuo ajoitus vakiokoneessa vaikuttaa tehoalueeseen tai saataviin huipputehoihin?

            Tähän asiaan tutustuin kansirempan yhteydessä ja pitkään mietin kummin laitetaan. Laitettiin sitten 90 asteen paloilla jotka ite tein. Tuossa uudessa ajoituksessa imu ja pako hieman aikasessa, toinen oli 87 kulmassa ja toinen tais olla 88.5, en muista kummin imu vai pako.

            Ulkomaan foorumien mukaan tehoja saaneet m60b40 pannusta enemmän uudella ajoituksella, joskin keskialueen vääntö hieman pudonnu tai siirtyny ylemmäksi. Lisäksi juurikin tyhjäkäynti tasaantunut.

            M5 boardilla oli joku juttu että tuo alpinan b46 pannu pitäis ajoittaa juurikin tuolla 90 asteen paloilla, koska huipputehot putoaa muuten. Lisäksi alpinalta laittovat kuvallisen ohjeen jossa ko 90 asteen ajoitus tuohon pannuun mitä mulla. Liekö sit erilaisilla nokilla osansa. :think
            Juuri noiden takia laitettiin 90 kulmaan.

            Jääny vaivaamaan, oisko muutamia lisähevosia kuitenkin ollu tarjolla, jos olisi tehny toisin.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by bemmeri View Post
              Jääny vaivaamaan, oisko muutamia lisähevosia kuitenkin ollu tarjolla, jos olisi tehny toisin.
              Kesyillä kepeillä on yks paskan hailee miten ne ajoittaa. Lisäksi jos kaipaat huipputehomaksimia niin se haetaan myöhäisellä imunokan ajoituksella joka tuo kesyllä kepillä parhaan huipputeholukeman mutta on kuitenkin antiviritystä koska koko vääntökäyrä laskee pl. se huipputehon alue. Koneessa kuin koneessa imunokan ajoittaminen aikaisemmalle nakutusrajan/ventttiili-mäntä kohtaamisen rajoissa tuo parhaan lopputuloksen vaikkei suurinta teholukemaa ulos saakaan( sen saa taas lisäämällä nokan aukioloaikaa niin pitkälle kuin haluaa, ei ajoituksella...)

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                #67
                Originally posted by mrrk View Post
                Hitsasin suodattimen jalkaan paikat ö-paine ja ö-lämpö ja on hyvin toiminut.

                Ö-lämpö oli ennen öljypohjan päädyssä mutta ei näyttänyt ajossa oikein,paikallaan kyllä
                Laitoin tilaukseen öljynsuod. kannen jossa anturipaikat, löysin v8 koneelle sopivan. (tai pitäis olla sopiva, odotellaan kun saan alumiinikikkareen ja pääsee sovittamaan).


                Mistäs tuon veden lämmön ottais parhaiten M62/M60:ssa ja sais todellisen lukeman?
                (vähän ehkä turha tuo veden lämpömittari, mutta kolme mittarin reikää saada tukittua din paneelissa, niin laitanpa sen sitten öp ja ö-lämmön kaveriksi)
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  #68
                  Sieltä kannesta ulos tulevaan alumiiniseen vesiputkeen, joka yhdistää kansien vedet putkelle joka sitten painaa vettä kohti termaria jne. ? Se ainakin näyttää todellisen lukeman. Tee samalla m6x harrastajille palvelus ja hitsaa liitäntä molemmille reunoille ko. Putkeen ettäpääsee vertailemaan onko vesien lämpötilat samat kun tulevat kannesta ulos.

                  Paatko vaikka tänne linkin sitten ku kansi on saapunut, jos on sopiva.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #69
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Paatko vaikka tänne linkin sitten ku kansi on saapunut, jos on sopiva.

