Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sampza
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1398
    • Rovaniemi

    Originally posted by Lanttu View Post
    Sampza, ei se ainakaan rikkaalla käy kun CO on noin pieni. Tosin korkea HC laskee kyllä häkäarvoa. Ovatkohan venttiilivälykset varmasti oikeat, eivätkä liian pienet? Jos joku venttiili kantaa (ei sulkeudu täysin) pikkiriikkisenkin, oireet ovat tuollaiset.
    Koneistamo sääti välykset 0,25mm ja antoivat ohjeeksi että uudelleen säätö noin 500km päästä. Nyt rempan jälkeen ajeltu 380km. Eli en usko et ne nyt ainakaan liian pienet olis..
    320d touring M-sport -09
    320d -02
    1250 Bandit S

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16460
      • Asikkala

      Originally posted by Sampza View Post
      Koneistamo sääti välykset 0,25mm ja antoivat ohjeeksi että uudelleen säätö noin 500km päästä. Nyt rempan jälkeen ajeltu 380km. Eli en usko et ne nyt ainakaan liian pienet olis..
      Tarkastappas nuo vaikka ihan piruuttas ja huom. oikeasti kylmässä moottorissa, välys on oikein ilmoitettu.

      Comment

      • M325i
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 1529
        • Etelä-pohjanmaa

        Originally posted by Sampza View Post
        Pohjatietona tähänki että moottorin vaihdoin rikkoutuneen tilalle ja kanteen tehty täys remppa ja siinä tietenkin kaikki tiivisteet vaihdettu.. tyhjäkäynti on epätasaista kiekkamittarin neula soutaa kevyesti siinä 700-800rpm tienoilla. Aivan niinkun vähän moottori vähän röpöttelis.?.. Vedot on kyllä kohdillaan.

        Itsellä oli tänään vuosikatsastus --> Hylätty --> HC joutokäynnillä liian korkea
        autona toi e30 m20b25 EI vähäpäästöinen.
        Mitatut arvot joutokäynnillä:

        CO% 0,34
        CO2 10,5
        HC ppm 1100
        O2 5

        Tais inssi-ukkeli tupista jotain et käy rikkaalla ja imuvuotoa mahd. Aika sekavasti selvensi. Jos nuita arvoja joku viitsis suomentaa niin olis ihan hyvä.

        Moottorithan on yksilöitä eli voisko tässä olla nyt se tilanne et vain tarvis uudet säädöt tohon uuteen moottoriin?

        Kone käy aivan liian laihalla!,rikkaammalle saa säätää koska tämä on katiton ja korkeapuristeinen kone.itsellä vastaavassa 8.8 puristeisessa oli leimalla 0,7co ja 167 hc ilman kattia.
        co tarkoittaa häkäpitoisuutta eli kuinka rikkaalla on sun autossa on yläraja 3,5
        ja hc tarkoittaa palamattomat hiilivedyt = ei polta kunnolla. yläraja sulla on 600. Tosin kun co on noin pieni niin se nostaa hc arvoa suuremmaksi. tarkista ilmamäärämittarin kumiletku onko hiushalkeamaa,veikkaa ilmavuotoa,ja kaikki alipaineletkut ja ruiskun kumiletkut,myös jarrutehostin voi vuotaa (harvinaista)
        jos happiarvo on suuri eli o2 niin vääristää päästöjä = putki vuotaa,ja jos putki vuotaa niin turha säätää ennemmin mitään,se kuntoon ensiksi.
        E30 ja E46 ///M

        Comment

        • Juhis2000
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 237
          • Kouvola

          Originally posted by Juhis2000 View Post
          Varsin hyvä topicci, jaksoin lukea n. 2/3 sivuista.

          Samanhenkistä ongelmaa tuon ('87) 325i (M20B25) Cäbin kanssa ollut rekisteröintikatsastuksessa.....
          Ongelma ratkennut ainakin siinä määrin että leima tuli, joten tätä ei enää tarvitse mietisekellä.
          BMW e60 525i terapiaprojekti
          -------------------------
          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

          Comment

          • Janssoni
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 371
            • Helsinki

            Originally posted by Janssoni View Post
            Oli ensimmäisen katsastuksen aika tällä autolla ja ylläri sinäänsä, päästöistä jäi kiinni...

