Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aapo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 126
    • Tampere

    Täällä olis :

    Joutokäynti/(saa olla)
    CO = 0 (0,50)
    HC = 120 (100)
    CO2 = 14,30
    O2 = 1,90 (5,00)

    yli 2000 rpm
    CO =0,04 (0,30)
    HC = 40 (100)
    Lambda = 1,01 (0.97-1,03)
    CO2 = 15,04
    O2 = 0,29 (5,00)

    Eli joutokäynnin HC:stä pomppas, autohan on tehoton/väännötön alakierroksilla ja paukkaa putkeen sekä haisee bensalle. Nyki kovasti vielä hetki sitten alle 2500 rpm, mutta tais loppua ku renkkasin kaasuläpän asentotunnistimen liitintä. Imuvuodot pintapuolisesti käyty läpi eikä löytynyt, tulpat vaihdettu hiljan NGK:sta NGK:hen (hitusen eri malli). Tätä topiccia luettuani seuraavat vaihtarit taitaa olla mahdollisia, mutta mikä todennäköisin?
    Imuvuoto, ilmamassamittari, tehostimen vuoto, nokka-akselin asentotunnistin vaiko tulpat ? Tulee kalliiks selvittää jos kaikki "korjaa" vuoron perään...
    Help !

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      Tulpistahan on ainakin aiemmin ollut puhetta, että kannattaisi käyttää boschin alkuperäistä vastaavia tulppia, eikä esim. NGK:ta. Syytä en tiedä, mutta tuo on suositus ja ratkaissut monet nykimiset.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • armageddon
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 443
        • Kokkola

        Originally posted by Aapo View Post
        Täällä olis :

        Joutokäynti/(saa olla)
        CO = 0 (0,50)
        HC = 120 (100)
        CO2 = 14,30
        O2 = 1,90 (5,00)

        yli 2000 rpm
        CO =0,04 (0,30)
        HC = 40 (100)
        Lambda = 1,01 (0.97-1,03)
        CO2 = 15,04
        O2 = 0,29 (5,00)

        Eli joutokäynnin HC:stä pomppas, autohan on tehoton/väännötön alakierroksilla ja paukkaa putkeen sekä haisee bensalle. Nyki kovasti vielä hetki sitten alle 2500 rpm, mutta tais loppua ku renkkasin kaasuläpän asentotunnistimen liitintä. Imuvuodot pintapuolisesti käyty läpi eikä löytynyt, tulpat vaihdettu hiljan NGK:sta NGK:hen (hitusen eri malli). Tätä topiccia luettuani seuraavat vaihtarit taitaa olla mahdollisia, mutta mikä todennäköisin?
        Imuvuoto, ilmamassamittari, tehostimen vuoto, nokka-akselin asentotunnistin vaiko tulpat ? Tulee kalliiks selvittää jos kaikki "korjaa" vuoron perään...
        Help !
        aloita pilotilla ilmavuotojen etsiminen... mulla oli murtuma kurkkuputkessa
        ei ne tehot vaan se kuski...

        Comment

        • Sickness
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 1923
          • Helsinki

          Imusarjan tiivisteiden vaihto sekä pakoputken vuodon paikkaaminen saivat tämän potilaan takaisin hyväksyttyjen päästöjen rajoihin sekä autoon leiman. Editoin uudet arvot tähän postiin kunhan saan lapun ja tietokoneen sijoitettua samaan paikka- ja aika-avaruuteen.

          Originally posted by Sickness View Post
          Co 0,143
          HC 994
          O2 8,35
          Co2 9,07

          E34 kymppitonni sitten keulille heitetyllä, rempatulla m20b23 koneella. Tänään mitatut arvot ja katsastuksen jälkeen lähempi tarkastelu osoittaa, että imusarjan tiivisteet, 5 ja 6 tai jompi kumpi vuotaa. Selittyykö noi arvot pelkästään sillä vai onko odotettavissa enemmänkin tonkimista?

