Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janssoni
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 371
    • Helsinki

    Oli ensimmäisen katsastuksen aika tällä autolla ja ylläri sinäänsä, päästöistä jäi kiinni...

    CO 0,36 (0,5) 1,25(0,3)
    HC 242 (100) 131(100)
    L 0,99 (0,97-1,03)
    CO2 14,59 13,87
    O2 0,52 (5) 0,73(5)

    Ja arvatkaa mikä auto.. OIKEIN! vm. 1991 E36 325
    Eiköhän se oo suoraan lambda vaihtoon, tuntuu ainakin olevan melkeen ruostunu putkeen kiinni että ei oo taidettu hetkeen vaihtaa..

    Ratkaisu: Lambdan vaihdoin ja kylmällä koneella katsastukseen, parin minuutin lämmitys ja AVOT, kaikki arvot mallillaan..
    Lambdan lämmitysvastuksen resistanssi oli ainakin liian korkea, ei enää lämmittänyt lambdaa nimeksikään, joten ei ollut epäilystä mistä kiikastaa..
    Last edited by Janssoni; 06-08-2007, 15:41.
    .



    sigpic

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      T3, luulisin kyllä että katalysaattori on ehjä. Palamattomat hiilivedyt nousisivat muuten helposti 100 ppm paremmalle puolelle. Jollei kumivasaralla naputellen kuulu mitään kilinää tai kolinaa katalyytistä, ei se voi olla viallinen.

      Olet eliminoinut aika monta vikakohdetta. Aika paha veikata lisää. Auto käy ilmeisesti aivan normaalia joutokäyntiä ja muillakin kierrosalueilla? Ilmavuodot olet näköjään tsekannut ja vuodot saisivat väistämättä aikaan ontuilevaa joutokäyntiä. Tuntuuko jarrutehostin toimivan normaalisti? Siis esimerkiksi sammuttamisen jälkeen 4-5 painallusta ennen kuin poljin on kova. Vuotava tehostajan kalvo nostaisi kyllä HC-arvoa, mutta sekään ei välttämättä selitä CO-arvon kohonneisuutta. Hiilimonoksidiahan ei synny kuin epätäydellisen palamisen seurauksena, eli seoshan on hieman rikkaan puolella sinun autossasi.

      Yksi juttu, mitä ehkä kannattaisi kokeilla vielä, on suuttimien puhdistusaine. Ei ole kovin kallista. Toisaalta, jos haluaisi täydellisen varmuuden, ottaisi suuttimet irti ja mittaisi ruiskutusmäärät sekä tsekkaisi ettei mikään suutin vuoda.

      Comment

      • pekka_
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 151
        • Vaasa/Laihia oligopoly

        Originally posted by Janssoni View Post
        Oli ensimmäisen katsastuksen aika tällä autolla ja ylläri sinäänsä, päästöistä jäi kiinni...

        CO 0,36 (0,5) 1,25(0,3)
        HC 242 (100) 131(100)
        L 0,99 (0,97-1,03)
        CO2 14,59 13,87
        O2 0,52 (5) 0,73(5)

        Ja arvatkaa mikä auto.. OIKEIN! vm. 1991 E36 325
        Eiköhän se oo suoraan lambda vaihtoon, tuntuu ainakin olevan melkeen ruostunu putkeen kiinni että ei oo taidettu hetkeen vaihtaa..
        Jos tulppia/ilmanputsaria ei ole vaihdettu niin koita ensin vaihtaa ne ja kuumana uusi mittaus. Itsellä sama auto ja saman suuntaiset arvot korjaantui näin.
        Die turkisen, jeden tag so schnell

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          Originally posted by Lanttu View Post
          T3, luulisin kyllä että katalysaattori on ehjä. Palamattomat hiilivedyt nousisivat muuten helposti 100 ppm paremmalle puolelle. Jollei kumivasaralla naputellen kuulu mitään kilinää tai kolinaa katalyytistä, ei se voi olla viallinen.

          Olet eliminoinut aika monta vikakohdetta. Aika paha veikata lisää. Auto käy ilmeisesti aivan normaalia joutokäyntiä ja muillakin kierrosalueilla? Ilmavuodot olet näköjään tsekannut ja vuodot saisivat väistämättä aikaan ontuilevaa joutokäyntiä. Tuntuuko jarrutehostin toimivan normaalisti? Siis esimerkiksi sammuttamisen jälkeen 4-5 painallusta ennen kuin poljin on kova. Vuotava tehostajan kalvo nostaisi kyllä HC-arvoa, mutta sekään ei välttämättä selitä CO-arvon kohonneisuutta. Hiilimonoksidiahan ei synny kuin epätäydellisen palamisen seurauksena, eli seoshan on hieman rikkaan puolella sinun autossasi.

          Yksi juttu, mitä ehkä kannattaisi kokeilla vielä, on suuttimien puhdistusaine. Ei ole kovin kallista. Toisaalta, jos haluaisi täydellisen varmuuden, ottaisi suuttimet irti ja mittaisi ruiskutusmäärät sekä tsekkaisi ettei mikään suutin vuoda.
          Kiitos!

