Sori en huomannut että kyseessä m62. Siinä on tosiaan se sähköinen toiminto siinä termarissa ja sille en lähtis tekee mitään. Tuntuu hyödyttömälle jos kone on aivan vakio tai ohjelma tehty pelkästään.
Siitä puheen ollen käykös m62 pumppu kaikkineen termareineen yms tuohom m60? Kun itellä ei yhtään 62 pumppua ole. Tolla termarilla ja sillä sähkösellä ohjauksella saattas olla hyötyä kun konetta rasitetaan kunnolla.:think
Se on vaan tyhmä kun sillä vakiona ilman sähköä on se 112-114c ja sähkövirralla joka on vielä melko suuri, saadaan termari avautumaan 85c kun kiihdytetään lappu lattiassa.
Ite haluan m62:seen m60 termarin.
Se on vaan tyhmä kun sillä vakiona ilman sähköä on se 112-114c ja sähkövirralla joka on vielä melko suuri, saadaan termari avautumaan 85c kun kiihdytetään lappu lattiassa.
Ite haluan m62:seen m60 termarin.
Aivan. Onkos se ihan semmonen että se jollain kelalla vetää sen eri asentoon? Eli virta on/off käyttää tota termaria. Itsellä pyöri mielessä jos ohjailis sitä vähän fiksummin kun pelkän kaasun asennon perusteella.
Mahtaako tehdas olla tehnyt tuon systeemin puhtaasti saastehommien takia vai korjatakseen/parannellakseen jotain?
Jäähdytyksen tehoonhan ei termari oikeastaan vaikuta, mutta se, onko koneelle parempi avautuuko termari 85 vai jossain muussa lämpötilassa on hyvä kysymys. Vai onko mitään väliä.
Liian nopeasti reagoiva termari saattaa koneen särkeä kun päästää syyläristä kylmän veden koneeseen yhtäkkisesti. M60 termarillehan on erillinen putki joka ohjaa termaria, joka mielestäni EHKÄ mahdollistaa ko. Tyyppisen vaurion jos aletaan polkea kovasti konetta tilanteessa jossa termari on lähes kiinni.:think
Ymmärtääkseni siellä on vastuslanka joka kuumenee. En ole yhtään sellaista purkanut eli tieto on netistä luettua.
Mitä itse tuli m62:lla ajeltua, lämmöt laskee 114 -> 85 erittäin nopeasti. Tyyliin rekan ohitus täyskaasulla. Kun palaa omalle kaistalle, on lämmöt jo 85c. Josta taas lämpeneminen takaisin 114c kestää useita kilometrejä.
M60b40 mistä kohtia kannattaa vesitilasta kuristeita kairata isommaksi?
Muuta huomioitavaa?
Tämän hetken tilanne on 85c termari, pienempi hihnapyörä vesipumpulle ja kansien yhdysputki/kanava manuaalin mallista.
Jos joku ihmettelee että miksi niin koneen lämpökuormaa kasvatetaan turboahtimella...
Autopalvelu MH-motor
Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
Maxxecu myynti ja asennus www.mh-motor.fi0503218217
Kulkineet:
E6 2000 touring
E6 2002 touring
E30 318is ///Mtechnic 2
E34 ///M5 nürburgring
E34 S62b50 turbo dct
E39 523i ///Msport
F30 320d
Ymmärtääkseni siellä on vastuslanka joka kuumenee. En ole yhtään sellaista purkanut eli tieto on netistä luettua.
Mitä itse tuli m62:lla ajeltua, lämmöt laskee 114 -> 85 erittäin nopeasti. Tyyliin rekan ohitus täyskaasulla. Kun palaa omalle kaistalle, on lämmöt jo 85c. Josta taas lämpeneminen takaisin 114c kestää useita kilometrejä.
Kuullostaa risalta lämmitysvastukselta. Se vahapatruuna avaa sen termostaatin viimeistään siellä 114-116c lukemissa täysin levälleen jos sähkövastus ei ole pelissä. Jos vastus pelaa, niin homma toimii vähemmän kulmikkaasti. Pitäis näkyä vikakoodi tuosta vastuksesta jos siinä on häikkää. 105c nurkilla pitäisi pyöriä nuo lämmöt.
Ps. ainakin M73N leikkaa yläpäästä jopa hieman tehoja jos ECU haistaa risan termostaatin lämmitysvastuksen..
Jannmann postasi muinoin kuvan siitä paikasta tänne. En nyt puhelimella saa linkkiä tänne mut google löysi kyllä.
muokkasin ite samankokoisiksi ne kanavat jotka menee lohkoon siitä tilasta jossa on se imusarjan alla oleva "halko" näät kyllä sen mistä puhutaan kun purat. Lisäksi irrota se kansi joka on vp. Takana. Sieltä otin myös pois.