          Happea on ihan helvetisti, samoin palamatonta kamaa. Omat analyysit sanoisi, että tuo imusarjan vuoto vetää kahden pytyn palotapahtumat niin sekaisin, että sen takia sekä happi että HC on koholla. Ajatuksia?
          E39 520iA -02

          Comment

          • Aapo
            Bimmer Rookie
            • Feb 2006
            • 126
            • Tampere

            Originally posted by O-Peksi View Post
            Tulpistahan on ainakin aiemmin ollut puhetta, että kannattaisi käyttää boschin alkuperäistä vastaavia tulppia, eikä esim. NGK:ta. Syytä en tiedä, mutta tuo on suositus ja ratkaissut monet nykimiset.
            Joo, kyllähän noita Boscheja vois koittaa. Ei olis ainakaan kallis testi. Imuvuotoja koitin joku aika sitten etsiä brake cleanerillä, mutta tarvii tehä se varmaan uudestaan kun sillon oli vähän hoppu. Kuulukos muuten jostain imusarjan tietyviltä kuulua sellanen suhaus kun polkasee kaasua kunnolla ? Kuulostaa kyllä tosi "power" imuääniltä, mutta voisko johtua kuitenkin vaikka imusarjan tiivisteiden vuodosta ? Eikös sillon kuitenkin HC pitäs olla kierroksillakin yli sallitun ja tyhjäkäynnin vaeltaa ? Entäs kannattaako puolia lähteä syynään jollei tulpat auta ?

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              Originally posted by Aapo View Post
              Täällä olis :

              Joutokäynti/(saa olla)
              CO = 0 (0,50)
              HC = 120 (100)
              CO2 = 14,30
              O2 = 1,90 (5,00)

              yli 2000 rpm
              CO =0,04 (0,30)
              HC = 40 (100)
              Lambda = 1,01 (0.97-1,03)
              CO2 = 15,04
              O2 = 0,29 (5,00)

              Eli joutokäynnin HC:stä pomppas, autohan on tehoton/väännötön alakierroksilla ja paukkaa putkeen sekä haisee bensalle. Nyki kovasti vielä hetki sitten alle 2500 rpm, mutta tais loppua ku renkkasin kaasuläpän asentotunnistimen liitintä. Imuvuodot pintapuolisesti käyty läpi eikä löytynyt, tulpat vaihdettu hiljan NGK:sta NGK:hen (hitusen eri malli). Tätä topiccia luettuani seuraavat vaihtarit taitaa olla mahdollisia, mutta mikä todennäköisin?
              Imuvuoto, ilmamassamittari, tehostimen vuoto, nokka-akselin asentotunnistin vaiko tulpat ? Tulee kalliiks selvittää jos kaikki "korjaa" vuoron perään...
              Help !
              Ei noi arvot vaikuta lainkaan pahoilta, lämmitettiinkö katit kunnolla ennen mittausta? Jos näin tehtiin, mutta päästöt pysyivät tuossa niin lähtisin ensimmäiseksi etsimään vikaa lambdan suunnalta. Ja tosiaan noi muutkin oireet viittaisivat lambda vikaan.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Aapo
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 126
                • Tampere

                Originally posted by antti79 View Post
                Ei noi arvot vaikuta lainkaan pahoilta, lämmitettiinkö katit kunnolla ennen mittausta? Jos näin tehtiin, mutta päästöt pysyivät tuossa niin lähtisin ensimmäiseksi etsimään vikaa lambdan suunnalta. Ja tosiaan noi muutkin oireet viittaisivat lambda vikaan.
                Lämmitettiin. Lambda on vaihdettu viime vuonna, joten en usko että se on rikki. Tai jos on, niin jokin muu rikkoo sen, eli ei liene alkuperäinen syy. Ymmärtääkseni Hemin ja muiden puheista lambda ei edes mene rikki kovin herkästi. Rikkaallahan tuo taitaa käydä kyllä...

