Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mapa
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 518
    • Turku

    Originally posted by TuKeZii View Post
    Moro, tuli purettua oma e39 540i jakopää kun aloitti rallattamisen. Viaksi löytyi tuo keskimmäinen laahain (U-muotoinen), josta oli muovipinta kokonaan irronnut..

    Kysymykset kuuluukin: Kuinka suurella todennäköisyydellä on venttiilit osunut mäntiin? Auto kuitenkin kävi vielä, mutta rallatti melkoisesti.
    Kannattaako samassa uusia muuta kuin ketju+rikkinäinen laahain?
    Mistä saa osat järkihintaan ja mielellään melko nopeasti?

    Kiitos!
    Osia ei saa kuin alkuperäisenä. Merkkiliikkeestä halvin tarjous tuli kaikille osille.
    Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
    Tig hitsausta, myös alumiini

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by mapa View Post
      Osia ei saa kuin alkuperäisenä. Merkkiliikkeestä halvin tarjous tuli kaikille osille.
      Ainakin osaa löytyy tarvikkeena (ketjut, tiivisteet). Saksasta saa useammastakin paikasta noita alkuperäisiä osia edullisemmin kuin Suomen marmorilta. Mainitaan nyt vaikka Pielmeier ja Genuine Parts.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • mapa
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 518
        • Turku

        Originally posted by HTK12 View Post
        Ainakin osaa löytyy tarvikkeena (ketjut, tiivisteet). Saksasta saa useammastakin paikasta noita alkuperäisiä osia edullisemmin kuin Suomen marmorilta. Mainitaan nyt vaikka Pielmeier ja Genuine Parts.
        Jaa? Ei kyllä pikaisella etsimisellä löytynyt, kun jotain pientä silppua. Mutta tärkeimmät tiivisteet, ja ohjuria ei löydy? Kyllä se aika pitkä lista oli mitä tuohon osia meni, ei kyllä kiinnosta jokaista prikkaa etsiä erikseen. No, onpahan ainakin sitten original parts...
        Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
        Tig hitsausta, myös alumiini

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Tukezii lukaseppa tämä topic ja varsinkin tuo m62b44 viritystä topic.

          Laahaimet ja ketjut yms. vaihdat kyllä senkun tekee vaan mutta entäpä alumiini ja muoviputu jota on koneessasi aikalailla jokapaikassa? sitä ei helpolla pois saa. kovaa ajoa uudella jakopäällä on yksi vaihtoehto. mun projektitopicissa voit käydä kattomassa että mitä löydät 99% varmuudella öljypumpun sihdistä.

          2-3 öljyt vaihtaisin ihan pikatahtiin remontin jälkeen, tosin vahinko on jo enimmäkseen tapahtunut.

          Tuo m62 jakopää pitäis uusia n. 150tkm välein jos aikoo pitkän iän saada koneelle. joka muuta väittää ei lie niitä paljoakaan purkanut. alle 200tkm jo katkeillut ketjuja koska keskilaahain niin kulunut ja ketju pääsee löysälle.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Targo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2013
            • 226
            • Raisio

            Tuohon jakopään rallatukseen ei taida olla mitään ennusmerkkejä ? Ajokilometrit mutta muuta?
            Nykyiset
            E39 96' 540i

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              Originally posted by mapa View Post
              Jaa? Ei kyllä pikaisella etsimisellä löytynyt, kun jotain pientä silppua. Mutta tärkeimmät tiivisteet, ja ohjuria ei löydy? Kyllä se aika pitkä lista oli mitä tuohon osia meni, ei kyllä kiinnosta jokaista prikkaa etsiä erikseen. No, onpahan ainakin sitten original parts...
              Mitä tarkoitat pienellä silpulla? Niihän niihän se tulee marmoriltakin. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka venttilikopan tiivisteet. Nämä joudut ostamaan molemmilla puolille erikseen ja jokaiselle pultille pitää erikseen ostaa se prikka. Nimetty toki sopivasti sarjoiksi. Nm. itse hankin alkuperäiset venttilikopan tiivisteet M62tu viime kesänä.

              Ohjurin ja rattaa taitaa joutua ostamaan alkuperäisenä, melkein kaikki muu pitäisi löytyä tarvikkeena, kun osanumerolla tilaa. Ja nuo mainitsemani liikkeet myy alkuperäisiä osia, eli sieltä kyllä löytyy jokainen nippeli. Ostamalla tiivisteet tarvikkeina tuossa hommassa säästäisi jo ihan kivasti, tosin monet ovat sanoneet, että eivät vastaa alkuperäisiä laadultaa, siksipä itsekkin ostin alkuperäiset tiivisteet.

