Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Sori en huomannut että kyseessä m62. Siinä on tosiaan se sähköinen toiminto siinä termarissa ja sille en lähtis tekee mitään. Tuntuu hyödyttömälle jos kone on aivan vakio tai ohjelma tehty pelkästään.

    Siitä puheen ollen käykös m62 pumppu kaikkineen termareineen yms tuohom m60? Kun itellä ei yhtään 62 pumppua ole. Tolla termarilla ja sillä sähkösellä ohjauksella saattas olla hyötyä kun konetta rasitetaan kunnolla.:think
    Se on vaan tyhmä kun sillä vakiona ilman sähköä on se 112-114c ja sähkövirralla joka on vielä melko suuri, saadaan termari avautumaan 85c kun kiihdytetään lappu lattiassa.
    Ite haluan m62:seen m60 termarin.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by jannmann View Post
      Se on vaan tyhmä kun sillä vakiona ilman sähköä on se 112-114c ja sähkövirralla joka on vielä melko suuri, saadaan termari avautumaan 85c kun kiihdytetään lappu lattiassa.
      Ite haluan m62:seen m60 termarin.
      Aivan. Onkos se ihan semmonen että se jollain kelalla vetää sen eri asentoon? Eli virta on/off käyttää tota termaria. Itsellä pyöri mielessä jos ohjailis sitä vähän fiksummin kun pelkän kaasun asennon perusteella.

      Mahtaako tehdas olla tehnyt tuon systeemin puhtaasti saastehommien takia vai korjatakseen/parannellakseen jotain?

      Jäähdytyksen tehoonhan ei termari oikeastaan vaikuta, mutta se, onko koneelle parempi avautuuko termari 85 vai jossain muussa lämpötilassa on hyvä kysymys. Vai onko mitään väliä.
      Liian nopeasti reagoiva termari saattaa koneen särkeä kun päästää syyläristä kylmän veden koneeseen yhtäkkisesti. M60 termarillehan on erillinen putki joka ohjaa termaria, joka mielestäni EHKÄ mahdollistaa ko. Tyyppisen vaurion jos aletaan polkea kovasti konetta tilanteessa jossa termari on lähes kiinni.:think
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Ymmärtääkseni siellä on vastuslanka joka kuumenee. En ole yhtään sellaista purkanut eli tieto on netistä luettua.

        Mitä itse tuli m62:lla ajeltua, lämmöt laskee 114 -> 85 erittäin nopeasti. Tyyliin rekan ohitus täyskaasulla. Kun palaa omalle kaistalle, on lämmöt jo 85c. Josta taas lämpeneminen takaisin 114c kestää useita kilometrejä.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          Onkos kellään tietoa saako m60 vakio ohjauksen pelaamaan ilman maffia? eli onko se nyt ns. alpha n?:think
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • MH motorsport
            BTCF Member
            • Sep 2011
            • 2301
            • Turku

            M60b40 mistä kohtia kannattaa vesitilasta kuristeita kairata isommaksi?
            Muuta huomioitavaa?
            Tämän hetken tilanne on 85c termari, pienempi hihnapyörä vesipumpulle ja kansien yhdysputki/kanava manuaalin mallista.

            Jos joku ihmettelee että miksi niin koneen lämpökuormaa kasvatetaan turboahtimella...
            Autopalvelu MH-motor
            Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
            Maxxecu myynti ja asennus
            www.mh-motor.fi
            0503218217
            Kulkineet:
            E6 2000 touring
            E6 2002 touring
            E30 318is ///Mtechnic 2
            E34 ///M5 nürburgring
            E34 S62b50 turbo dct
            E39 523i ///Msport
            F30 320d

            Comment

            • ihi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 243
              • Kota

              Originally posted by jannmann View Post
              Ymmärtääkseni siellä on vastuslanka joka kuumenee. En ole yhtään sellaista purkanut eli tieto on netistä luettua.

              Mitä itse tuli m62:lla ajeltua, lämmöt laskee 114 -> 85 erittäin nopeasti. Tyyliin rekan ohitus täyskaasulla. Kun palaa omalle kaistalle, on lämmöt jo 85c. Josta taas lämpeneminen takaisin 114c kestää useita kilometrejä.
              Kuullostaa risalta lämmitysvastukselta. Se vahapatruuna avaa sen termostaatin viimeistään siellä 114-116c lukemissa täysin levälleen jos sähkövastus ei ole pelissä. Jos vastus pelaa, niin homma toimii vähemmän kulmikkaasti. Pitäis näkyä vikakoodi tuosta vastuksesta jos siinä on häikkää. 105c nurkilla pitäisi pyöriä nuo lämmöt.

              Ps. ainakin M73N leikkaa yläpäästä jopa hieman tehoja jos ECU haistaa risan termostaatin lämmitysvastuksen..
              Last edited by ihi; 26-12-2014, 21:34.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                Jannmann postasi muinoin kuvan siitä paikasta tänne. En nyt puhelimella saa linkkiä tänne mut google löysi kyllä.

                muokkasin ite samankokoisiksi ne kanavat jotka menee lohkoon siitä tilasta jossa on se imusarjan alla oleva "halko" näät kyllä sen mistä puhutaan kun purat. Lisäksi irrota se kansi joka on vp. Takana. Sieltä otin myös pois.

                Jos kone on paikallaan saattaa olla ahdasta mutta voi onnistuakin.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by ihi View Post
                  Kuullostaa risalta lämmitysvastukselta. Se vahapatruuna avaa sen termostaatin viimeistään siellä 114-116c lukemissa täysin levälleen jos sähkövastus ei ole pelissä. Jos vastus pelaa, niin homma toimii vähemmän kulmikkaasti. Pitäis näkyä vikakoodi tuosta vastuksesta jos siinä on häikkää. 105c nurkilla pitäisi pyöriä nuo lämmöt.