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Jos tiedät jonkun, joka osaa oskilloskoopilla mitata puolien kunnon, käytä tutkittavana! HC arvo menee tiettävästi pätkivän sytytyksen takia äkkiä pahasti metsään juurikin tyhjäkäynnillä.:think
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • ttsalo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 38
                    • Helsinki

                    Originally posted by ttsalo View Post
                    Code:
                    r/min   CO%    HC ppm    O2    CO2   Lambda
                    tyhjäk. [COLOR="Red"]2.6[/COLOR]    [COLOR="Red"]390[/COLOR]       0.1   13.8  0.9
                    >2000   [COLOR="Red"]2.6[/COLOR]    [COLOR="Red"]172[/COLOR]       0.0   13.8  [COLOR="Red"]0.93[/COLOR]
                    No niin, päättelin että lambda on kaput kun kerran tehot ovat tallella ja jäännöshappi nollissa - imuvuodot, pakoputken vuodot tai epätäydellinen palaminen oletettavasti näkyisivät jäännöshapen koholla olemisena, nyt moottori käy hyvin mutta vähän rikkaalla.

                    Vaihdoin uuden Boschin lambdan ja nyt meni läpi, tosin rimaa hipoen, HC 93 ppm tyhjäkäynnillä ja 73 kierroksilla. Kesti jonkin aikaa ennen kuin lukema laski tyhjäkäynnillä alle sadan, katsastusmies kävi ihmettelemässä jotain muuta autoa sillä aikaa. En tosin ollut ehtinyt ajaa montaakaan kilometriä lambdan vaihdon jälkeen. Katsotaan miltä seuraavassa katsastuksessa näyttää kun on uudella lambdalla tullut vähän enemmän ajoa...
                    2003-2005 315 '83
                    2005-2011 525ix '94
                    2011-2017 330xi '00
                    2017-???? 525i '04

                    Comment

                    • antti79
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2499
                      • Littoinen

                      Originally posted by Aapo View Post
                      Lämmitettiin. Lambda on vaihdettu viime vuonna, joten en usko että se on rikki. Tai jos on, niin jokin muu rikkoo sen, eli ei liene alkuperäinen syy. Ymmärtääkseni Hemin ja muiden puheista lambda ei edes mene rikki kovin herkästi. Rikkaallahan tuo taitaa käydä kyllä...
                      Kyllähän noita lambdoja menee ainakin noissa 91-92 vuosina tehdyissä M50 myllyissä. Puhuvat tuosta Thermo Shock ilmiöstä. Itse olen joutunut vaihtamaan kahdesti lambdan omaan katiskaani n. 4 vuoden sisällä. Nyt on käytössä päivitetty Motronicin ohjelma ja pieni reikä takapöntössä joiden pitäsi estää tuo thermoshock ilmiö, joten täytyy toivoa ettei vähään aikaan tarvii taas lambdaa vaihdella. Kohta olisi taas katsastus edessä.


                      Ps. ja tarvike lambdoja ei kannata käyttää, alkuperäistä Boschia vaan kehiin.
                      Last edited by antti79; 12-10-2007, 13:02.
                      sigpic
                      Originally Posted by jari kihlman
                      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                      Comment

                      • Aapo
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 126
                        • Tampere

                        Originally posted by antti79 View Post
                        Kyllähän noita lambdoja menee ainakin noissa 91-92 vuosina tehdyissä M50 myllyissä. Puhuvat tuosta Thermo Shock ilmiöstä. Itse olen joutunut vaihtamaan kahdesti lambdan omaan katiskaani n. 4 vuoden sisällä. Nyt on käytössä päivitetty Motronicin ohjelma ja pieni reikä takapöntössä joiden pitäsi estää tuo thermoshock ilmiö, joten täytyy toivoa ettei vähään aikaan tarvii taas lambdaa vaihdella. Kohta olisi taas katsastus edessä.