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Tukezii lukaseppa tämä topic ja varsinkin tuo m62b44 viritystä topic.

              Laahaimet ja ketjut yms. vaihdat kyllä senkun tekee vaan mutta entäpä alumiini ja muoviputu jota on koneessasi aikalailla jokapaikassa? sitä ei helpolla pois saa. kovaa ajoa uudella jakopäällä on yksi vaihtoehto. mun projektitopicissa voit käydä kattomassa että mitä löydät 99% varmuudella öljypumpun sihdistä.

              2-3 öljyt vaihtaisin ihan pikatahtiin remontin jälkeen, tosin vahinko on jo enimmäkseen tapahtunut.

              Tuo m62 jakopää pitäis uusia n. 150tkm välein jos aikoo pitkän iän saada koneelle. joka muuta väittää ei lie niitä paljoakaan purkanut. alle 200tkm jo katkeillut ketjuja koska keskilaahain niin kulunut ja ketju pääsee löysälle.
              Katkenneet ketjut? Empä kyllä vielä ole netissä nähnyt yhtään, M62tu katkenneella ketjulla. Laahaimia toki on mennyt monilta ja samalla osalta sitten jakokin hypännyt -> venttiilit silmuun, mutta kaikissa on ketju ollut edelleen ehjä.
              Last edited by HTK12; 17-01-2015, 23:48.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                Originally posted by HTK12 View Post
                Mitä tarkoitat pienellä silpulla? Niihän niihän se tulee marmoriltakin. Mainitaan nyt esimerkiksi vaikka venttilikopan tiivisteet. Nämä joudut ostamaan molemmilla puolille erikseen ja jokaiselle pultille pitää erikseen ostaa se prikka. Nimetty toki sopivasti sarjoiksi. Nm. itse hankin alkuperäiset venttilikopan tiivisteet M62tu viime kesänä.

                Ohjurin ja rattaa taitaa joutua ostamaan alkuperäisenä, melkein kaikki muu pitäisi löytyä tarvikkeena, kun osanumerolla tilaa. Ja nuo mainitsemani liikkeet myy alkuperäisiä osia, eli sieltä kyllä löytyy jokainen nippeli. Ostamalla tiivisteet tarvikkeina tuossa hommassa säästäisi jo ihan kivasti, tosin monet ovat sanoneet, että eivät vastaa alkuperäisiä laadultaa, siksipä itsekkin ostin alkuperäiset tiivisteet.



                Katkenneet ketjut? Empä kyllä vielä ole netissä nähnyt yhtään, M62tu katkenneella ketjulla. Laahaimia toki on mennyt monilta ja samalla osalta sitten jakokin hypännyt -> venttiilit silmuun, mutta kaikissa on ketju ollut edelleen ehjä.
                No ero lopputuloksessa? Ja on niitä mennyt poikki, jakokopat hajonneet jne. Mutta pointti oli se että jakopää ei näissä ole kovin pitkäikäinen.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  No ero lopputuloksessa? Ja on niitä mennyt poikki, jakokopat hajonneet jne. Mutta pointti oli se että jakopää ei näissä ole kovin pitkäikäinen.
                  No kyllä ovat todella harvinaisia ne ketjun katkeamiset M62tu koneessa. Onhan siinä ero, monet ovat vaan vaihtaneet jakopään osat ja matka jatkuu laahaimen hajottua. Ketjun katkettua männät ja venttiilit tapaa toisensa hyvin suurella todennäköisyydellä. Silloin itse jo kyllä vaihtaisin koko koneen.

                  No ainakin joku jenkkifoorumilla sanoi, että jakopään saa kestämään paljon pidempään, jos vaihtee ajoissa sen vänkärinpuoleisen kiristimen. Olikohan suositellut 60k mailin välein. Näin oli hänelle joku kokenut BMW mekaanikko sanonut.

                  Tuon vaihtaa parkkipaikalla 10 minuuttiin. Sillä on monet myös käynnistys räminän saaneet pois. Sen sisällä oleva jousi kuoleutuu, joten ketju ei ole riittävän kireällä käynnistyksessä.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • mrrk
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 515
                    • Satakunta.