            CO 0,36 (0,5) 1,25(0,3)
            HC 242 (100) 131(100)
            L 0,99 (0,97-1,03)
            CO2 14,59 13,87
            O2 0,52 (5) 0,73(5)

            Ja arvatkaa mikä auto.. OIKEIN! vm. 1991 E36 325
            Eiköhän se oo suoraan lambda vaihtoon, tuntuu ainakin olevan melkeen ruostunu putkeen kiinni että ei oo taidettu hetkeen vaihtaa..
            Ratkaisu: Lambdan vaihdoin ja kylmällä koneella katsastukseen, parin minuutin lämmitys ja AVOT, kaikki arvot mallillaan..
            Lambdan lämmitysvastuksen resistanssi oli ainakin liian korkea, ei enää lämmittänyt lambdaa nimeksikään, joten ei ollut epäilystä mistä kiikastaa..
            .



            sigpic

            Comment

            • tunppi
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 45
              • Helsinki

              Katsastuksessa e34 m30b34 -90 anto seuraavat arvot:

              Tyhjäkäynti:
              CO 0.01/0.5
              HC 15/100
              CO2 10.88
              02 6.26/5.0

              Kierroksilla:
              CO 0.06/0.3
              HC 25/100
              Lambda 1.00/0.97-1.03
              CO2 15.68
              O2 0.10/5.0

              Putkivuoto? Tyhjäkäynnillä kuuluu pakoputkesta "putputusta". Katsastusmies epäili että ei pyörisi kaikilla pytyillä. Tulpat vaihdettu äskettäin ja menossa venttiilien säätöön, joku puola pimeänä? :think

              Comment

              • jnj
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 70
                • Jkl

                Itsellä oli myös HC:t korkealla ja uusilla tulpilla korjaantui. Tyhjäkäynnillä oli jotain 1000 ja vähän kierroksia, niin heti putos. Tulpat oli vaihdettu vasta 3kk aiemmin ja oli jotain Boschin parempaa laatua, eikä käynnissä juuri mitään huomannut. Tosin uusilla sitten kävi herkemmin. Auto oli 525 -94.

                Comment

                • armageddon
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 443
                  • Kokkola

                  Originally posted by tunppi View Post
                  Katsastuksessa e34 m30b34 -90 anto seuraavat arvot:

                  Tyhjäkäynti:
                  CO 0.01/0.5
                  HC 15/100
                  CO2 10.88
                  02 6.26/5.0

                  Kierroksilla:
                  CO 0.06/0.3
                  HC 25/100
                  Lambda 1.00/0.97-1.03
                  CO2 15.68
                  O2 0.10/5.0

                  Putkivuoto? Tyhjäkäynnillä kuuluu pakoputkesta "putputusta". Katsastusmies epäili että ei pyörisi kaikilla pytyillä. Tulpat vaihdettu äskettäin ja menossa venttiilien säätöön, joku puola pimeänä? :think
                  happiarvo korkealla?!? olisko vikaa jossain olis ilma vuoto kurkkuputki tai jotain?!?itellä oli. kato ensin se pakoputki...
                  ei ne tehot vaan se kuski...

                  Comment

                  • tunppi
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 45
                    • Helsinki

                    Originally posted by armageddon View Post
                    happiarvo korkealla?!? olisko vikaa jossain olis ilma vuoto kurkkuputki tai jotain?!?itellä oli. kato ensin se pakoputki...
                    Vaihdon jo putket 8, 13 ja 14 http://www.realoem.com/bmw/showparts...67&hg=13&fg=15

                    Tulpat kyl näytti siltä että laihalla kävis, olivat valkoiset.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16460
                      • Asikkala

                      Originally posted by tunppi View Post
                      Vaihdon jo putket 8, 13 ja 14 http://www.realoem.com/bmw/showparts...67&hg=13&fg=15

                      Tulpat kyl näytti siltä että laihalla kävis, olivat valkoiset.
                      Vaihdoitko osat ennen vai jälkeen päästömittauksen? 14 ei vaikuta päästöihin, vetää vaan likasta ilmaa ohi putsarin eli jos oli rikki niin tietysti hyvä vaihtaa.