                        Ps. ja tarvike lambdoja ei kannata käyttää, alkuperäistä Boschia vaan kehiin.
                        Jos oikein olen ymmärtänyt, niin thermoshock ei koske 9/92 -> vanoksellista autoa. Alkup. Bosch alla.

                        Comment

                        • Vinki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1048
                          • Seinäjoki

                          Itsellä kans ilmeisimmin tällä hetkellä lambda-vika.. CO korkeilla kierroksilla 0.6, kun sallittu on 0,3 Ja HC kans ylittyi niukasti.. Minkä hintainen tuo uus lambda on?
                          F31 320i

                          e36 325tic

                          e30 330tic

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            Riippuu lambdasta ja ostopaikasta, mut taitaa olla jotakuinkin Boschin tarvikelambda ~100e, ja Boschin lambda alkuperäisessä pussissa merkkiliikkeen tiskiltä ~200e. Muita lambdoja kuuleman mukaan ei kannata edes harkita laittavansa.

                            Ihmetyttää edelleen oman auton ongelmat. Vaihdoin kaksi rikkinäistä sytytyspuolaa --> ei auttanut kulutukseen eikä tyhjäkäynnin rumpsuttamiseen, sit kokeilin myös vaihtaa loput puolat --> ei muutosta. No laitoin sit neljä vanhaa puolaa takaisin kun ei turhaan toinna niin kalliita osia vaihtaa.

                            Tänään käytin autoa taas mittailtavana, ja HC edelleen ~1000ppm tyhjäkäynnillä, CO 1%(jos imm tai lambda rikki, tuo luku on kuulemma lähemmäs 5%), eli kaikki ihan vituillaan vieläkin. Vikakoodeissa oli "Moottorinohjaus viallinen - pysyvä vika", mutta auto näytti keväällä samaa, jolloin ei ongelmia kulutuksen kanssa ollut. Ja tuo vikailmoitus johtuu kaiketi tuosta ACS:n tekemästä lastusta.

                            Se mikä oli outoa, oli testerin näyttämä napajännite, joka oli 2V sammuksissa, ja 3V käynnissä ollessa, ja moottorin imemän ilman määrä tyhjäkäynnillä 22kg/h, vaikka luku esim. 350 mersussa on kuulemma n.15-17kg/h..:think Vaikuttaa aika oudolta. Ei kai tuolla lastulla huijata moottoria luulemaan imetyn ilman määrää suuremmaksi kuin se tod. on? Pitänee laittaa sähköpostia tuonne AC Schnitzerille, kun sieltä mielellään vastailevat, jos ongelmia on.

                            Tällänen avautuminen tähän väliin..
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • Aapo
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 126
                              • Tampere

                              Mittasin piruuttani kaasuläpän asentotunnistimen vastuksen, 1 ja 3 pinneistä pitäisi tulla noin 4 kilo-ohmia. Mitattu arvo oli 3.7, onko tuo "noin" 4, vai selvästi alle ? Muut mitatut arvot piti kutinsa täsmälleen, mutta toi 3.7 jäi hämäämään. Onko ok vai ei ?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Aapo View Post
                                Lämmitettiin. Lambda on vaihdettu viime vuonna, joten en usko että se on rikki. Tai jos on, niin jokin muu rikkoo sen, eli ei liene alkuperäinen syy. Ymmärtääkseni Hemin ja muiden puheista lambda ei edes mene rikki kovin herkästi. Rikkaallahan tuo taitaa käydä kyllä...
                                Siis Lambdojahan varsinkin nämä 9/92-vanhemmat vanoksettomat syö kuin saippuaa ja erityisesti jos/kun jossain on pienikin ilmavuoto.
                                Sama peli kun öljytty vaparisuodatin on ensin tuhonnut ilmamäärämittarin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