          Juuri tällaisia vastauksia kaipailin. Vaikka ei tässäkään tietenkään sitä ratkaisua ongelmaan suoraan sanottu.
          Vaihdoin vielä varoiksi bensanpaineensäätimen, josko olis vaikka senverran viallinen, että paineet olis koholla ja samalla ruiskutusajalla tietenkin lykkää enemmän bensaa.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • Janssoni
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 371
            • Helsinki

            Lamdan lämmitysvastus alkaa olemaan tiensä päässä, menee vartti että lambda lämpiää ja seokset asettuu, kone oli kuumana mutta inssi sammutti auton ennen pakokaasutestiä joten pääsi jo jäähtymään..


            Originally posted by pekka_ View Post
            Jos tulppia/ilmanputsaria ei ole vaihdettu niin koita ensin vaihtaa ne ja kuumana uusi mittaus. Itsellä sama auto ja saman suuntaiset arvot korjaantui näin.
            .



            sigpic

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by T3 View Post
              Nostetaas tätä välillä ylös...

              Katsastuksesta tuli hylsy ja arvot tässä (suluissa raja-arvot)

              CO% Tyhjäkäynnillä 0,76 (0,50) Kierroksilla 0,71 (0,30)
              CO2 Tyhjäkäynnillä 13,8 Kierroksilla 14,2
              HC Tyhjäkäynnillä 72 (100) Kierroksilla 40 (100)
              O2 Tyhjäkäynnillä 1,19 Kierroksilla 0,74

              Lambda 1,01

              Eli osaakos joku nyt sanoa mitä PITÄÄ tehdä, että nuo CO%-arvot saa riittävän alas, kiitos!
              Mitenkäs tämä ongelma ratkesi? Itsellä kanssa co% koholla, muut arvot ok.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • basso72
                BTCF Member
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Mitenkäs tämä ongelma ratkesi? Itsellä kanssa co% koholla, muut arvot ok.
                Ei ehdi edes kissaa sanoa,kun katti menee vaihtoon,jos arvot ovat noita t3:n AUTON arvoja vastaavat.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by basso72 View Post
                  Ei ehdi edes kissaa sanoa,kun katti menee vaihtoon,jos arvot ovat noita t3:n AUTON arvoja vastaavat.
                  Jaha, mitäs meinaat viaksi siis? Katit finaalissa?
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Jaha, mitäs meinaat viaksi siis? Katit finaalissa?
                    Kyllä,JOS arvot ovat noita t3:n EVOn arvoja vastaavat eli CO% ainoa arvo,jossa ongelmia.
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Originally posted by basso72 View Post
                      Kyllä,JOS arvot ovat noita t3:n EVOn arvoja vastaavat eli CO% ainoa arvo,jossa ongelmia.
                      No lappua en saanut, katsottiin vaan korjaamon koneella arvot.
                      co oli ainoa mikä ei olisi mennyt rajoista läpi.
                      arvo pyöri siellä 0.9-1.3 tienoilla muistaakseni.
                      Muuten oli ok.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Juhis2000
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 237
                        • Kouvola

                        Varsin hyvä topicci, jaksoin lukea n. 2/3 sivuista.

                        Samanhenkistä ongelmaa tuon ('87) 325i (M20B25) Cäbin kanssa ollut rekisteröintikatsastuksessa. Pohjatiedoiksi että moottori on purettu kokonaisuudessaan ja kasattu uusilla laakereilla, männänrenkailla ja tiivisteillä ym.

                        Kasailun jälkeen moottori toimii, aluksi kävi tyhjäkäyntiä "raskaasti", kylmänä tyhjäkäynti heitteli 600-800 kierroksen välillä, ja lämpimänä tyhjäkäynti oli suht tasaista mutta se on jossain 1500 kierroksen paikkeilla. Vastasi kaasuun vähän huonosti, mutta kun on "veto" päällä niin sitten tuntuu toimivan suht normaalisti.

                        Katsastusmiehen analyysi oli että "käy laihalla" ja kirjaili vikoihin että:
                        - HC-pitoisuus joutokäynnillä liian korkea
                        - O2-pitoisuus joutokäynnillä (Runsas happipitoisuus vääristää päästöarvoja)

                        Mitatut joutokäynnillä: (Mitattu / Sallittu)
                        CO: 0,16 / 3,50
                        HC: 2370 / 600
                        Lambda: -
                        CO2: 7,60 / -
                        O2: 9,70 / 5,00
                        No imuvuotoja löytyi käynnistyssprayllä imusarjan repsikanpuolisesta päästä mihin menee bensaletku ja tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän välisistä letkuista, missä ei alkujaan ollut mitään klemmareita, laitoin näihin klemmarit, niin ei ainakaan siitä vuoda. kaikki muutkin impupuolet letkujen liitokset kiristetty. Pakoputkistokin ollut irti remontin aikana, ei pitäisi vuotaa mistään.