Jos kone on paikallaan saattaa olla ahdasta mutta voi onnistuakin.
Kuullostaa risalta lämmitysvastukselta. Se vahapatruuna avaa sen termostaatin viimeistään siellä 114-116c lukemissa täysin levälleen jos sähkövastus ei ole pelissä. Jos vastus pelaa, niin homma toimii vähemmän kulmikkaasti. Pitäis näkyä vikakoodi tuosta vastuksesta jos siinä on häikkää. 105c nurkilla pitäisi pyöriä nuo lämmöt.
Ps. ainakin M73N leikkaa yläpäästä jopa hieman tehoja jos ECU haistaa risan termostaatin lämmitysvastuksen..
BMW dokumentista selviää, että 110c on osakaasulla tavoiteltu lämpö. Useampaa e39 540 ajaneena, kaikissa pintakaasulla pidemmässä siivussa lämmöt on aina nousseet sinne +110c luokkaan.
Jos vastus ei toimisi lämpö jäisi sinne ylös.
Jannmann postasi muinoin kuvan siitä paikasta tänne. En nyt puhelimella saa linkkiä tänne mut google löysi kyllä.
muokkasin ite samankokoisiksi ne kanavat jotka menee lohkoon siitä tilasta jossa on se imusarjan alla oleva "halko" näät kyllä sen mistä puhutaan kun purat. Lisäksi irrota se kansi joka on vp. Takana. Sieltä otin myös pois.
Jos kone on paikallaan saattaa olla ahdasta mutta voi onnistuakin.
Mulla on kone keulilla ilman vaihdelaatikkoa niin siksi kyselenkin tässä vaiheessa kun sen koneen vielä nostaa pois sieltä helposti.
Tarkennatko vielä että mistä kaikkialta vinguttelit. Siis vesipumpun alta kanavasta?
Kiitos ja kumarrus jos joku valaisee tässä asiassa. Muutkin vinkit/ehdotukset otan ilomielin vastaan koskien m60 jäähdytyksen parantamista.
Autopalvelu MH-motor
Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
Maxxecu myynti ja asennus www.mh-motor.fi0503218217
Kulkineet:
E6 2000 touring
E6 2002 touring
E30 318is ///Mtechnic 2
E34 ///M5 nürburgring
E34 S62b50 turbo dct
E39 523i ///Msport
F30 320d
No joo, saattaa m73 ja m62 kattiloiden lämpöantureiden paikoissa olla sen verran eroa, että tuo kasin core temppi ehtii nousta vähän ylemmäs ollen sen ~110c.
Mulla vaan tuo risa termostaatti juurikin teki sitä, että lämmöt pyöri siellä 114-116c hujakoilla (flektin huutaessa täysillä) josta ne sitten välillä tippui sinne 90c korville. Vikakoodia antoi tosta vastuksesta joka oli siis poikki. Uudella oem termarilla pysyy 105c/ktemp kun nakutettu paitsi kiihdytyksessä tiputtaa sen tuonne 90c korville josta kyllä nousee aika rivakasti takaisin jos ajelee nätisti.
Pari m62tu:ta oli aikoinaan ja n. 105-106C oli lämmöt korkeimmillaan osakaasulla ajettaessa. Kenkiessä sitten putos selvästi.
Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
Pari m62tu:ta oli aikoinaan ja n. 105-106C oli lämmöt korkeimmillaan osakaasulla ajettaessa. Kenkiessä sitten putos selvästi.
Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
On varmasti syynsä mutta pikku vesikanava muutoksilla saatu kaikki mmännätkin jopa kestämään. Kaikkia muutoksia on paha mennä sanomaan että mitä kannattaa tehä koska ei taija pikkuvelii olla yhtään moottoria vielä hajottanut ahdetussa riippuu myös pakosarjoistasi. Nuo mitä urpo-rotta sanokin niin varmasti auttaaa paljon jo asiaan
Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
On varmasti mietítty. Mutta täysin vakion moottorin kannalta.
Heti kun voimaa on vähän enemmän bank2 alkaa vittuilla.
Eikä voimaa tarvitse olla kuin hivenen lisää esim. 4,6l Alpinat.
Omasta koneesta bank2 :sta palanut kaksi kertaa kannentiiviste.
Eikä toi mun ole ainut F2/F3 kone joka on polttanut tiipparin juuri bank2 puolelta.
Eikä siihen lämpöön varmaan auta ainakaan se 7-8 pytyn pakosarja.
Itsellä tulee lämpömittaus molempien kansien paluu puolelle. Näin ei tarvitse arpoa lämpöjä. Sen jälkeen yritän tasata kansien lämmöt kuristamalla ne kohdalleen. Miks m60/62 ei voi olla samalla systeemillä kuin s62 on
Comment