                  Ps. ainakin M73N leikkaa yläpäästä jopa hieman tehoja jos ECU haistaa risan termostaatin lämmitysvastuksen..
                  BMW dokumentista selviää, että 110c on osakaasulla tavoiteltu lämpö. Useampaa e39 540 ajaneena, kaikissa pintakaasulla pidemmässä siivussa lämmöt on aina nousseet sinne +110c luokkaan.
                  Jos vastus ei toimisi lämpö jäisi sinne ylös.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • MH motorsport
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 2301
                    • Turku

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Jannmann postasi muinoin kuvan siitä paikasta tänne. En nyt puhelimella saa linkkiä tänne mut google löysi kyllä.

                    muokkasin ite samankokoisiksi ne kanavat jotka menee lohkoon siitä tilasta jossa on se imusarjan alla oleva "halko" näät kyllä sen mistä puhutaan kun purat. Lisäksi irrota se kansi joka on vp. Takana. Sieltä otin myös pois.

                    Jos kone on paikallaan saattaa olla ahdasta mutta voi onnistuakin.
                    Mulla on kone keulilla ilman vaihdelaatikkoa niin siksi kyselenkin tässä vaiheessa kun sen koneen vielä nostaa pois sieltä helposti.
                    Tarkennatko vielä että mistä kaikkialta vinguttelit. Siis vesipumpun alta kanavasta?
                    Kiitos ja kumarrus jos joku valaisee tässä asiassa. Muutkin vinkit/ehdotukset otan ilomielin vastaan koskien m60 jäähdytyksen parantamista.
                    Autopalvelu MH-motor
                    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                    Maxxecu myynti ja asennus
                    www.mh-motor.fi
                    0503218217
                    Kulkineet:
                    E6 2000 touring
                    E6 2002 touring
                    E30 318is ///Mtechnic 2
                    E34 ///M5 nürburgring
                    E34 S62b50 turbo dct
                    E39 523i ///Msport
                    F30 320d

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3642
                      • Raisio

                      Pitänee heittäytyä uteliaammaksi ja salavalikon kautta kattoa millä lämpötiloilla oma tötterö kulkee.

                      Mittariston oikean puolimmaisen nappulan naputteluillakos sinne päästiinkään?
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Pitänee heittäytyä uteliaammaksi ja salavalikon kautta kattoa millä lämpötiloilla oma tötterö kulkee.

                        Mittariston oikean puolimmaisen nappulan naputteluillakos sinne päästiinkään?
                        Jep. Ohjeet löytyy youtubesta helposti. Voi toki olla jo joku edellisistä avannut salavalikon. Testi nro. 7 kertoo lämmöt.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • ihi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 243
                          • Kota

                          No joo, saattaa m73 ja m62 kattiloiden lämpöantureiden paikoissa olla sen verran eroa, että tuo kasin core temppi ehtii nousta vähän ylemmäs ollen sen ~110c.

                          Mulla vaan tuo risa termostaatti juurikin teki sitä, että lämmöt pyöri siellä 114-116c hujakoilla (flektin huutaessa täysillä) josta ne sitten välillä tippui sinne 90c korville. Vikakoodia antoi tosta vastuksesta joka oli siis poikki. Uudella oem termarilla pysyy 105c/ktemp kun nakutettu paitsi kiihdytyksessä tiputtaa sen tuonne 90c korville josta kyllä nousee aika rivakasti takaisin jos ajelee nätisti.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Pari m62tu:ta oli aikoinaan ja n. 105-106C oli lämmöt korkeimmillaan osakaasulla ajettaessa. Kenkiessä sitten putos selvästi.



                            Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
                            Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
                            Last edited by bemmeri; 27-12-2014, 06:44.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • ike24
                              BTCF Member
                              • Mar 2011
                              • 957
                              • haapavesi

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Pari m62tu:ta oli aikoinaan ja n. 105-106C oli lämmöt korkeimmillaan osakaasulla ajettaessa. Kenkiessä sitten putos selvästi.



                              Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
                              Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
                              On varmasti syynsä mutta pikku vesikanava muutoksilla saatu kaikki mmännätkin jopa kestämään. Kaikkia muutoksia on paha mennä sanomaan että mitä kannattaa tehä koska ei taija pikkuvelii olla yhtään moottoria vielä hajottanut ahdetussa riippuu myös pakosarjoistasi. Nuo mitä urpo-rotta sanokin niin varmasti auttaaa paljon jo asiaan

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
                                Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think
                                On varmasti mietítty. Mutta täysin vakion moottorin kannalta.
                                Heti kun voimaa on vähän enemmän bank2 alkaa vittuilla.
                                Eikä voimaa tarvitse olla kuin hivenen lisää esim. 4,6l Alpinat.
                                Omasta koneesta bank2 :sta palanut kaksi kertaa kannentiiviste.
                                Eikä toi mun ole ainut F2/F3 kone joka on polttanut tiipparin juuri bank2 puolelta.
                                Eikä siihen lämpöön varmaan auta ainakaan se 7-8 pytyn pakosarja.

                                Itsellä tulee lämpömittaus molempien kansien paluu puolelle. Näin ei tarvitse arpoa lämpöjä. Sen jälkeen yritän tasata kansien lämmöt kuristamalla ne kohdalleen. Miks m60/62 ei voi olla samalla systeemillä kuin s62 on
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