                    Juu. Varmaan kuukauden päivät vierähtää ennen kun saapuu.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • eimilkki
                      Newbiemmer
                      • Nov 2013
                      • 27
                      • Tampere

                      #70
                      Eli pitkän aikaa vaivannut ominaisuutta tänään rupesin omasta m60b40 moottorista eliminoimaan ja hain uuden kammen asentotunnistimen, vanha oli siis tarvike. Anturin vaihdettuani adaptioiden nollaus ja koeajolle. Vika pysyi entisellään eli 4000 kierroksen paikkeilla rupeaa pätkimään helvetisti. Huomasin kyllä että pakkovaihteella vedätettyäni ja vähäisellä kaasun käytöllä sain kierrokset kohoamaan noin 5500. Mikä neuvoksi kun ei tuo anturin vaihto auttanut? Lisäksi huomasin että kierrättäessä konetta vapaalla ropisee putkessa kierrosten laskiessa, onko normaalia? Muuten käy auto tällähetkellä hyvin bensapumpun vaihdon johdosta.
                      e32 740iA Diamantschwarz metallic

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #71
                        Originally posted by eimilkki View Post
                        Eli pitkän aikaa vaivannut ominaisuutta tänään rupesin omasta m60b40 moottorista eliminoimaan ja hain uuden kammen asentotunnistimen, vanha oli siis tarvike. Anturin vaihdettuani adaptioiden nollaus ja koeajolle. Vika pysyi entisellään eli 4000 kierroksen paikkeilla rupeaa pätkimään helvetisti. Huomasin kyllä että pakkovaihteella vedätettyäni ja vähäisellä kaasun käytöllä sain kierrokset kohoamaan noin 5500. Mikä neuvoksi kun ei tuo anturin vaihto auttanut? Lisäksi huomasin että kierrättäessä konetta vapaalla ropisee putkessa kierrosten laskiessa, onko normaalia? Muuten käy auto tällähetkellä hyvin bensapumpun vaihdon johdosta.
                        Oisko katti hajonnut tästä bensapumppuepisodista ja ahdistaa konetta yläkierroksilla niin, että pyttyjä alkaa tippumaan pelistä? Lambdat jos irrottelee putkesta ja kokeilee kierrättää, niin selviää...
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • eimilkki
                          Newbiemmer
                          • Nov 2013
                          • 27
                          • Tampere

                          #72
                          Jos tulee katalysaattoreiden vaihto eteen niin minkälaiset tonne kannattaa laittaa? Hinnaltaan edukkaat ja hyvä istuvuus auton alle ois ne oleellisimmat kriteerit.
                          e32 740iA Diamantschwarz metallic

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #73
                            Originally posted by eimilkki View Post
                            Jos tulee katalysaattoreiden vaihto eteen niin minkälaiset tonne kannattaa laittaa? Hinnaltaan edukkaat ja hyvä istuvuus auton alle ois ne oleellisimmat kriteerit.
                            Ihan vaikka 2,0-2,5l koneeseen sopivia peruskatteja 2kpl. Vertaat vain vähän mittoja eri kateista kun olet auton alla mitannut orkkis katit/putket.
                            Jos ite pystyt hitsaamaan, selviät muutamalla satasella.
                            Ota katit irti ja kurkkaa sisälle miltä näyttää.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • eimilkki
                              Newbiemmer
                              • Nov 2013
                              • 27
                              • Tampere

                              #74
                              Noniin, eli äsken kävin lambdat nappaamassa irti ja vetämässä koeajot. Vaikutusta ei tuntunut olevan yhtään, samanlainen pätkintä jatkui n. 4,5k kierroksilla. Eli katit vissiinkin ehjät, lämpimällä koneella ei juurikaan löyhkää pakokaasu. Mistäs seuraavaksi vikaa hakemaan?
                              e32 740iA Diamantschwarz metallic

                              Comment

                              • Nikke700
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2011
                                • 90
                                • finland

                                #75
                                e39 540ia

                                terve

                                kyseessä e39 540 ia vm 96 m62b44

                                kyselisi vähän tuosta termostaatin toiminnasta että eikös se aukea aina vasta 108- jälkeen ja virtaa tulee vasta sen jälkeen sinne kun termarin on tarve aueta.

                                sitten tuosta vesipumpusta kans nii kun ollu tuo termari paikallaan niin ilmattu aina niin että paisari täyteen vettä ja ajettu pieni lenkki sit jäähdytetty autoa noin 3h ja lisätty nesteitä uusiks- jatkettu tarpeen tulle kunnes puhaltaa lämmintä ja jäähdytin on kuuma joka paikasta.

                                mutta vaikka se on tuolla peraatteella ilmattu nii vesipumppu pamauttanu nesteet pihalle aina vesipumpu alaosasta jostain reijästä ja vesipumppu uusitta aina. toimii välillä sen 200km-1500km mitä päässy.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