                        Seuraavassa mittauksessa em. toimenpiteiden jälkeen O2-arvot olivat painuneet sallittujen arvojen sisään, mutta HC-arvot ovat tyhjäkäynnillä jossain 800-1200 välillä, kierroksia annettaessa ne laskevat selkeästi alle 600:n. Tyhjäkäynti tasaantunut n. 600 rpm:ään. Tosin tyhjäkäynnissä edelleen havaittavissa pientä pätkimistä / epätasaisuutta, aivan kun joku isku jäisi välistä pois, eli voisi ajatella ongelman olevan virtapuolella.

                        Kokeilin tänään (eilen) vanhoja tulpanjohtoja, ja vanhaa pyörijää, ei vaikutusta. Virranjakajan kannessa olevan johtimet tulpanjohdoille olivat vähän hapettuneet, joten kiilloittelin ne Dremelillä (vai olisiko pitänyt ostaa suoraan uusi?) No, arvatenkaan ei vaikutusta. Vanhoilla tulpilla en ole vielä kokeillut, pitää varmaan kokeilla sekin kun alkaa ideat loppua....

                        Tuossa topicissa oli vähän samanhenkinen viankuvaus:
                        m20b25 nyki tasakaasulla kevyellä kuormalla ja alle 2000 kierroksella. Tyhjäkäynti myös vaikeata "rympsytystä". Korjasin siirtämällä ilmamäärämittarin sitä levyä vanhoissa rei'issä niin että anturoi uudella uralla.

                        Luin tästäkin topicista tuosta ilmamäärämittarin asteiden kääntämisestä, mutta onkohan tuossa nyt tehty samaa, pitänee varmaan aukoa sitäkin huomenna jos ei muuta keksi. Anteeksi pitkästä kirjoituksesta, mutta jos joku tähän jotain keksisi....pitäisi vaan tuo rekisteröintikatsastus saattaa loppuun 2.8 mennessä. Ei viitsisi uudestaan maksaa sitä rekisteröintikatsastuksen 120e (vai mitähän oli) hintaa...
                        BMW e60 525i terapiaprojekti
                        -------------------------
                        Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                        Comment

                        • phoenixx
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 126
                          • Sastamala

                          En koko topiccia jaksanut lukea josko jollain jo on ollut vastaava vika kuin minulla.Eli hylsy katsastuksesta kun arvot yli --->auto korjaamolle---> 70€ lasku vianetsinnästä ja takaisin kiinni laitetusta anturista (lämpö?)
                          Ford Mondeo 1.8 wagon

                          Edelliset autot:
                          Vw passat 2.8 v6 syncro -01
                          E90 318ia -06
                          Ford Focus mk2 wagon -06
                          E36 325 ci -93
                          Audi 80 -86

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by basso72 View Post
                            Kyllä,JOS arvot ovat noita t3:n EVOn arvoja vastaavat eli CO% ainoa arvo,jossa ongelmia.
                            Jatketaas vielä, autossa on nyt leima. Arvoista en tiedä mitä näyttivät kun en itse sitä käyttänyt konttorilla. Alpinassa kuulemma kuuluu olla korkeampi CO ja saksassa olisi poikkeuslupa moiselle. CO pitäisi olla luokkaa 2 tms. Tämmöistä tiesi korjaamon kaveri kertoilla. Tiedä sitten onko näin.
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Sampza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1398
                              • Rovaniemi

                              Pohjatietona tähänki että moottorin vaihdoin rikkoutuneen tilalle ja kanteen tehty täys remppa ja siinä tietenkin kaikki tiivisteet vaihdettu.. tyhjäkäynti on epätasaista kiekkamittarin neula soutaa kevyesti siinä 700-800rpm tienoilla. Aivan niinkun vähän moottori vähän röpöttelis.?.. Vedot on kyllä kohdillaan.

                              Itsellä oli tänään vuosikatsastus --> Hylätty --> HC joutokäynnillä liian korkea
                              autona toi e30 m20b25 EI vähäpäästöinen.
                              Mitatut arvot joutokäynnillä:

                              CO% 0,34
                              CO2 10,5
                              HC ppm 1100
                              O2 5

                              Tais inssi-ukkeli tupista jotain et käy rikkaalla ja imuvuotoa mahd. Aika sekavasti selvensi. Jos nuita arvoja joku viitsis suomentaa niin olis ihan hyvä.

                              Moottorithan on yksilöitä eli voisko tässä olla nyt se tilanne et vain tarvis uudet säädöt tohon uuteen moottoriin?
                              320d touring M-sport -09
                              320d -02
                              1250 Bandit S

                              Comment

                              • Lanttu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 1643

                                Sampza, ei se ainakaan rikkaalla käy kun CO on noin pieni. Tosin korkea HC laskee kyllä häkäarvoa. Ovatkohan venttiilivälykset varmasti oikeat, eivätkä liian pienet? Jos joku venttiili kantaa (ei sulkeudu täysin) pikkiriikkisenkin, oireet ovat tuollaiset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