                    HTK ei ole ilmeisesti avannut yhtääm m60/62 konetta?
                    Ketjuja on katkennut paljon enemmän M62 kuin M60

                    On eri asia lukea netistä kuin tietää mistä puhuu..

                    mapa Ota se keskimmäinen laaihain irti ja katso paljonko puuttuu alumiinia.Todennäköisesti myös viereisistä puuttuu bakeliitit.
                    Ensimmäiseksi pieni öljypohja pois ja katsot paljonko siellä on ylimääräistä tavaraa-

                    Nämä koneet ovat oikeasti kestäviä jos on huollettu ja tärkeimpänä on öljyjen oikea vaihtoväli

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by mrrk View Post
                      HTK ei ole ilmeisesti avannut yhtääm m60/62 konetta?
                      Ketjuja on katkennut paljon enemmän M62 kuin M60

                      On eri asia lukea netistä kuin tietää mistä puhuu..

                      mapa Ota se keskimmäinen laaihain irti ja katso paljonko puuttuu alumiinia.Todennäköisesti myös viereisistä puuttuu bakeliitit.
                      Ensimmäiseksi pieni öljypohja pois ja katsot paljonko siellä on ylimääräistä tavaraa-

                      Nämä koneet ovat oikeasti kestäviä jos on huollettu ja tärkeimpänä on öljyjen oikea vaihtoväli
                      No en ole kun tuota omaani korjannut. Luulisi kyllä netistäkin löytyvän tietoa, jos niitä M62tu ketjuja olisi paljon katkeillut? Foorumillakin liikkuu niitä, jotka näitä aika paljon korjailee enkä ole huomannut kyllä heidän mainitsevan katkenneista ketjuista. Laahaimia on toki monilla mennyt. Montako M62tu konetta olet itse purkanut, jossa on ketju ollut poikki? En siis sano, että ketju ei voi katketa, mutta harvinaista se käsittääkseni on.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • ike24
                        BTCF Member
                        • Mar 2011
                        • 957
                        • haapavesi

                        Jokunen m60 on ollu eikä yhestäkään ketju katkennut. Kaverilla toki yks m60 josta oli ketju paskana. On nuilla m62 menty 300tkm ennenku on laahaimia ym vaiheltu.. tiiäppä sitte onko joskus aikasemmi joku vaihtanu.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          En edelleenkään pidä mitään eroa, onko ketju mennyt poikki vai päässyt niin löysälle että alaratas vetää sutia. Eli venat solmuun.

                          Sen kiristimen vaihto hyvissä ajoin on luultavasti järkevää koska jos se toimii huonosti esim. Käynnistyksessä, ketju saattaa hakata" laahaimia joka lyhentää niiden ikää entisestään.

                          Eiköhän se tu koneen ketju ole ihan sama kuin vanhemmassakin m62 eli heikko ja huono vs. M60 tuplaketju.

                          Jos m62 jakopäällä pääsee 300tkm avaamatta niin tähdet on kyl kohdallaan.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • BMW_Harrastaja
                            BTCF Member
                            • Dec 2012
                            • 819
                            • Oulu area

                            Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi siinä yleensäkin on keskilaahain, eikä hammasratas? Ja kai tuo yksirivinen ketju venyy reilusti?

                            Onneksi S62 on sentään tuplarivinen ketju, mutta laahaimet ne on siinäkin.
                            BMW driver and owner since 2000.

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3507
                              • Raisio

                              Okei, keskilaahain ns mekaanisesti heikoin lenkki tässä koneessa, mutta kun joistain lasahtaa alle 200tkm tai niillä nurkilla ja toisissa kestää reilusti enemmän, niin onko toi oikeasti tuurista vai muusta kiinni?

                              Onkos kukaan pohtinut/selvitellyt niitä tapauksia joissa laahain hajoaa alhaisilla kilsoilla ja näistä e39 V8 99% tuontiautoja, monessako kilsat pitää oikeasti paikkansa.

                              Öljyn viskositeetilla merkitys? Kysyjästä riippuen tunnutaan suosittelevan kaikkea 0w/30-10w/60 väliltä vaikka bemarin suositus tuolla ohkasemmassa päässä. Oma tötterö mennyt ennen ja nyt aina 0w-30 öljyillä enkä osaa sanoa onko paras viskositeetti vai ei.

                              Vai kortteliralliko sittenkin lyhentää laahaimen ikää, lue poltetaan kumia, hakataan rajoittimeen, vedellään pitkiä aikoja korkeilla kierroksilla jne...?
                              Last edited by ritariässä; 18-01-2015, 11:52. Reason: kijotusvihe koljattu
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                                Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi siinä yleensäkin on keskilaahain, eikä hammasratas? Ja kai tuo yksirivinen ketju venyy reilusti?

                                Onneksi S62 on sentään tuplarivinen ketju, mutta laahaimet ne on siinäkin.
                                Valmistuskustannukset. Polttoaineen kulutus. Ääni. Siinä mitä itelle tulee mieleen.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