                      Comment

                      • tunppi
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 45
                        • Helsinki

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Vaihdoitko osat ennen vai jälkeen päästömittauksen? 14 ei vaikuta päästöihin, vetää vaan likasta ilmaa ohi putsarin eli jos oli rikki niin tietysti hyvä vaihtaa.
                        Ennen päästömittausta vaihdoin. Virranjakajan "liittimet" olivat hapettuneet, hion niitä hieman. Voisko tyhjäkäynnillä pakoputkesta kuuluvat "rötrötrötröt" johtua siitä. Tulpat taas näytti kaikki samanlaisilta, liekköhän kannattas käyttää vikatesterissä.

                        Edit: Jaahas kahtelin imusarjan tiivisteitä, yksi ainakin näytti olevan "vaihtokunnossa". Taitaa mennä sitten vielä vaihtoon imusarjan tiivisteet ja virranjakaja.
                        Last edited by tunppi; 12-08-2007, 15:30.

                        Comment

                        • Sampza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 1398
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by Sampza View Post
                          Itsellä oli tänään vuosikatsastus --> Hylätty --> HC joutokäynnillä liian korkea
                          autona toi e30 m20b25 EI vähäpäästöinen.
                          Mitatut arvot joutokäynnillä:

                          CO% 0,34
                          CO2 10,5
                          HC ppm 1100
                          O2 5

                          Tais inssi-ukkeli tupista jotain et käy rikkaalla ja imuvuotoa mahd. Aika sekavasti selvensi. Jos nuita arvoja joku viitsis suomentaa niin olis ihan hyvä.

                          Moottorithan on yksilöitä eli voisko tässä olla nyt se tilanne et vain tarvis uudet säädöt tohon uuteen moottoriin?
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Tarkastappas nuo vaikka ihan piruuttas ja huom. oikeasti kylmässä moottorissa, välys on oikein ilmoitettu.

                          Noniin Venttiilistön ja seosten säätöjen jälkeen HC ppm arvoksi saatiin ~226
                          ja CO%= 2

                          +leima lappuun.
                          320d touring M-sport -09
                          320d -02
                          1250 Bandit S

                          Comment

                          • tunppi
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 45
                            • Helsinki

                            Nyt käy auto nätisti kun on venttiilit säädetty ja imusarjan tiivisteet vaihdettu. Samalla tippu happiarvo normaaliin

                            Comment

                            • ttsalo
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 38
                              • Helsinki

                              Täällä jälleen uusi jäsen "HC tyhjäkäynnillä koholla" kerhoon. Moottorina M50B25TU.

                              Code:
                              r/min   CO%    HC ppm    O2    CO2   Lambda
                              tyhjäk. 0.1    [COLOR="Red"]170[/COLOR]       0.4   14.8  -
                              >2000   0.1    76        0.8   14.1  1.01
                              Tämän säikeen perusteella alan etsiä ongelmaa: 1. imuvuodot 2. lambda 3. ilmamäärämittari... Katsotaan miten käy.
                              2003-2005 315 '83
                              2005-2011 525ix '94
                              2011-2017 330xi '00
                              2017-???? 525i '04

                              Comment

                              • ttsalo
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2006
                                • 38
                                • Helsinki

                                Originally posted by ttsalo View Post
                                Tämän säikeen perusteella alan etsiä ongelmaa: 1. imuvuodot 2. lambda 3. ilmamäärämittari... Katsotaan miten käy.
                                No, haitariputki ainakin on aika finaalissa. Oikeanpuoleisen huohotinputken luota löytyi pieni halkeama ja ympäristö on öljytöhnässä. Osaako kukaan sanoa perstuntumalta kuinka pieni imuvuoto voi nostaa tuon HC:n? Eli pistänkö uuden haitariputken ja vien mittaukseen vai jatkanko etsintöjä...
                                2003-2005 315 '83
                                2005-2011 525ix '94
                                2011-2017 330xi '00
                                2017-???? 525i '04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